ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagomwärre  (läst 1277 gånger)

2006-04-02, 15:10
läst 1277 gånger

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Har någon annan stött på detta namn och vad kan det betyda?  
Min ana var soldat i Västmanlands regemente nr VR-07-0074 i  Norra Tullinge rote i Hed socken. Henrik Olsson Dagomwärre hette han, född 1684 i Odensvi (U) och död 1747 i Hed (U) allt enligt Hed F:1.
 
Hälsningar
Marianne K

2006-04-04, 19:52
Svar #1

Eva Leksell

Dagomvärre är ett soldatnamn och inget egentligt efternamn. Du hittar mycket om systemet med soldatnamn här i Anbytarforum: Språk, ord och namn: Personnamn: Efternamn: Soldatnamn.
 
Det nummer du satt på honom är inte hans soldatnummer i kompaniet utan bara Centrala soldatregistrets nummer på den akt de har lagt upp på honom. Aktnumret har man ingen nytta av annat än eventuellt om man beställer akten.
 
De nio Dagomvärre som finns med i soldatregistret tillhörde alla Västmanlands regemente, Bergs kompani, Heds socken, Norra Tulinge rote,(http://soldat.dis.se/soldater.php).

2006-04-04, 20:16
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst har man nytta av aktnumret också för annat än aktbeställning! Det visar regemente, kompani, rote och det år soldaten värvades.
 
I det här fallet alltså VR-07-0074, vilket står för Västmanlands regemente, 7:e kompaniet, rote 74. (Här saknas alltså årtalet, som brukar stå efter rotenumret.)
 
Och enligt Grill är rote 74 i 7:e kompaniet vid Västmanlands regemente just Norra Tullinge rote (i Heds socken, Skinnskattebergs härad) i Bergs kompani.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-04-04, 20:57
Svar #3

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Eftersom jag i hastigheten missade att det i listan bland alla efternamn fanns en länk som hette just Soldatnamn så kanske anbytarvärden är bussig och flyttar den här frågan dit.
 
Eva, du missförstod nog min fråga. Visst vet jag att Dagomwärre är ett soldatnamn. Jag tycker bara att själva namnkonstruktionen låter lustig och undrade om någon annan stött på namnet. Med hjälp av SAOB har jag tolkat det till ungefär det blir värre för var dag. Och varför ger man en soldat ett sådant namn?
Mina övriga soldatanor har lite mer vanliga namn som Frisk, Kämpe, Lilja, Granat, Friskopp eller för all del Ljungkvist efter roten Ljunga.
Aktnumret tog jag i Centrala soldatregistret. Beror kanske lite på vem som lagt in uppgifterna men där står ibland årtalet för värvning, ibland inte.  
 
Marianne K

2022-01-13, 13:40
Svar #4

Utloggad Ingela Högbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 13:40
    • Visa profil
Jan Jacobsson Dagomvärre 1729-09-26 Pilbo Norberg har jag i mitt släktträd :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna