ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dume  (läst 1046 gånger)

2010-08-18, 18:56
läst 1046 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
I en släktutredning av Åke Granhall, som jag tyvärr inte vet när den är tryckt har jag hittat en del uppgifter om mina anor. Min ana Brodde Nilsson var rusthållare i Eskebäck, Fagerhults sn och sägs levt mellan omkring 1591 - 1660. Som far till Brodde Nilsson uppger Granhall en Nils Amundsson, bonde i Eskebäck, nämndeman 1595. Tyvärr nämner inte Granhall någon källa till uppgiften. Nu har jag tittat i Fagerhults kyrkoräkenskaper efter någon Nils Amundsson i Eskebäck men inte hittat någon. Brodde Nilsson nämns säkert 1612 då han står bland kyrkomännen, Fagerhult C:1 s. 20. Eventuellt kan det även vara han som skänker pengar 1609 men jag är mer osäker på namntydningen där, Fagerhult C:1 s. 13. Samma år (1609) finns i Eskebäck en man som hette Nils Dume, denne Nils nämns i Fagerhult C:1 s. 14. Kan det istället vara denne Nils Dume som var far till Brodde Nilsson? Det nämns en Amund Nilsson i Tränsjömåla och Nils i Tränsjömåla som jag antar kan ha varit en son till Amund. Finns det någon som känner till källan till Åke Granhalls uppgift att Nils Amundsson var far till Brodde Nilsson? Naturligtvis skulle jag uppskatta om någon känner till denna släkt Dume?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna