ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranten Theodor Jacobson (Gutenwik)  (läst 740 gånger)

2003-10-19, 17:58
läst 740 gånger

Karl-Erik Gutenwik

Min farmors far, Theodor Jacobson, född 1849-06-27 på Gutenwiks, Östergarn, emigrerade till USA 1882-03-31. Det sades alltid att han bara försvann. Jag har spårat att han gick ombord på ångfartyget Orlando till Hull. Sen åkte han sannolikt tåg till Liverpool, där man bordade atlantångare till USA. Han hade löst biljett till New York. Jag hittar inga passagerarlistor för aktuella atlantfartyg och kan inte finna honom bland ankommande till USA från Europa. Hur letar man vidare? Kom han fram till USA? Rymde han med en annan kvinna och ville inte bli hittad? Eller vad hände?
Ur Emigranten:
Förnamn: Theodor
Efternamn: Jacobson
Ålder:32  Kön: M
Församling: Wisby  Län: I
Utresehamn: Göteborg
Utvandrardag: 1882-03-31
Destination: New York
 
Jag har försökt leta i USA, men inte hittat något. Svenska Emigrantinstitutet hittar inte heller något. Någon som kan ge tips?
 
Karl-Erik

2004-11-22, 18:55
Svar #1

karlerik.gutenwik@telia.com

Provar detta en gång till, ifall någon har tips att ge:
 
Karl-Erik Gutenwik - söndag den 19 okt 2003 kl. 17.58:  [Ändra]  
 
Min farmors far, Theodor Jacobson, född 1849-06-27 på Gutenwiks, Östergarn, emigrerade till USA 1882-03-31. Det sades alltid att han bara försvann. Jag har spårat att han gick ombord på ångfartyget Orlando till Hull. Sen åkte han sannolikt tåg till Liverpool, där man bordade atlantångare till USA. Han hade löst biljett till New York. Jag hittar inga passagerarlistor för aktuella atlantfartyg och kan inte finna honom bland ankommande till USA från Europa. Hur letar man vidare? Kom han fram till USA? Rymde han med en annan kvinna och ville inte bli hittad? Eller vad hände?  
Ur Emigranten:  
Förnamn: Theodor  
Efternamn: Jacobson  
Ålder:32 Kön: M  
Församling: Wisby Län: I  
Utresehamn: Göteborg  
Utvandrardag: 1882-03-31  
Destination: New York  
 
Jag har försökt leta i USA, men inte hittat något. Svenska Emigrantinstitutet hittar inte heller något. Någon som kan ge tips?  
 
Karl-Erik

2004-11-22, 22:02
Svar #2

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 19:39
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej Karl-Erik
 
Kanske några ledtrådar:
Klas F. Sjögren f.1865 vid Gutenviks emig 1889 till Akron i Ohio, skulle till en ej namngiven bekant från Östergarn, bosatt i Akron.
Källa: Muntligt från släkten
 
Ca.1895 gift och bosatt i Shickley, NE.
Thomas O. Jacobsson f.1850 i Östergarn.
Källa: Sv. Am. kyrkoarkivet.
 
mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna