ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av efternamn  (läst 700 gånger)

2005-02-16, 13:39
läst 700 gånger

Utloggad Margaretha Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2011-06-22, 16:57
    • Visa profil
Hej
finns det någon som kan hjälpa mej med följande:
Min farfar Karl född 1873 i Mörum i Blekinge där han bodde med sin mor och broder Johan, fadern var död och i 1890 CD står modern Johanna Larsdotter som sjömansenka, fadern hette Jöns Mattsson.
Karl flyttade till Gotland och gifte sig 1900 med Elin f. Gahnström.
Han hade helt plötsligt efternamnet Olander, nu undrar jag om någon vet varför han fick namnet Olander
Tacksam för all info
Dagmar Olander/Maggan

2005-02-17, 08:43
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Margaretha
 
Fram till mitten-slutet av 1800-talet användes s.k. patronymikon  bland de allra flesta svenskar. Detta fungerade så att Svens Perssons söner fick efternamnet Svensson och hans döttrar fick efternamnet Svensdotter osv. Detta namnskick innebar ju att olika generationer i samma familj hade olika efternamn. Hustrun tog inte heller mannens efternamn . Det är egentligen fel att kalla dessa patronymika för efternamn, de var ett tillnamn som talade om vems barn man var.  
 
I slutet av 1800-talet började även bönder använda sig av familjenamn, alltså namn som ärvdes från far till barn och som kvinnan bytte till när hon gifte sig. Det fanns inga lagar som styrde bruket av familjenamn, utom när det gällde adliga namn.  (den första svenska namnlagen kom 1901). Detta betydde att det var fritt att ta sig i stort sett vilket efternamn man ville.  
 
När det gäller mitt efternamn, Hedberg, så togs det av min farfars far och hans bröder. De tog dock inte namnet samtidigt, utan en efter en i samband med att de flyttade från gården i Höja (L) till olika städer.  
 
Det är väl troligt att din farfar har gjort något liknande och bytt till ett familjenamn han tyckte lät bra
 
Hoppas du fått svar på dina frågor
 
Hälsningar Neta Hedberg

2005-02-17, 19:17
Svar #2

Utloggad Margaretha Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2011-06-22, 16:57
    • Visa profil
tack snälla du för infon
 
mvh Maggan

2005-09-26, 15:17
Svar #3

inger

Hej!
 
Jag undrar om det finns någon som känner till något om en viss Anders Gustaf Johansson f.1820 i bjurholm. Han var gift med Maria Lovisa Larsdotter f.1823 i Fredrika. När jag har kollat i folkräkningen 1860 så hette denna anders gustaf fortfarande johansson men sen när jag kollade 1880 så hade han bytt namn till Nordin. Vet någon om det finns någonstans register över personer som bytt efternamn? Varför byter man efternamn på den tiden?
 
Tacksam för hjälp! :-)

2005-09-26, 19:37
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Inger  
 
Läs här
 
Tex Att ta nytt efternamn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna