ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christen från Follingbo  (läst 493 gånger)

2000-06-08, 18:04
läst 493 gånger

Gunilla Björkander

Jag söker föräldrar till Christen född år 1700 på Sylfaste gård i Follingbo socken.  
Han bor på gården i hela sitt liv och vid sin död 1781 benämns han som Christen Sylfaste.
På gården år 1700 bor en Olof Rasmusson. Möjlig fader?
Christen gifter sig troligen mellan 1720-1735 (kyrkoboksnoteringar saknas för den tiden) med Kerstin och de får minst 6 barn, mellan åren 1733-1751.
Mvh
Gunilla

2000-06-08, 18:20
Svar #1

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Du har förmodligen redan kollat om det finns någon bouppteckning efter Christen, om en sådan inte finns så föreslår jag att Du tittar i Gotlands mantalslängder för år 1730 eller 1735. De flesta husbönderna är just dessa år antecknade med både namn och patronymikon.
 
Om Olof Rasmusson Sylfaste har jag följande notis ur 1704 års dombok, norra häradets höstting § 45:
 
Oluff Rasmusson Sylfaste visade attest på sin faders ålder uppgavs vara född 1640 således över 63 år
 
Kanske finns det i protokollet fler uppgifter?
 
Mvh/JL
 
PS: Är Du på något sätt släkt med Carl Gustaf Björkander f. 6 juni 1884 i Visby?DS

2000-06-08, 20:41
Svar #2

Gunilla Björkander

Hej Jens!
Tusen tack för upplysningarna, nu har jag lite nytt att undersöka.  
Din notering från domboken 1704 är jätteintressant med tanke på Revisionsboken från 1653, som anger en Jacob Bönsou som ägare till Sylfaste. Fast först måste jag få klarhet i Christen.
Dessvärre är jag nog inte släkt med just den Carl Gustaf Björkander. Min närmaste gotländska anfader heter Christian Björkander och var född 1812 på prästgården i Roma. Han flyttade tillsammans med hustru Maria Catharina och sonen Carl Gustaf(född 1837)till Stockholm år 1838.
Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna