ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-07  (läst 3597 gånger)

2002-05-15, 18:00
läst 3597 gånger

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har sökt bakåt och kommer inte vidare på Anders Olsson.Charlotta Persdotter hittar jag inte heller
MVH/Marianne
 
 
KARL AXEL Dejenberg. Handlande. Född 1854-02-25 Nedre Ullerud, Nordsjötorp (S) 1). Gift med CHARLOTTA Persdotter 1892-08-14 St Kil, (S) 1).
 
 Barn med CHARLOTTA Persdotter:
 1 Karl VALDEMAR Dejenberg. Född 1893-01-16 St Kil, (S).
 2 IVAR Dejenberg. Född 1894-05-27 Nedre Ullerud, Rudshult (S).
 
 
Generation 1
 
 
1 Karl VALDEMAR Dejenberg. Född 1893-01-16 St Kil, (S) 1).
 
 Barn med ANNA:
 1.1 STINA Dejenberg.
 
2 IVAR Dejenberg. Född 1894-05-27 Nedre Ullerud, Rudshult (S) 2). Lysning THYRA Maria Larsson 1922. Bosatt till 1923 Nedre Ullerud, (S) 3).

2002-05-15, 23:44
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
De Pemerska familjeförhållanden som avses här lyder som följer.
 
Fru Ebba Lisa Pemer f 27 är min farfars farfars farfars mor, född Belfrage. Intressant att hon har fått rätt födelseår i AI:11, jag har haft familjen uppslagen i flera äldre hfl, och då var hon flera gånger felaktigt angiven som född 28. Hon ska vara döpt 1727 17/7, en uppgift jag just loggade in och kollade själv i Gravas dopbok. Jag lyckades pricka in exakt rätt sida på en gång, även om jag inte såg det då. Såg ingen uppgift om vilket år det handlade om, men sista posten på sidan handlade om december, så jag gick till nästa sida, och där stod det 1728, så jag gick tillbaka två sidor och såg något om Martii och fram igen till sidan jag först landat på och nu såg jag namnet Hans Jacob Bellfrage och något om dottern Ebba. Men så ta mig tusan om jag kan tyda något datum i röran. Är Marianne, som också verkar vara Genline-abonnent, bättre på att läsa gamla handstilar? Eller Gunilla? Du har väl allt på kort på jobbet? Det är Grava C:2, födde och vigsel 1720-1735, sidan 100.
 
Nästa rad är David Nicl. som i Niclas Pemer 56. Även här finns det tveksamheter kring födelseuppgiften, denne min farfars farfars farfar brukar anges 1756 19/7 i husförhörslängderna, men han är född i Kil 1757 1/6 och döpt 4/6 konstaterar jag just när jag äntligen både hade tillfälle och tanken att kontrollera detta. Född i Kil, uppgiften från Stora Kil C:6, Födde, vigsel, död, 1741-1757, sid 293.
 
Jag misstänkte att 19/7 1756 kunde vara dödsdatumet för hans närmast äldre bror Carl Gustaf, född 1755, som dog 1756, men jag hittade just hans kryptiska begravningsanteckning. Exakt datum framgår inte, men det är i alla fall juni.
 
Anna Eriksdotter f 69 är David Niclas hustru, D. Lotta Pemer 63 är systern. Anna Carlsson 77 måste vara någon piga tänker jag, medan Måg Olof Olsson 51 följd av H. Lotta Pemer 63, igen, alltså är denna Lottas make. D. Britta Maria 95 är alltså deras.
 
De båda syskonen Sven Dejenberg f 79 och Anna Dejenberg f 86 som ska vara 84 är barn till Ebba Lisa Belfrage och David Niclas Pemer d ä:s äldsta dotter Christina Pemer, f 1750, som bodde i Persbyn, Fryksände.
 
Och så var Sven alltså en tid på Blankeberg hos mostern Beata Maria Pemer, 1753-1841, som kallas Martha här, och hennes man Lars Er(ik)sson. Från detta par stammar f ö Christina Dalhede.

2002-05-16, 07:46
Svar #2

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag har kollat GravaC:2 och kan bara konstatera att det nog står något....
Som förklaring till mitt föregående inlägg so vill jag förklara följande;
Skräddaren Anders Olsson *1827(på ett ställe är datumet 22/2 angivet) och Anna Lisa Portström *1830 är föräldrarna TILL Bengt August *1849, Johan Olof *1851-10-26 OCH Carl Axel *1854. De två senaste kallade sig Dejenberg. Den förste har jag inte följt, så jag vet inte vad han använde för namn.Carl Axel gifte sig med Charlotta Persdotter uppgiven född i St. Kil 1860-02-22 men finns inte där. Det föds överhuvudtaget ingen Charlotte i området alls. Däremot en amssa Carolina och Christina. Portström har jag följt bakåt och där förekommer ingen Dejenberg. Det måste vara via denne Anders som namnet kommer. Har ni någon Anders som kandidat? Jag använder mig av Genline nu och de har inte registrerat de första HFL för Nedre Ullerud och de sista födelseböckerna vilket gör att jag inte kan följa dem.

2002-05-16, 18:05
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Okej, då kan jag stryka handlanden Bengt August Deijenberg i Stockholm från de osäkra deijenbergarna, då hör han alltså hit. De kan förstås vara släkt på något sätt med den deijenbergsläkt som Sven, gm Christina Pemer, hörde till, men det är ju inte alls säkert. Och något utrymme för att de skulle härstamma från Sven och Christina finns det näppeligen.
 
Tyvärr är väl risken stor att Augusta Carolina Deijenberg, gift Giertz, där en ättling gifte sig med L.M. Ericssons dotter och bodde på Hågelby i Tumba, hör till någon sådan här obefryndad deijenbergsgren. Men just Augusta Carolina har båda bröderna Carl och Sven August Deijenberg döpt varsin dotter till, vad jag minns just nu.
 
Åker hem efter ett par veckor hos familjen i Värmland i morgon bitti, och det ska bli skönt att komma åt mina senaste släktanteckningar i flera sammanhang. Jag har ju t ex löst mitt Genline-abonnemang för maj månad medan jag var här, och hit hade jag inga som helst släktanteckningar med mig, jag trodde bara jag skulle vara här en fyra, fem dagar, men nu blev det över två veckor...
 
Apropå Carl Gustaf (Deijenberg) Pemmer, och den norska grenen från hans sondotter Sofa Reginas son Johan Otto Bernhard, så har jag under denna vecka till sist mailat till och fått kontakt med dennes dotterdotter Tove Pemmer S?tre som är chefsbiblotekarie på Högskolan i Bergen. Så det rör på sig på den fronten, till sist.

2002-05-16, 23:04
Svar #4

Gunilla Önnberg

Marianne
Har du photoshop ? jag har två scannade dokumentsidor om släkten spak. är du intresserad så kan jag maila dem till dig
Gunilla Ö

2002-05-21, 22:28
Svar #5

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har hittat Anders Olsson i Nedre Ullerud C:7
född oäkta, men det betyder egentligen ingenting för så står det på fler i socknen som senare gifter sig. Han är alltså far till Karl Axel,Bengt August och Johan Olof Dejenberg. Han föddes 1827-02-22(i vad jag tror är Hedås). Jag har inte hittat honom i Hfl än men nog luktar det lite Olof Dejenberg?
Nu gäller det att hitta länken. Modern till ANders Olsson är Anna Lindberg, smeddotter från Dömle Bruk.
 
 
ANDERS Olsson. Skräddare. Född 1827-02-22 Nedre Ullerud, Udden (S) 1). Bosatt Nedre Ullerud, Nordsjötorp (S) 2).
 
 Barn med ANNA LISA Portström:
 1 Bengt August Dejenberg. Född 1849-04-05 Nedre Ullerud, Ö:a Deje (S).
 2 JOHAN OLOF Dejenberg. Född 1851-10-25 Nedre Ullerud, Ö:a Deje (S).
 3 KARL AXEL Dejenberg. Född 1854-02-25 Nedre Ullerud, Nordsjötorp (S).
 
 
Generation 1
 
 
1 Bengt August Dejenberg. Född 1849-04-05 Nedre Ullerud, Ö:a Deje (S) 3).
 
2 JOHAN OLOF Dejenberg. Född 1851-10-25 Nedre Ullerud, Ö:a Deje (S) 4). Gift med HULDA Josefina Petersson 1907-04-10 4).
 
3 KARL AXEL Dejenberg. Handlande. Född 1854-02-25 Nedre Ullerud, Nordsjötorp (S) 5). Gift med CHARLOTTA Persdotter 1892-08-14 St Kil, (S) 6).
 
 Barn med CHARLOTTA Persdotter:
 3.1 Karl VALDEMAR Dejenberg. Född 1893-01-16 St Kil, (S).
 3.2 IVAR Dejenberg. Född 1894-05-27 Nedre Ullerud, Rudshult (S).

2002-05-22, 02:07
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är ju inte osannolikt att det finns ett nära släktskap med Sven Algotsson Deijenberg och Christina Pemers familj. Namnen Olof och August förekommer i båda släktkretsarna och i varje fall Bengt August hamnar i Stockholm och är delvis samtida där med sönerna till Sven och Christinas son Sven i Södertälje.
 
Fast var det skulle finnas är svårt att få stil på. Deras son Olof dog ju 1819 enligt Gunilla, så det kan inte vara han som är Anders far, en möjlighet jag först kände en ilning av förtjusning över.

2002-05-22, 07:32
Svar #7

Gunilla Önnberg

Marianne och Anders
Olof gifter sig med en Ingegerd Jonsdotter här i Fryksände och får åtminstone en dotter Maria född 1790. Dottern i sin tur gifter sig två gånger, först med Jon Jonsson och får 6 barn, därav 1 som dör vid 2 års ålder. sedan gifter hon om sig med Erik Finnsson och får två barn. Men dessa familjer finns kvar här uppe i Fryksände
MVH Gunilla Önnberg

2002-05-22, 08:46
Svar #8

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
Jag hade tyvärr rört ihop mina anteckningar lite;
Anders Olsson var född 1827 i Övre Ullerud, Edeby. Son till Olof Andersson 1802-02-17 och Maria Pärsdotter 8/7 1804. Olof Andersson var son till Stina Arvidsdotter och  fadren angavs vara en okänd man hon träffat på vägen åt Mölnbacka  
Så Anders och Gunilla, har ni antecknat någon Dejenbergare som spanklerade år Mölnbacka för den här tiden? I annat fall har jag väl kommit till vägs ände? Föräldrarna till Stina Arvidsdotter var Arvid Nilsson och Karin Segolsdotter.  
MVH/Marianne

2002-05-22, 09:51
Svar #9

Gunilla Önnberg

Marianne
Det finns en bok om Övre Ullerud av Tord Ljungström som det står om Edeby hemman, där står det om någon N Arfwidsson och greve Frölich. Kolla upp detta, det kanske kan vara något
MVH Gunilla

2002-05-22, 09:56
Svar #10

Gunilla Önnberg

Marianne
 
Ps. jag tror att Herweig och Gyllenspets är gifta med varandra på någon gren??
Gunilla

2002-06-15, 07:25
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Efter en fråga om en ättling till Carl Gustaf (Deijenberg) Pemmer i diskussionen om släkten Pemer har jag nu lagt upp hela den grenen i Pemer-diskussionen. Hela den svenska, agnatiska Pemmer-grenen, ska sägas. Kopplingen till de nu levande Pemmer i Norge finns för övrigt på ett par släkttavlor jag har gjort med det eminent fungerande textverktyget i Photoshop 7.0. Ska skriva lite mer om de tavlorna i Pemer-diskussionen.

2002-06-26, 06:18
Svar #12

Kenneth James Deyenberg

Hello.  My name is Kenneth James Deyenberg. I live in Canada, in the province of Saskatchewan. I found your site  by accident and wondered if by chance we might be related somehow as our family is of Swedish ancestry and as far as we know have no known relatives.
 
My grandfather August Olaf (or Olaf August) Deyenberg born Feb.7 1866 married Augusta (?) born March 11, 1863. They emmigrated from Sweden to the United States in 1895 and settled for a time is Ashtabula, Ohio.
 
In 1906 (?) they emmigrated to Canada and settled near the village of Elbow in the Province of Saskatchewan. They had five Children Karl Victor, Vansal Knute (my father), George, Ellen and Wilhelm Claus.  I believe the eldest three were born in Sweden and the youngest two in the US.
 
The only other clue  I can offer is that my grandfather was a skilled carpenter.  Thank you for any assistance you can offer.

2002-06-26, 10:47
Svar #13

Gunilla Önnberg

Hello Kenneth
Do you know where from Sweden your grandfather came from?
Best regards Gunilla Önnberg

2002-06-26, 12:20
Svar #14

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Gunilla!
Jag tror att det är den person som Anders Pemer  skrev om i ett tidigare inlägg( se i listen ovanför )
Det stämmer med de uppgifter som finns där. Han skall vara född 1866 i Övre Ullerud. Jag har försökt via Genline att leta efter honom men det finns inga födelseböcker för tiden inlagda än. Jag är lite nyfiken på vilka som var hans föräldrar eftersom det kanske löser mina problem med Dejenbergarna!!
MVH/Marianne

2002-06-26, 16:53
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
According to the database Emigranten Olof A Deijenberg, age 26,. left the parish of Brattfors in Värmland on 1892 Apr.8 with a ticket for Ashtabula.
 
According to the same database Augusta Deijenberg, age 30, and sons Karl Victor, age 4, and Knut Wentzel,age 2, left from Brattfors 1893 May 19 with tickets for New York.
 
From another database I found that Augusta Andersdotter Deijenberg was born 1863 Mar.11 in Millesvik, Karl Victor was born 1889 Mar.31 in Brattfors, Knut Wentzel was born 1891 Mar.30, also in Brattfors.
 
Olof August Olsson Deijenberg was born 1866 Feb.7 in Övre Ullerud, also Värmland.

2002-06-26, 17:02
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Marianne, Genline har lagt in SCB-utdragen för Födda, vigda och döda åtminstone fram till 1895, (så långt som jag kollade).
 
När du valt län och sedan ska välja församling, ska du titta högst i listan, så står där på rad 2 något mystiskt - -sc Värmland (eller liknande), och det ska du välja, och så får du sedan välja år. Sen bör du kolla på de första sidorna för där finns uppgifter (statistiska) om församlingarna i den ordning de är filmade, vilket är kontraktsvis, inte alfabetiskt, och sedan försöka hoppa till rätt församling eller dess närhet. Litet knöligt, men det går.

2002-06-26, 17:04
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Exakt. 1890 är Olof August sågverksarbetare i Brattforshyttan i Brattfors. G m Augusta Andersdotter f 1863 och har vid det laget fått sonen Karl Viktor, född 1889. Då vet vi i alla fall vart familjen tog vägen och har fått kontakt med en ättling, klart intressant! Augusta Andersdotter född i Millesvik enligt folkräkningen 1890, 11 mars 1863 enligt Kenneth. Kanske att Millesviks födelseböcker är inlagda på Genline åtminstone...
 
Sedan är väl frågan var Olof August kommer ifrån. Här har vi också just namnen Olof och August, precis som i de två andra större Deijenberg-famijer vi nyss pratade om. Om nu inte alla är en enda. På något vis. Kanske inte nödvändigtvis på just manslinjen, men ändå släkt. Men inte behöver de vara det. Det här med att ta namnet Dejenberg efter Deje kan ju mycket väl många ha fått för sig att göra utan att ens veta att andra redan hade gjort det. Några till i Nedre eller Övre Ullerud har för övrigt diskuterats i aktuell sockens diskussion. Jag kanske skulle samla upp dem också i ett sammanfattningsinlägg här i släktens/släkternas egen diskussion.
 
Kenneth, at  this URL you can find your grand father?s family as presented in the 1890 census. So far, we don?t really know if he had any connection with the other Deijenberg family, of which the member Sven Algotsson Deijenberg, 1741-90, married my very great grand aunt Christina Pemer, 1750-1828. My paternal 4th grand father was her brother. Gunilla Önnberg?s husband is descended from Sven and Christina.

2002-06-26, 20:00
Svar #18

Marianne Fröding (Ruth)

Hej!
När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked...
Ja, nu har jag inte Genline längre och kan därför inte kolla Olof Augusts föräldrar!!
MVH/Marianne

2002-06-26, 20:41
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej igen Marianne, kollade upp detta enligt föreslagen metod och fann att Olof August var född 1866 7/2 i Westsjö(??) i Övre Ullerud, son till torparen Olof Petersson ohh Lisa Magnusdotter, 38 år.

2002-06-26, 21:13
Svar #20

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Familjen finns i Övre Ullerud AI:14, s 495, Mjölnartorpet u Westsjö:
 
Olof Petersson var född 1829 28/6 i Övre Ullerud, och hans hustru Lisa Magnusdotter år 1827 (datum ej angivet) också i Övre Ullerud. De hade flera barn, och Olof August var yngst.

2002-06-26, 22:35
Svar #21

Marianne Fröding (Ruth)

Jag har kommit så långt att min Karl Axel(1854-02-25) Dejenberg:s far hette Anders Olsson och var också född i Övre Ullerud 1827-08-28 i Edeby. Hans föräldrar hette dock Olof Andersson och Maria Pärsdotter. Namngivningen är för mina gubbar: Bengt August, Johan Olof och Karl Axel.  
MVH/Marianne

2002-06-26, 23:23
Svar #22

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Har hittat en Christina? Deijenberg f 1685? i Värmland, Lysvik, Östra Berga, HFL AI:1 1765-1770. För den som har Genline; GID 505.14.77700. Skulle vara intressant om någon kan se vad som står före hennes förnamn och också om det är Christina hon heter och om jag uppfattad hennes födelseår korrekt.
Bästa hälsningar
Lil

2002-06-27, 08:39
Svar #23

Ken Deyenberg

Thank you to Anders, Elisabeth and Gunilla and whoever else helped to find the histories of my grandparents Olof August Deijenberg (Deyenberg) and Augusta Anderson.  The facts you found agree with the information on their marriage certificate. I had great difficulty reading the old writing and dealing with the language which unfortunately I cannot understand. It was also thrilling to find the record of my father's birth
(Knute Wentzell or Vansel in English).
 
I think it is very likely we have found a new set of relatives
 
Kenneth Deyenberg

2002-06-30, 19:29
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Lil, den Christina du har hittat torde vara den som var gift med Olof Becklind på Berga och Lysvik. De har diskuterats här i Anbytarforum i oktober 2000, se diskussionen om Lysviks socken.

2002-06-30, 23:22
Svar #25

Utloggad Lil Sandin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:58
    • Visa profil
Tack Anders, jo jag har redan nystat upp det och se då öppnade sig en helt ny värld - jag kom därigenom vidare till Spak, Gyllenspetz, Rudenius & Co....så nu är jag glader må Du tro. Tack för Dina rader!
Bästa hälsningar
Lil

2002-07-07, 18:10
Svar #26

Utloggad Anita Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 23:26
    • Visa profil
Hej Anders Pemer!
 
Här  kommer de Dejenbergare som jag tills nu har träffat på. Först de som jag inte kan verifiera till Jonas Matsson Dejenberg född 1705, därefter dennes ättlingar.  Jonas gift med Britta, dotter till min fm mm ff ff.  
Har noterat till vilka barn som Dejenbergare varit faddrar uti fall det kan bidraga till att någon pusselbit kan falla på plats.
 
Sven Algot Dejenberg. Komminister i Råda och Ekshärad. Född 1658.
 
 Barn:
 1 Sven Dejenberg. Komminister. Född 1689. Död 1761. Gift med Anna Maria Piscator.
            Fadder till:  
            Anna Maria född 1741-11-23.  
            Föräldr: Adjunkt Magnus Piscator - Anna Ekelund i S Mossberg, Ekshärads fs.  
            Adolf Fredrik född 1750-07-21.  
            Föräldr: Brukspatron Johan Henrik von Rappholt - Charlotta Kristina Geijer i Risberg, Norra Råda fs.
 
 Barn med Anna Maria Piscator:
 1.1 Ebba Maria Dejenberg. Född 1728-06-19 Prästgården, Ekshärads fs.
            Fadder till:  
            Magnus född 1746-09-30.  
            Föräldr: Kyrkoherde Bengt Piscator - Elsa Arenberg i Prästgården, Ekshärads fs.  
            Magnus född 1746-10-13.  
            Föräldr: Nils Nilsson - Anna Persdotter i S Mossberg, Ekshärads fs.  
            Anna född 1750-06-03.  
            Föräldr: Jöns Jonsson - Marit Elofsdotter i Gunnerud, Ekshärads fs.  
            Per född 1751-06-16.
            Föräldr. Olof Persson - Karin Jönsdotter i Gunnerud, Ekshärads fs.  
            Anna Elisabet född 1758-03-06.  
            Föräldr: Vice pastor Jonas Dejenström - Katarina Maria Piscator i Prästgården, Ekshärads fs.  
            Kajsa född 1759-01-03.  
            Föräldr. Skomakare  Jakob Lundkvist - Ingeborg Eriksdotter i Östra Råda, Norra Råda fs.
 
=========================================================================================
 
Kasper Dejenberg. Korpral.  
Gift med Rosina Larsdotter Vallmen.  
Fadder till:  
Sven född 1740-04-01.  
Föräldr: Bengt Dejenberg - Katarina Elofsdotter i Prästbol, Norra Råda fs.
 
 Barn med Rosina Larsdotter Vallmen:
 1 Sven Kaspersson (agn. Dejenberg kogn. Vallmen). Född 1728 Prästbol, Norra Råda fs.  
Död 1742 Prästbol, Norra Råda fs.
 2 Sven Kaspersson (agn. Dejenberg kogn. Vallmen). Född 1743-03-24 Prästbol, Norra Råda fs.  
Död 1743 Prästbol, Norra Råda fs.
 3 Ett barn från Kasper Dejenberg. Död 1730.
 
==========================================================================================
 
Agneta Dejenberg. Född beräknat 1668. Död 1748 Prästbol, Norra Råda fs. 80 år, änka.
 
==========================================================================================
 
Algot Dejenberg. Mönsterskrivare.
Fadder till:  
Henrik döpt 1725-04-18.  
Föräldr: Tullnär Johan Persson Wallmen - Maria Henriksdotter Brun i Prästbol, Norra Råda fs.  
Per döpt 1726-03-16.  
Föräldr: Nils Persson - Karin Halvarsdotter i V Skymnäs, Norra Råda fs.  
Bengt född 1739-06-28.  
Föräldr: Skogvaktare Olof Nilsson Wallmen - Sara Maja Gyllenspets i Prästbol, Norra Råda fs.  
Lisa Maja född 1741-03-23.  
Föräldr: Skogvaktare Olof Nilsson Wallmen - Anna Maja Gyllenspets i Prästbol, Norra Råda fs.  
 
==========================================================================================
 
Bengt Dejenberg. Korpral. Född.  
Död 1743 Östra Råda, Norra Råda fs. 46 eller 40 år Begravd 1743-05-15 Norra Råda fs.
Gift med Katarina Elofs- Olofs-dotter 1739-11-04 Norra Råda fs. Bengt Dejenberg och pigan Katarina Olofsdotter i Knäberg.
Fadder till:  
Per döpt 1726-03-16.  
Föräldr: Nils Persson - Karin Halvarsdotter i V Skymnäs, Norra Råda fs.  
Maria döpt 1728-11-10.  
Föräldr: Nils Jönsson - Kerstin Jonsdotter i Ås, Norra Råda fs.  
Karin  döpt 1735-12-16.  
Föräldr: Jon Nilsson - Kerstin Nilsdotter i Lakenetorp, Norra Råda fs.  
 
 Barn med Katarina Elofs- Olofs-dotter:
 1 Sven Bengtsson (agn. Dejenberg). Född 1740-04-01 Prästbol, Norra Råda fs.
 2 Fredrik Bengtsson (agn. Dejenberg). Född 1742-06-03 Östra Råda, Norra Råda fs.
 
==========================================================================================
---------
Maria Magdalena Dejenberg. Jungfru, Madame. Född beräknat 1698.  
Död 1743 Prästbol, Norra Råda fs. 45 år. Begravd 1743-07-24.  
Fadder till:  
Henrik döpt 1725-04-18.  
Föräldr: Tullnär Johan Persson (Wallmen) - Maria Henriksdotter Brun i Prästbol, Norra Råda fs.  
Lisa Maja född 1741-03-23.  
Föräldr: Skogvaktare Olof Nilsson Wallmen - Anna Maja Gyllenspets i Prästbol, Norra Råda fs.  
Olof född 1741-12-28.  
Föräldr: Lars Nilsson - Ingeborg Olofsdotter i Ås, Norra Råda fs.  
Sven född 1743-03-24.  
Föräldr: Kasper Dejenberg - Rosina Larsdotter Wallmen i Prästbol, Norra Råda fs.
==========================================================================================
 
Stina Matsdotter Dejenberg. Född beräknat 1706.  
Gift med Olof Knutsson 1733 Ekshärads fs. Stina Matsdotter Dejenberg från Duvenäs Olof Karlsson från Sätter, Sunne  
Död 1756-02-02 Broddheden, Norra Råda fs. 50 år. Död av vattusot. Begravd 1756-02-08.
 
=============================================================================================
 
Ättlingar till Jonas Matsson Dejenberg
 
Jonas Matsson Dejenberg. Född beräknat 1705.  
Gift med Britta Bernhardsdotter 1739-12-16 Norra Råda fs. Drängen Jonas Matsson på Broddheden och pigan Britta Benalsdotter i Åhs.  
Död 1748 Broddheden, Norra Råda fs. 43 år. Begravd 1748-04-15.
 
 Barn med Britta Bernhardsdotter:
 1 Mats Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1740-07-29 Broddheden, Norra Råda fs.
 2 Britta Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1744-07-18 Broddheden, Norra Råda fs.
 3 Sven Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1747-07-18 Broddheden, Norra Råda fs.  
Död 1748 Broddheden, Norra Råda fs. Begravd 1748-11-20.
 
Generation 1
1 Mats Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1740-07-29 Broddheden, Norra Råda fs .  
Gift med Kerstin Sonesdotter.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till sid 181 Östra Råda Bäckåsarna.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 181 Östra Råda Bäckåsarna, infl från sid 183 Östra Råda Tjärntorp.
 
 Barn med Kerstin Sonesdotter:
 1.1 Jonas Matsson (agn. Dejenberg). Född 1772 Storheden, Norra Råda fs.  
Död 1856.
 1.2 Marit Matsdotter (agn. Dejenberg). Född 1774-12-23.
 1.3 Britta Matsdotter (agn. Dejenberg). Född 1778-04-07 Norra Råda fs.
 1.4 Nils Matsson (agn. Dejenberg). Född 1781-11-19 Backa, Norra Råda fs.
 1.5 Sone Matsson (agn. Dejenberg). Född 1785-09-25 Tjärntorp, Norra Råda fs.
 
2 Britta Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1744-07-18 Broddheden, Norra Råda fs.
 
3 Sven Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1747-07-18 Broddheden, Norra Råda fs.  
Död 1748 Broddheden, Norra Råda fs. 1 ? år. Begravd 1748-11-20.
 
Generation 2
1.1 Jonas Matsson (agn. Dejenberg). Masmästare, Torpare. Född 1772 Storheden, Norra Råda fs. Döpt  
1772-03-22.
Död 1856.
Gift med Kerstin Danielsdotter.  
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till Lindås 1789.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma.  
 
 Barn med Kerstin Danielsdotter:
 1.1.1 Kajsa Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1811-01-13 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.2 Daniel Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1813-03-07 Gumma, Gustaf Adolfs fs.  
Död 1844.
 1.1.3 Magnus Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1816-07-25 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.4 Jonas Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1819-06-23 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.5 Lisa Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1822-01-19 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.6 Maria Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1825-01-11 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.7 Stina Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1827-05-16 Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 1.1.8 Sven Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1831-02-28 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.9 Gustaf Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1835-10-21 Gustaf Adolfs fs.
 
1.2 Marit Matsdotter (agn. Dejenberg). Född 1774-12-23
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till Björklund 1789.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 174 Östra Råda Björklund,  utfl till Dalkarlstorp 1790.
 
1.3 Britta Matsdotter (agn. Dejenberg). Född 1778-04-07 Norra Råda fs. Döpt 1778.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till sid 181 Östra Råda Bäckåsarna.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Bäckåsarna, infl från sid 183 Östra Råda Tjärntorp.
 
1.4 Nils Matsson (agn. Dejenberg). Född 1781-11-19 Backa, Norra Råda fs. Döpt 1781-11-22.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till sid 181 Östra Råda Bäckåsarna.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Bäckåsarna, infl från sid 183 Östra Råda Tjärntorp.
 
1.5 Sone Matsson (agn. Dejenberg). Född 1785-09-25 Tjärntorp, Norra Råda fs. Döpt 1785-09-25.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Tjärntorp, utfl till sid 181 Östra Råda Bäckåsarna.
Hfl Norra Råda 1783-1793 sid 183 Östra Råda Bäckåsarna, infl från sid 183 Östra Råda Tjärntorp.
 
Generation 3
1.1.1 Kajsa Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1811-01-13 Gumma, Gustaf Adolfs fs. Döpt 1811-01-20.
Folkräkningen 1890 . Enka, Finnshyttan, Fernebo fs, Kajsa Jonsdotter Sand, inhysesenka.  
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 111 Vålberget,  infl från Gumma 1827,  utfl till sid 132 Gumma 1828.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma,  infl från sid 111 Vålberget 1828,  utfl till sid 182 Uddeholmshyttan 1830.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 182 Uddeholmshyttan,  infl från sid 132 Gumma 1830.
 
1.1.2 Daniel Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1813-03-07 Gumma, Gustaf Adolfs fs. Döpt 1813-03-14.
Död 1844
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
 
1.1.3 Magnus Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1816-07-25 Gumma, Gustaf Adolfs fs. Döpt 1816-07-28.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
 
1.1.4 Jonas Jonasson (agn. Dejenberg). Född 1819-06-23 Gumma, Gustaf Adolfs fs. Döpt 1819-06-27.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
 
1.1.5 Lisa Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1822-01-19 Gumma, Gustaf Adolfs fs.  
Gift med Jakob Olsson.  
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma,  utfl till sid 204 Herrgårdsfallet 1848.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 204 Herrgårdsfallet,  infl från sid 130 Gumma 1848.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
 Barn med:  
 1.1.5.1 Petter Persson (kogn. Dejenberg). Född 1843-06-11 Gustaf Adolfs fs.
 
 Barn med Jakob Olsson:
 1.1.5.2 Stina Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1849-11-05.
 1.1.5.3 Johan Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1852-12-06.
 1.1.5.4 Elisabet Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1855-12-14.
 1.1.5.5 Gustaf Alfred Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1858-04-26.
 1.1.5.6 Magnhild Hildine Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1862-10-09.
 1.1.5.7 Sven Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1865-02-06.
 
1.1.6 Maria Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1825-01-11 Gumma, Gustaf Adolfs fs.  
Gift med Per Karlsson.  
Folkräkningen 1890. Gift, hustru, mor, Mossfallet, Gustaf Adolfs fs.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 127 Gumma,  utfl till sid 171 Uddeholmshyttan 1845.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 171 Uddeholmshyttan, infl från sid 127 Gumma 1845,  utfl till sid 130 Gumma 1847.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma,  infl fr sid 171 Uddeholmshyttan 1847.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 46 Gumma.
 
 Barn med Per Karlsson:
 1.1.6.1 Jan Larsson (kogn. Dejenberg). Född 1859-07-20 Gustaf Adolfs fs.
 
1.1.7 Stina Jonasdotter (agn. Dejenberg). Född 1827-05-16 Gumma, Gustaf Adolfs fs.  
Gift med Sven Svensson Thyberg.  
Folkräkningen 1890. Gift, hustru, mor. Qvarstående obefintlige (sedan åren 1881-1890), Nordmarks fs Frånvaro: Amerika. Övrigt: Stjelphyttan.
Hfl Gustaf Adolf 1825-1830 sid 132 Gumma.
 
 Barn med :
 1.1.7.1 Karolina (kogn. Dejenberg). Född 1859 Nordmark.
 
 Barn med Sven Svensson Thyberg:
 1.1.7.2 August Svensson Thyberg (kogn. Dejenberg). Född 1865 Nordmarks fs.
 
1.1.8 Sven Jonasson (agn. Dejenberg). Torpare, Undantagare. Född 1831-02-28 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Gift, far, undantagare, Långbansändehyttan, Gåsborns fs.  
Gift med Stina Maja Möllberg 1860-05-27.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma.
 
 Barn med Stina Maja Möllberg:
 1.1.8.1 Maria Kajsa Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1861-04-04.
 1.1.8.2 Erik Johan Svensson (agn. Dejenberg). Född 1863-07-08 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.8.3 Emma Kristina Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1865-09-15.
 1.1.8.4 Per Magnus Svensson (agn. Dejenberg). Född 1869 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.8.5 Gustaf Leonard Svensson (agn. Dejenberg). Född 1873 Gåsborns fs.
 1.1.8.6 Josefina Elisa Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1876 Gåsborns fs.
 
1.1.9 Gustaf Jonasson (agn. Dejenberg). Torpare. Född 1835-10-21 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Gift, far, torpare, Gumma, Gustaf Adolfs fs.  
Lysning Anna Maja Olofsdotter 1862-03-02. Gift med Anna Maja Olofsdotter 1862-04-21.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma,  utfl till sid 49 Gumma 1862.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 49 Gumma,  infl fr sid 48 Gumma 1862.
 
 Barn med Anna Maja Olofsdotter:
 1.1.9.1 Gustava Ingeborg Gustafsdotter (agn. Dejenberg). Född 1862-10-16 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.9.2 Olof Daniel Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1864-08-22.
 1.1.9.3 Emma Matilda Gustafsdotter (agn. Dejenberg). Född 1866-03-14.
 1.1.9.4 Gustaf Alfred Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1868 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.9.5 Otto Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1871 Gustaf Adolfs fs.
 
Generation 4
1.1.5.1 Petter Persson (kogn. Dejenberg). Född 1843-06-11 Gustaf Adolfs fs, född utom äktenskap.  
Gift med Johanna Karlsdotter.  
Folkräkningen 1890. Gift, far, jordtorpare, Granberget, Rämmens fs.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 130 Gumma,  utfl till sid  204 Herrgårdsfallet 1848.
Hfl Gustaf Adolf 1845-1849 sid 204 Herrgårdsfallet,  infl från sid 130 Gumma 1848.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma,  utfl till sid 48 Gumma 1861,  infl fr sid 48 Gumma 1866.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma,  utfl till sid 49 Gumma 1863,   infl fr sid 47 Gumma 1866.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 49 Gumma,  infl fr sid 48 Gumma 1863,  utfl till sid 48 Gumma 1865.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma,  infl fr sid 49 Gumma 1865,  utfl till sid 47 Gumma 1866.
 
 Barn med Johanna Karlsdotter:
 1.1.5.1.1 Karl Johan Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1867 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.5.1.2 Gustaf Leonard Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1870 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.5.1.3 Erik Johan Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1873 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.5.1.4 Ture Vilhelm Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1875 Rämmens fs.
 1.1.5.1.5 August Hjalmar Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1878 Rämmens fs.
 1.1.5.1.6 Hanna Matilda Pettersdotter (agn. Dejenberg). Född 1885 Rämmens fs.
 1.1.5.1.7 Emilia Sofia Pettersdotter (agn. Dejenberg). Född 1885 Rämmens fs.
 
1.1.5.2 Stina Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1849-11-05.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.5.3 Johan Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1852-12-06.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.5.4 Elisabet Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1855-12-14.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.5.5 Gustaf Alfred Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1858-04-26.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.5.6 Magnhild Hildine Jakobsdotter (kogn. Dejenberg). Född 1862-10-09.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.5.7 Sven Jakobsson (kogn. Dejenberg). Född 1865-02-06.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 47 Gumma.
 
1.1.6.1 Jan Larsson (kogn. Dejenberg). Född 1859-07-20 Gustaf Adolfs fs.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 46 Gumma.
 
1.1.7.1 Karolina (kogn. Dejenberg). Född 1859 Nordmark.  
Folkräkningen 1890. Ogift, dotter i hustruns första äktenskap Qvarstående obefintlige (sedan åren 1881-1890), Nordmarks fs. Frånvaro: Amerika. Övrigt: Stjelphyttan.
 
1.1.7.2 August Svensson Thyberg (kogn. Dejenberg). Född 1865 Nordmarks fs. Född utom äktenskap. Folkräkningen 1890. Ogift, son. Qvarstående obefintlige (sedan åren 1881-1890), Nordmarks fs. Frånvaro: Amerika. Övrigt: Stjelphyttan
 
1.1.8.1 Maria Kajsa Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1861-04-04.  
Folkräkningen 1890. Ogift, piga hos Gustaf Jonasson, Gumma, Gustaf Adolfs fs.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma.
 
1.1.8.2 Erik Johan Svensson (agn. Dejenberg). Född 1863-07-08 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Långbansändehyttan, Gåsborns fs.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma.
 
1.1.8.3 Emma Kristina Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1865-09-15.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 48 Gumma.
 
1.1.8.4 Per Magnus Svensson (agn. Dejenberg). Född 1869 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Långbansändehyttan, Gåsborns fs.
 
1.1.8.5 Gustaf Leonard Svensson (agn. Dejenberg). Född 1873 Gåsborns fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Långbansändehyttan, Gåsborns fs.
 
1.1.8.6 Josefina Elisa Svensdotter (agn. Dejenberg). Född 1876 Gåsborns fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Långbansändehyttan, Gåsborns fs.
 
1.1.9.1 Gustava Ingeborg Gustafsdotter (agn. Dejenberg). Född 1862-10-16 Gustaf Adolfs fs.  
Gift med Erik Johan Jansson.  
Folkräkningen 1890. Gift, hustru mor, Upplundshöjden, Gustaf Adolfs fs.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 49 Gumma.
 
 Barn med Erik Johan Jansson:
 1.1.9.1.1 David Emanuel Eriksson (kogn. Dejenberg). Född 1886 Gustaf Adolfs fs.
 1.1.9.1.2 Johan Alfred Eriksson (kogn. Dejenberg). Född 1888 Gustaf Adolfs fs.
 
1.1.9.2 Olof Daniel Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1864-08-22.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 49 Gumma.
 
1.1.9.3 Emma Matilda Gustafsdotter (agn. Dejenberg). Född 1866-03-14.
Hfl Gustaf Adolf 1861-1865 sid 49 Gumma.
 
1.1.9.4 Gustaf Alfred Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1868 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 
1.1.9.5 Otto Gustafsson (agn. Dejenberg). Född 1871 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Gumma, Gustaf Adolfs fs.
 
Generation 5
1.1.5.1.1 Karl Johan Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1867 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.2 Gustaf Leonard Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1870 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.3 Erik Johan Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1873 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.4 Ture Vilhelm Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1875 Rämmens fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.5 August Hjalmar Pettersson (agn. Dejenberg). Född 1878 Rämmens fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.6 Hanna Matilda Pettersdotter (agn. Dejenberg). Född 1885 Rämmens fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.5.1.7 Emilia Sofia Pettersdotter (agn. Dejenberg). Född 1885 Rämmens fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Granberget, Rämmens fs.
 
1.1.9.1.1 David Emanuel Eriksson (kogn. Dejenberg). Född 1886 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Upplundshöjden, Gustaf Adolfs fs.
 
1.1.9.1.2 Johan Alfred Eriksson (kogn. Dejenberg). Född 1888 Gustaf Adolfs fs.  
Folkräkningen 1890. Ogift, barn, Upplundshöjden, Gustaf Adolfs fs.

2002-08-19, 23:12
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ett senkommet tack till Anita! Rodnar djupt, jag trodde jag hade skrivit några ord till tack för länge sedan, jag minns ju när inlägget kom hur imponerad jag blev över mängden data i det... som sagt, tack, Anita!

2002-10-08, 23:18
Svar #28

Utloggad Sven Hennig

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-08-19, 19:14
    • Visa profil
Hej alla Dejenberg-forskare!
 
Vilken rolig överraskning att finna andra med intresse i denna släkt. Min farmors farfar hette Lars Edward Deijenberg (med ett i!) och var en av tio barn till Anders Olsson och Anna Lisa Portström i Östra Deje, Nedre Ullerud. Jag har spårat dessa två släkter bak till 1600-talet och har en stor mängd information som jag gärna delar med mig utav.
 
Först och främst är det viktigt att inte växla ihop 1600-tals släkten Dejenberg (med Sven Algoti Dejenberg t.ex.) och den släkt som jag härstammar ifrån. Mina Deijenbergare är en sentida uppkomst och var utpräglade handelsmän i Göteborg, Stockholm och Värmland under slutet av 1800-talet och framåt. Idag finns ett ganska litet antal kvar men flera med härkomst från någon av Lars Edvards fem söner fortlever.
 
Enligt familjetradition var det just Lars Edvard som på 1870-talet under sin studietid i Karlstad uppmuntrades till att byta efternamn från Andersson till något mer originellt. Orsaken lär ha varit hans höga betyg, något som gjorde rektorn på skolan att tro att Lars Edvard kunde bli framgångsrik inom handeln. Pojken kom upp med namnet Deijenberg efter sin födelseort, Deje (Östra) i Nedre Ullerud. Senare tog sig alla syskonen an namnet Deijenberg (Karl Axel, som är nämnd i forumet verkar ha varit den enda som skippat i:et i namnet).
 
Här nedan följer en översikt av syskonen och deras avkomma. Detta är direkt är i helhet kopierat från en av mina personliga databaser och jag vill reservera mig för eventuella oklarheter vid läsning. Informationen är långt ifrån komplett men resonerar att den kan vara ett led till vidare eftersökningar av er andra. Detta är vad jag vet så här långt.
 
1. Bengt August Deijenberg, *1849 15/7 Östra Deje  †1916 30/11 Sthlm.
Grosshandlare. Flyttade i slutet av 1882 från Eskilstuna till Gbg där familjen bodde på flera adresser innan de runt 1900 fortsatte till Stockholm. Där var August innehavare av en järnhandel. Familjegraven låg på N. Begravningsplatsen, Solna (19 A5:1285), men är nu borttagen.
Vigd 1874 med Bengta  Persson, *1844 18/5 Kävlinge (Sk)  †1916 Sthlm.
Dotter till Bengt Persson och Anna Olsdotter *1807.  
 
Barn:
1. Anna Hjalmida Deijenberg, *1877 30/3 Dalby(S) †1956 Sthlm.
Språklärare i spanska.
Ovigd. Inga barn.
-------------------------------------------------
2. Johan Olof Deijenberg, *1851 25/10 Östra Deje  †1918 3/11 Gbg.
Grosshandlare. Efter att ha tagit stud.ex. i Karlstad kom han till Göteborg där han erhöll anställning hos firman Hjelmberg & Co. 1876 startade han tillsammans med Salomon Johansson firman Deijenberg & Johansson. År 1883 utträdde Johansson ur firman, varefter Johan fortsatte rörelsen tillsammans med sina bröder under namnet Deijenberg & Co. 1901 ombildades firman till aktiebolag under firma ”Järnaktie-bolaget AB” med Johan som VD; han verkade på den posten till sin död. (Gbg:s Handels- & Sjöfarts Tidn., 1918-11-04, s. 11). Johan är begravd i Adrian Crispin Petersons familjegrav på Östra Kyrkogården (#E 304) , alldeles till vänster om Otto Deijenbergs väl synliga familjegrav.
Vigd 1907 med Hulda Josefina Peteterson , *1865 30/10 Stockholm. Inga barn.
Dotter till den välkände Göteborgs-arkitekten Adrian Crispin Peterson, *1835 2/8 Grava (S) †1912 16/8 Gbg, och Hilda Josefina Lundberg, *1840 21/8 Nyköping  †1911 16/9 Gbg; vigda 1864.  
-------------------------------------------------
3. Karl Axel Dejenberg, *1854 25/2 Östra Deje  
Handlande. Bodde i Rudshult, Nedre Ullerud.
Vigd 1892 med Charlotta Persdotter, *1860 24/2 St. Kil (S).
Flyttade till Nedre Ullerud #115, 1892 22/11.
 
Barn:  
1. Karl Valdemar, *1893 16/1 Rudshult, Nedre Ullerud  
Lanthandlare i Rudshult.
 
2. Ivar, *1894 27/5 Rudshult, Nedre Ullerud  
Utvandrade till USA från Gbg 1927 20/4 där han arbetade (som slaktare?) i Chicago. Återvände sedan till Sverige.
Vigd med Maja Andersson.
-------------------------------------------------
4. Elis Robert Deijenberg , *1856 8/5 Östra Deje  †1919 11/3 Släp (Halland).
Grosshandlare. Redan 1878 15/8 kom han till Gbg (Domk.) där han började sin karriär som bokhållare. Därefter bodde han i Alingsås 81-86 innan han återvände till Gbg (Haga) den 30/9 av sistnämda år. Där bodde han på Tredje Långg. 43 fram till att han fyllde sextio. Tillsammans med sina bröder var Robert delägare i firman Deijenberg & Co. (senare Jernaktiebolaget) sedan 1883, i vars styrelse han alltsedan dess bildande varit medlem. Han tog överhuvudtaget en ”aktiv del i firmans ledning” (Gbg:s Handels- & Sjöfarts Tidn., 1919-03-12, s. 10). Robert pensionerade sig i Släp, nära Särö, i n. Halland, där han avled. Han ligger begravd på Ö. Kyrkogården (fält 43 #6).
Ovigd och utan barn.
-------------------------------------------------
5. Lars Edvard Deijenberg, *1859 3/11 Östra Deje  †1938 28/4 Gbg.
Grosshandlare. ”En på sin tid inom Göteborgs köpmannavärld mycket känd person”. Efter studier på Värmlands Folkhögskola, i Karlstad, 1876-77, kom han 79 till Gbg där han 1883 ingick som delägare i firman Deijenberg & Co. och Jernaktiebolaget. ”Inom dessa företag nedlade han ett energiskt och målmedvetet arbete, till dess han för 20 år sedan [1918] drog sig tillbaka till privatlivet. Som ordensbroder var han under många år intresserad medlem av Odd Fellow, där han beklädde flera poster.” (GP 1938-04-30, s. 11). Gravsatt på Ö. Kyrkogården.
Vigd 1886 med Johanna Wilhelmina Melander, *1863 13/8 Gbg  †1924 29/5 dito.
 
Barn:
1. Carl Ludvig, *1883  †1971
2. Hilmer Theodor, *1887  †1982
3. Erik Valdemar, *1890  †1978
4. Alf Victor, *1897  †1985
5. Knut Douglas, *1900  †1974
-------------------------------------------------
6. Gustaf Lennart Deijenberg, *1862 24/3 Östra Deje  †1938 2/11 Gbg.
Grosshandlare. Genomgick studier vid handelsinstitutet i Hannover, samt praktiserade på kontor i Hamburg och England. Redan 1880 hade han erhållit anställning hos firman Deijenberg & Johansson härstädes, vilken 1883 ändrades till Deijenberg & Co. 1890 återvände han till Sverige och blev delägare i Deijenberg & Co. 1901 blev han även delägare i Järnaktiebolaget härstädes. Den Deijenbergska firman omändrades 1922 till aktiebolag och Gustaf var dess direktör till sin död. (Gbg:s Handels- & Sjöfarts Tidn., 1938-11-03, s.17). Gustafs familjegrav finns på Östra Kyrkogården, Gbg (fält 32 #40).
Vigd 1895 med Mary Annie (kallad Minnie) Baker, *1864 24/12 Liverpool, Engl. †1925 12/12 Gbg.  
´
Barn:
1. Mary Isabella, *1896 5/5 Gbg  †1986 5/10 dito.
Kontorist, Engelska konsulatet, Gbg. Ogift.
 
2. Dagmar Signe Louise, *1899 16/2 Gbg  †1990 5/11 dito.
Vigd med Walfrid Petersson, *1886 7/10 †1968 23/12 Gbg.
Ligger begravda i Gustaf Deijenbergs familjegrav på Östra Kyrkogården.
-------------------------------------------------
7. Hilma Deijenberg, *1864 29/11 Östra Deje  † ? Stockholm.
Avreste med sin syster för USA där Hilma bodde mellan 1888 12/11 och 1895 26/10. Hilma återvände senare till Värmland, där hon bodde i Grava s:n med sin syster Sofias familj innan hon fortsatte till Sthlm där hon bodde restan av sitt liv med systern Amanda, med undantag för flertalet somrar som tillbringades i Värmland. Hilma förblev ogift.  
-------------------------------------------------
8. Otto Theodor Deijenberg, *1867 2/8 Östra Deje  †1926 8/6 Gbg.
Grosshandlare. Lämnade som yngling för handelsstudier i Amerika 1887 och sedan England. Efter åtskilliga år utomlands etablerade han 1894 egen affär under firmanamnet Göteborgs fruktaffär. Hans dödsannons beskriver honom i följande ordalag: ”Genom träget arbete har han drivit upp denna till en av de största i Skandinavien inom fruktbranschen. Inseende den stora betydelsen av en sammanslutning bland Sveriges frukthandlare tog han initiativet till bildandet av Sveriges fruktengrossistförening, som stiftades 1910, och satt ända till sin död som denna förenings ordförande. Personligen var den bortgågne en stilla, blid och älskvärd man. Han har gjort sig känd för stor hjälpsamhet bland de behövande och var personligen mycket högt skattad och avhållen av alla, som kommo i beröring med honom” (Gbgs Handel & Sjöfartstidn.  1926-06-09, s. 8). Hans pelarprydda familjegrav hittas på Ö. Kyrkogården, Gbg, inom lätt synhåll från kapellet.
Vigd med Matilda Josefina Johansson, *1870 15/1 Tegneby  †1958 25/2 Gbg. Dotter till Jakob Johansson och Katrina Håkansdotter.
 
Barn:  
1. Hilding Ragnar Otto, *1898 18/10 Gbg  †1950 5/8 dito. Direktör.  
Vigd med Stella Margareta Jonsson, *1901 12/7 Öckerö  †1982 8/6 Halmstad.
Dotter till sjökapt. Frans Oskar Jonsson, *1857 11/11 och Hilma Emelia Maria Enggren, *1864 30/4.
Barn:
1. Ulla-Greta (Margareta), *1928 16/6 Gbg  †1994 19/7 Söndrum (Halland).
Ovigd och utan barn.
 
2. Sten Allan Mats, *1906 19/12 Gbg  †1988 6/3 dito.
Jurist och direktör. Stud.ex. Gbgs högre samskola 26, handelsstud. och affärspraktik i Sverige och Tyskland 26-30, jur.kand. Sthlm 34, eo. notarie Sthlms rådhusr. 35-36. Anst. Gunnar Berghs advokatbyrå, Gbg, 36-37, arb. Gbgs fruktaffär 37, VD där 45. Styrelseled. Svenska fruktimportföreningen. Jordfäst i sin fars familjegrav.
Vigd 1944 med Elin Cecilia Olsson-Fastman, *1920 15/11 Sthlm  †2001 14/2 Gbg.
-------------------------------------------------
9. Amanda Deijenberg, *1870 13/2 Östra Deje  †1958 14/7 Karlstad.
Avreste med sin syster till USA där de vistades mellan 1888 12/11 och hösten 1893, antagligen en tid åtminstone, med brodern, Otto, som studerade där. Amanda återvände senare till Sverige, först till Värmland 1893 11/11 och senare permanent boende i Sthlm där hon bodde med sin syster Hilma. Systrarna spenderade somrarna med Sofia i Värmland, och det var under ett sådant besök som Amanda avled 1958. Hon ägde även en sommarbostad i Östra Deje under 30- och 40-talen.
Ovigd och utan barn.
-------------------------------------------------
10. Sofia, *1872 19/7 Östra Deje
Vigd 1895 med handelsbitr. Victor  Emanuel Carlsson, *1874 27/7 S. Skived, Grava †1918 dito.
Son till brukaren Karl Andersson *1847 1/11, och Anna Kajsa Larsdotter *1839 16/12.  
De hade fem barn, alla boende i Grava sn, Värmland.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Som synes har jag ganska lite information om Karl Axel och Sofia. Om någon vet deras dödsdatum och avkomma så skulle detta vara mycket viktig information för min forskning.
 
Jag vill även bidra med kortfattad information om de äldre Deijenberg leden som vidare bevisar att det INTE finns något sammanband mellan släkterna Algoti Dejenberg och handlar-släkten Deijenberg.
 
Anders Olsson föddes 1827 28/8 i Edeby, Övre Ullerud och dog i Ö. Deje 1908 6/3. Han gifte sig 1849 med Anna Lisa Portström, f. 1830 28/3 Ö. Deje, d. där 1908 11/1. Den Portströmska släkten invandrade från Portila i Grums sn (S) i början under slutet av 1700-talet och bosatte sig i Ö. Deje.  
 
Även Anders Olssons far var skräddare och hette Olof Andersson, f. 1802 12/2 i Uddersrud, Ransäter (S), d. 1869 11/8 Edeby, Övre Ullerud. HAn var gift med Maria Persdotter, 1803 8/7 Edeby, d. 1870 4/9 därstädes. De hade elva barn. Marias släkt var dessförinnan under flera generationer bosatta i Edeby.  
 
Olof Anderssons far hette Anders Olofsson, f. 1776 13/1 Uddersrud, Ransäter (S), d. 1837 4/10 Smedserudstorp, Övre Ullerud (S). Gift 1797 24/6 med Catharina Olsdotter, f. 1774 4/7 Ransäter (S), d. 1837 4/2 Smedserudstorp. De hade sex barn.
 
Anders Olofssons far var nämnderman Olof Larsson, f. 1733 19/3 Ransäter (S), d. 1799 5/3 Uddersrud, Ransäter. Han var gift med Kerstin Andersdotter, f. 1730 11/2 Munkebol, Ransäter (S), d. 1796 22/10 Uddersrud. De hade tre söner och två döttrar. Olof Larsson gifte om sig 1797 med Maria Larsdotter.
 
Olof Larssons far hette Lars Olufsson, f. 1704 4/10 Uddersrud, Ransäter. Gift 1731 11/9 med Maria Andersdotter.
 
I nästa generation finner jag Oluf Persson, f. ca 1649 i Ransäter, d. 1738 1/9 Uddersrud. Gift med Margaretha Persdotter.  
 
Olufs far, Per, är nu den generation jag arbetar mest med. All information om dessa personer skulle vara av stor hjälp. Tack, Sven.

2002-11-07, 20:53
Svar #29

Lars Lundell (Ldl)

Efter en anteckning i Älvdals härads dombok vt 1730 (AIA:11, kort 8, rad 4-5), där Sven Dejenberg söker fasta och tingsskötning på Södra Väsby efter att ha löst ut sina syskon, får man namnen dessa: Elisabet, Kristina, Johan, Bengt, Maria Magdalena, Algot samt Kasper. Dessutom nämns en svåger NN Eriksson Becklin, men med vem han var gift med framgår inte (jag har svårt att tolka förnamnet eftersom mikrokortet är otydligt -möjligen står det Elov-, men efter att ha tittat på inläggen under Lysvik, så borde han heta Olof). Deras andelar är 8/9 i Södra Väsby och Svens egen 1/9, vilket ju i så fall borde betyda att svågern Becklin var gift med en syster Dejenberg, men inte med den första Kristina. När brodern Eskil (se nedan) nämns i ärendet, så anges hans andel i arvet efter fadern vara 1/10.
 
Mot fastan klagar Eskil Dejenberg, eftersom han var utomlands när arvet efter fadern fördelades och nu efter många år återkommit. Arvsdelningen hade skett då de övriga syskonen inte visste om Eskil var i livet eller inte (vilket bör förklara uppdelningen i niondedelar ovan). Därmed borde nog också uppgiften i Edestams herdaminne att Eskil dött ung motsägas (om han skrevs in vid Karlstads gymnasium 1705 borde han ju vara minst i 30-årsåldern) -fast allt är ju förstås relativt...
 
En annan notering från domboken, Älvdals härads nedre tingslag ht 1763, under brottmål ?3, nämner skomakardrängen Fredrik Dejenberg, som gjort Kerstin Olofsdotter på Sjögränd med barn (han var från orten avviken). I födelseboken 1763 anges han istället med patronymikon Bengtsson, och är väl troligen identisk med Bengt Dejenbergs son född 3.6 1742 i Östra Råda.
Mvh Lars Lundell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna