ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dringelberg  (läst 879 gånger)

2009-01-19, 22:20
läst 879 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Henrik Dringelberg född omkring 1415 i Köln, Tyskland, död i feb 1501 i Malmö. Han var tullare och myntmästare. Gift med Abele. Familjen ska enligt olika uppgifter och källor ha varit en frälsesläkt. Det finns uppgifter på att han hade en äldre bror som hette Herman, född omkring 1400 i Köln, deras far kan ha haft namnet Johann Peters. Flera av uppgifterna är inte helt bekräftade eftersom min tyska inte är den allra bästa och att dessutom kontrollera källorna är inte helt enkelt.
 
Jag undrar om det finns någon som har ett släktträd över denna familj fråna ovan nämd Henrik till den siste manlige ättlingen och här har jag två namn; Engelbrekt eller Baltzer. Släkten är utdöd på svärdsidan.
 
Jag har samlat på mig en hel del underlag från olika håll, men det är inte enklet att reda ut alla led, vem som är barn till vem och vilka personer som är syskon med varandra. Finns det någon som har uppgifter över släkten och dess utveckling?
 
//Mvh Jan Hultberg

2009-01-20, 21:03
Svar #1

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Har du tittat i Thor Flensmarcks bok Skånelands medeltid ?,
Där finns några generationer, antagligen inte mer än vad du redan har ?, eftersom du har Engelbrekt och Baltzer.
 
/ Tony

2009-01-21, 20:14
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Tony, tack för tipset. Jag har tagit del av ganska omfattande material och även försökt läsa en del som finns beskrivet på tyska, men det finns så många olikheter i det skrivna. Jag är intresserad av de tidigaste Dringelberg och de sista samt hur det ser ut dem emellan. Jag hoppades att det skulle finnas någon i Sverige som forskar kring släkten från Tyskland till Danmark till Sverige.
 
//Mvh Jan Hultberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna