ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fagerman  (läst 706 gånger)

2002-11-15, 11:29
läst 706 gånger

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:27
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Fabian Fagerman var smedmästare och sedan fabrikör i Viborgs svenska församling i dåvarande Finland. Tillsammans med hustrun Emilie Kristina Lindroos fick han tre söner i nämnda församling 1849-1853. Enligt åldersuppgifterna i födelsenotiserna var hustrun född 1817 (eller möjligen 1827). Möjligen kom de från Sverige. Jag söker deras ursprung.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2005-04-07, 09:37
Svar #1

Markus Rantapuu

Jag vet ny att min farfars far Fabian Fagerman kom till Åbo i slutet av juni 1942 (Ångfartyget Uleåborg) som smedsgesell. Med hans andra fru Carolina Mathilda Söderström fich han två söner (Robert och Fabian). Den äldre sonen Robert var min  
farfar. Jag vet ganska mycket om dessa två söner
men jag har inte hittat den förstnamnda Fabians rötter. Jag vet inte om han kom från Sverige eller
från Nord Finland. Kan någon av de svenska släktforskarna hjälpa mig att hitta min farfars
rötter?
mvh Markus Rantapuu (tidigare Fagerman)

2006-09-25, 07:55
Svar #2

Markus Rantapuu Fagerman

Hej,
Jag vet nu att smedmästaren Fabian Fagermans förfäder (ända till slutet av 1600-talet) hade släktnamnet Vartiainen (Wartiain) och kom från övre Savolax (Kiuruvesi och Kaavi. Ursprungligen har släkten sannolikt kommit från Karelien till
Finland. De har ingenting att göra med smedsläkten Fagerman från Sverige.
mvh Markus Rantapuu (tidigare Fagerman men måste ha haft namnet Vartiainen)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna