ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Duvander  (läst 749 gånger)

2005-07-24, 23:38
läst 749 gånger

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Hej, är det någon som kan ge mig en vink om var jag borde söka rötterna till sadelmakarmästaren i Stockholm Anders Magnus Duvander? Enligt mtl 1835 ska han ha varit född 1800 22/2. Var? Han gifter sig i Stockholm, sannolikt 1831, med Amalia Vilhelmina Mellström, och han har troligen dött i Stockholm 1841.  
Jag vet att det finns många Duvander i södra Sverige, Karlskrona och Södra Sandby bland annat..
Tacksam för tips!

2005-07-25, 00:19
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Helena! Sadelmakarskråets i Stockholm arkiv innehåller en hel del uppgifter om sadelmakarmästarna och om gesällerna. Det finns bland Nordiska museets skråarkivalier i Nordiska museets arkiv på Linn?gatan. Har du kollat där? Där kanske finns några uppgifter om Anders Magnus Duvander, som du kan ha nytta av. Hälsningar! Kurt

2005-07-29, 22:14
Svar #2

Utloggad Helena Nordbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 14:01
    • Visa profil
Hej Kurt, och tack för tipset. Det bör absolut finnas information att hämta där, jag ska söka där vad det lider. Men nu kan jag själv svara på min fråga ovan. Fick napp i flyttlängderna till Stockholm, och en titt i födelseboken bekräftade det: Anders Magnus Duvander, sadelmakarmästare i Stockholm, föddes 1800 22/2 i Bostorp i Slimminge församling, Malmöhus län. Han var son till åbon Måns/Magnus Nilsson och Mätta Larsdotter. Det här med Duvander har han uppenbarligen lagt sig till med på egen hand senare i livet..  
Slimminge födelsebok (C:2)
Mvh
Helena

2010-03-11, 12:45
Svar #3

Utloggad Gunilla Åhlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-11-04, 09:34
    • Visa profil
Hej, kan någon hjälpa mig att finna Lisa Duvander född 2/9 1775 i Värmland,
hon var gift med Erik Apelqvist född 4/5 1774 i Dunker Sörmland. Paret dyker upp
1800 i Strägnäs, men varifrån dom kom och när hon kom till Sörmland kan jag ej finna
ej heller var i Värmland hon är född.
mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna