ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cedergren>Andersson, Söderström och Åkander. ca 1850=>  (läst 532 gånger)

2001-09-30, 21:24
läst 532 gånger

Susanna Andersson

Jag letar efter mina rötter på Gotland
 
Karl Oscar f. Cedergren ändrade namnet till Anderson, född i Grotlingbo/Klintehamn. Död  1913 i Philadelphia USA. Han var gift med Jenny Söderström född 3 april ca1878 på Gotland. Hon dog december 1956/7 i Philadelphia? USA. Hennes föräldrar var Petter Söderström och Majjen el Maria från Ronarve, Öja.
 
En släkting var Ellen Olsson i Fide. Jag vet inte hur de är släkt!
 
Karl Oscar och Jenny fick 5 barn:
 
1 : Jan Anderson, död 1988 i USA.
2 : Anna f. Anderson, död i US.
3 : Alice f. Anderson, lever i USA. Hon har en son Jimmy i San Francisco.
4 : Lillian f. Anderson, lever i US.
 
5 : Charles Anderson, Stenhuggare i Bursvik, född 27 August 1908 i Philadelphia USA. Död 1977 i Visby, begravt i Öja. Han var gift med Anna Kally Åkander, född 1902 i Gissle (Hon var tvilling). Död november 1991 på Gotland. Hon var dotter af Karl Jacobsson och Viktoria från Vamlingbo, Öja el Burs.  
 
När Charles Anderson pappa dog hade hans mamma några hårda år. Hon åkte tillbaka till Sverige och lämnade Charles hos sin bror Karl Söderström i Öja. Men återvände till USA med sina fyra äldsta barn.
 
All information om alla personerna ovan tas i mot med tacksamhet.
 
Susanna

2001-10-01, 07:51
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Enligt Emigrant-CDn utvandrade 1906-08-31 en Jenny A Söderström, 24 år från Öja med destination Philadelphia. Stämmer inte riktigt med det födelsedatum du angivit.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna