ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 oktober, 2009  (läst 3918 gånger)

2003-05-09, 23:18
läst 3918 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
För undvikande av missförstånd; jag uttryckte mig lite otydligt i det förra inlägget: Men det är efter Niclas klargörande fullständigt klart att länsmannen i Skatelöv och Virestad är identisk med Hindrik, född 1697 14/10 i Vånghult, Tuna socken.

2003-06-25, 14:16
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Henrik Fagerströms barn synes inte ha använt sig av släktnamnet. Säkerligen är hans dotter Annika (född 1744) identisk med den änka Annika Hindrichsdotter i Hönetorp norregård, Vislanda sn, som upplät boet efter sin avlidne make Per Jönsson den 7 juli 1768 (Allbo h:ds bouppt. FI:4 s 198-204). Enda barnet till henne var då dottern Elin Persdotter (3/4 år). Då boet skiftades närvarade även änkans anhöriga: Olof Gunnarsson i Grönhyltan (V. Torsås sn) (A.H. morbror) och Carl Hindrichsson i Bråthult (Virestad sn) (A.H. bror - född 1742).
Som kuriosa kan nämnas att Annikas make Per Jönsson hade en kiänneson (dvs utomäktenskaplig son) Ingemar Persson i Spånhult som ärvde honom. Denne Ingemar (född 1744) blev morfar till den kände nykterhetsförespråkaren Peter Wieselgren (1800-1877), men inget om detta förtäljer PW i sina annars utbroderade släktanteckningar.

2003-08-02, 00:05
Svar #2

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Fagerström i Hälsingland.  
Jag är interesserad av släkten Fagerström som kom från Ore sn, Dalarna till Hälsingland, bl.a. till Hassela, Bergsjö och Bjuråker. I släktböckerna kommer jag till Ore sn men sedan är det stopp. jag funderar om släktnamnet kommer från orten Fagersta i Västmanland eller om det härstammar från bruket vid namn Fagersta bruk. ver ligger i så fall detta Fagersta bruk? I torsåker eller? Det står även att en en Anders (tror jag) Fagerström föddes i Ore sn men jag har mina aningar om att han kanske är född i Voxna sn, Hälsingland. Tack för ett underbart bra forum!!!

2003-08-04, 08:15
Svar #3

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Erik,
det stämmer att släkten har sitt ursprung från  Fagersta i Torsåker. Detta framgår av Anders Fagerströms bror hammarsmeden Lars Andersson F. dödsnotis i Ore 1794. Lars var född i september 1723, antagligen är också Anders född på samma ställe, 1725 enl hfl i Ore.

2003-12-02, 19:22
Svar #4

Utloggad Gunnar Antoni

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 17:59
    • Visa profil
Hej  
Jag söker uppgifter om J.P. Fagerström omnämnd som organist och Caisa Lena Fagerström f. Isaksdotter. Makarna vigdes 1812 och flyttade från Madesjö utan anteckning varthän. De var föräldrar till Charlotta Fagerström (g. Lindqvist)född 1821 i Bäckebo. Charlotta dog 1891 i Lindeskruv.
 
mvh
 
Gunnar Antoni

2003-12-13, 16:54
Svar #5

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej!
 
Angående Fagerströmmarna med anknytning till Tuna, Hallingeberg och Skatelöv m fl platser så snubblade jag för en tid sedan över ett mål vid Sevede häradsrätt som berör just dessa personer. Jag har ingen anknytning till dem själv, men då det ser ut att ge nya pusselbitar till den intressanta diskussionen ovan så återges här de genealogiskt intressanta delarna av målet:
 
Sevede häradsrätt, renoverad dombok, vintertinget 1753 29/1, ? 26:
 
CronoBefallningzmannen hr Johan Johansson anmälte för Rätten at qwinspersonen Brita Hinricsdotter har d. 20 augusti nästl. år, såsom strykande omkring landet, utan Pass, af Cronobetjenterne blifwit fasttagen, och derefter öfwertygad, at hafwa begått Stöld, uti Stolpetorpet här uti Wimmerby Sockn, nemln uti pgr 3 D. Srmt, en half siden myssa gul och hwit, et Skärduks Kläde, och et par hemmasydde hwita handskar och 3 alnar lärft, ifrån Pigan Kerstin Pärsdotter, och ifrån bemte Pigas fader Per Börjesson i berde Stolpetorp, 3 sämskade Baggehudar, jemwäl et betsel wid Hwena Kyrka, Mons Larsson i Tälleryd tilhörigt; tå(?) berde Brita Hinricsdotter om sig bekänt, at wara född uti Cronobergz län albo härad, Skatelöf Sockn och hemmanet Nygård, at des fader warit Länsman, wid namn Hinric Hansson som bor uti areda(?) Sockn samma härad och Gun(?)hult, och skall hon för 5 åhr sedan kommit derifrån orten til sine faderbröder i Tiust frälsefogden Carl Gustaf Fagerström på Blekhem och Mårten Hansson uti Hallingeberg Sockn på hemmanet Borghult, hwarest hon warit wistande til år 1751, då hon begifwit sig til Westerwiks Stad, at tjena hos handelsmans änkan Ingrid Lind, till 20de tiden Jul 1752, då hon blifwit gift med en Soldat af Hennes Maijts Drottningens Lifregemente och Majorens Compagnie wid namn Fridrick Kroger, wistande i Callmar, och har hon sagt wid ertappandet, sig wara sinnad, at resa til sin Moder, och der förblifwa under sin barnsäng, hafwandes wid midsommars tijden fått af sin Moder en swart(?) häst, som nu är i Tweta. Under det hon således for [= för] CronoBetjenterne bekänt uti Hullingzryd, har hon af resande folk igenkänts, at wara Lansmansdotter från Cronobergz län, och at hon stulit sedan hon war 12 år gammal, samt för någre åhr sedan wid Åreda Ting uti ofwannämde Län, tillika med flere, för stölder blifwit dömd til döden af wice häradshöfdingen Gustorff(?), och til des Ransakning öfwer hennes här i orten begångne brott måtte Komma at undersökas är hon worden til Callmare Slott fangslig [= fängslig] försänd, då under wägen hon 2ne g. rymt, men efter ertappandet antel. [= änteligen] blifwit framförd til Callmare, derifrån hon ej förr än nu til detta Ting Kunnat uphämtas för des under arresten mellanKomne barnfödande. I medlertid är hos Konungens Höga Befallningzhafwande föregående omständigheter anmälte, med anhållan, at genom brefwäxling få underrättelse från Cronobergz Län och Tjust, om så förewetter(?), som omförmält är, hwarpå dock ej ännu något swar erhållits.
 
Brita Hinricsdotter stältes för Rätten och sade hon sig wara 22 år gammal född i Cronobergz Län, Albo Härad, Skatelöfs Sockn, och hemmanet Nygård, af förafskedade CronoLänsmannen Hinric Hansson och des hustru Cajsa Ericsdotter, lefwandes modren ännu, så mycket hon wet, men fadren är henne blifwit berättadt wara för 1 år sedan med döden afgången.
 
På frågan, om Brita tilförene warit lagförd för tjufweri, nekade hon aldeles, med högt bedyrande, det hon aldrig förr än nu den lasten öfwat, utan med många tårar beklagar, at hon, uti sine unga år, skolat låta sig nu till en så graf synd förleda.
 
Frs Brita, om hon ei Kände de Personerne, som på Hullsfred gästgifware Gård angifwit henne, förut hafwa blifwit til döden dömd? Sware hon Kände dem ej, men deras tal hörde hon, och at de sade henne wara Länsmansdotter från Crono Bergz Län och hennes namn wara Brita Dordi.
 
Brita tilspordes om Stölden i Stolpetorpet, då hon sielf berättade, at förl. Sommar en afton har hon tagit sig det oråd(?) före, at til någon hjelp til sin resa stiäla följande persedlar:
 
3ne Baggeskin på en stång i stugan nu wärderade a 1 d.3. ______ do en halfsidens myssa, stoppad, 1. ______ 1 Par hwita qwinshanskar 20 ____ do Contant 24 ____ ________ 5. 12. ___
bekannandes Brita, det hon tagit 3ne sidstnämde persedlar, uti Kammaren utur en Kista, hwilken dock warit olåst.
 
[- - -]
 
Frs widare Brita hwar hon fått den häst och sadel, som hon hade uti Hullsfred, när hon blef fasttagen? Sw den har jag fått af min moder, nekade dock at fadren wetat deraf, eftersom och hennes föräldrar flere år lefwat åtskillde.
 
Frs Brita, om hon är el. warit gift? Sw nej, men hon är förlofwad med en Tysk Solldat wid Drottningens LifRegemente, och Capiteins Ysedoms Compagnie, Fridric Kröger, hwilken är fader til hennes barn, det hon under arresten i Callmar framfödt och han sielf låtit det i Calmar Christna, hafwandes han och tilsagt henne äktenskap så före häfdandet, som efter barnafödandet, det han äfwen in för KrigzRätten i Calmar widgått, och ej lärer ändra, men at ej wigslen straxt kommit at gå för sig, är denna ledsamhet orsak, i hwilken hon nu råkat uti.
 
Innan dom kunde avkunnas ville rätten inhämta mer information om Britas förehavanden i Tjust och Västervik samt Kronoberg.
 
Hälsningar
Stefan Karlsson

2003-12-13, 20:25
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Mycket intressant! Brita kallas ju på ett ställe ovan Brita Dordi, och borde ju då vara identisk med den tidigare inlägga nämnda Britta Dorothea född 1727 1/4 i Skatelöv.  
 
Det egendomliga är ju bara att hon uppger att modern, Cajsa Eriksdotter fortfarande lever (1753 29/1), och att hon säger sig vara 22 år. Hade hon varit varit född 1727 skulle hon ju ha varit 25 år och 9 månader gammal.  
 
Hur kan detta förklaras? Är hon osäker på sin ålder och säger sig vara 22 år, eller har hon skäl att ljuga om sin ålder? Eller får Hindrik Fagerström och hans 1:a hustru Catharina Eriksdotter Edberg en tredje dotter med samma namn: (Brita Catharina), född ca 1731?
 
Och beträffande modern: Det måste ju vara en av följande fem förklaringar:  
 
1) Med modern, som lever, menar Brita styvmodern, Cecilia Gunnarsdotter, fastän hon uppgivit sin riktiga mors namn.
 
2) Catharina Eriksdotter Edberg har inte dött före 1738, och lever fortfarande 1753 29/1; alltså är flera av barnen som nämns ovan, födda i 1:a och inte som ovan tagits för givet: i 2:a giftet med Cecilia Gunnarsdotter.
 
3) Catharina Eriksdotter Edberg har inte dött före 1738, och lever fortfarande 1753 29/1; men äkenkapet mellan henne och Hindrik Fagerström har inte upplösts genom hennes död, utan på annat sätt, troligen genom skilsmässa. Men å andra sidan vore detta osannolikt eftersom Hindrik är länsman. Men å andra sidan (ContraContra-argument): kallas han ju föravskedade länsmannen, så...
 
4) Hindrik Fagerström i Skatelöv och Vireda är trots allt två olika personer, vilket förefaller märkligt, med tanke på att vi radat upp så många indicier på identitet, att vi trodde saken till 100% var solklar och avgjord.
 
5) Brita håller sig inte till sanningen, utan blandar (medvetet eller omedvetet) ihop sanning och lögn.

2003-12-13, 22:51
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj oj, det var ett personöde som mer liknar de man ibland finner i en annan av mina forskningsområden, än vad som är vanligt bland länsmansdöttrar!
 
Det lutar nog åt Carl-Fredriks punkt 3. Britas far har tydligen misskött sig big time, som det verkar blivit avsatt som länsman, och också som det verkar skyldig till enfalt hor 1734. Det bidrog kanske till att Catharina Eriksdotter Edberg ville ha skilsmässa. Det borde gå att bekräfta i konsistoriets handlingar. Lite märkligt är det att Brita tycks ha bott med fadern tills för 5 år sedan. Men så började hon stjäla redan vid 12 års ålder också.
 
Brita visste tydligen att modern levde, hon tänkte föda sitt barn hos henne, men hon uppger också att fadern dog för ett år sedan! Det stämmer ju inte med vad vi antagit. Han sägs bo uti areda(?) Sockn samma härad och Gun(?)hult. Kan det tänkas vara i Virestad?

2003-12-13, 23:58
Svar #8

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Stefan Karlsson!
Vilken fantastisk historia du funnit  om Brita Hindriksdotter i Sevede domböcker! Hennes uppgifter måste nog synas i sömmarna. Jag har stött på ett liknande öde,Brita Maria Tornerefelt som  kom med de mest fantastiska lögner för att klara sig när hon fött ett uä barn (se min artikel SoH 1997/3-4). Har även stött på andra stackars flickor som betett sig så inför rätta.
 Hans Fagerströms ursprung kanske man hittar i KrA. Av militärsläkt? När jag fann honom död i Kielm, Litauen i jb 1702 i KrA hittade jag även attester på lön som utverkats till änkor. Bl a till Rachel Fagerström, vars man fänrik Hans Swartz vid Östra härads komp. försvunnit vid Poltava.  Men namnet Rachel finns ju inte bland alla dessa Fagerströmsdöttrar..

2003-12-16, 21:57
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om Britta Dorothea Fagerström se även här. Hon var 1758 inblandad i en stöld i Tegnaby by i samma socken.

2004-01-23, 22:03
Svar #10

Utloggad Lars Mikaelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2023-08-20, 22:23
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon Fagerström forskare har kännedom om kamreraren Georg Fredrik Fagerström.
Georg Fredrik återfinns i mantalslängden för Klara nedre i Stockholm 1780. I längden för 1790 är hans hustru utfattig änka. Hans dotterdotter Johanna Fagerström kom som barnhusbarn till Ramsele. Enligt Barnhus sök utlämnades en flicka Äskengren på 1760 talet till en inspektor Georg  
Fredrik Fagerström men enl. uppgift från Stockholms stadsarkiv finns ingen ytterligare information om denne. Således osäkert om samma person. Tidigare efterlyst Georg Fredrik under Klara utan framgång.
mvh
Lars Mikaelsson
Helgum

2004-03-19, 08:46
Svar #11

Bodil Dahlberg

Jag söker information om Skomakare Karl Gustaf Jonasson Fagerström f. 1838-02-19 i Algutsboda. Han var gift med både Maria Gustafva Höglund f. 1837 och Matilda Karolina Pettersson f. 1837. Någon som vet någonting om honom?
M V H  
Bodil

2004-05-27, 23:54
Svar #12

Brit Nyman

Hej !
Jag undrar om nogon har kännedom till
Skogförvaltare  Carl Fredrik Fagerström f.1833 i Värnamo. Han döde i 1910 och ligger begravd på den gamla kyrkegården i Värnamo.
Mvh
Brit

2005-02-01, 17:29
Svar #13

Susanna Andersson

Elna Fagerström, var antagligen porträttfotograf någonstans i Skaraområdet?

2005-04-02, 22:11
Svar #14

Utloggad Jan-Axel Swensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 18:03
    • Visa profil
Jag har två namn på tenngjutare i Kalmar, som heter Isak Petter Fagerström resp Johan Petter Fagerström, som verkade i början på 1800-talet. Är det månne samma person? Känner någon till om han/de är släkt med Carl Gustaf Fagerström, född 1701 11/1 i Vånghult (jmf Bo Perssons äldre inlägg här den 22/12 2002).
Hälsningar
J A Swensson

2005-07-20, 08:14
Svar #15

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Om Anders Fagerström vid Dalfors bruk i Ore.
 
Den lite svårlästa noteringen i Lars Fagerströms dödsnotis tyder även jag som Torbjörn Näs gör. Men för Anders står det mycket tydligt i dödboken att han kom från Söderbärke.  
 
Vem har belägg för att Lars i Furudal och Anders verkligen var bröder?  
 
Det finns också en Erik Fagerström vid Ludvika bruk på 1750-talet som åldermässigt ligger nära. Denne anges född i S...bo men jag har inte lyckats härleda honom heller.

2005-10-06, 19:09
Svar #16

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Har någon stött på Niclas Fagerström, född ca. 1786?
Han var sadelmakarmästare i Kungälv och min fm ff f. Han är troligen inte född i Kungälv (i mantalslängden 1796 hittar jag ingen Fagerström i Kungälv).  
Hans första son, Carl Niclas Fagerström, född 1820.07.04 i Kungälv, hade en fadder Cecilia Fagerström. Jag hittar henne hellre inte i Kungälv. Och faddrar till Carl Niclas första barn är Madam C. Fagerström, N. Fagerström, S. Fagerström men det finns ingen i Kungälv-familjen med såna förnamn.  
 
Var kommer Niclas Fagerström från?
 
Hälsningar
Agneta

2005-10-24, 09:57
Svar #17

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hejsan!
Känner någon till Sara Maria Fagerström f 1812 i Västervik och ensam kvinna gift i familjen vid 1890-års folkräkning.  
Hennes dotter hette Emma Charlotta f 1846 i Västervik och gift med skomakargesällen Karl Reinhold Lindberg, född i Yxnerum. Östergötand.
Hälsningar
A-C Lindberg

2006-04-17, 09:44
Svar #18

Kjell Östby

Hej!
Har någon stött på Johan Fredrik Fagerström född o 1815 i Ramsberg (T).
Han gifter sig med Kristina Katarina Persdotter f. 1819 i Ärla (D).
De får fem barn alla födda i Äela (D).
Vilka var Johan Fredriks föräldrar?
Mvh
Kjell Östby

2006-05-02, 00:24
Svar #19

Ann-Louise Fagerström

Undrar om någon känner till något om sadelmakare Carl Niklas Fagerström, f. 1820 i Kungälv. Hans far var sadelmakare Fagerström och hans mor hette Maria, också bosatta i Kungälv. Tacksam för svar.
 
Inlägget har flyttats hit 2012 19/3 från Yrken S » Sadelmakare. /Moderator Yrken.

2006-07-09, 15:36
Svar #20

Gunilla Jonsson

Söker anorna till Lars Johan Fagerström, soldatnamn Ehn, född 1840-10-25, Sofielund, Ludgo, Södermanland.
Far: Claes Fagerström, född på 1810-talet och modern Brita Cajsa Nilsdotter, född ca 1805.
 
Vänligen: Hjördis Örden, född Fagerström.

2006-08-22, 02:19
Svar #21

Ann-Louise Fagerström

Har funnit en Niklas Fagerström, född i Uddevalla 1886, det kan vara han som sedan flyttar till Kungälv och blir sadelmakare. Hans far hette Arvid Fagerström (han var hökare) och modern Britta Catharina Wallbeck, hon var 34 år när hon födde Niklas. Har ej hunnit kolla så allt stämmer ännu.
Mvh Ann-louise Fagerström

2007-02-12, 18:59
Svar #22

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Tack Ann-Louise!  
Nu först har jag kunnat bekräfta genom ut/inflyttningsintyg att Fagerström i Kungälv
kommer från Uddevalla. Arvids far hette Sven, var skomakarmästare, först gift med Christina Persdotter, sen med Catharina Arvidsdotter Söderberg,  Arfweds mor.
 
Agneta

2007-03-20, 00:06
Svar #23

Ann-Louise Fagerström

Agneta!
Vet du något om Catharina Arvidsdotter/Söderberg, Sven Fagerströms andra fru? Finner henne ej född i Uddevalla?
Mvh Ann-Louise Fagerström

2007-04-15, 18:25
Svar #24

Jonas K

Hej,
 
Jag undrar om någon känner till något om Helena Fagerström och hennes föräldrar?
 
Enligt uppgifter i husförhörslängd och dödbok föddes Helena Fagerström omkring 1739/1741. Eftersom jag inte känner till hennes födelseort har jag inte heller lyckats hitta något exakt födelsedatum. Eventuellt kanske hon inte finns registrerad i födelseboken - men det kanske går att hitta hennes föräldrar ändå...
 
Den tidigaste uppgift jag har om Helena (Lena) Fagerström är hennes vigsel med trädgårdsmästaren Johan Peter (Petter/Petrus) Levin i Ljungby socken (utanför Kalmar) 1768-11-29. I vigselboken uppgavs Helena Fagerström verka som hushållerska på Suntorp/Sundtorp i Ljungby. Paret levde och verkade därefter på Öland och Gotland. Helena Fagerström avled 1816-06-06 (uppskattningsvis 77 år gammal) i Follingbo på Gotland.
 
Paret fick döttrarna Anna Maria (född 1769-11-19, Ljungby), Clara Lovisa (född 1771-11-30, Gärdslösa), Hedvig (Sophia) (född 1773-06-17, Gärdslösa), Brita Christina (född 1775-02-18, Gärdslösa) samt Ulrica Helena (född 1778-01-05, Gärdslösa). En av faddrarna/dopvittnena vid första dotterns dop anges heta Maria Fagerström (men jag har inte lyckats bekräfta släktskapet).
 
Jag är tacksam för all hjälp att hitta Helena Fagerströms födelseort och föräldrar!
 
Hälsningar,
 
Jonas

2008-07-12, 00:27
Svar #25

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
Fagerström i Värmland.
En kvinna född Fagerström i Värmland utan känd socken, Kristina Charlotta, 1797 17/9. Hon gifter sig 1825 19/5 i Vasa med stabskapten Henrik Poppius, 1795 26/8-1833 18/2.
Någon som känner till denna Fagerström i Värmland och hennes födelseort?
 
Mvh Tony

2009-08-24, 21:29
Svar #26

Peter Rydén

Svar till Jonas K från 2007: Vi hade kontakt 2005 och mitt förslag till födelsedatum för kvinnan var 1739-02-04 i Dörby socken, som dotter till Johan Fagerström. Det var ingen säker koppling, men den enda jag kunde hitta i min Fagerströmsdatabas.

2009-10-05, 15:49
Svar #27

Utloggad Per Forssberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 17:25
    • Visa profil
Lovisa Fagerström f. i Tångeråsa (T) 1821-05-31 var gift med min farfars far Carl Gustaf Forssberg.
De fick mellan 1850 och 1858 sju barn alla födda i Örebro. I födelseboken Tångeråsa 1821 finns en Lovisa född 05-31. Fadern heter dock Peter Magnusson vilket gör att jag tror att Lovisa möjligen har varit gift Fagerström innan hon gifte sig med Carl Gustaf. Någon som vet något om detta?  
Mvh/Per

2009-10-05, 21:43
Svar #28

Utloggad Per Forssberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 17:25
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående.  
Peter Magnussons familj flyttar till Tångeråsa till Översta, Hallsberg (T) 1825. Lovisa bor sedan på olika ställen i Hallsberg. 1839-06-17 flyttar hon, troligen till Örebro (Hfl Hallsberg 1836-1840 p.67, GID 395.38.54500). Jag har emellertid letat efter henne inflyttad till Örebro 1839 men utan resultat.  
Mvh/Per

2009-10-05, 23:33
Svar #29

Utloggad Per Forssberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-12-21, 17:25
    • Visa profil
Problemet är löst! Lovisa Pehrsdotter Fagerström flyttade till Östra Mark, alltså inte Örebro som jag trodde.
Mvh/Per.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna