ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delang  (läst 1799 gånger)

2009-05-18, 16:40
läst 1799 gånger

Utloggad Vibeke Hill

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 10:23
    • Visa profil
Delang - Hvor kommer dette efternavn fra?
 
Hej Allesammen
 
I mit familietræ, er der en svensk del af familien, som hedder Delang til efternavn.  
Min Tip-oldefar Søren Persson Delang (27/3 1850 - 16/1 1924), kom til Danmark fra Skumparp, Bunkeflo, Malmöhus i 1874 - og skiftede kort inden da navn fra Søren Persson, til Søren Persson Delang.  
 
Så vidt jeg har kunnet finde ud af, så stammer navnet fra hans farfar Husar Sören Christofferson De Lang (30/6 1788 - 20/3 1863). Men dennes far hed, så vidt vides, kun Christopher Bertelsson - og altså ikke Delang/De Lang. Et af Husar Sören Christofferson De Lang's børn hed Husar Jöns Sörensson De Lang (1/7 1814 - 6/7 1858).
 
Jeg vil så gerne finde ud af hvordan familien har fået dette navn. Det eneste min mormor kan huske er at det var en meget fornem svensk familie.  
 
Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af mere om denne familie? - og meget gerne også hvor dette navn Delang/De Lang kommer fra. Kan det eventuelt være et navn, som Husar Sören Christofferson De Lang har fået da han var i militæret?
 
På forhånd tusind tak for hjælpen
 
Vibeke Hill

 
Detta och några följande inlägg har flyttats hit från Personnamn. / mvh Anders Berg, Moderator Släkter

2009-05-19, 15:59
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske det kan vara en hjälp för andra forskare att Du nämner att Sören Kristoffersson Delangs förmodade födelse 30/9 (skall det väl vara?) 1788 återfinns i Bunkeflo C:1 (uppslag 61).  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-19, 16:47
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Troligen är namnet Delang ett så kallat soldatnamn, som tilldelades soldaterna när de fått anställning som husar eller vid annat vapenslag. Under och efter Napoleonkrigen i början av 1800-talet var det vanligt att soldaterna uppkallades efter berömda fältherrar, som Ney, Bl?cher och andra. Kanske fanns det någon berömd sådan som hette De Lang eller liknande?

2009-05-20, 10:20
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
De lange var, tror jag, en fältherre. Det var också en handlessläkt fårn Holland, som emigrerade till Norge på 1600-talet.
 
Min sambos ana, soldat i Östergötland, hette fö Wellington enligt samma princip sim Elisabeth beskriver.

2009-06-25, 13:20
Svar #4

Utloggad Vibeke Hill

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 10:23
    • Visa profil
Hej Alle
 
Mange tak for jeres svar.
Så Delang kan være et soldaternavn, eller eventuelt stamme fra Holland.
Men hvordan finder man ud af hvor det kommer fra? Er der noget sted hvor man kan lave opslag? F.eks i forhold til navneskifte? Det må jo eventuelt være søgt om tilladelse til at bruge navnet?
 
Mange tak til jer allesammen.
Jeg flytter nu denne diskussion hen til efternavne ;)

2012-11-01, 18:06
Svar #5

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Under det amerikanska inbördeskriget deltog som frivillig svensken Anton C. De Lang och han sägs vara född i Stockholm den 10 sept 1824 (FSI) och äktade i samma stad den 8 maj 1852 (FSI) , fröken Marie Charlotte Engström.Makarna anlände till New York 1854 och till Chicago 1857.Hennes blivande make hade tidgare flyttat dvs redan 1842, först till New York, varefter han som frivillig deltog med den äran  i kriget mot Mexico, vilket han gjorde under tre år. År 1851 återvände han till Stockholm, där han mötte Marie Charlotte Engström. Hon var född på Näsby i Södermanland år 1824 och sägs vara barnbarn till Kung Adolf Fredrik. Från 1857 och fram till sin död den 27 mars 1914 bodde hon i centrala Chicago. Maken deltog också i inbördeskriget i kapten Fredrik Sparreströms kompani från 1862 och avancerade till sergeant den 15 mars 1864.Han avlider på ett militärhem i Milwaukee. Wisc. den 9 juli 1903  och efterlämnar hustru och två barn.Makarna är begravda på Rose Hill kyrkogården i Chicago. Jag tror att hans far hette Cornelius DeLange,som också är född i Sverige, så det där med en fransk gentleman, som Anton kallats för, känns en smula osäkert. Är det kanske så att, som framgår av diskussionen ovan, det är ett svenskt soldatnamn? Är det någon som forskat runt i kring det nämnda paret och kan bidraga mera om den svenska bakgrunden, så tar jag tacksamt emot sådan information.

2012-11-02, 15:36
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Thomas!
 
Anton Cornelius De Langs födelsenotis finner du i Tyska S:ta Gertruds fs i Stockholms stad (CI:3, 1812-1851). Född den 10 september 1824.  
 
Vigseln mellan Anton Cornelius Delang och Maria Charlotta Engström är införd i Tyska S:ta Gertruds vigselbok den 8 maj 1852 men (tror jag) med en notering om att själva vigseln har ägt rum i Maria fs. (EII:1, 1735-1861).
 
mvh Helene

2012-11-04, 17:25
Svar #7

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Stor tack Helene för ditt snabba svar. Den tyska texten något svårläst. Jag tror du har rätt om Maria Magdalena fsl.En viktig fråga för mig: hur bar du dig åt för att så snabbt identifiera födelseförsamlingen? Ryktesvis hade jag förstått att Anton var kanske en ung fransk gentleman och då ligger inte Tyska församlingen bland de första församlingar man tänker på. Här har jag mer att lära!

2012-11-05, 09:25
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack själv Tomas (och jag ber om ursäkt för felstavningen av ditt namn).  
 
Jag ber attt få rätta mig själv. Vigseln ägde faktiskt rum i Tyska församlingen. Dock lystes det för paret i Maria fs. Se Maria Magdalena kyrkoarkiv, Lysningsböcker, EIIa:5, 1839-1854, lysning nummer 18 för år 1852. Kika också i Maria Magdalena kyrkoarkiv, Vigselböcker, EIII:1, 1839-1854, sid 266. Även där finns uppgifter om lysning och vigsel samt en hel del information om kontrahenterna, bla att Styrmannen Anton Cornelius De Lang har vistats i Norra Amerika från 1842 och fram till hösten 1851 samt att Maria Charlotta Engström var född i församlingen (dvs Maria Magdalena) den 18 juli 1826 och att hon har sin mors, änkan Benedicta Engströms, skriftliga bifall till vigseln. Jag har dock inte lyckats finna Maria Charlotta Engströms födelsenotis i Maria.  
 
Det var en ren chansning att söka i Tyska fs. Jag kikade i de församlingar som fadern Cornelius De Lang var mantalsskriven i (se register till Stockholms mantalslängder på SSA's hemsida). När jag inte fick napp i dessa församlingar så sökte jag istället i de icke territoriella församlingarna och fick genast napp i Tyska fs. Här är register till kyrkböckerna - vilka återfinns på SSA's hemsida - till stor hjälp.

2012-11-05, 12:10
Svar #9

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Enligt nedanstående text från  Ernst Wilhelm Olson. The Swedish element in Illinois : survey of the past seven decades : with life sketches of men of today. (page 38 of 63) (ebooks på nätet) finns följande historia, där det menas att det är Benedicta Udd som är barnbarn till Adolf Fredrik via dottern Sofia Albertina.  
 
mvh Katarina
 
 
FREDERICK CORNELIUS DE  
LANG  
 
has a more romantic and fascinat-  
ing family history than it has been  
our privilege to record for a long  
time. It is not often we find  
among the immigrants from the old  
world to the new persons who are  
lineal descendants from a reigning  
dynasty, but Mr. De Lang can point  
to a real princess as his great-  
grandmother and his great-great-  
grandniother was Queen Louisa  
 
 
 
Ulrica, a sister of Friedrich IT. of  
Prussia, who was married to King  
Adolph Fredrik of Sweden. Her  
daughter. Princess Sophia Alber-  
tina, and sister of Gustavus III,  
was the favorite child of Louisa  
Ulrica. She was a gentle and amia-  
ble daughter and loved by all who  
came in contact with her. Many  
princely suitors sought her hand,  
but she refused them all and said  
that she would rather lose her  
rank than marry a man she could  
not love. lier great sorrow was  
the rigid refusal of her brother to  
consent to her marriage to the man  
she loved, Peter Friedrich Ludwig,  
a young duke of Holstein. But in  
spite of her brother's opposition,  
she entered a morganatic alliance  
with him. Their child, born 1792,  
was christened Benedicta Udd.  
Just as Princess Sophia Albertina  
after her marriage had led a quiet,  
uneventful life, so Benedicta Udd  
had no connection whatever with  
the new court. She was married to  
Charles Gustav Engstrom of Stock-  
holm and had two sons and one  
daughter, Mrs. De Lang, the moth-  
er of the subject of this sketch.  
 
She left a comfortable home in  
Stockholm and all the luxuries the  
young society ladies were accus-  
tomed to for poverty and hard-  
ships in a new land. Her hand was  
sought by one Anton Cornelius De  
Lang, the son of a French army  
officer, who had been in Napoleon's  
army and finally settled in Stock-  
holm. Young Anton , always in  
search of adventure, had run away  
to sea and joined the U. S. navy in  
1846. He served through the Mex-  
ican War and later crossed Pan-  
ama on foot together with C. M.
Katarina Sohlborg

2012-11-05, 12:59
Svar #10

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Så Benedicta Udd skulle vara dotter till denna Sofia Albertina? http://sv.wikipedia.org/wiki/Sofia_Albertina_av_Sverige
 
Se också mitt svar under nedanstående länk (diskussion om Benedicta Udd). Där framgår Benedictas födelseförsamling (som jag inte har lyckats uttyda).  
 

2012-11-05, 18:26
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Vidare efterforskningar under släktnamnet Udd visar att påståendet att Maria Charlotta Engström eller hennes mor Benedicta Udd skulle vara barnbarn till Kung Adolf Fredrik är helt ogrundat (åtminstonde om man väljer att tro på det som faktiskt står i kyrkoböckerna).  
 
Länk:

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna