ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bülow  (läst 5295 gånger)

2004-02-22, 15:17
läst 5295 gånger

Staffan M Benedictsson

Hej! Jag undrar om någon vet något om Einar Bülow som lär ha varit skogvaktare kring Gimo eller möjligtvis vid Gimo bruk. Jag vet inte när han föddes men hans son hette Carl BERTIL (Öhrn) Bülow. f. 11/1 (eller 11/2) 1897 och Dog 6/1 1976. Bertil jobbade som Konservator bland annat vid Skogshögskolan i Stockholm 1937-62. Einar var gift med Anna LOVISA Öhrn. På Einars faderne lär det ha varit flera generationer skogvaktare. Och Eventuellt en bror som var trädgördsmästare, eller så var det Lovisas far.

2004-02-22, 15:43
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Detta ser ut att vara det du söker (i 'folkräkningen' 1890) - tänk på att alla uppgifter som framkommer här måste kontrolleras i originalkällor..   Åknarby, Dannenora socken, Uppland Bülow Persson, August 1844 Ljungby (L), skogvaktare, Far Wenngren, Stina Kajsa 1849 Dannemora (C) Mor Teresia Kristina 1874 Barn Einar Kristoffer 1876 Barn Sigrid Maria 1878 Barn Anna Eugenia 1880 Barn Ingrid Petronella 1882 Barn Knut August 1885 Barn Marta Altea 1887 Barn Elsa Katrina 1889 Barn Robert Nikolaus 1890    Barn -alla barnen födda i Dannemora..  För övrigt tror jag nästan vi borde flytta över detta till en rubrik 'Bülow' under avdelningen 'Släkter' senare - namnet är ju rätt ovanligt, och har ingen särskild koppling till Uppland.  En mycket sannolik broder till August är denne kusk i Göteborg (också född i just Ljungby  samt också son till en Per)..  9:e kvarteret 3, Göteborgs domkyrkoförsamling Bülow Persson, Christopher 1846 Ljungby (L), kusk Far f[ödd] Gosselman, Anna Elisabeth 1861  Mor Carl Isidor 1880 Barn Ingeborg 1883 Barn Ernst Christopher 1885 Barn Arvid Waldemar 1887 Barn Sven Robert 1889 Barn -hustru och barn alla födda i Göteborgs Domkyrkoförs.

2004-02-22, 15:48
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Det fanns ju en till 'Persson Bülow' - skogvaktare i Uppland till och med!  (Östra Ljungby lär kunna vara detsamma som 'Ljungby' här)  Wika 1 mtl eger Österby bruk, Film socken, Uppland Persson Bülow, Karl 1848 Östra Ljungby (L), Bergslagsskogvaktare, Far Petersson, Kathrina Sofia 1852 Dannemora Mor Elisabeth Karolina 1879 Barn Karl August 1882 Barn Anna Sofia 1885 Barn Theresia Maria 1887 Barn -alla barnen födda i Film..  [Källa: Sveriges befolkning 1890]  Enligt 'Sveriges dödbok' (CD) så var Karl Bertil Örn-Bülow född 11/2 1897 i Skäfthammar. Det finns även ett par till herrar Bülow födda i just Skäfthammar; bör väl kunna vara yngre bröder:  19070715-1015 Bülow, Ragnar Kristoffer Övernuttö 742 00  Östhammar Död 23/11 1991. Kyrkobokförd (1976) i Börstil, Östhammars kn, Uppsala län. Mantalsskriven (1976) på samma ort. Född 15/7 1907 i Skäfthammar (Uppsala län). Gift man (29/6 1929). -------------- Födelseförsamling i källan: SKÄFTHAMMAR (Uppsala län) Källor: SPAR 92, RTB 91  samt  19100421-1270 Bülow, Nils Einar Notvarpsgr 1, II 116 66  Stockholm Död 25/5 1993. Folkbokförd (1973) i Sofia, Stockholms stad, Stockholms län. Född 21/4 1910 i Skäfthammar (Uppsala län). Frånskild man (28/6 1954). -------------- Födelseförsamling i källan: SKÄFTHAMMAR (Uppsala län) Källor: SPAR 95, RTB 93, SPAR 92  [Källa: Sveriges dödbok 1950-1999]  (Det finns nog fler Bülow födda i t.ex Dannemora och Film på denna CD som kan 'passa in' om de är intressanta..)

2004-02-22, 22:42
Svar #3

Staffan M Benedictsson

Hej Peter! Det här ser lovande ut. Ja, det är nog en bra idé att flytta den till Släkter Bülow. Såg att du är Assisterande redaktör, då kanske du kan flytta den. Jag ska kolla lite i källorna när Genline tar med Uppsala län. Men det verkar stämma väl överens med det lilla jag känner till. Tack så jättemycket, denna informationen är jag väldigt tacksam för. Staffan M Benedictsson

2004-05-05, 17:53
Svar #4

Lotta Ålrud

Är det någon som vet något om konstnären (Folke) Wilhelm Matteus Bulow född 19050224 ev. Motala. Död 19550726 Rogslösa

2004-05-06, 08:44
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Släkterna Bülow och von Bülow finns ju runt i hela västvärlden. Det finns adliga ätter i både Tyskland och Danmark som har gemensama rötter. Har de svenska Bülowfamiljerna också det? Jag är intresserad av namnet Bülow p.g.a. att min farmors mormors släkt ägde ett Rittergut Bülow i Schwerin I mecklenburg. När jag sökte detta hus visade det sig finnas minst fem Bülow herrgårdar (plus en borg)i Mecklenburg om det är ättens urhem så att säga vet jag inte. men lustigt nog sålde min farmors mormors bror (de hette Erbrecht)Rittergut Bülow till en man från ätten von Bülow 1860. Är det någon som har forskat djupare i ursprunget till namnet och orterna/ herrgårdarna Bülow i Schwerin (och Güstrow) i Mecklenburg i Tyskland?
M.V.H. Steve

2004-05-25, 14:02
Svar #6

Mats Brown

Hej Steve!  Släkten von Bülow räknar sin härkomst från en Gottfried von Bülow, som omnämns som riddare 1236, och som avliden 1258. Ätten räknas till den meck-lenburgska uradeln, och är förgrenad på flera linjer. Kan man läsa tyska finns det flera familjeböcker, den senaste är så vitt jag vet Bülowsches Familienbuch, som utkom i två band 1911-14. Författaren heter Adolf von Bülow. Där kan man följa släktens utbredning från stamfadern och fram till 1900-talets början. Efter vad jag förstått finns det dock en del oklarheter vad gäller ättelinjerna under medel-tiden. det var inte ovanligt att åtskilliga kusiner och sysslingar hade samma namn, och förväxlingar kan ha skett när senare tiders genealoger försökt bringa ordning i källmate-rialet. (Böckerna har jag studerat på UB i Lund, men de finns även på Kungl. Biblioteket i Stockholm)   Det finns många som heter Bülow som inte har någon anknytning till den adliga familjen. Själv härstammar jag från en Adolf von Bülow (en annan än bokförfattaren) som levde mellan 1814-86,född på Camin i Mecklenburg-Schwerin, och bosatt i Sverige på godset Bjärsjölagård 1841. Han fick aldrig några barn i sitt äktenskap, men en del utanför, vilket ju inte var så ovanligt. Min farfarsfar Theodor Brown(som jag skrivit om under porträttfynd)var en av hans oäkta söner, som fick mycket hjälp av sin far med studier och resor.  Adolf von Bülow var tydligen den ende von Bülow i Sverige under 1800-talet, efter vad han själv skriver i sina brev. Nu har jag sett att det finns en del von Bülows i Sverige igen, men jag vet inget om när släkten åter inplanterades här.  mvh  Mats

2004-05-25, 16:37
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Mats: Jag har inte sett ditt svar förän idag. Jo jag kände till att von Bülow tillhör den s.k. uradeln i Mecklenburg. Därav är det väl att de gav namn till flera gods med omkringliggande byar, ofta är det ju tvärtom att ätten kommer från en ort och tillfogar von när de blir en ny adlad ätt. Men de minst fyra Bülow i Schwerin Güstrow området tyder tycker jag (men jag vet det inte) på att de nog har varit ägare från Bülow ätten som byggt upp dessa gårdar och byar och gav dem namn. Det finns ytterligare byar runt i Mecklenburg och jag har för mig en i tidigare Pommern som heter Bülow någon gång stavat Buelow. Det tog lång tid att finna mina släktingars gods som fortfarande existerar och är i privat ägo. Med vänlig hälsning: Steve M.V.H. Steve

2004-05-25, 18:45
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Mats, borde inte Adolf von Bülow och din farfars far Theodor Brown och släkten fram till dig, diskuteras under ointruducerad adel? Steve

2004-06-09, 12:58
Svar #9

Mats Brown

Jag tror knappast man kan räkna en släkt för adlig om den uppkommit i utomäktenskapligt led. Regeln inom adeln har, så vitt jag vet, varit att vara född i äktenskapet i linjen far till son (nu för tiden gäller ju samma namnlagar för adeln som för alla andra, men i adelskalendrarna tror jag inte det är så, där gäller svärdslinjen). Fram till 1917 fanns väl överhuvudtaget ingen arvsrätt för oäkta barn i någon samhällsklass, varken vad gällde namn eller egendom. Det hände ju att man adopterade sina egna, biologiska barn just för att ge dem status som fullvärdiga familjemed-lemmar. Men det skulle verkligen vara spännande att träffa på andra familjer av Bülows vildskott. När jag talade med gamla människor i Bjärsjöla-gårds omgivningar så talades det om att han haft en del barn på bygden, han liksom många andra godsherrar. Jag skulle dock tro att min farfars-far tillhörde hans tidigaste och mest priviligie-rade. Mats

2004-06-09, 13:10
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Nå väl, nu skall vi väl inte blanda ihop saker och ting. Namnlagen reglerar enbart namnskicket (vilka namn man får bära och i viss mån hur de skall skrivas), inte släktbegreppet. Det agnatiska släktbegreppet förekommer även utanför adeliga kretsar och har ingenting med namnlagen att göra. Men det är riktigt, att adelskap tillfaller enbart äktfödda barn.

2004-06-09, 16:32
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej tillhör adeln gör kanske inte en person som är född utom äktenskap, men han/hon är lika mycket son eller dotter som den som är född inom äktenskap. Det är ju samma släkt, i detta tillfälle på faders sidan. (det samma kunde ju gälla om barnet bär moderns efternamn)  Så kan man ju fråga om inte adeln/riddarhuset etc. själv skulle ta och acceptera att tiderna har förändrats och att man skulle revidera sina regler, men det är ju en helt annan fråga som endast berör dem!  Alltså ska man söka tillbaka vem var far til vem blir det ju i alla fall lättare att finna dessa om de står under samma rubrik rent genealogiskt kan man kanske säga!    Vore det alltså inte lättare att använda nutidens kriterier och begrepp när vi söker eller forskar, än dem som rådde under tidigare sekel? Så kan den som önskar ändå behålla agnatiska og morganatiska etc. begrepp i själva värderingen när de sammanställer sina resultat alster.   Om bara några decenier kanske tidigare är en mycket stor del av vår befolkning född utan att ett äktenskap har ingåtts, eller ingås som en följd av att säkra barnet juridiskt och ekonomiskt.   Det var inga andra orsaker till att jag föreslår det med rubriken von Bülow till dig Mats.  med vänliga hälsningar: Steve

2004-06-12, 09:35
Svar #12

Michaël Lehman (Philippos)

Det är nu inte så enkelt, att Riddarhuset bara kan ändra dessa regler. Det är nämligen så, att detta regleras i adelsbreven. Så exempelvis i   Karl Jönssons, adlad Sabelskjöld, adelsbrev från 1617, där följande står att läsa (normaliserat till nusvenska): ?[...]så ock efter den makt och myndighet vi som regerande herre och konung äger I Sverige har vi välvilligt unnat och givit , såsom vi ock nu härmed unnar och ger honom och alla hans äkta livsarvingar [ML:s kursiv.], arvinge från arvinge för evärdlig tid till adligt sköldemärke detta efterskrivna vapen, nämligen en blå sköld och däruti en vit springande häst, ovanpå en öppen tornerhjälm, vars täcke och krans är med blått och vitt fördelat, och mitt över hjälmen en gul ryttarfana, på den ena sidan om fanan en sabel och på den andra sidan en pistol, efter som själva avmålade vapnet härvid det vidare utvisar. Samma sköldemärke och adliga frihet skall han och hans äkta livsarvingar [ML:s kursiv.] hava makt och rätt att för och bruka i strid, storm, kamp, tornering, fäktande eller på sigillet, antingen uthugget eller avmålat allteftersom honom själv synes. Desslikes skall han och alla hans äkta livsarvingar [ML:s kursiv.], arvinge från arvinge, njuta samma adliga friheter och förmåner i adliga och ridderliga saker som andra av ridderskapet och adeln i vårt rike Sverige har och njuter, och därmed bliva i alla handlingar lika aktade och hållna, dock vars och ens stånd och villkor efter privilegierna förbehållna. [...]? (Källa:  Weronicha Svalengs hemsida; translitterationen och översättningen utförd av Sven Bankeström)   Adelsbreven är rättsligt bindande dokumenter, så Riddarhuset kan inte huru som helst ändra dessa bestämmelser efter politisk korrekthet.  Det är för visso så, att det vore lättare att använda nutidens kriterier och begrepp i historisk forskning, ty då sluppe vi ju det merarbete, som leder till förståelsen av gångna tider, nämligen sätta oss in i huru gångna tiders samhällen och statsorganisationer fungerade, huru man på den tiden tänkte, och sålunda förstå varför man på den tiden gjorde som man gjorde. Det vore ju mycket enklare, att se allt genom våra ögon med våra perspektiv, men då skulle vår förståelse brista och några hållbara förklaringar skulle vi inte kunna framställa. Perspektivet vore därtill anakronistiskt. Om vi i historisk forskning skulle använda vår tids kriterier och begrepp, skulle många nog konstatera, att antikens atenska demokrati inte alls var någon demokrati, ty Atens exklusiva definition av demos gav inte alla vuxna invånare i Aten rösträtt (eller ens medborgareskap). Omvänt skulle å andra sidan den antike frie atenaren troligen litet föraktfullt fnysa åt vårt oligarkiska styrelseskick, ty vi får ju blott utse ombud, inte deltaga själva i beslutsprocesserna. Var tid och var kultur måste förstås utifrån sina egna förutsättningar.

2004-06-12, 10:43
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
jag hänvisar vänligen till annan rubrik Michaël Lehmann. låt mig kalla det Adelsbrevet. under adel. M.V.H. Steve

2005-02-26, 13:10
Svar #14

Børge Hansen

Hej Jeg har tidligere lagt et indlæg ind under Bylov/Bylow, men prøver nu her. Det drejer sig om en af mine aner som ifølge danske folketællinger er født i Sverige. Jeg har har søgt på www.ddd.dda.dk på hendes mands navn: HANS HENDRIKSEN på tre forskellige årstal: 1834-1845-1850 og hendes efternavn er stavet på forkellige måder nemlig: BÜLOW, BYLOW, BYLOV. I folketælingen fra 1845 er hendes fødesogn skrevet til at være FARNLØSE i SK resten ulæseligt. Hendes fornavn er enten MAGRETHE eller MARGRETHE Jeg har ligeledes, på www.arkivalieronline.dk under folketællinger for 1860 fundet hende, her står: MAGRETHE BYLOV 51 år født i RAMSØ måske RAMFOS i SVERRIG. Kan nogen hjælpe mig med at finde hende ? Venlig hilsen Børge Hansen

2005-04-12, 18:01
Svar #15

Utloggad Jürgen Weigle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 0
  • Senast inloggad: 2018-02-08, 09:20
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Under letandet efter en ana till min första fru stötte jag på en kammarherre von Bülow som lär ha tagit med sig denne ana som förvaltare från Pommern. Vi är således icke släkt med von Bülow. Men jag undrar ändå.....
 
Du skriver den 25/5/04 att Du härstammar från en ADOLF von Bülow, *1814, † 1886, född på Camin i Mecklenburg-Schwerin, och bosatt i Sverige på godset Bjärsjölagård 1841.
 
I Skånska slott och herresäten står det så här om Bjärsjölagård: 1820 köptes godset på exekutiv auktion av stabsryttmästaren Mikael Fredrik Ehrenborg, som 1837 efterträddes av sin son, löjtnanten Christian Henrik Ehrenborg. Denne avyttrade en del gårdar från godset och sålde det 1841 till kammarherren BERNHARD von Bülow, som avled 1886. Under dennes tid gjordes stora förändringar av driften, bl.a. utvecklades den sedan 1600-talet bedrivna kalkbrytningen. Hans änka Amalia Wallis ägde Bjärsjölagård till sin död .....
 
Hos Genline hittade jag en bild av en hfl från Bjersjölagård 1849-1857 där det står att Kammarherren ARV von Bülow flyttade ut 1849 till Öfved samt senare flyttade in därifrån 1853.
 
Min fråga är således: Vad hette karlen? Adolf, Bernhard eller Arvid? Vem skall man lita på?
 
Hälsningar
Jürgen

2005-04-12, 20:16
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kan det vara saa enkelt att karln hade maanga namn, Jürgen? Ja minst fyra förnamn hade de ju i varje fall! Camin ligger inte laangt fraan rittergut Bülow där min farmors mor Anna Elisabeth Tecla Friederike Martini (fyra förnamn) växte upp med sin onkel (morbror) Adolf (och tre ytterligare förnamn) och Agnes Margareta (tvaa förnamn mer) Wachtmeister af Björkö och som var hennes fosterforäldrar. Jag kan försöka att undersöka vem som ägde Camin vid Adolf (eventuellt Bernhard Arvid(?)) von Bülows födelse 1814. 1816 köpte min farmors morfars far finansrath Degener (kommer inte ihaag hans förnamn i huvudet) rittergut Bülow av en man fraan ätten von Bülow (jag har ett tryckt dokument om arv och köp etc. om detta (herrgaardar utanför Schwerin) som jag kan kolla direkt när jag faar tillgaang till en resväska med mina släktpapper som jag har uppbevarat hos en nu bortrest vän under mitt besök i Skandinavien. Eventuellt kan det ge en ledtraad!
 
Steve i Benalmádena i Spanien

2005-05-31, 10:43
Svar #17

Mats Brown

Hej! Jag såg era förfrågningar om Bjärsjöladugårds von Bülow idag. Han hette Adolf August Bernhard, med tilltalsnamnet Adolf (han undertecknar sina brev A. von Bülow) Jag har sett detta, att han i vissa källor kallas Bernhard, och t o m Arvid, som inte alls är hans namn. Finns det namnet över huvud taget i Tyskland?

2005-12-30, 18:12
Svar #18

Utloggad Phia Nydahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • nydahls.se
Hej. Min pappa hette Karl-Erik Bülow född 19280806 i Engelbrekt(Stockholms stad, Uppland)avliden -jan -86. Jag tror att min farmor hette Vera Bergström född 1917 när hon dog vet jag inte. Det här är det enda jag vet om min pappa, hade (har) han några syskon? vad hette min farfar osv. Finns det nn som känner till och vet något om min pappa?

2005-12-30, 19:55
Svar #19

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Phia,  1917 går nog inte riktigt ihop med 1928. Då skulle hon i så fall varit 11 år.

2006-01-06, 11:25
Svar #20

Utloggad Phia Nydahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • nydahls.se
Hej Lena. Tänkte inte på det!! Om hon inte var tidigt utvecklad vill säga, nä det är säkert fel födelse data jag har fått.

2006-05-30, 12:42
Svar #21

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon känner till följande par: Nils Magnus Bülow, corporal, gift 1819-10-28 i Malmö garnisonsförsamling med jungfru Regina Elisabeth Kihlman. Barn: 1. Agneta Adelgunda (1827-12-14 i Malmö garn. - 1858 i Malmö Caroli). 2. Sara Mariana Ödegard (1830-07-19 i Malmö garn.). När dottern Sara gifter sig 1858 i Malmö så anges fadern vara död, men modern i livet. Någon som har uppgifter om Nils och Reginas ursprung? Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-05-30, 15:19
Svar #22

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Markus, enligt Malmö Garnisonsförsamlings hfl AI:2, 1825-1832, sidan 6 (GID 1309.5.18600) så föddes Nils Magnus i Ystad 31/12 1796 och Regina Elisabeth i Göteborg 11/4 1799. De hade då barnen: Johan Anders Christoffer, född i Malmö 26/11 1820 Magnus (det står även Elisabeth, men det är överstruket), född i Malmö 13/9 1823 Agneta Adelgunda (enligt ovan) Sara Mariana Öllegård (inte Ödegard, men för övrigt enligt ovan)  Nils Magnus födelsenotis från Ystad Sankta Maria födelsebok:

2006-05-30, 15:27
Svar #23

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Nils Magnus syster Fredrica Dorothea Wilhelmina föddes i Ystad Sankt Petri 1803-04-26 (enligt  DDSS).

2008-01-19, 17:26
Svar #24

Utloggad Karl-Bertil Holmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2010-06-20, 15:10
    • Visa profil
Hej. Jag söker uppgifter om en son till Karl Robert Bülow som han hade före äktenskapet. Pappan Karl Robert Bülow var född den 26/4 1877 i Hallsberg eller Kumla i Örebro län ( står olika i hf ) Sonen hette Robert Teodor och borde vara född omkring 1895 - ca 1905. Tyvärr har jag inga närmare upplysningar om födelsedatum eller födelseplats och hoppas att någon kan ha uppgifter. Fadern var skomakare och avled i Älvkarleby i Norra Uppland år 1940 och sonen föddes troligen någonstans mellan Örebro län och Norra Uppland. Jag vet att han arbetade bl a i Stockholmstrakten. Trots dessa minimala uppgifter hoppas jag att någon känner till sonen och har uppgifter om efterkommande släktingar. M v h Karl-Bertil

2008-01-19, 18:16
Svar #25

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Karl-Bertil, känner inte till de här personerna, och har inte lyckats hitta någon som passar in på sonen Robert Teodor. Däremot kan jag berätta att enligt SCB-utdraget över födda i Örebro län 1877, så föddes Karl Robert i Byrsta, Kumla den 26/4, som fjärde barnet till soldat Peter Bylow och hans hustru Maria Lovisa Fransdotter. Enligt folkräkningen 1900 så föddes Peter 1849 och Maria Lovisa 1848: bägge i Hallsberg. Karl Robert bodde tillsammans med föräldrarna 1900, och han står som straffånge. Kanske du kan hitta mer uppgifter om honom i fångrullorna?

2008-01-20, 09:34
Svar #26

Utloggad Karl-Bertil Holmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2010-06-20, 15:10
    • Visa profil
Hej Carin Tack för uppgifterna. Nu har jag litet mera att gå på. Det är ju inte helt säkert att sonen hette Bülow heller, då vi inte funnit att han varit gift före äktenskapet i Älvkarleby. Det vi vet är att den fru han blev gift med i Älvkarleby berättat att maken hade en son tidigare och att han hette Robert Teodor. M v h Karl-Bertil

2009-04-16, 21:24
Svar #27

Utloggad Torbjörn Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2009-09-11, 21:45
    • Visa profil
Hej!
 
Här är några av konstnären Folke Bülows anor.
 
Proband
Bülow, Folke Vilhelm Matteus. Konstnär. Född utom äktenskap 1905-02-24 i Motala (E). Död 1955-07-26 i Freberga Mellangård, Rogslösa (E). Bildkonstnär, grafiker. (Mor I:2)
 
---------------------------- Generation I ----------------------
 
I:2 m
Bülow, Jenny Charlotta. Född 1879-07-13 i Janslund (f.d.
Fallastugorna), Järskalleby, Västra Ny (E).
(Barn Proband, Far II:3, Mor II:4)
--------------------------- Generation II  ---------------------
 
II:3 mf
Byloff, Gustaf Vilhelm. Skomakare. Född 1845-04-10 i Braskhult
soldattorp, Hult, Västra Ny (E).
(Barn I:2, Far III:5, Mor III:6)
 
Gift 1878-10-06 i Västra Ny (E) med efterföljande ana.
 
II:4 mm
Jansdotter, Augusta Charlotta. Född 1845-12-08 i Janslund (f.d.
Fallastugorna), Järskalleby, Västra Ny (E).
(Barn I:2, Far III:7, Mor III:8)
 
Gift 1878-10-06 i Västra Ny (E) med föregående ana.
 
 
--------------------------- Generation III ---------------------
III:5 mf f
Byloff, Olof. Livgrenadjär. Född 1807-09-12 i Hammar (T). (Barn II:3)
 
Gift med efterföljande ana.
 
III:6 mf m
Cnattingius, Katarina Charlotta. Född 1806-07-18 i Strå (E).
(Barn II:3)
 
Gift med föregående ana.
 
III:7 mm f
Jansson, Jan. Född 1813-03-27 i Blekskogen, Medevi, Västra Ny (E).
Död 1871-06-13 i Janslund (f.d. Fallastugorna),Järskalleby, Västra Ny (E).
(Barn II:4, Far IV:13, Mor IV:14)
 
Gift 1841 med efterföljande ana.
 
III:8 mm m
Andersdotter, Elisabet. Född 1812-03-06 i Undenäs (R). Död 1893-09-03 i Janslund (f.d. Fallastugorna), Järskalleby, Västra Ny (E). (Barn II:4)
 
Gift 1841 med föregående ana.
 
 
--------------------------- Generation IV  ---------------------
 
IV:13 mm ff
Jonsson, Jan. Torpare. Född 1785-09-03 i Bockfall, Västra Ny (E). Död 1860-11-06 i Fallstugan, Södra Kavlebäck, Västra Ny (E). Dödsorsak: Ålderdom. (Barn III:7)
 
Gift 1811-09-29 i Södra Kärra, Hammar (T) med efterföljande ana.
 
IV:14 mm fm
Nilsdotter, Maria. Född 1785 i Vägen, Södra Kärra, Hammar (T).
Död 1874-01-30 i Fallstugan, Södra Kavlebäck, Västra Ny (E).
Dödsorsak: Ålderdom.
Ur dödsboken: I lifstiden svagsint och blind. [V. Ny CI:7 p. 163]
(Barn III:7, Far V:27, Mor V:28)
 
Gift 1811-09-29 i Södra Kärra, Hammar (T) med föregående ana.
 
 
---------------------------- Generation V ----------------------
 
V:27 mm fm f
Isaksson, Nils. Född 1758-05-06 i Svenshult, Godegård (E). Döpt
1758-05-07. Död 1830-07-16 i Forssaberg, Stora Forssa, Hammar (T). Dödsorsak: Ålderdom.
Smed.
(Barn IV:14, Far VI:53, Mor VI:54)
 
Gift 1:o 1782-12-31 i Södra Kärra, Hammar (T) med efterföljande ana.
 
Gift 2:o 1807-05-22 i Södra Kärra, Hammar (T) med Andersdotter,
Kristina. Född 1758-11-03 i Hammar (T). Död 1831-07-01 i Forssaberg, Stora Forssa, Hammar (T).
 
V:28 mm fm m
Persdotter, Katarina. Född oäkta 1760-01-16 i Skyrsta, Hammar (T). Död 1800-05-08 i Södra Kärra, Hammar (T). Dödsorsak:
Bröstvärk. (Barn IV:14, Mor VI:56)
 
Gift 1782-12-31 i Södra Kärra, Hammar (T) med föregående ana.
 
 
--------------------------- Generation VI  ---------------------
 
VI:53 mm fm ff
Larsson, Isak. Född 1723-12-26 i Nurmijärvi, Nyland, Finland.
Död 1800-01-13 i Södra Kärra, Hammar (T). Dödsorsak: Hetsig feber.
(Barn V:27, Far VII:105, Mor VII:106)
 
Gift 1753-10-14 i Rödingstorp, Hammar (T) med efterföljande ana.
 
VI:54 mm fm fm
Nilsdotter, Maria. Döpt 1732-01-09 i Rödingstorp, Hammar (T).
Begravd 1775-12-10 i Södra Kärra, Hammar (T). Dödsorsak: Vattusot.
(Barn V:27, Far VII:107, Mor VII:108)
 
Gift 1753-10-14 i Rödingstorp, Hammar (T) med föregående ana.
 
VI:56 mm fm mm
Andersdotter, Anna. (Barn V:28)
 
--------------------------- Generation VII ---------------------
 
VII:105 mm fm ff f
Hamar, Lars. Soldat i Nurmijärvi, Nyland, Finland.
(Barn VI:53)
 
Gift 1722-12-26 i Nurmijärvi, Nyland, Finland med efterföljande ana.
 
VII:106 mm fm ff m
Larsdotter, Maria. (Barn VI:53)
 
Gift 1722-12-26 i Nurmijärvi, Nyland, Finland med föregående ana.
 
VII:107 mm fm fm f
Andersson, Nils. Döpt 1702-11-02 i Hällevi, Hammar (T). Begravd
1768-11-06 i Rödingstorp, Hammar (T). (Barn VI:54, Far VIII:213)
 
Gift 1729-10-12 i Rödingstorp, Hammar (T) med efterföljande ana.
 
VII:108 mm fm fm m
Andersdotter, Ingrid. Döpt 1709-02-28 i Rödingstorp, Hammar (T).
Begravd 1785-10-09 i Rödingstorp, Hammar (T). Dödsorsak: Magplåga.
(Barn VI:54, Far VIII:215, Mor VIII:216)
 
Gift 1729-10-12 i Rödingstorp, Hammar (T) med föregående ana.
 
 
-------------------------- Generation VIII  --------------------
 
VIII:213 mm fm fm ff
Svensson, Anders. Bergsman, skomakare i Hällevi, Hammar (E). Född beräknat 1643. Begravd 1729-03-16 i Hällevi, Hammar (T). (Barn VII:107)
 
Gift omkring 1690
 
VIII:215 mm fm fm mf
Nilsson, Anders. Född beräknat 1674. Begravd 1749-03-05 i Rödingstorp, Hammar (T). (Barn VII:108, Far IX:429)
 
Gift 1707 i Hammar (T) med efterföljande ana.
 
VIII:216 mm fm fm mm
Månsdotter, Maria. Född beräknat 1682. Begravd 1742-05-16 i
Rödingstorp, Hammar (T). (Barn VII:108)
 
Gift 1707 i Hammar (T) med föregående ana.
 
 
--------------------------- Generation IX  ---------------------
 
IX:429 mm fm fm mf f
Larsson, Nils. Begravd 1715-03-20 i Rödingstorp, Hammar (T). Nämnd i mtl från 1706. (Barn VIII:215)
 
------------------------------------------------------------
 
Mer information om Lars Hamar och Isak Larsson finns 
.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna