ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cromaenius  (läst 1804 gånger)

2007-12-05, 10:39
läst 1804 gånger

Eva Johansson

Hej
 
Christina, Catharina Cromoenia f 1718.11.19 gift med kopral Jonas Krok f 1689.09.16. De gifte sig 1744.11.04 Kärda, Småland. De hade fyra barn Josef f 1747, Jonas f 1753, Greta f 1755, Segrid f 1759 och var bosatta i Norra Brusås, Hånger, Småland. Är det nångon som vet var detta namn Cromoenia (alt Cromaenia, Cromania) kommer ifrån. Tacksam för alla tips.
 
MVH Eva Johansson

2007-12-05, 19:37
Svar #1

Joakim Bång

Hej Eva,
 
Det finns en Jonas Cromaenius (1671-1741), född på Kromansö, Habo och komminister i Dannäs 1715. Om hon är släkt med honom kommer namnet säkert från Kromansö.
 
Källa: Smolandi Upsaliensis IV:1072 (Wilstadius, 1971)
 
mvh
Joakim

2007-12-08, 16:15
Svar #2

Eva Johansson

Hej
 
Tack för tipset. Jag hittade Jonas Cromaenius i dödboken Dannäs 1741 men kan inte riktigt knyta ihop honom med min Cromoenia. Jag hittar inte heller Kromansö, jag har letat i Habo, Skaraborgs län.
 
MVH Eva Johansson

2007-12-08, 18:19
Svar #3

Joakim Bång

Undrar om det inte skall vara Kråmmered (Kråmered), det kan mycket väl stå fel i SmUps. Hans barn kanske finns nämnda i Växjö stifts herdamminnen, fast det är ju inte alltid att alla döttrar är finns med.
 
mvh
Joakim

2007-12-09, 13:36
Svar #4

Joakim Bång

Problemet löst! Enligt Växjö stifts herdaminnen var Jonas Cromaenius gift med Ingrid Persdotter, änka efter komministern i Jälluntofta, Magnus Gumaelius. Jonas och Ingrid hade följande barn:
Johannes Theophilius, f.1728-06-01.
Christina Catharina, gift i Kärda 1744-11-04 med korpralen Jonas Krook.
 
Det står även följande om Jonas Cromaenius i herdaminnet: Fick 1735 en varning för ett mässfall, hustruns oskickliga leverne samt vanvård av bostället. Kallades trollprästen och säges ej ha kunnat dö, förrän en militär stuckit sin värja genom taket. Han dog 1741-08-16.
 
Ingrid Persdotter gifte sig i Jälluntofta 1709-08-01 med Magnus Gumaelius (1649-1711) och fick i det äktenskapet sonen Måns f.1711-08-03. När maken avled 1711-07-24 lämnade han så mycket skulder efter sig att alla tillgångar gick åt till att betala dessa. Hon gifte om sig 1717-03-17 med Jonas Cromaenius. Källa: Smolandi Upsaliensis IV:1072 (Wilstadius, 1971)
 
Jonas blev i student Lund 1701 och det står kanske något mer om honom i Vestgöta nation i Lund (Carl Sjöström, 1911), har dock inte tillgång till den.
 
mvh
Joakim

2007-12-10, 17:25
Svar #5

Eva Johansson

Stort tack! Det var en mycket intressant historia.
Min farsa sa alltid att hans släkt kom från Fjärestad, utanför Helsingborg.
Men det visade sej att han har två linjer från Småland. Min farfars morfars far Jonas Persson från Hånger och min farfars farfars far Gustaf Johansson från Dannäs.
Jonas Krook och Christina Cataharina Cromania fick fyra barn. Deras dotter Greta Jonasdotter, omkom ”både fallen i eld och överbränd till döds” (Trollprästens dotterdotter!) i Krokabo, Hånger. Gretas son Jonas Persson var nio år när hon dog 1801.02.23. Han blev lumpasamlare i Halmstad, Ekeby i Skåne. Jonas dog 1870.04.18 febrig och skakig i fattighuset.
 
MVH
Eva Johansson
”äkta skåning”

2013-08-31, 13:53
Svar #6

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej,  
 
Jag har hittat födelsenotisen till Maria/Maja Cromania f. 1722-05-28 i Dannäs sn. Hennes föräldrar är komminister Jonas Cromaenius och hans hustru Sigrid Törnstierna. Jag har lite svårt att få ihop Jonas Cromaenius fruar. Kan det vara så att han var gift två gånger? Det kan ju vara  som Annika Larsson föreslog att Sigrid felaktigt kallades för Ingrid och att Sigrid i så fall skulle heta Pehrsdotter men i födelseboken står klart och tydligt efternamnet Törnstierna. Jag ska försöka kolla om det kan vara så att det handlar om två olika fruar. Är det någon som känner till något kring detta eller har några idéer?
 
Hälsningar
Annette

2013-08-31, 16:59
Svar #7

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej,
 
Jag tittade på Johannes Theophilius födelsenotis i Dannäs födelsebok 1728-06-01. Vid moderns namn står Ingrid/Sigrid Ömon. Det står inte Ingrid Pehrsdotter eller Sigrid Törnstierna, men det skulle lika gärna kunna vara Sigrid Törnstierna som man syftar på, men efternamnet är inte utskrivet. Ett av dopvittnena är samma både för Maria (f.1722, Dannäs) och för Johannes. Det är vittnet Ingierd i Boda. Är det någon som vet om något giftemål mellan Sigrid Törnstierna och Jonas Cromaenius?
 
Hälsningar
Annette

2013-08-31, 17:18
Svar #8

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej igen Annette.
 
Som du också har konstaterat så kallas Jonas Cromenius hustru Sigrid för ett flertal olika efternamn, men förmodligen rör det sig om en och samma kvinna. Denna Sigrid benämns piga när hon gifter sig 1:o med prästen Gumealius. En måhända naiv tolkning från min sida är att hon kanske ville göra sig finare och mer intressant än vad hon egentligen var, därav efternamnen. Den andre maken hade väl dessutom ansvar för kyrkböckerna och kanske var det hans idé. Törnstierna kommer säkert av Stora Törnestorp i Dannäs där paret bodde. Sigrid kallas alltså omväxlande för Öman, Törnstierna och Rosendal. Observera att det finns en ort Rosendal i Villstad sn. och även i Sandvik sn.  
Enligt obekräftade uppgifter ska Jonas Cromenius ha varit kaplan i Sandhems sn. år 1710 och där fanns en präst vid namn Gabriel Rosendal. Sigrid och Jonas vigdes i Bolmsö sn. 1717-03-17.
För övrigt har jag lämnat lite ny information till dig på sidan om Ås sn.
 
Med vänlig hälsning
Annika

2013-08-31, 17:26
Svar #9

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Tillägg.
 
Sigrid hade sonen Magnus/Måns f. 1711 i Jälluntofta, fadern Magnus Gumealius, och med Jonas Cromenius följande barn: Kristina Katarina 1718, Margareta/Greta 1720-1736, Maria/Maja 1722-1775ca, Jonas 1724-1725 och Johannes Theophilus 1728. Sonen Magnus blir senare soldat i Norra Brusås, Hånger sn. och även dottern Stina hamnar där så småningom med sin make korpralen Jonas Krook.

2013-08-31, 17:52
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Annette!
 
Jag tror att det har blivit något (eller snarare flera) missförstånd, med tanke på att komministerns hustru tycks ha olika efternamn vid varje barndop. Dock finner man ingen komministerhustru i Dannäs dödbok 1716-1733, och med tanke på att åtminstone förnamnet är samma varje gång (Sigrid) gissar jag på att någon har skrivit fel efternamn (frågan är bara hur det har kunnat ske så ofta, och blivit så väldigt olika?). Ur Dannäs födelsebok:
1720 10/2 döptes Margareta - parent Hr Jon Cromaenius och Segrj N dott
 
1722 28/5 döptes Maria - pat: ährewyrd: Hr Comminist: Jonas Cromoenius. mat:r Sigrid Törnstiärna.
 
1724 5/6 döptes Jon[a]s [begravd 1725 12/3] - pat: Hr Jonas Cromoenius mat: h: Sigrid Rosendhal.
 
1728 1/6 döptes Johannes Theophilus - pat. venerand. Dn:us Jonas Cromoenius, mat. h: Segrid Öman.
För säkerhets skull undersökte jag även mantalslängderna för Dannäs, och familjen bodde hela tiden i (Södra eller Stora) Törnestorp, som enligt C. M. Rosenbergs Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige är en By i Dannäs, Vestbo hd, nära kyrkan. En gård är komministersboställe. Som synes var alltså komministern ogift 1717, år 1718 finns ingen mantalslängd bevarad, men från 1719 års mantalslängd har han alltid en hustru och 1720 föds deras första barn.
 
mtl. 1717 Dannäs socken. Söra Törnestorp. Comminister Hr Jon [ogift], dr Pär fr Fyllery i Trykinge Sochn
mtl. 1719 Dannäs socken. Söra Törnestorp. Comminister Hr Jon och h
mtl. 1720 Dannäs socken. Söra Tornestorp. Comminister Hr Jon och hustrun
mtl. 1721 Dannäs socken. Söra Tornestorp. Comminister Hr Jon och hustrun, drängen Jöns soldat
mtl. 1722 Dannäs socken. Stora Tornestorp. Comminister Hr Jon och hustrun
mtl. 1723 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comminister Hr Jon och hust
mtl. 1724 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comminister Hr Jon och hustrun
mtl. 1725 Dannäs socken. Stora Törnastorp. Comminister Hr Jon och hustrun
mtl. 1726 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comminister Hr Jon och h
mtl. 1727 Dannäs socken. Stora Törestorp. Comminister Hr Jon och h
mtl. 1728 Dannäs socken. Stora Törestorp. Comminister Hr Jon och höst:
mtl. 1729 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comministern Hr Cromenius och hust.
mtl. 1730 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comminist. Hr Cromenius och hust.
mtl. 1731 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comminist. Hr Cromenius och höst.
mtl. 1732 Dannäs socken. Stora Törnestorp. Comministren Hr Cromenius och höst.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-08-31, 22:17
Svar #11

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej Markus!  
Jag tror att komministern drev både med sin samtida o med oss, eller att han o frun hade lite höga ambitioner om sig själva. Det lutar ju åt den tolkningen som Annika lyfte fram, att Sigrid ville göra sig lite finare än vad hon var. Omgivningens dom verkar varit hård, då han verkar blivit kallad trollprästen och att samtiden ansåg att han  inte haft ordning på sitt boställe.
 
Ett stort tack både till dig och Annika för all hjälp!
 
Hälsningar  
Annette

2013-09-01, 21:11
Svar #12

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Bara en tanke,
Hur kan en och samma person byta namn så ofta? Vad kan anledningen vara? Kunde en person ta vilket namn han/hon önskade?  Har ni stött på detta tidigare? Företeelsen är ny för mig. Personer har lagt till namn men inte ändrat i så snabb takt som Sigrid.
 
Hälsningar
Annette

2013-09-04, 18:59
Svar #13

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Annette!
Detta med namnbytet har förbryllat mig i många år. Jag tror att man kunde ta vilket namn man ville, så länge det inte var adligt förstås. Enligt Wikipedia har det funnits en adlig ätt vid namn Törnstierna. Även namnet Rosendahl har ju en finare klang medan Öman väl låter lite borgerligt. Eftersom Sigrid benämns piga vid sin första vigsel med Magnus Gumealius så kom hon väl kanske från bondeståndet, vilket absolut inte är fy skam det heller!
Det skulle vara roligt att få veta mer om hennes ursprung. Jag gissar att hon var född någon gång mellan 1680 och 1692 eftersom hon gifte sig 1:o 1709 (var hon född 1692 skulle hon i så fall vara 17 år vid vigseln) och fick sitt sista barn 1728.
Jag vet alltså inte om hon kom från Jällutofta (finns ju dock inte med i födelseböckerna) eller någon närliggande socken. Magnus Gumealius ska ju även ha varit komminister i Tjureda sn. Om han var född 1649 som uppges i vissa källor, var han ju åtskilliga år äldre än Sigrid.  
 
Med vänlig hälsning
Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna