ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clarén / Clareen  (läst 1007 gånger)

2011-08-28, 11:36
läst 1007 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Håller just nu på att forska om klockaresläkten Clarén/Clareen från Äsphults socken. Jag undrar om någon har några mer uppgifter eller rättelser till det jag hittat.
 
Sven Clarén död ca 1743 Äsphult, kom från Lund vad jag förstår ca 1709. Enligt en uppgift ska ha ha gift sig med förre klockaren Jon Svenssons dotter. Enligt en bouppteckning ska hans hustru ha hetat Botilla Margareta Kåre. Hans andra (tredje?) fru kom från Adseke, Norra Mellby, Bengta Persdotter.  
I bouppteckningen nämns att det ska ha funnits nio barn, 4 pojkar och 5 flickor. ¤ barn känner jag till: Elizabeth död 1766, Bengta, Samuel f 1712- 1754 Kyrkheddinge, Petter f 1720.
 
Petter blev klockare i Äsphult. Gifte sig 1746 i Hässlunda med Regina Tornberg (anor okända). Regina dog 1781 och Petter 1800.
Följande barn är kända: Regina f 1757, Johannes f 1748, Kristina , Samuel f 1755, Margareta f 1747, Rebecka f 1761.
May the Force be with you.

2011-08-28, 13:35
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anna,
 
Några tillägg:
 
* Sveno Clareen var student i Smålands nation i Lund 1705, och den enda uppgift som finns om honom i Sjöströms biografier över den nationen är att han studerat vid Växjö skola.
 
* Samuel Claréns mor kallas Benedikta Espholm i hans biografi i Sjöström, Skånska nationen i Lund. Hon är väl då identisk med Bengta Persdotter.
 
* Elisabets död sker 1765 3/10 43 år 3 mån gammal i Linderöd, enligt min egen anteckning ur dödboken.

2011-08-28, 17:15
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej Anders. Tack för tilläggen. Kan man dra slutsatsen att Sveno är från norr om Skånegränsen om han studerat i Växjö?
*2 Nja, Sveno gifte sig inte med Bengta förrän 1731 så det är nog Botilla Margareta som menas i så fall. Men virrigt är det med alla namnen. Undrar vilket som stämmer: Jonsdotter/Kåre/Espholm?
 
Ska kolla upp så jag inte har skrivit fel döddatum för Elizabeth. Det är möjligt för FVD boken är kepig att läsa.
May the Force be with you.

2011-08-28, 22:29
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Väldigt förvirrande är det, och frågan är också vilken källa Sjöström har till namnet Benedikta Espholm. Annars är ju Benedikta och Bengta samma namn i grunden, medan Botilla motsvaras av Boel.
 
Växjö skolas upptagningsområde tror jag knappast sträckte sig utanför Smålands gränser, men jag har inte undersökt det närmare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna