ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faber  (läst 1200 gånger)

2012-08-29, 16:01
läst 1200 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar efter en Lovisa Margareta Faber - hon dyker upp i Lund 1779, då det lyses till äktenskap därstädes 11/7 för henne och hennes trolovade, skräddaregesällen Jonas Enström. I vigselboken är det dock noterat att de wigdes formodeligen i Kiöpenhamn, dit han flyktade och hon sedermera reste efter. De verkar inte få några barn i Danmark, och Jonas hittar jag inte i Lunds dödbok före 1793 - det året gifter sig nämligen Lovisa som änka därstädes den 29/9 med dåvarande studenten och skolmästaren Johannes Fogelmarck, som kort därefter blir klockare i Bårslöv. Han avlider dock inom några år, och Lovisa processar åren 1796-97 vid domkapitlet om att få behålla klockareinkomsterna i Bårslöv, något som nekas henne. Jag hittar inga barn till Lovisa och klockaren Fogelmarck i mantalslängderna (Bårslövs kyrkoböcker börjar först på 1830-talet), och tappar bort henne efter 1797.  
 
Finns det någon som känner till hennes ursprung, eller vet vart hon tar vägen efter 1797?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-03-05, 02:32
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Ett halvår senare kan jag besvara båda mina ursprungliga frågor. Lovisa Margareta Faber föddes 1752 15/9 i Lund, och var dotter till soldaten vid greve Posses regemente och von Olbers kompani, Carl Frantz Faber och Maja Smidt. Efter maken klockaren Fogelmarcks död återvände hon till Lund, där hon på 1810-talet var uppasserska. Hon bodde senare i många år hos skomakaren Jacob Hvaling i Lund, och dog där 1834 29/7.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-01-25, 23:53
Svar #2

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 14:52
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Hej hallå.
Intressanta uppgifter du har om Faber. Jag har en Nikolaus Faber i mitt släktregister. Född 1723 och hamnade som fältskär i Bollnäs. Har du stött på honom?
Ingemar Dahrén

2018-04-14, 15:15
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ingemar!
 
Tyvärr har jag inga fler uppgifter om Faber, men ska hålla utkik eftersom jag själv blivit nyfiken på detta släktnamn sedan jag snubblade över ovanstående Lovisa Margareta Faber.
 
Vidare forskning har dock visat att det i hennes fall tycks ha varit faderns soldatnamn, eftersom han omväxlande kallas Carl Frantz / Carolus Franciscus Faber och d'Argerrolle. Hans födelsenamn ska väl vara Charles François d’Argerrolle med tanke på att han i Lunds kyrkoböcker sägs vara fransos, när han inte omnämns som soldat. Hans vidare öden eller mer exakta ursprung har jag dock inte lyckats klura ut, men han var åtminstone gift med Maria Schmitt med vilken han fick barnen Lovisa Margareta Faber (född 1752 15/9 i Lund), Ludvig Christoffer (född 1754 29/4 i Lund, död där 1755 7/2) och Carolus Casimir (född 1755 13/12 i Lund).
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna