ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson*  (läst 730 gånger)

2000-03-07, 11:28
läst 730 gånger

ulrika

Jag undrar var Carlsson kommer ifrån.

2000-03-07, 11:44
Svar #1

Camilla Wallin

Carlsson är troligtvis en patrinymikon dvs Carls son. De flesta -son namn är uppbyggda så. Jag har i min släkt ex Jonsson där hette fadern Jonas, likaså har jag Persdotter, fadern hette Per osv
Mvh Camilla

2001-09-11, 19:52
Svar #2

Utloggad Haidie Holmfridsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-04-14, 21:34
    • Visa profil
Jag söker min släkt i Vessigebro Halland.
Undrar om det finns någon som tillhör samma släkt.
 
Själv kommer jag från Slussfors Lappland och skulle vilja ha kontakt med någon.
 
Detta är min mors farfar och farmor:
Carl Johan Carlsson 6/1 1847 o hh Lovisa Johansdotter 18/8 1852. Bodde i Sjönevad Halland.
 
Carl Johan uä st Anna Christiansdotter 11/1 1824.  
 
Anna dt Christian Ingelsson 10/11 1787 o hh Johanna Fredriksdotter 8/6 1791 i Ljungtorp

2002-04-08, 14:38
Svar #3

Malin Lyktberg

Hej! Jag söker föräldrarna till:  
 
Amanda Charlotta Dahlberg, ogift: Carlsson född: 19/5-1868, i Ö. Vingåker.  
 
Hon gifte sig 30/5-1887, med Carl Gustaf Dahlberg Soldat, (-i Skalltorps rote?)född: 23/4-1885, V.Vingåker.  
 
Hoppas att ngn. vänlig själ, med mer kunskap i att hitta, forska kan/vill hjälpa mig med detta.  
Mvh. Malin Lyktberg.  
Maila mig gärna;  
smultronskog@hotmail.com

2002-04-08, 17:49
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ser nu att det ligger en rubrik med ett son-namn (s.k. patronymikon) här, vilket det inte bör göra..
 
-Ställ din fråga om Amanda Charlottas ursprung under Landskap:Södermanland:Socknar:Östra Vingåker istället.. Landskapen (med berörd socken) är det bästa stället för folk utan särskilt släktnamn - och dit räknas alla son-namn..
 
Såg nu att du redan ställt denna fråga där för bara ett par dagar sedan.. -Observera att det inte är tillåtet att ställa samma fråga i flera diskussioner samtidigt. Det är ju bara två dagar sedan du frågade där, så du får ha lite tålamod; alla är inte inne här varje dag och tittar..
-(Du har ju t.o.m fått svar där igår kväll ser jag nu.. -det gäller att titta till sina frågor ibland också.. :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna