ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlqvist / Karlqvist  (läst 2845 gånger)

2012-01-28, 07:41
läst 2845 gånger

Björn-Åke Petersson

Skall kolla det
 
Björn-Åke

2012-01-28, 18:00
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Jag har hittat denna notis av Carl Szabad för dem som har Windows 7 Ultimate
 
Jag kör med windows 64 bit Ultimate Edition och för att kunna köra 16 bitars program måste man installera Windows Virtual PC. När man startar det så är det som att starta ett 32 bitars XP inuti ditt w7.  
Sedan får man som vanligt installera de program man vill ha inne i det operativet. Man kommer även åt portar CD, DVD och USB.  
Fungerar klockrent. T.ex. Emibas måste också köras där.  
 
Ni får googla eller söka på på Microsoft. Windows Virtual PC är gratis men med Home edition funkar det inte. Det måste vara professional, Ultimate och kanske någon mer.  
 
Hoppas detta hjälpte något.
 
Carl Szabad

2012-01-29, 17:40
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för svaret. Får se om jag kan få tag i Windows virtual Pc.  
 
Ur Bräkne Härads dombok
 
1724-02-19
50. Regementsauditör Erik Norén kärar förre kronolänsmannen Peter Carlkvist i Trensum. Kärandens fullmäktige Daniel Ternström, vilken ingav en skrift där regementsauditören berättar; Hur Peter Carlkvist åtagit sig av Amiralitetsjustitiekonsistoriet protokoll av 1715-02-17 att betala till sin omyndiga brorsdotter numera Eriks kära hustru Anna Sophia Carlkvist efter sin avlidna faster salige kompaniskrivaren Göran Falds hustru Anna Magdalena Carlkvist arv om 180, 24½ C. Anna Sophias förmyndare salige faktor Maes har inte utbetalt arvet. Peter Carlkvist har inte besvarat tre skrivelser i ärendet. Erik begärt inteckning Peter Carlkvists egendom. Peter Carlkvist sålt gården i Karlskrona 1719-03-16, vilken blivit förfallen under de fyra år som Peter Carlkvist fördröjt ärendet. Peter Carlkvist inställde sig och angav att han inte erkänner Daniel Ternström som fullmäktig samt att stämningen inkommit för sent. Likvidationskommissarie Peter Cuup inger fakta i ärendet. Ternström protesterar bestämt mot Peter Carlkvists klagomål och på stämningens riktighet. Erik Noréns hustru Anna Sophias mormor nämns som Madame Maes i Ronneby, vilken skall höras.
 
Här nämns ju en del släktingar till Petter och Cecilia Magdalena Carlqvist.

2012-07-17, 16:35
Svar #3

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
De blekingska Carlqvistarnas ursprung torde nu vara löst. I domboken för Medelstads härad 15 januari 1700 avhandlas ett mål där barberaren i Karlskrona, Jonas Holtman, å hustrun Metta Larsdotters vägnar vill få ut en halv gårdsdel i Ronneby som hon ärvt 1680 efter sin mormors syster Anna Sörensdotter, gift med handelsmannen Bage Weinholtz. Gården kommer paret Holtman inte åt på grund av att den sedan länge bebos av barnen till framlidne Hans Hansson i Ronneby. Dennes änka är nu omgift med häradsskrivaren Erengisle Törnman och Törnman säger att han inte kan agera å sin hustrus styvbarns vägnar. Merparten av barnen är omyndiga men två myndiga söner nämns: äldste sonen Carlqvist som är student i Rostock samt Nils Hansson som är i Karlskrona. Uppenbarligen har Hans Hansson, i ett tidigare gifte, varit far till syskonen Carlqvist. Ytterligare en ledtråd får vi av att lagläsaren Hans Hansson 1687 agerar ombud åt sin svåger handelsmannen Herman Laske. Laskes hustru Magdalena Pedersdotter gifte sedan om sig med kyrkoinspektoren Carl Frigell och omtalas 1707 (se ovan) som moster åt syskonen Carlqvist. Lagläsaren Hans Hansson uppträder i olika mål under 1680-talet och omtalas vanligen som häradsskrivare eller tingsskrivare i Medelstads härad. Den 26 oktober 1683 uppträder han på tinget i Medelstad och infordrar arv - tillsammans med Bage Weinholtz och Ditlef Schirholtz - efter en gammal skuldsedel. I ett mål i Ronneby 18 november 1678, om pottaska, kallas han häradsskrivaren Mons:r Hans Hansson Hoff. Det vore intressant om det går att pussla ihop mer information om lagläsaren Hans Hanssons släktkrets utifrån detta.

2012-07-17, 21:19
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Mycket intressanta uppgifter. Frågan är vilka de omyndiga barnen var. Cecilia Magdalena var 22 år och Petter om åldersuppgiften i dödsnotisen stämmer 15 år. C M och hennes förste make Johannes Roselius fick sitt första barn 1703,(återigen om åldersuppgiften i dödsnotisen stämmer) så rent hypotetiskt kan hon ju tillhöra de omyndiga barnen som ännu inte gift. De barn du nämner i inlägget från 22 januari ” Hans Carlqvist, Cecilia Magdalena Carlqvist, Nils Hansson, Anna Magdalena Carlqvist och Peter Hansson”, kan ju då alla höra till samma syskonskara. Att det står Hans Nilsson Carlqvist i dopnotisen kan ju faktiskt vara ett skrivfel. Du har inte sparat datumen för målen 1687 och hur du hittat målet i Ronneby? Undrar om Hoff som Hans Hansson står nämnd som i målet från Ronneby, är ett efternamn? Var kommer i så fall Carlqvist ifrån. Rent hypotetiskt igen, kan det vara ett morsnamn vilket även kan förklara att några av de hypotetiska syskonen står nämnda som Hansson och en del som Carlqvist? Hoppas du inte har något emot att jag lägger ut källorna till två av målen?
 
Göta Hovrätt Advokatfiskalen Blekinge Län EVIIAAAI:9 (1699-1700) bild 1780, 15 januari 1700
 
Göta Hovrätt Advokatfiskalen Blekinge Län EVIIAAAI:1 (1668-1684) bild 2030-2040, Den 26 oktober 1683

2012-07-17, 22:20
Svar #5

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Såsom kvinna var ju Cecilia Magdalena omyndig så jag tror de omyndiga barnen var: Cecilia Magdalena, Anna Magdalena och Peter. Det framgår i målet 1700 att Johan Carlqvist och Nils Hansson var bröder. I målet 1724 framgår att Anna Magdalena Carlqvist och Peter [Hansson] Carlqvist är syskon och att de har en bror som avlidit men efterlämnat dottern Anna Sophia. Det är rimligen Nils Hanssons dotter. Därmed tror jag vi kan sluta oss till att hela bunten som omnämns i arvsnotisen efter mostern 1707 är syskon. Hans/Johan Carlqvist omnämns inte med patronymikon vare sig i Lund eller Rostock. Jag tror Nilsson är ett skrivfel. Det verkar sannolikt att Carlqvist kan ha uppfunnits av Johan/Hans då han blev student på 1690-talet. Kanske syftar det på Karlskrona (där de hade sin moster och där åtminstone brodern Nils vistades) eller på Karlshamn (dit styvmodern Vibeke Skog och hennes nye make häradsskrivaren Erengisle Törneman flyttade)?  
 
Vad det gäller Carlqvistarnas möderne har vi uppgiften om mostern Magdalena Pedersdotter (gift med Herman Laske och sedan Carl Frigel). Möjligen kan målet med den ärvda skuldsedeln 1683 innebära att handelsmännen Bagge Weinholtz och Detlof Schirholtz (eller deras hustrur) hör till släktkretsen. Det är intressant att Hans Hansson med familj bor i en gård som har tillhört Bagge Weinholtz hustru Anna Sörensdotter. Kan man ana ett arv? Möjligen kan vi också försöka leta efter namn som verkar ha använts av familjen: Magdalena, Cecilia och Dorotea. En prästhustru i Ronneby heter Magdalena och en dito i Fridlevstad Cecilia. Rent spekulativt skulle det kunna finnas någon koppling.  
 
Hans Hanssons tillnamn Hoff kan jag inte förklara. Möjligen har han använt det men sedan har det fallit ur bruk. Man kan tänka sig att Hans Hansson (om han inte var infödd bleking) kan ha varit svensk och flyttat ner till Blekinge och fått posten som häradsskrivare i försvenskningsprocessen. Möjligen kan det finnas uppgifter i kammarkollegium eller någon annanstans i Stockholm om hans utnämning. Det är också möjligt att han kan finnas i någon skol- eller universitetsmatrikel.  
 
Målet i Ronneby har jag helt enkelt hittat genom att skumma genom domboken. Den har dessvärre luckor. Kanske kan man hitta mer än jag gjorde vid en snabb genombladning. Målet 1687 återfinns i Bräkne härad 27 juni 1687.

2012-07-18, 21:03
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Då är vi rätt överens när det gäller att syskonen Hansson/Carlqvist. Jag har ingen erfarenhet när det gäller att syskon tar sin brors namn. Jag har en person, Nils Broddesson som kallade sig Nicolaus Brodderi Brun vars syster är min ana men varken hon eller något annat syskon kallade sig Brun, det gjorde däremot hennes sonson fast troligtvis ändrade han namnet till Bruner. Tack för förtydligandet när det gäller målet från 1687 men målet i Ronneby är jag inte människa att hitta. Är det advokatfiskalen du tittar i? Jag hittar inte någon dombok som rör Ronneby alls där?

2012-07-18, 21:22
Svar #7

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Ja, det är advokatfiskalens renoverade dombok för Ronneby jag tittat på. Se längst ner på listan - efter olika häradsrätter kommer städernas domböcker.

2012-07-18, 21:27
Svar #8

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Jag hittade f.ö. Hans Hanssons sigill idag från 1678. Det förekom bland inneliggande handlingar till Medelstads häradsrätt.

2012-07-19, 14:42
Svar #9

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Här är en bättre variant från trohetsförsäkran 1677 (LLA Skånska generalguvernementskansliet D III m a:4). Svenska kronan inkrävde trohetsförsäkran från invånarna i det nyligen återerövrade Blekinge. Det är det tidigaste belägget jag hittat för Hans Hansson (Ronneby i februari 1677). Han tecknar sig då Hans Hansson häradsskrivare och använder bifogade sigill. Jag tror det är en fågel i sigillet med en fågel ovanpå hjälmen omgiven av tre H (Hans Hansson Hoff)

2012-07-20, 08:48
Svar #10

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tjusigt sigill, tack för det. hann inte sitta något vid datorn alls igår men i helgen blir det nya tag. Återkommer ikväll.

2012-07-21, 14:27
Svar #11

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag lovade höra av mig igår kväll men fastnade i Lagmansrätten för Blekinge där jag hittade en massa brev varav ett är skrivet av Petter Carlqvists maka Catharina Kocks farmor, Karin von der Wettering. I detta brev finns också ett sigill som jag tror var Karins eget. Det är svårt att se vad sigillet föreställer, har försökt ta kort på det men det blir så mörkt att det inte går se vad det förestället. Dina sigill är ju mycket bra och ljusa så jag undrar hur du tog bilderna på dem? Vet du förresten hur vanligt det var på 1600-talet att kvinnor hade eget sigill? Nu har jag i alla fall äntligen hittat domen i Ronneby, tack för det. Vilka domböcker har du gått igenom? Känns lite onödigt att sitta och plöja igenom samma som du redan tittat igenom.

2015-04-27, 21:44
Svar #12

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
I Sveriges kyrkor (Ronneby, vol.85) framgår att i Ronneby har funnits gravsten som nu är förkommen. Skulpterad med timglas, dödskalle och änglahuvud samt inskriptionen Hans Hansson Anna Pedersdotter Anno 1694. Rimligen är detta lagläsaren Hans Hansson och hans första hustru.

2015-08-01, 15:47
Svar #13

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Så har vi äntligen varit i Gärdslösa prästgård för att ta ett nytt bättre kort på vår anmoder Cecilia Magdalena Carlqvist. Fotograf är min bror Bo Olsson. Fantastisk bild tycker jag.  
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna