ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dysing  (läst 643 gånger)

2009-07-10, 17:03
läst 643 gånger

Utloggad Rikard Skillt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2016-12-03, 15:39
    • Visa profil
Till Sven-Göran Hallonquist, jag uppskattar dina intressanta kunskaper kring släkten Halling under 1700-talet. Det finns en annan änka som hette Anna Dysing och vistades i Rättvik. Enligt uppgifter i personalieboken för Boda kapell, Rättviks församling, föddes Gudfrucktiga Enkan Madame Anna Dysing i Linde stad år 1689. Hon var gift med en från denna stad. Hennes mans namn är ej angivet. Hon kom till Rättvik i början av 1750-talet och vistades hos Bengts Anders Eriksson i Gulleråsen, Boda kapellförsamling. Sedan flyttade hon därifrån till grannegården Kropp Erik Olsson till sin död. Den 3 maj 1778 begravdes hon på Boda kyrkogård, 89 år gammal. Det är helt obekant hur hon hamnade i Rättvik ända så långt från Lindesberg. Jag har inte lyckats hitta efter henne i äldre husförhörslängder för Linde/Lindesberg, inte heller hennes vigsel mellan åren 1708 och 1750. Det kan vara så att hon kom från en annan församling.
 
Jag besökte nyligen Kungl Biblioteket och studerade släkten Dysing, ett i Klerckerska samlingen. Stamfadern Anders Dysing, handelsman, död 21 februari 1703, ägde stenhus i Stadsgården med lastageplats,  trädgård vid Hornsgatan , gård på Ladugårdslandet, stenhus på Bollhusgränd och ett hemman i Långarne (Långarnö) i Trögds härad (Villberga socken) i Uppland. Han efterlämnade tre söner, varav två i hans första gifte, och en med Catharina Ericsdotter Hedenqvist i hans andra gifte, nämligen Henrik, auskultant, Anders, mäster, och Johan, militär vid Kungl Armen. Henrik Dysing, häradshövding, död den 24 april 1727, ägde Dysingska huset i Stadsgården och det såldes i mars 1724 till överceremonimästaren Isaac Funk.
 
Du kanske kan hjälpa mig att finna Anna Dysing på ett annat sätt. Jag undrar om det är möjligt att Anna Dysing skulle ha varit släkt med ovannämnda personer. Tack på förhand.
 
Med vänlig hälsning
Rikard Skillt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna