ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cromart / Cromarty / Cromartie  (läst 779 gånger)

2002-12-01, 12:18
läst 779 gånger

Boris Örnhäll

Jag undrar om det är någon som har stött på namnet Cromart (Kromart)någonstans.
 
Jag har en anmoder som heter Christina Cromart, född ca 1722 vet ej var, död 1803-01-21 i Örgryte (O).
Hon var gift med Anders Neudahl (Neuendahl), född ca 1720 i Bohuslän.
De var bosatta i Örgryte (Halekrogen och Masthugget) men jag har inte kunnat hitta var de gifte sig någonstans. Jag har inte heller med säkerhet kunnat bekräfta Christinas födelseort, men jag är inne på att hon kan tillhöra den Skotska släkten Cromarty och att hon isåfall kan vara den Christian (Enligt en forskare i USA, Leah Flagg som har forskat i denna släkt, var det inte ovanligt att namnet Christina stavades Christiana, Christian) CROMERTIE, döpt 7 Jan 1722 Walls And Flotta, Orkney, Scotland
Fader: James CROMERTIE
Moder: Eliz. WILSONE
För att kunna bekräfta att dessa är samma person skulle jag behöva hitta någon flyttningsattest eller någon bouppteckning efter föräldrarna.
Är det någon som har erfarenhet av att söka i skotska arkiv?
 
Mvh
Boris Örnhäll

2002-12-13, 20:44
Svar #1

Lars M Hansen

Boris
 
se även under släkten Krum där finns ett par inlägg.
 
National archives of scotland har en hemsida http://www.nas.gov.uk/, med listor över register som de har. 1700talet registren ser ut att vara väl bevarade:
 
 
De mest intressanta är  
Register of Deeds, där giftermål och kanske bouppteckningar (testaments) finns
Register of sasines. försäljning och arv av mark
 
Man måste åka dit själv eller hyra en skotsk forskare att kolla (Diane Baptie är bra men inte så dyr: http://www.dbaptie.freeserve.co.uk/)

2004-06-18, 08:30
Svar #2

Terje Skrolsvik

Hei Boris.
I Bergen, Norge holder det til en slekt Crometi/Crommetj på 1700/1800 tallet som er fra Skotland.Stamfader der er Thomas Cromerti,en  greve som gav avkall på sin jord Cromerti.Jeg har forsket litt på den slekten, men kan ikke se de navnene du spør etter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna