ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cederroth  (läst 627 gånger)

2005-01-25, 22:04
läst 627 gånger

Claes Schrewelius

Hej, jag söker anor och andra livsdata till:
Sven August Cederroth (*1820 +1887, Hynboholm) samt till hans far Lars Cederroth (*1782 +1865, verksam bl a i Karlstad).
 
mvh /Claes

2007-01-17, 20:52
Svar #1

Claes Schrewelius (Clsc)

Är det f ö någon som känner till en koppling mellan ovannämnda Cederroths och bandage och plåster-Cederroth?
 
mvh Claes

2007-01-20, 22:36
Svar #2

allan.cederroth

Hej. Det finns ingen koppling till plåsterfamiljen Cederroth här. Den familjen hette från början Eriksson, men Fredrik Eriksson bytte namn till Fredrik Cederroth Eriksson nån gång omkring 1867, när han gjorde lumpen. På den tiden fick man ta namn som redan fanns. En av hans söner, Christian Cederroth, grundade Cederroths Tekniska Fabrik år 1885. I den släktforskning jag arbetar med, förefaller det som att det på 1800-talet fanns släkter Cederroth i Värmland och runt Örebro, men dom bryr jag mig inte om för tillfället.
Mvh,
Allan Cederroth
sonson till grundaren

2008-01-13, 14:56
Svar #3

Nellie Irene Reif

Hei
 
Fant en Tømmermann Carl Cederroth født 28/1 -1855 i Skaraborg Gift 12/9-1884 i New York med Nicoline Elise Mathiasdatter Født 14/5-1854 fra Lillesand Austagder.
 
Hans far Svend Peter Cederroth  
Hennes far Mathias Nielsen
 
Ref Den Norske Sjømannsmisjonen
New York
Kirkeboktype:
Ministerialbok
Nummer (arkivreferanse):
A 1
Side 56
 
 
Nellie Irene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna