ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cervin  (läst 4210 gånger)

2006-03-11, 14:21
läst 4210 gånger

Utloggad Helena Bure Wijk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:37
    • Visa profil
Hej!
Har i forskningen hittat flera personer med efternamnet Cervin i Karlshamn,
Charlotta Sophia Cervin, stadsfiskal Sven Anders Cervin samt en bokhållare med samma efternamn.
 
Det skulle vara roligt att veta lite mer om dem.
 
Vänliga hälsningar
Helena

2006-12-11, 18:33
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker uppgifter om barnen till strandridaren vid Ystad tullkammare Jacob Cervin (begr 1729 2/4 i Valleberga) och hans hustru Abigael Wandel (1678 i Högseröd - 1742 2/6 i Kåseberga, Valleberga).  
 
Enligt Abigaels dödsnotis hade paret tre söner: Jacob, Andreas och Daniel - när och var föddes dessa tre söner, och vad blev det av dem?
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-12-31, 12:36
Svar #2

Utloggad Helen Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2021-04-26, 16:43
    • Visa profil
Hej Helena!
I Karlshamn fanns en stor släkt Cervin. På 1700-talet var Franz Cervin borgmästare i Karlshamn. Han var gift med Elisabet, född Wandalin och den 7 juni 1776 firade de sitt guldbröllop. I Inrikes Tidningar den 20 juni finns ett stort reportage om guldbröllopet,som firades i kretsen av 7 barn och 24 barnbarn jämte flera anhöriga och vänner.
I Karlshamns Historia del II, tryckt 1928 finns mycket att läsa om släkten Cervin. Den finns kanske på något bibliotek.
Hälsningar
Helen Petersson

2007-02-13, 21:12
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Handelsmannen Daniel Cervin gifter sig 1738 16/6 i Hemmesdynge med jungfrun Johanna Maria Brunbeck. Kan denne Daniel var identisk med Jacob C:s och Abigael Wandels son, som jag nämner i mitt inlägg den 11 dec 2006?
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-02-24, 12:10
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Daniel Cervin i mitt inlägg ovan var inte son till Jacob Cervin i Kåseberga. Däremot har jag funnit nya uppgifter.
 
Jacob Cervin var alltså strandridare i Ystad. Han fick fullmakt som strandridare mellan Ystad och Simrishamn 1702 13/12, med y fullmakt 1721 31/3. Gift 1702 med Abigael Vandal, f 1678 i Högseröd, död 1742 2/5 i Kåseberga, Valleberga, dotter till klockaren Jöns Ivarsson Vandal och Elsa Thomasdotter.
1) Jacob, född ca 1703.
2) Andreas, född 1705 (18/3) i Kåseberga, Valleberga - d 18 dito Jacob Strandrijdares Sobn Andreas, frambars af h:r Seurijns hustru i wanstad.
3) Daniel (lucka i fb 1706-1722).
 
I mantalslängden för Valleberga 1733, för gården Kåseberga Nr 4 som Jacob Cervin hade bebott, finner man Commissarie Appellqvist [Abigael Wandels andra make], ibm stif son Cervin. Någon av Abigaels söner från första äktenskapet var alltså i livet ännu 1733.
 
herr Seruijns i Vanstad, som var fadder åt Jacob Cervins barn 1705, visade sig vara klockaren och komministern Bengt Christophersson Cervin. Han blev prästvigd 1703 5/6, student i Lund 1689 14/12, var några år en rätt stadig och trogen informator i Skabersjö, föreslogs till prästvigning av sin f d lärare i Malmö skola Turo Liebman, som karaktäriserade honom som en ostrafflig person, vilkens sinne jag känner, avlade examen inför domkapitlet 1703 1/6 och prästvigdes samma år 5/6 till Ramdala. Redan följande blev han komminister och klockare i Vanstad-Tolånga. Genom denna utnämning menade domkapitlet, att man följt Kungl Maj:ts förordning och satt på klockarelägenheten en komminister som kunde betjäna hela häradet. Han dog i Vanstad 1728 24/2. Han gifte sig före 1705 30/11 med Öllegård Christensdotter, död i Vanstad 1725 26/8, troligen dotter till klockaren i Skabersjö och dennes hustru Anna. Redan under sin tid i Skabersjö var B C fadder, då klockare Christen Christensens barn döptes (praeceptor Bengt Christophersson 1690).
1) Christian, född 1706 9/3 i Vanstad, död 1742 22/4, klockarsubstitut i Vanstad efter fadern.
2) Carl, född 1709 19/4 i Vanstad, död 25/11 s.å.
3) Christopher, född 1710 16/8 i Vanstad. [Carlquist, band 15, s 41-42].  
 
Bengt Cervins son Christian fick sonen Carl Christian Cervin (f 1728 11/12 i Vanstad, död 1778 26/3 i Åhus), som var besökte vid Stora Sjötullen i Kristianstad. Han gifte sig 1755 19/10 i Vittskövle med Fredrika Maria Sedelin. Barn: Christian Adolf, f 1760 13/4 i Åhus, bokhållare hos handlande Malmström i Karlshamn; Carl Christian, döpt 1756 15/9 i Åhus; Christoffer, född 1761 22/12 i Ystad, död 1762 19/3. Det verkar som att Christian Cervin även fick dottern Öllegård Christiansdotter (f ca 1735, död 1795 18/4 i Kobergsmöllan, Tolånga), som var gift med mjölnaren Håkan Andersson.
 
Bengt Cervins son Christopher (1710), som enligt Carlquist är ej påträffad senare tycks ha blivit inspektor i Brösarp. Han gifter sig där 1736 31/10 med madame Maja Lisa Silfvertelning, och får bl.a. sonen Bengt Fredrik (f 1738 9/11) i Brösarp.  
 
Finns det någon som stött på strandridaren Jacob Cervin och hans trolige bror, klockaren och komministern Bengt Cervin, och deras eventuelle far, som tydligen hette Christopher Cervin? Vad hände med Jacob Cervins söner Andreas, Jacob och Daniel, reste de utrikes?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-09-07, 17:27
Svar #5

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej.

Jag ser ovan en hänvisning för den som vill läsa mer om släkten Cervin att låna en bok om Karlshamns historia del 2. Tack för det tipset! Boken är nu bokad på KB!

Jag har tre konkreta frågor som det kanske inte finns svar på i den boken. En av mina anfäder är en Elias Cervin (Cervinius) som enligt andrahandskällor föddes 16720503 i Björnekulla, Åstorp. Han ska ha varit Kyrkoherde och gick bort någon gång 1714 i Hörby. Han var gift med Lena Sophia Olofsdotter Klintea om jag inte fått saken om bakfoten, och en av hans söner skall ha varit den Frans Cervin som nämns ovan.

Fråga 1. Är det någon som vet exakt när Elias Cervin (Cervinius) dog och var man kan hitta notering om detta?

Elias Cervins far skall enligt noteringar ha hetat Jöns Knutsson Cervin (Hjort), fötts 1640 och dött 16760626 i Åstorp. Även Jöns ska ha varit kyrkoherde.

Fråga 2. Är det någon som vet exakt när Jöns Knutsson Cervin (Hjort) föddes och var man kan hitta notering om detta?

Slutligen skall Jöns far ha hetat Knut Hjort och möjligen ha kommit från Danmark.

Fråga 3. Är det någon som vet mer om denne Knut Hjort eller var jag kan läsa mer om honom och hans släkt så skulle jag bli mycket tacksam för det!

Tack på förhand

2016-09-08, 00:44
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Jan!


Eftersom både Elias Cervin och hans far Jöns Knutsson Cervin var präster finns de med i Lunds stifts herdaminne, där åtminstone en av dina frågor besvaras – Elias Cervins död 1714 1/5 bör finnas antecknad i Fulltofta kyrkobok. Om Jöns Knutsson Cervin är däremot uppgifterna som synes ganska få, och varken hans födelseår, -ort eller ursprung har säkerställts av herdaminnets författare:


Lunds stifts herdaminne, band 10 (1985), sid 54:
JÖNS KNUTSSON CERVIN eller HJORT
(lat Janus Canuti Cervinus, egenh Jenns Knudsön Hiort)
Om J C:s, den alltjämt fortlevande släkten Cervins stamfaders ursprung är endast känt, att han gått i Metropolitanskolan i Köpenhamn och dimmiterad därifrån blivit inmatrikulerad vid Köpenhamns universitet 1657 16/11. Den i släktgenealogierna 1) meddelade upplysningen, att han var ”av en gammal dansk släkt”, återgår måhända blott på kännedom om hans skolort. Bland de från denna tid kända husägarna i Köpenhamn 2) finns visserligen åtskilliga med namnet Hiort men bland dem ingen Knud. 1667 13/6 är J C inskriven vid Lunds universitet, och s å 16/8 blev han prv till kh i Bj och B. För övrigt är om honom endast känt, att han 1670 11/4 ingivit en supplik till Skånska kommissionen 3) om befrielse från halva skatten samt att han (enligt efterträdarens kallelsebrev) avled 1676 26/6.[size=78%] [/size]
G (enligt anteckning av efterträdaren i Bj kb) i Höör 1668 26/7 m Pernilla Rask, dotter av kh därst Elias R och Kirstine Lauritsdatter, i hennes 1:a gifte (g 2:o m makens eftertr). Hon levde ännu 1715 16/6, då hon i Bj har ett barnbarn, men dödsnot icke anträffad. – Barn: Knut, f i Bj 1670 20/7, kh i V Ingelstad. – Elias, f i Bj 1672 3/5, kh i Fulltofta.
 
1) G Anrep, Svenska slägtboken, 2, 1875, s 1-20. G Elgenstierna, Svenska släktkalendern, 13, 1942, s 201-03. 2) H U Ramsing, Khvns Ejendomme 1377-1728, 1943-45. 3) Skånska kommissionens handlingar. Vol R, RA.”
 
Lunds stifts herdaminne, del 6 (1957), sid 93-94:
ELIAS CERVIN (under tidigare år även Hjort).
E. C. var f. i Björnekulla 1672 3/5, son av kh. därst. Jöns C. och Pernilla Rask; gick i Malmö skola, student 1686 (Sk. nat. 30/9), skolkollega i Malmö 1694 4/7, kallades 1698 24/5 av patronus, krigskammarrådet Niclas Cronacker, till kh. i F. & Ä., prv. dit s. å. 21/12; död i F. 1714 1/5, begr. 9/6.
[…]
G.1:o i F. 1699 7/6 m. Jannika Leche, företr:s änka (jfr ovan). – Barn: Pernilla (Petronella), f. i F. 1700 10/2, död i Landskrona 1745 8/2, g. i F. 1718 9/11 m. stadsnotarien, slutl. borgmästaren i Landskrona Bernhard Oelreich, f. i Örsjö 1693 1/11, död i Landskrona 1761 30/9, Sjm Sk. 574, i hans 1:a gifte (g. 2:o i Karlshamn 1750  22/6 m. Catharina Margareta Burmeister, död i Landskrona 1789 15/8, ”74 år”). – Jöns (Joan), f. i F. 1701 1/5, Sjm Sk. 683, v. häradshövd., kommissarie i Göta hovrätt, död i Vellinge 1728 11/5 (enl. griftekv. av J. C:s svägerskas bror, sederm. Kh. S. Fundahn i Reslöv). – Christina Malena, f. i F. 1702 17/4, död därst. 1703 1/2. – Niclas, f. i F. 1703 18/7, häradsskrivare i Luggude m. fl. hds fögderi, titulär lagman, död därst. 1789 3/7. – 2:o i Bosjökloster 1710 19/10 m. Helena (Lena) Sofia Klintea, f. i Bosjökloster o. 1679, död i Bosarp 1750 30/3, ”71 år”, dotter av kh. i Bosjökloster Olof Christensson och Gertrud Håkansdotter Hammar, i hennes 1:a gifte (g. 2:o m. makens eftertr. som kh.). – Barn: Jannika, f. i F. 1711 26/5, sederm. icke antr. men antagl. död späd. – Elias Olaus, f. i F. 1712 27/2, död därst. 1713 8/6. – Elias Olaus, f. i F. 1713 23/6, död därst. 1718 2/3. – Elias, f. i F. posth. 1714 20/8, kh. i Bosarp.”


Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-09-09, 16:25
Svar #7

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej Markus och tack snälla för din återkoppling.

Jag hittade Elias Cervin i Fulltofta dödsbok. Skönt! :)

Jag är nybörjare på detta och herdaminnen har jag inte stött på tidigare. Tack för tipset! Finns herdaminnena elektroniskt någonstans tro? Jag har en hel del präster och prostar i släktens olika skrymslen och hörn så det kommer väl till pass att läsa om dom alla i den. Fast jag vet inte om jag vågar läsa om Elias Rask...

När det gäller Olof Christensen undrar jag varifrån ett namn som Klintea kommer...

När det gäller Jöns Knutsson Cervin eller Hjort, finns det bra släktsökningsinstrument i Danmark som man söka vidare i? Eller är det troligt att han (och hans släkt) kom från områden som i dag är svenska? Man undrar ju varifrån namnet Cervinius kommer om hans far hette Hjort...

2016-09-09, 16:44
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Cervinus är nog en latinisering av Hiort.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-09-09, 16:50
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Här finns info om en präst Hans Hiort-Cervinus: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Hjort-Cervinus
Han är en generation tidigare.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-09-10, 08:14
Svar #10

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej och tack för de kopplingarna Sven-Ove.

Hittar ingen koppling till Jöns Knutsson Cervin Hjort (än).

Det finns rätt många Cervin Hjort:are som är kyrkoherdar, pastorer, prostar osv. De flesta borde vara släkt med varandra kan man tycka?! Och då borde det finnas någon sorts släktförteckning någonstans? Någonstans borde det finnas en gemensam anfader till allihopa?! Knut Hjort verkar inte vara den anfadern?

Det verkar finnas en Hans Lauritzsen Hjort (1550 Odense -1617 Halmstad)(?) med sönerna Fredrik och Jacob. Kan det vara så att någon av Fredrik och Jacob är (inte helt officiell) far till Knut Hjort?

2016-09-10, 11:05
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Som Sven-Ove säger är Cervinus en latinisering av Hjort, om än inte direktöversatt. Hjort på latin heter cervus, så cervinus betyder ungefär ”av en hjort” eller ”från en hjort”.


När det gäller Jöns Knutsson Cervin / Hjorts ursprung så har jag försökt hitta nyare forskningsrön, men inte lyckats. Tionde bandet av Lunds stifts herdaminne trycktes ju 1985, men det kan hända att nya uppgifter sett dagens ljus sedan dess. I Svenskt biografiskt lexikon (band 8, 1929, sid. 313) kan man i varje fall läsa om ”Cervin, släkt, härstammande från en Knut Hjort, som levde under förra hälften av 1600-talet och antages ha tillhört den stora skånska prästsläkten Hjort. Hans son kyrkoherden i Björnekulla och Broby Jöns Knutsson (d 1676) latiniserade sitt namn till Cervinus eller Cervin”, men detta är ju bara en kvalificerad gissning som dessutom är över femtio år äldre än uppgifterna i herdaminnet.



Lunds stifts herdaminne finns i två versioner, en nyare (utgiven i sjutton band från 1940-talet och framåt) och ett äldre från 1850-talet av kyrkoherden Severin Cavallin. Det äldre herdaminnet finns tillgängligt elektroniskt via Google Books, men tyvärr är det väldigt sparsamt med uppgifter och innehåller en hel del felaktigheter. Det nyare herdaminnet är däremot en riktig guldgruva för den som har prästsläktingar i Skåne-Blekinge, med utförliga biografier och källhänvisningar, men detta är än så länge inte digitaliserat.


När det gäller namnet Klintea så vill jag minnas att prästgården i Bosjöklosters församling låg (ligger?) i byn Klinta, så kyrkoherden Olof Christensens barn har nog tagit detta latiniserade namn för att markera att de kom från just Klinta, ”Klinteus / Klintea”.


Jag har själv efterlyst danskar på Slægt & Datas forum (https://www.slaegtogdata.dk/forum), ofta med gott resultat – du kan ju testa att efterlysa Jöns Knutsson Cervin / Hjort där? Det kan ju dock hända att han mycket riktigt var från de områden som idag är svenska, men att han ska ha varit elev i Köpenhamns Metropolitanskola tycker jag antyder att han kom från nuvarande Danmark.
Den Hans Hjort-Cervinus som Sven-Ove fann på Wikipedia letade jag upp i Lunds stifts herdaminne, och fann honom i band 8, sid. 233. Hans Fredriksson Hiort ska ha varit född omkring 1615 i Ausås som son till kyrkoherden där, Frederik Hansen Hiort och Margrete Nielsdatter. Hans F. hade själv en son Knut (Canutus Johannis Cervinus), som blev student i Lund 1669 där han disputerade 1672 men vars senare öden är okända. Frederik Hansen Hiort är enligt herdaminnet son till den den Hans Lauritzsen Hiort (prost i Halmstad) som omnämns nu senast, men jag lyckas inte se några uppenbara trådar från Frederik till Jöns Knutsson Hjort / Cervin, och eftersom Hans Lauritzsen Hiort var prost i Halmstad bör han finnas med i Göteborgs stifts herdaminne – som jag tyvärr inte har tillgång till.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-03-20, 21:06
Svar #12

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Jag vet egentligen inte var min fråga passar bäst. Men då ett sätt att ställa den är:

Vilka barn var egentligen Sara Persdotter Cervinus mor till?

Så kanske den platsar under detta ämne. Sara Persdotter Cervinus var dotter till hospitalsysslomannen i Växjö Petrus Cervin. Hon var först gift med kyrkoherden i Nöbbele, Petrus (Svenonis) Platinus, som dog 1689. Familjen finns i Nöbbele AI:1 s. 62 och där räknas en rad barn upp. Enligt herdaminnet var Petrus Platinus tidigare gift med Sigrid Erlandsdotter, dotter till borgmästaren i Växjö, Erland Nilsson. Efter Petrus Platinus död gifte Sara Persdotter Cervinus om sig med efterträdaren Sveno N. Höök.

Enligt herdaminnet föddes i äktenskapet mellan Sara Persdotter Cervinus och Höök barnen:

Helena f. 9/1 1692
Stina döpt 30/1 1694
Nicolas f. 11/1 1696
Gabriel f. 15/2 1698
Margareta f. ? gift med 1.) Länsman Johan Lång 2.) Joh. Viggman vid amaralitetet i Karlskrona.

Jag har bara kunnat bekräfta de två första i originalkällor, men det herdaminnet bör väl vara pålitligt i detta hänseende. Går vi tillbaka till husförhörslängden i Nöbbele så räknas följande barn upp:

Erland
Maria
Gabriel
Margareta
Peter

Från andra källor framgår att Margareta är född 1682 och Gabriel 1680. Min misstanke är att samtliga barn som uppräknas i hfl. är barn från första äktenskapet och således var Sara Persdotter Cervina inte mor till någon av dem. Vad det gäller sonen Erland så är det sannolikt en "hyllning" till morfadern. Vidare kan man fundera över om inte den omständigheten att två av Sara Persdotter Cervinas barn tillsammans med Sveno Höök har namnen Gabriel och Margareta, alltså samma namn som i den första uppräkningen. Att föräldrar "återanvänder" döda barns namn har jag sett många exempel på, men aldrig att någon förälder döper två barn till samma namn, även om det bara handlar om halvsyskon. 

Vad dottern Margareta (f. 1682) döper sina barn till ger inte heller något entydigt svar. Namnet Erland skulle kunna visa kopplingen till den potentielle morfadern Erland Nilsson, men Erland var också namnet på Margaretas första man (i sitt första äktenskap var hon gift med guldsmeden Erland Herlin som dog i slutet av 1719 eller under första halvåret 1720). Det kanske förefaller märkligt att döpa barnet efter den avlidne f.d. mannen, men Margareta och hennes make Zacharias Tursenius förstfödda dotter döptes Maria Catharina och Catharina var namnet på Zacharias första fru. Den yngsta dottern döptes till Sara vilket pekar på att Margaretas mor kanske ändå var Sara Cervinus, men då ska man betänka att Sara Cervinus under alla omständigheter varit hennes styvmor och kanske den som hon känslomässigt kände som hennes mor, eftersom Margareta måste ha varit i väldigt späd ålder då hon blev moderlös, om nu Sigrid Erlandsdotter var hennes mor.

Det blev ett något rörigt inlägg. Men jag är tacksam om någon kan bidra med ytterligare material eller kan värdera resonemanget.

2018-03-21, 18:47
Svar #13

compleo

Björn, har du undersökt Smålands nation i Åbo 1640–1798 (1946, P. Wilstadius,) #92 biografi över Petrus Svenonis Platinus och #199 Sveno Nicolai Höök. Komplettering finns i SoH 1688:2 s. 108 för Platinus. Det är möjligt att även Smolandi Upsaliensis kan användas, om någon av sönerna inskrevs i Uppsala. Wilstadius är ofta mycket mer detaljerad än Herdaminnena och räknar ofta upp även syskon, åtminstone i Smolandi Upsaliensis.

2018-03-21, 23:59
Svar #14

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Tack för tipset. Smålands nation i Åbo fanns att läsa på webben, dock på finska och google translate ger kanske inte klockrena översättningar men jag lyckades i vart fall hitta sonen Erland som anges vara född i första äktenskapet och således mor till Sigrid Erlandsdotter (och inte Sara Cervinus, för att hålla oss till ämnet).


Vidare har jag undersökt mantalslängderna och fann i Växjö stad följande:


År 1671 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006983_00095)
Mr Pär Platinus och hustru


År 1676 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001503_00030)
Mr Pär Platinus hustru och piga : 3


År 1680 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001504_00058)
Mr Per Platinus hustru och dräng : 3


År 1683 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001506_00017)
Mr Pär Platinus hustrun : - 1 (här tolkar jag det som att bara hustrun bor i hushållet?)
2 drängar, 1 piga


År 1685 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001507_00017)
Samma som 1683, bara hustrun tycks finnas i hushållet.


Sen försvinner hushållet från Växjö, men istället finns i:


Nöbbele 1686 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0001508_00084)
Per Platinus med hustru


Detta är ett urval av år och det finns luckor, men jag har inte kunnat finna att Platinus något år står ensam i hushållet. Var det inte ett obligatoriskt sorgeår vid den här tiden?


Jag har också gått igenom kyrkoräkenskaper i den mån de finns för socknarna Nöbbele, Öjaby och Vederslöv men utan att finna något test. efter första hustrun Sigrid Erlandsdotter. Vet inte om jag nått vägs ände här och får nöja mig med en kvalificerad gissning, vilket blir att samtliga barn som räknas upp i familjen i Nöbbele AI:1 är från första äktenskapet och således hade inte Sara Cervina och Petrus Platinus några gemensamma barn.

2018-03-22, 18:42
Svar #15

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Björn, har du undersökt Smålands nation i Åbo 1640–1798 (1946, P. Wilstadius,) #92 biografi över Petrus Svenonis Platinus och #199 Sveno Nicolai Höök. Komplettering finns i SoH 1688:2 s. 108 för Platinus. Det är möjligt att även Smolandi Upsaliensis kan användas, om någon av sönerna inskrevs i Uppsala. Wilstadius är ofta mycket mer detaljerad än Herdaminnena och räknar ofta upp även syskon, åtminstone i Smolandi Upsaliensis.


Stort tack för tipset. Jag besökte Jönköpings stadsbibliotek på lunchen idag och har bland annat läst i Smålands nation i Uppsala del I av P.G. Vistrand. Där finns som #647 biografi över Petrus Platijn inskriven den 22 aug. 1707. Han uppges vara "född i Växjö, son af teol. lektor Petrus Svenonis Platinus och Sigrid, som var borgmästardotter från Växjö". Han uppges ha avslutat sina medicinska studier 1710. Denna Petrus Platijn kan inte vara någon annan än den son Peter som återfinns utan födelseår i Nöbbele AI:1 s. 62. Brodern Gabriel var född 1680 och systern Margareta 1682. Utifrån den omständigheten att nämnda husförhörslängd (och för den delen födelseboken) börjar år 1688 så kan man utgå från att denne Peter var född mellan 1683 och 1687. Han skulle då ha varit mellan 20 och 24 år när han skrev in sig som student i Uppsala, vilket väl får anses vara fullt rimligt.


Därmed anser jag det vara bekräftat att Sara Cervina och Petrus Platin under sitt korta äktenskap (Petrus dog redan 1689) inte hann få några gemensamma barn. I vart fall inte några som överlevde spädbarnsåren. Har någon synpunkter på mitt resonemang så får ni gärna kommentera.

2018-03-22, 22:32
Svar #16

compleo

Björn, Smolandi Upsalienses 1700-1744 (1978) av Paul Wilstadius, som finns på samma bibliotek, innehåller säkert mycket fler detailjer och information om släkten och syskon. Skulle råda dig att kolla i den. Det finns också en äldre utredning av släkten Platin, Slägten Platin 1546-1915, H Söderstéen, finns att gratis laddas ner på Familysearch men verkar dock inte besvara din frågeställning.

2018-03-23, 20:03
Svar #17

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2022-08-03, 12:22
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Björn, Smolandi Upsalienses 1700-1744 (1978) av Paul Wilstadius, som finns på samma bibliotek, innehåller säkert mycket fler detailjer och information om släkten och syskon. Skulle råda dig att kolla i den. Det finns också en äldre utredning av släkten Platin, Slägten Platin 1546-1915, H Söderstéen, finns att gratis laddas ner på Familysearch men verkar dock inte besvara din frågeställning.



Smolandi Upsalienses bekräftade vad jag skrev i förra inlägget. Wilstadius skriver under #1454 (sonen Petrus Platin inskriven 1707) att: "Fadern var 2:ggn gift med Sara Cervina, som gifte om sig med hans efterträdare, khn i Nöbbele Sveno Nicolai Höök och överlevde även honom. I detta 2:a gifte synes emellertid ej ha varit några barn." Därefter följer en uppräkning av barnen i 1:a giftet. Wilstadius uppskattar sonen Petrus Platins födelseår till omkr. 1686.


För övrigt måste jag säga att Smolandi Upsalienses är imponerande i sin omfattning och detaljerade biografier.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna