ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elsund  (läst 1969 gånger)

2003-05-24, 22:22
läst 1969 gånger

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil
Min anfader Olof Åhman, d 1728 i Lekeryd (F), var gift med en kvinna vid namn Marie Elsundia, vilket efternamn väl antagligen skall härledas ur ett enklare Elsund.
 
Efter ivrigt letande, så har jag hittat en herre vid namn Nils Elsund i Finland i början av 1700-talet. Den aktuella sidan är dock skriven på finska, som jag inte behärskar.(http://www.sci.fi/~torstis/lohja/kirjoit/tilat/palonie.htm).  
 
Jag undar nu om någon har stött på namnet Elsund eller Elsundia i något sammanhang.

2003-05-25, 08:39
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I Sörmland finns en prästsläkt som heter Eldsundius, med ursprung i gården Eldsund utanför Strängnäs. Den naturliga namnformen för döttrarna blir då Eldsundia.
 
Min gren av släkten byter snart namnet till det nera hanterliga Sundelius, Den andra grenen tycks behålla det ursprungliga namnet. Det finns en Daniel i Ösmo och en Olaus i Björkvik, båda präster vid 1600-talets senare del.
 
Man kan ju tänka sig att ett d tappats bort på vägen till Småland.
 
 
Per Thorsell.

2003-05-25, 11:47
Svar #2

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil
Per!
 
Att fältartilleriskrivarens vid slottsstaten i Jönköping makas namn egentligen skall uttydas Eldsundia, finner jag vara en nog så spännande hypotes.
 
Att det tar emot att säga Eldsundius visar redan förskjutningen till Sundelius, så varför skulle det inte finnas en lokal småländsk variant?
 
Jag har just sökt på DISBYT efter Eldsundius och blev mycket nöjd när jag hittade en kvinna vid namn Maria Eldsundia, d 1715 i Björkvik. Det är inte min Marie, men ändå ...  
 
Olof Åhman var enligt vänlig uppgift från Ulf Ericsson (DISBYT 107) född i Östergötland, så även detta drar åt rätt håll.
 
Åhman återkommer intressant nog som soldatnamn vid Södermanlands Regemente, t o m i Björkviks sn(http://www.p10.se/), så detta har kanske någonting med saken att skaffa?
 
Att leda resonemanget i bevis blir nog jobbigt, men vare därmed hursomhelst; ett hjärligt tack för inlägget!

2009-04-30, 13:50
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Ett något sent påpekande, men ändå...  
Olaus Eldsundius i Björkvik och Daniel Eldsundius i Ösmo var far och son. Olaus hade också en bror Erik, vars ättlingar precis som Per Thorsell nämner i sitt inlägg ändrar namn till Sundelius och Sundell.
 
Olaus Eldsundius hade tre söner: Samuel, Olaus och Daniel.  
 
Samuel (begravd 1691 12/7) var bosatt i Nyköping Västra. Han var gift med Ingeborg Ruth (död 1722), efter vilken en mycket innehållsrik bouppteckning finns bevarad. Makarnas dotter Marina (begravd 1721 30/7 i Nyköping Västra) var dock gift med kornetten Carl Stake och kan därför vara identisk med Olof Åhmans hustru.
 
Olaus (begravd 1702 15/6) var uppbördsskrivare i Björkvik och troligen ogift.
 
Daniel Eldsundius (död 1685 17/5) var komminister i Ösmo. Han gifte sig 1670 27/11 i Ösmo med Sara Nilsdotter. Enligt Strängnäs stifts herdaminne hade makarna fem barn, och det förefaller ju inte otroligt att ett av dessa hette Maria.

2011-06-30, 14:43
Svar #4

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil
Ett ännu senare tillägg ...
 
Camillas gissning ovan från 2009, att Maria Elsundia skulle kunna vara dotter till Daniel Edsundius, komminister i Ösmo, tror jag är alldeles riktig.
 
I Ösmo CI:1 så återfinnes Hr Danielz lilla dotter Maria vara född 1671-09-11. Detta stämmer vål med dödsnotisen för Maria Elsundia i Lekeryd db C:2 p 209, där hon anges ha avlidit 82 år gammal.
 
Övriga av Hr Daniels barn som hittills återfunnits är Nils f 1675-03-13 och Samuel f 1677-07-29.
 
En riktigt trevlig liten upptäckt, tycker jag.
 
Undrar f ö om herdaminnet ger besked om änkan Sara Nilsdotters vidare öden?

2011-06-30, 15:18
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Spännande!
 
Nja, Hagströms herdaminne har en hel del brister och tyvärr avslöjas där inget om Sara Nilsdotters senare öden. Hon blir ju änka ganska tidigt så det är inte osannolikt att hon gifter om sig.

2021-05-31, 15:53
Svar #6

Utloggad Arto Seppovaara

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 15:24
    • Visa profil
Min anfader Olof Åhman, d 1728 i Lekeryd (F), var gift med en kvinna vid namn Marie Elsundia, vilket efternamn väl antagligen skall härledas ur ett enklare Elsund.
 
Efter ivrigt letande, så har jag hittat en herre vid namn Nils Elsund i Finland i början av 1700-talet. Den aktuella sidan är dock skriven på finska, som jag inte behärskar.(http://www.sci.fi/~torstis/lohja/kirjoit/tilat/palonie.htm). 
 
Jag undar nu om någon har stött på namnet Elsund eller Elsundia i något sammanhang.

Hej, jag märkte, att det har varit denna fråga om Nils Elsund för länge sedan. Jag bor i Finland och har tagit reda på mina förfader i Lojo. Nils Elsund tillhör inte till mina förfader, men han var gift med Anna Tammelin vars ättling jag är. A.D.Neovius skrev 1911 i sin "Historiska anteckningar om Paloniemi gård" om Nils Elsund bland andra:

"Vid tinget den 26.5.1705 beviljades regementskrifvaren Nils Elsund immission på Paloniemi rusthåll, som förr innehafts af enkan Anna Mårtensdotter. ... Hvarifrån Elsund var hemma framgår icke af kyrkoböckerna i Lojo. Han trädde i äktenskap 30.8.1706 med dåmera aflidne prosten Gabriel Tammelins dotter Anna Tammelin. ... erhöll Elsund 3.8.1705 frihetsbrev intill 1714 för rusthållet. Han afled 29.5.1709 och begrofs i Lojo kyrka ..."

Jag har en osäker kunskap att Nils Elsund var född 1658. Men jag vet ingenting om hans familj eller vartifrån han har kommit till Lojo. Jag är intresserad om Paloniemi gård som kom till min släkt just via Elsund. Före Elsund Paloniemi hade hamnat i dålig tillstånd. Troligtvis Elsund fick Paloniemi eftersom han var ståndsperson (det skrevs ingenting att han skulle ha köpt rusthållet).

2021-07-22, 11:27
Svar #7

Utloggad Stefan Åhman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 252
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:31
    • Visa profil

Arto,
jo, min anfader, fältartilleriskrivaren vid slottsstaten i Jönköping, Olof Åhman, f 1666 i Östergötland var gift med Maria Elsundia, f 1671-09-11 i Ösmo (AB). Vid dopet av deras förstfödde, Carl, 1699-10-05 i Barnarp så dyker då upp en ”Hr Nikolaus Elfsundius”, se Barnarp (F) C:1 sid 83 (AID: v32647.b45.s83, NAD: SE/VALA/00026).
Denne Nikolaus är säkerligen identisk med Marias bror, f 1675-03-13 i Ösmo (AB). Fadern var komministern i Ösmo, Daniel Eldsundius, d 1685-05-15. Denne i sin tur son till kyrkoherden i Björkvik, Olaus Mikaelis Eldsundius, d 1651 i Åttinge, Björksta (D). Namnet taget efter Eldsund vid Strängnäs.
Med tanke på att namnet Elsund/Elsundius/Eldsundius är mindre vanligt förekommande, så är dopvittnet i Barnarp definitivt en kandidat till att vara densamme som dyker upp i Lojo.
Nils var regementsskrivare. Har Du möjligen någon uppgift (eller gissning) om vilket regemente det gäller? En rulla kunde måhända återfinnas någonstans?

2021-07-25, 15:24
Svar #8

Utloggad Arto Seppovaara

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-07-25, 15:24
    • Visa profil
Stefan,
tack så mycket för information! Det är visserligen fråga om samma Elsund-familjen. Jag vet inte om Nils Elsunds regemente, men jag skall försöka ta reda på det!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna