ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekenstedt  (läst 1236 gånger)

2006-02-07, 11:10
läst 1236 gånger

Ulf Ekenstedt

EKENSTEDT verkar inte finnas med. Är det någon som vet om det var prästerskapet i sitt ursprung och om de 63-70 EKENSTEDT som finns idag kommer från samma släktstam? Med tanke på det låga antalet kanske det är samma släkt?
Namnet finns inte upptaget i adelskalendern. Dock finns det någon som använder af före namnet ändå. Selma Lagerlöf använde namnet i sina romaner. En Tv-serie filmades som kallades EKENSTEDTSKA HUSET

2006-02-08, 10:30
Svar #1

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 09:53
    • Visa profil
Ulf!
 
Se under Discussion in English. Gå till Emigrants och sök på Hugo Ekenstedt. Alltså Hugo.
 
Yngve A.

2011-05-05, 12:47
Svar #2

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:24
    • Visa profil
Hej
I mina släktrullor finns en Jöns Ekenstedt, som troligen var kronofogde utanför Halmstad. Hans dotter Christina Juliana gifte sig så småningom med Pastor Anders Severin Bonander från Falkenberg (son till Martin Jacob, denne också pastor) De flyttade till Stenkyrka på Tjörn där de var bosatta på prästgården fram till Anders Bonanders död ca 1825. Därefter bodde en dotter med prästmake kvar. Min mfmmf var son till Anders B och Christina Juliana Ekenstedt.  Jag är också intresserad av alla upplysningar om familjen.
 
Möjligen har jag mer i mina pärmar där hemma. Det är många före mig som försökt sig på släktforskning.
Med vänliga hälsningar
Annika Fagerquist
Båstad

2014-02-18, 00:10
Svar #3

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jöns Ekenstedt (ca 1737-82) bodde på gården Hede i Askome (N). Han var hejderidare och från mitten av 1760-talet var han också kronolänsman. Han var nog den förste som både ägde, bebodde och brukade hela Hede, som hans hustru (vigsel 1761-07-05 i Askome) Anna Britta Öhrvall (1739-1811) ärvt åtminstone det mesta av. Hennes föräldrar hade ett stort gårdsinnehav i Årstads härad.
 
Jöns födelsedata och -plats är såvitt jag vet okända, men hans föräldrar hette Per Jönsson och Kerstin Jonsdotter. De var vigda i Halmstad (N) 1737-04-24. Mannen tituleras borgare. De var födda resp. ca 1700 och ca 1711 och bodde på Hede under sin ålderdom och dog där resp. 1791 och 1792. De upprättade år 1786 ett testamente som lämnade all deras kvarlåtenskap till deras sonhustru Anna Britta Öhrvall. Hon uppvisade detta testamente i häradsrätten år 1792.
 
Hustrun Anna Britta, som bodde kvar på Hede till sin död, var i sin tur dotter till hejderidaren i Norra Halland och lantjägmästaren på Överås i Askome, Christian Öhrvall (1705-62) och hans hustru Helena Hemmer (ca 1718-66).

2014-02-18, 09:22
Svar #4

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:24
    • Visa profil
Hej Mats! Tusen tack för ditt inlägg om Jöns E. Sedan jag skrev min förfrågan så har jag också hittat en del av det du skrev till mig. Men en del detaljer hade jag inte så stort tack. Jag har också lyckats knyta ihop de olika Ekenstedt-familjerna i norr och söder med varandra och alla härstammar från denne Jöns.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna