ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bystadius  (läst 5006 gånger)

2010-03-24, 11:31
läst 5006 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Letar efter födelseorten för Annica Bystadia. De enda uppgifter jag har om henne är att hon var gift med Mönsterskrivaren Carl Sartling, född på okänd ort och dog 1743 i Äsphults socken, Skåne. I bou+ supp för Carl Sartling står det: att wid detta tillfälle såsom de omyndiga här under bewaka rätt ock fördehl, efter de inga sådana(?) förmyndare här å orten hafwa, utan skola wara långt upp i landet boende...
Fyra barn hade de såvitt jag vet: Engla, Adam, Eric och Maria Elisabeth. Den sistnämnda dog efter faderns död och hennes del i arvet gick till resterande familjen.
May the Force be with you.

2010-09-12, 08:28
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Har även hittat på Familysearch Bystadius i slutet på 1700-talet i Kolbäck, Västmanland.
May the Force be with you.

2010-09-12, 17:23
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag gjorde en liten eftersökning efter namnet Bystadius, och såg att en viss Lisken Bystadia redan diskuterats här på forumet. Jag såg att du i mars 2010 efterfrågade de forskare som diskuterade henne, men utan svar.
 
Jag har dock lyckats hitta ytterligare en Bystadius, nämligen trumpetaren Peter Bystadius (född ca 1683, död sextiosju år gammal av bröstsjuka 1750 11/1 på gården Holma i Malmbäcks socken, Jönköpings län). Han dyker upp på gården Holma mot slutet av 1730-talet med sin hustru Maria Helena Lindgren och får sonen Johan Erik Bystadius där 1740 6/10. Kanske kan detta vara en släkting (pappa?) till Annika? Visserligen är ju Kolbäck mer norrut jämfört med Malmbäck om man ska påpeka långt upp i landet boende i bouppteckningen, men namnet Bystadius verkar ju vara ganska ovanligt. Trumpetarfamiljen Bystadius hittar man för övrigt bl.a. på Holma i mantalslängden för Malmbäck 1740, då står det att de inte betalar skatt eftersom de är aldeles utfatt: och bräkl.
 
I Skåne fanns det senare en annan Bystadius, nämligen klockaren i Skabersjö socken Johan Fredrik Bystadius (född ca 1741, död tjugonio år gammal av bröstsjuka 1770 3/12 i Skabersjö). Om namnet har blivit fel i trumpetaren Bystadius' son Johan Eriks födelsenotis i Malmbäck 1740 kanske de är identiska. I vilket fall som helst så anges han vara klockare i Skabersjö redan 1768 då han gifter sig 27/12 det året i Hököpinge med jungfru Elisabeth Elisa Catharina Giertz, dotter till kort därefter avlidne klockaren Giertz i Hököpinge. Bouppteckningen efter klockaren Johan Fredrik Bystadius upprättas 1771 23/1 vid Bara häradsrätt (Bara häradsrätts arkiv, volym FIIa:19, 1769-1773, nr 34) och han verkar lida av samma problem som Annika - trots att det nästan var viktigare att släktingar på den avlidne förälderns sida närvarar vid boppteckningen å omyndiga barns vägnar dyker ingen av Bystadius' släktingar upp. Å änkans sida närvarade hennes bror, kvartermästaren Martin Peter Giertz från Ramsåsa socken. Klockareparet Bystadius hade en son Johan Petter Bystadius (född 1770 25/3 i Skabersjö - vid hans dop närvarade som fadder SwärModren madame Brita Hallenberg [i Hököpinge], alltså Elisa Catharina Giertz' mor). Elisa Catharina är mest troligt identisk med den änckan Elisabet Catarina Bystadja i Södra Sandby by som gifter sig 1776 26/9 i Södra Sandby med hovslagaren Sven Åkerman.
 
Jag har sökt efter Bystadius i det maffiga registret Personregister till Lunds universitets nationsmatriklar som upptar varenda person som nämns i alla de olika nationsmatriklarna, dock utan en enda träff. Inte heller Lewenhaupts biografiska verk Karl XII:s officerare gav några träffar.
 
Carl Sartling var för övrigt mönsterskrivare vid Svenska Adelsfanan och man hittar honom i generalmönsterrullan 1743 under det Skånska och Halländska kompaniet (på sidan 3). Kompaniet mönstrades av fältmarskalken Hugo Johan Hamilton i Kristianstad 17, 18 och 19 oktober 1743, och då står det noterat om Carl Sartling att Munsterskrifwaren begiär afskjed för ålder och siukdom, som bewiljas; j stället antages Skrifwaren Anders Helström. Jag försökte leta upp honom i de tidigare rullorna för att se om man kanske hittade spår efter vart han kom ifrån, eller om det fanns någon Bystadius vid regementet som kunde ge ledtrådar till vart Annika kom ifrån, men hittade tyvärr inget.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-12, 18:28
Svar #3

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
När mönsterskrivaren Peter Stigell i Knapnötes dotter Anna Christina döps 1720-08-07 i Alseda (F), är ett av dopvittnena tr. Bystadius .
 
Ett tips är att kolla Alseda med grannsocknar. Byestad finns även som by i Alseda och Vetlanda (F).
 
Mvh Göran Sollin

2010-09-12, 18:49
Svar #4

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Wow, tack för svaren!  Nu har jag lite mer att forska på. Jag planerar en resa till huvudstaden för en djupdykning i Krigsarkivet, nu i höst. Ska se vad jag kan få fram där om Adelsfanan och dess mönsterskrivare.
Jag hade lite funderingar på om möjligtvis Carl Sartlings efternamn kunde vara felstavat. Det är ett ovanligt namn i varje fall.
Bystadius är också ovanligt. Det låter nästan som något prästnamn eller någon högre akademikers tagna namn. Man kan ju fundera om de Bystadius i Kolbäck kanske härstammar från Malmbäcks-Bystadius.
Tyvärr är kyrkoböckerna från Äsphults socken uppbrunna för denna tid så jag vet inte om Carl SArtlings barn är födda i socknen eller ej. Troligt är att någon av dem är född uppåt i landet men jag hoppas att Krigsarkivet har lite uppgifter på vart mönsterskrivarna var bosatta och hur de flyttade runt. Det är ju lite svårt att forska, när det bara står att de kommer uppåt ifrån. Men Carl och Annika måste ha träffats någonstans och gift sig och kan jag placera Carl någonstans nära Malmbäck eller någon annan ort som vi skrivit om, så kan man dra slutsatsen att Annika möjligtvis har släkt där.
 
(Meddelandet ändrat av polara 2010-09-12 19:00)
May the Force be with you.

2010-09-12, 21:37
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej igen!
 
Genom Görans inlägg gissade jag att Peter Bystadius bör ha varit kompani-, eller åtminstone regementskamrat, med mönsterskrivaren Peter Stigell. Min gissning var rätt; Peter Stigell hittar man som mönsterskrivare vid Vetlanda skvadron under Smålands kavalleriregemente (generalmönsterrulla 1724), men Peter Bystadius hittar man dock inte vid samma skvadron, men vid samma regemente, nämligen vid Östra härads skvadron 1724; Trumpettaren Petter Bystadius afgådt d: 24. Januari 1722. I stället samma dato hit Transporterad ifrån Lif Compagniet 2 Trumpettaren Anders Lindvall. Tyvärr står det inga födelse-, ålders- eller civilståndsuppgifter om honom i generalmönsterrullorna; 1714 Trumpetaren Petter Bystadius som anges vara Dismonterad till sin Person, men hästen är god, i 1712 års båda generalmönsterrullor att han är Ähr antagen d 1 Aug: 1711 samt Antagen utj Augusti Månad 1711 med anmärkningen att han har intet Liveri eij heller Patruller på Trumpeten.
 
Jag försökte mig även på att leta efter Carl Sartling och man finner familjen i 1742 års mantalslängd i Äsphults socken på gården Rickarum Nr 1, Munsterskrifwaren Sartling h., pigan Ellna. I 1744 års mantalslängd på samma gård afledna munsterskrifwaren Sartlings Enckia [...] Utfattig. I 1745 års mantalslängd finner man dock Munsterskrifwaren Törnegren h. på gården. Min gissning var att Annika Bystadia kanske hade gift om sig med denne Törnegren, men enligt Gärds häradsrätt FIIa:24, bouppteckning nr 9, och sidan 232 i Otto Lindbergs bok Landsstaten.. var mönsterskrivaren Hans Törnegren bara gift två gånger med Helena Reen respektive Anna G. Areskoug.
 
Det är en lucka i mantalslängderna mellan 1729 och 1741, och i 1728 års mantalslängd för Rickarum Nr 1 i Äsphult bodde familjen Sartling inte på gården. Har du några åldersuppgifter för barnen? Jag hittar ingen Sartling alls i det skånska vigselregistret, och inte i Sverige alls, vet du vart barnen tar vägen sedan?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-12, 22:05
Svar #6

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Vilket jobb du lägger ner för mig, Markus! Tack igen.
Hans Törnegren är med Helena Reen f 1716 i Klef, Alunda, hustru nummer två blir Anna Margareta Areschoug. Hans och Helena får en son i Alunda så det är nog hans första hustru.
i Mantalslängden för Äsphult 1745, tror jag, så finns det en gårdman Nils Jungner som är gift med en Annika, under Rickarum no 13. Rickarum no 1, 2 och 13 var under mönsterskrivarebostället. Jag misstänker att denna Annika är Carls änka. Namnet Annika är inte så vanligt i dessa socknar. Det finns inga bou på dessa personer så jag kan inte verifiera det. Efter 1745 försvinner de båda.
 
Enligt bou +supp för Carl Sartling är barnen i följande ålder: Engla f ca 1735, Adam f ca 1740, Erik f ca 1742, Maria Elisabet är död vid faderns död så bara namn uppgifter på henne. Jag skulle tro att Erik var född i Äsphult men de andra har jag ingen aning om. Med tanke på barnens ålder borde Annika, om allt nu stämmer, vara syster till Petter/Peter Bystadius.
Enligt ett papper jag har, som jag fått av en släktforskare ska Carl SArtling ha blivit antagen i november 1719, om jag tyder det rätt.  
 
Jag håller på med ett projekt om Rickarum och då om mönsterskrivarebostället bland annat, vilka som bott där. Det verkar som Carl Sartlings efterträdare inte bodde på Rickarum no 1, utan att Hans Törnegren var nästa mönsterskrivare på stället.
 
Det är besvärligt med de där luckorna... och de brunna kyrkböckerna.
May the Force be with you.

2010-09-12, 22:20
Svar #7

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
Hej igen!
 
Enligt en numera avliden släktforskarkollega som skrivit av vissa rusthåll i GMR så finns enligt rullan 1753 för Östra härads kompani av Smålands Kavalleriregemente i ruthållet Nr. 48 Östra Ramnås, Nye socken (F)::
 
Rusth.         Per Hemmingsson  1/4                                               Rytt. Johan Östberg, 31 år 12 års tj.
                   Corn. Kiellman  1/4
              Jon Persson död dess änka Maria Bystadia  
         med barnen rustar efter 1749 års inskrivn. för 1/2
 
Mvh Göran Sollin!

2010-09-13, 13:15
Svar #8

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Återvändsgränd med Bystadius i Kolbäck. Klensmeden Johan Fredric Bystadius f 4/6 1774 i ....Skabersjö. Gift 1797 med Beata Ulika Hellberg, två barn (som jag hittat än så länge) johan fredric f 1797-98, Fredrika Charlotta f 1800. kolbäck AI:7 sidan 191. Johan Fredric kom 1796 från solna. Bosatt under Strömsholm.
May the Force be with you.

2010-09-13, 22:04
Svar #9

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!
 
I Karlskrona dombok 13/2 1792 nämns ett testamente av den då nyligen avlidne smeden Nils Odelin o.h.h. Katarina Elisabet Bystadius. Inget sägs om testamentets innehåll.
I bouppteckningen efter hovslagaren Nils Odelin, f. o. 1740, d. 3/2 1792 i Karlskrona stadsförsamling, omtalas hans änka Elisabet Bystadia.  
En egendomlighet är att Nils Odelins änka i dödsnotisen heter Katarina Elisabet Sandberg, f. o. 1740, d. 10/4 1808 i Karlskrona stadsförsamling.
I hennes egen bouppteckning har hon inget efternamn - kanske var man osäker på detta. Enligt bouppteckningen var enda arvingen systerdottern Helena Sofia Löfgren (o. 1770-1813), g.m. smeden och hovslagaremästaren Jonas Boberg i Karlskrona.
 
Var möjligen Katarina Elisabet Bystadia/Sandberg samma person som klockaren i Skabersjö Johan Fredrik Bystadii hustru Elisabet Katarina Giertz?
 
Intressant i sammanhanget är att Elisabet Katarina Giertz sannolikt gifte om sig 1776 i Södra Sandby med en hovslagare (se ovan) - samma yrke som Katarina Elisabet Bystadias/Sandbergs man Nils Odelin hade.
 
-------------------------------------------------------------------------------- ------
 
I 1771 års husförhörslängd för Skabersjö finns under Skabersjö no. 5 bl.a. klockareänkan Bystadia, 31; pigan Kerstin Månsdotter, 18; sonen Johan Peter, (? - otydligt) och sonen Johan Fredrik, 1/2. Var båda sönerna änkans barn?

2010-09-14, 07:03
Svar #10

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Det verkar lite underligt med Johan Fredrik. Jag hittar inte honom i födelseboken för Skabersjö men jag kan ju ha missat honom. Och varför står det i så fall i Kolbäck att han är född 1774? Johan den äldre dog 1770. Har det varit släktingar till Johan den äldre på besök och hustru har varit gravid så hon fött barn där nere? eller är han fosterbarn till familjen på nåt sätt? Mycket underligt!
May the Force be with you.

2010-09-14, 07:22
Svar #11

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Har hittat Johan Fredric i Solna, AIa:5b sidan 7. Men det står ingenting om honom! Jag tyder ett årtal till att han kommer inflyttande 1794 till Haga.
May the Force be with you.

2010-09-14, 18:36
Svar #12

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, igen!
 
Det har nu klarnat en del kring uppgifterna i mitt tidigare inlägg.
 
Klockaren i Skabersjö Johan Fredrik Bystadii änka, Elisabet Katarina Giertz, f. 10/7 1742 i Lund, gifte mycket riktigt om sig med hovslagaren Sven Åkerman i Södra Sandby.
I mtl 1786-1788 återfinns hovsmeden Åkerman, hans hustru och fyra barn under Flyinge Kungsgård, Södra Sandsjö. Sven Åkerman och Elisabet Katarina Giertz hade gemensamma barn; åtminstone Johan Magnus, dp. 1777 och Maja, dp. 1779 i Södra Sandby.
 
Elisabet Katarina Giertz dog 18/8 1807 i Fäladshusen, Södra Sandby och Sven Åkerman dog där 2/6 1810.
 
I Södra Sandby (no. 33) bodde f.ö. även Elisabet Katarinas bror, klockaren Johannes Giertz, f. 11/12 1746 i Lund, och deras mor, änkan Bengta/Britta Hallenberg.
 
Enligt bouppteckningsregister för Torna härad finns bouppteckningar för Elisabet Katarina Giertz och Sven Åkerman - i registret har de beteckningarna 1807:42 respektive 1810:18. Har någon möjlighet att se efter vad som står i dessa? Förhoppningsvis kan dessa dokument bringa lite klarhet.
 
-------------------------------------------------------------------------------- ---------
 
Med andra ord var den Katarina Elisabet Bystadia/Sandberg jag nämner ovan en annan person.

2010-09-14, 19:01
Svar #13

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Jörgen, kan inte Elizabeth i Karlskrona ha varit gift 2 gånger. Det kanske kunde förklara de olika efternamnen? Det kanske hade varit möjligt om man forskat på systerdottern, att få fram om hon hette Bystadia eller Sandberg som ogift.
Bystadius verkar vara ett ganska ovanligt namn, så det kan ju vara en möjlighet att alla är släkt med varandra på nåt sätt.
Jag tar en titt på Karlskrona och ser om jag kan luska ut något.
May the Force be with you.

2010-09-14, 19:03
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Anna och Jörgen!
 
Det är mycket intressanta uppgifter som ni har fört fram till ljuset, och även om det återstår en del frågor har läget klarnat en hel del. Tyvärr är många av bouppteckningarna vid Torna häradsrätt vid denna tid nedskrivna av en person som varken var särskilt intresserad av att notera arvingarnas vistelseorter, åldrar eller yrken. Hans svenska är inte heller felfri, och därför ganska svår att förstå (jag har dock skrivit av ingresserna ordagrant, hans klumpiga svenska kan vara lite charmig ibland ), men jag lyckades leta fram de båda bouppteckningarna som Jörgen nämner.  
 
Tyvärr blir det inte mycket till hjälp, men utifrån dem kan man i alla fall konstatera att Elisabeth Catharina Giertz hade en son Fredrik i ett tidigare äktenskapet (alltså med klockaren Bystadius) och fyra barn tillsammans med Sven Åkerman, nämligen Jonas, Magnus, Maja och Celia:
 
Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:43, bouppteckning nr 42.
Åhr 1807 den 10de October blef uppå
anmodan af undertecknad med tilltagne
wärderings män nämdeman Christof=
fer Påhls son uti Lunnarp och åboen
Nills Andersson uti Sandby laga boför=
teckning och Wärdering hållen efter  
afledna hustrun Elisabett Gierts Dotter
som med döden afled den 17 Augustij Inne=
warande åhr; och efter sig lemnatt Enck=
lingen husmannen Sven Åkerman, Samt
5 stÿcken barn 3ne gåssar Fredrick, Jonas
och Magnus alla myndiga., 2ne Döttrar n.
Maija och Celia omÿndiga men endast till
städes af barnen Magnus och Maija; å de
omyndigas sida war ingen tillstädes,....
 
Det noteras dock i slutet att Såsom närmaste skyldeman, underskrifwer Johan Gertz.
 
Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:46, bouppteckning nr 18.
Åhr 1810 den 22 Junij Höls på begäran af under
teknade Bouptekning Hållen Efter Enklingen och
Förra Hofslagaren Sven Åkerman i Sandbÿ Fä
ladshus som med Döden afled den 2 sistl. Junij
dess Efter Lämnat sig Sönerna Jonas och Mag
nus
Både Myndiga Dottern Maija omyndig och
Selija gift med Sockne Smeden Sjuner Salberg
hos Hvilken Senare Dödsfallet Timma, Å den
omyndigas sida infanos Sig ingen som för
Myndare....
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-14, 21:25
Svar #15

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Markus, då måste det ju betyda att Johan Petter har dött. Det är mycket förvirrande. Johan Petter är ju född 1770. Han står med i Skabersjö AI:1 1770 men 1771 står också Johan Fredrik med och enligt siffrorna ska Johan Fredrik vara yngre än Johan Petter. Men att jag inte hittar Johan Fredriks födelsenotis.... Eller så är Johan Petter Johan Fredrik.
Jisses vad de är besvärliga, de där Bystadius:arna!  
 
(Meddelandet ändrat av polara 2010-09-14 21:30)
May the Force be with you.

2010-09-14, 22:59
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Det är verkligen ett mysterium hur det egentligen hänger ihop; om nu smeden Johan Fredrik är identisk med klockarens son Johan Petter låter det märkligt att både namn, födelseår och -datum har ändrats, men det skulle ju kunna vara så. Johan Fredrik har vi inget egentligt födelsedatum på, och Johan Petter har vi inte lyckats ta död på. Har vi belägg från någon källa att Johan Petter och Johan Fredrik har existerat samtidigt?
 
Jag gissade att Johan Fredrik kanske var född i Skabersjö ändå, men icke. Inte heller i annexförsamlingen Törringe, eller i Södra Sandby. Så antingen har hon fått sonen någon annanstans, eller så saknas födelsenotisen, eller så är Johan Fredrik helt enkelt identisk med Johan Petter. Jag har gjort en liten tidslinje för att förtydliga - kanske kan du/ni fylla i saknade uppgifter här?
 
- 1770 25/3 Johan Petter föds i Skabersjö.
- 1771 23/1 Johan Petter nämns i faderns bouppteckning.
- 1771 nämns änkan Bystadius på Skabersjö Nr 5.
- 1772 är änkan Bystadius utflyttad från gården, men finns inte med i någon av utflyttningslängderna 1770-1776 (som återfinns i Skabersjö, volym DII:1, katekismi 1771-1801).
- 1776 26/9 gifter sig änkan Bystadius, då boende i Södra Sandby by, i Södra Sandby (vart har hon vistats 1772-1776? Hos sin bror klockaren och modern i Södra Sandby, eftersom hon plötsligt dyker upp där när hon gifter sig?)
- 1796-1801 Johan Fredrik Bystadius (född 1774 4/6 i Skabersjö bor i Kolbäck).
- 1807 - Fredrik (Bystadius) nämns i bouppteckningen efter modern.
 
Syskonskaran Åkerman ser förresten ut såhär:
 
1. Jonas Magnus Åkerman. Döpt 1777 15/8 i Södra Sandby.
2. Maja Åkerman. Döpt 1779 10/1 i Södra Sandby.
3. Magnus Åkerman. Döpt 1780 10/11 i Södra Sandby, död där 1781 12/12.
4. Anna Cecilia Celia Åkerman. Döpt 1782 25/9 i Södra Sandby.
5. Magnus Åkerman. Döpt 1785 9/10 i Södra Sandby.
6. Märta Åkerman. Döpt 1787 29/7 i Södra Sandby, död där 1787 3/9.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-14, 23:12
Svar #17

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
En lustig detalj angående J. F. Bystadius' tid som smedgesäll på Haga 1794-1796 (Solna AIa:5b, s 7) är förresten att två andra av mästersmedens gesäller på samma sida också är skåningar; Peter Lindgren anges ju vara född 1767 i S:t Olof på Österlen och kom inflyttande från Ystad 1792, medan Olof Röstlund anges vara född i skånska Veberöd 1766, alldeles i närheten av Södra Sandby. Synd bara att det inte står varifrån Johan Fredrik kommer 1794, och det verkar inte finnas inflyttningslängder eller -attester bevarade från den tiden i Solna heller
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-15, 10:01
Svar #18

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Markus, om du ser i Skabersjö AI:1 under 1771 så står både Johan Petter och Johan Fredrik med. Johan Fredrik ska vara ca 1/2 år om jag fattar det rätt och Johan Petter är svårtytt. Men kanske har de vänt på siffrorna eftersom Johan Petter föddes 1770?  
 
Jag tror aldrig vi kan klura ut hur och om alla Bystdius:arna hänger ihop.
 
Men jag har en liten fundering. Johan verkar var ett namn som kommer igen mycket i denna släkt. Kanske hette urfadern Johan Bystadius eller något liknande. I den andra diskussionen om Lisken Bystdius (och hennes familj) nämns det att hon heter Johansdotter också.
May the Force be with you.

2010-09-15, 10:56
Svar #19

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Det är mycket märkligt; som gammal historiker vill jag gärna ta hål på den här bubblan, men uppgifterna går ju isär överallt. Vi får hoppas att vi åtminstone kan reda ut det lite mer, även som du säger, det ser illa ut.
 
Hela texten i 1771 års husförhörslängd under Skabersjö Nr 5 lyder:
 
Klåckaren Jacob Stolt 31
Klåckare enckan Bÿstadia 31
Pigan Kirsti Måns dot: 18
Son Johan Petter ½(?)
do Johan Fredrick ½.
 
Åldern på Johan Petter är kluddig, och även om jag skulle vilja tyda det till 1½ - då stämmer det bättre med födelseboken - får jag det inte till något vettigt. Först tänkte jag att aha, men då är det ju såklart klockaren Jacob Stolts son som har klämts in under Bystadius, men så enkelt verkar det inte vara... Stolt verkar nämligen inte ha varit gift tidigare, och gifter sig först sedan änkan Bystadius lämnat klockaregården, med Juliana Eleonora Nora Kempe. Jag hittar ingen vigsel för dem i Skåne, men de får tre barn i Skabersjö, Christina Rachel (1775 6/8), Johan Erik (1778 7/9) och Matthias Jacob (1781 23/1, död samma år). Stolt verkar gifta om sig 1789 30/9 i Skabersjö med en Christiana Runström på Skabersjö gård.
 
Hursomhelst så nämns ju både den ogifte Stolt och änkan Bystadia med barn på Skabersjö Nr 5 i husförhörslängden 1771, men 1772 är änkan - och de båda barnen - borta från gården, och Stolt har gift sig. Änkan verkar alltså ta de båda barnen med sig, såvida de - eller en av dem - har dött som små i Skabersjö.
 
Om vi gissar att både Johan Petter och Johan Fredrik är barn till klockaren Bystadius (eller åtminstone Johan Petter) finns det ett troligt scenario:
 
1. Klockaren Bystadius och Elisabeth Catharina Giertz har umgänge ganska direkt efter att sonen Johan Petter fötts i mars 1770, och sonen Johan Fredrik föds efter sin fars död - det skulle förklara varför det är så tight i ålder mellan de båda barnen, och varför den förmodade sonen får samma namn som fadern - han föds postumt och döps efter sin döde far. Det skulle kanske även förklara varför Johan Fredrik helt saknas i Skabersjö födelsebok (vems barn han nu än är); klockaren, som väl förde kyrkoboken, var död och man kanske missade att föra in hans postuma barn i kyrkoboken. Problem: även ofödda barn brukar ju nämnas i bouppteckningarna, och om nu änkan var gravid bör hon dessutom varit höggravid, något de inte lär ha missat vid bouppteckningen.
 
Ja, namnet Johan verkar vara det gällande namnet inom släkten Bystadius. Som du skriver tidigare så låter Bystadius dessutom i allra högsta grad som ett prästnamn, om namnet ursprungligen tagits som soldatnamn (av en by som börjar på By-) skulle det snarare ha blivit Bystedt eller liknande. Märkligt dock att man inte hittar en enda person med detta namn i registret över de skånska nationsmatriklarna, men det är klart; om nu släkten kom norrifrån var det nog troligare att en eventuell prästerlig Bystadius-förfader studerat i Uppsala. Kanske någon med tillgång till Uppsala universitets studentmatriklar kan undersöka saken?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-15, 12:36
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vet vi när anteckningen under 1771 är gjord i Skabersjö hfl? Om det skedde i slutet av året är det fullt möjligt att sonen Johan Fredrik avlats nära före faderns död i december 1770, och modern inte ens själv visste att hon var gravid i januari vid bouppteckningen, och sedan föddes i augusti 1771. Det kan nog passera som 1/2 år gammal i slutet av 1771. Namnet tyder onekligen på att sonen är namngiven efter den döda fadern och född postumt.

2010-09-15, 13:11
Svar #21

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tyvärr står det bara husförhörslängd för år 1771 utan datumanmärkning, och jag har sökt igenom hela längden för ledtrådar, men även om man t.ex. hittar datum för utflyttningar så säger det inte så mycket om när längden upprättades, bara om hur länge den har använts.
 
Jag försökte även jämföra med grevefamiljen Thotts barn och kyrkoherdens egna barn (i hopp om att där fanns barn som var under året gamla, för en jämförelse med Bystadius' barn), men yngsta barnet där var lille greven Christian Thott, född 1770, som mycket riktigt anges vara 1 år gammal 1771. Det känns inte som att prästen har varit extremt noggrann angående några månader hit eller dit, men din gissning angående att längden upprättats i slutet av året låter rimlig (minns att jag läste en piga som sade aldrig får man vara riktigt glad, på våren kommer åskan och på hösten är det husförhör) och skulle även förklara varför den eventuellt havande änkan inte märkt att hon var gravid vid bouppteckningen.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-09-15, 20:38
Svar #22

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Vad gör en kvinna som har blivit änka med ett litet barn att ta hand om och ett till på väg, och möjligtvis utsparkad från klockarebostaden? Logiskt är att hon vänder sig till sin familj, sina föräldrar eller syskon. Och hur kunde en ogift man och en änka med barn bo ihop? Nja... inte utan att rykten uppkom, tror jag.
Jag kollade i Hököpinge på dopnotiser för 1771 men ingen Johan Fredrik är född där. Det kan ju vara så att hon fött Johan Fredrik i en annan socken men hon varit skriven i Skabersjö.
May the Force be with you.

2010-09-18, 20:58
Svar #23

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Angående Carl Sartling. Kan det vara möjligt att hans efternamn har varit stavat som Särtling/Swartling och någon bokstav/prickar trillat bort? Jag har hittat en präst i Krokek som hette Särtling nämligen. Det är väldigt likt Sartling men ganska osannolikt släkt.
May the Force be with you.

2010-09-20, 19:35
Svar #24

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!
 
Trumpetaren Peter Bystadius.
Hade med Sara Bengtsdotter oäkta sonen Johan, f. 3/5 1731 i Faggemåla, Lönneberga (fadern Petrus Byestadius).
 
Vigd 16/9 1739 i Eksjö med
hushållerskan Maria Helena Lindgren.
 
Peter Bystadius med hustru inflyttade 1740 till Holma, Malmbäck från Eksjö.
 
Barn:
Johan Erik, f. 6/10 1740 i Holma, Malmbäck, d. 19/11 1740 i Holma.
Johan Erik, f. 3/4 1742 i Holma.
 
------------------------------------------------------------------
 
Maria Johansdotter/Jonasdotter Bystadia, f. o. 1691, d. 28/4 1751 i Östra Ramnås, Nye.
 
Vigd I med
Jon Persson, f. o. 1692, d. 29/5 1732 i Östra Ramnås.
Bonde i Östra Ramnås.  
 
Jon och Maria kom o. 1719 till Östra Ramnås.
 
Barn:
Annika, f. 11/3 1720 i Östra Ramnås
Elisabet, f. 27/6 1722 i Östra Ramnås
 
Maria Johansdotter Bystadia vigd II 9/4 1735 i Nye med
Lars Eriksson Enstedt, f. o. 1700, d. 23/5 1771 i Östra Ramnås.
Rusthållare i Östra Ramnås.
 
---------------------------------------------------------------
 
Lisken/Elisabet Johansdotter/Jonasdotter Bystadia, f. 17/4 1701 (hfl), d. 25/12 1771 i Stora Hillhult, Näshult.
 
Vigd med
Nils Eriksson, f. 14/2 1692 (hfl), d. 24/4 1764 i Näshult Lillegård, Näshult.
 
Nils och Lisken/Elisabet kom o. 1721 till Skurebo Storegård, Nye. På 1740-talet inflyttade till Näshult Lillegård, Näshult.
 
Barn:
Jonas Nilsson Östberg, f. 2/3 1722 (hfl), d. 14/1 1805 i Kutteboda Östregård, Åseda.
Jonas, f. 10/3 1729 i Skurebo Storegård, Nye
Katarina, f. 10/3 1729 i Skurebo Storegård
Dödfött barn, f. 13/2 1731 i Skurebo Storegård
Annika, f. 13/2 1731 i Skurebo Storegård, d. 18/10 1808 i Petersborg, Stenberga.
Katarina, f. 15/2 1732 (hfl)
Jonas, f. 7/7 1740 (hfl), d. 15/3 1800 i Haddarp Västergård, Näshult.
 
Uppgifter om familjen finns under Näshults församling (inlägg 2002) här på Anbytarforum.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Maria, Lisken/Elisabet och Annika Johansdotter Bystadia var sannolikt syskon. När Lisken/Elisabet 1731 döpte dottern Annika var bl.a. Jon i Ramnås, d.v.s. Maria Bystadias man Jon Persson, fadder.
Troligen hörde även Peter Bystadius till syskonskaran.
 
Som tidigare sagts kommer namnet sannolikt av Byestad, som finns i de sinsemellan angränsande socknarna Alseda, Korsberga, Nye, Skirö och Vetlanda. (Det finns även ett Byestad i Furuby socken i Kronobergs län.)

2010-09-20, 20:19
Svar #25

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Jörgen, tack så hemskt mycket för alla upplysningarna!  
Vilka snälla forskare det finns. Önskar jag kunde ge er alla en bukett blommor för all hjälp ni har gett mig . Jag är väldigt tacksam för det och att ni varit lite bollplank för idéer.
May the Force be with you.

2010-09-28, 18:43
Svar #26

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Är i Stockholm just nu och letar i Krigsarkivet. Vad jag kan se så stavar Carl Sartling sitt namn så. Det finns inte mycket om Adelsfanan, eller mönsterskrivarna. Ska ta en raid i morgon också men jag är inte hoppfull.
May the Force be with you.

2013-07-31, 18:04
Svar #27

Utloggad May Kjellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 17:17
    • Visa profil
Har skrivit ner vad jag hittat om Bystadius. Kompletteringar och rättelser mottages med tacksamhet.  //May
 
Sammanställning
 (178.6 k)

2013-08-01, 00:53
Svar #28

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
En sån trevlig sammanfattning, May!  
 
Min enda kommentar gäller fotnot 55, där det står Legvejen. Jag gissar att det bör tolkas som laqvejen eller laqueien, alltså lakejen. Antagligen var herr Bystadius lakej hos herrskapet på Skabersjö innan han tillträdde som församlingens klockare, det var vanligt att klockare i Skåne tidigare hade varit i tjänst hos den adelsfamilj som ägde patronatsrätten till församlingarna (alltså rätten att tillsätta kyrkoherde och klockare i sina egna församlingar). Adelsfamiljerna tyckte nog att det var smidigt att låta sin egen betjänt bli församlingarnas klockare, då visste man ju att det blev en pålitlig person som övertog ansvaret för församlingen.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-08-01, 10:52
Svar #29

Utloggad May Kjellström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 17:17
    • Visa profil
Hej Markus
 
Ja, visst ska det vara Lakejen. Kul att du uppskattar sammanfattningen. Tar gärna emot fler synpunkter och kompletteringar.
 
Mvh  May

2017-03-17, 15:04
Svar #30

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
”Trumpetareänkan” Annica Johansdotter Lindwall (Bystadia) född i november 1700 (husförhör) dör 1759.11.25 i Vetlanda Norrgård av bröstsjuka i en ålder av 59 år och begravs 1759.11.30 i Vetlanda (F).

Dottern Eva Andersdotter Lindwall född 1733.12.04 i Alseda Bengtsgård, Alseda socken (F), i Vetlanda Norrgård gifter sig i första äktenskapet 1758.03.29 i Vetlanda med Jonas Jönsson från Upplanda Skattegård, Vetlanda socken, Östra härad, född 1734.10.03 i Gettinge Sven Månsgård, Vetlanda socken, son till bonden Jöns Månsson och Kirstin Isaksdotter. Morgongåvan var satt till 30 lod silver. Makarnas barn som föds i Vetlanda Norrgård, Vetlanda socken; Isac född 1758.05.01. Maken Jonas Jönsson blir 1761.02.11 ihjälskjuten (av Carl Svensson i Värmunderyd, Vetlanda socken) i en ålder av 26 år och begravs 1762.02.22 i Vetlanda. Änkan Eva Andersdotter Lindwall i Vetlanda Norrgård gifter sig i andra äktenskapet 1762.11.07 i Vetlanda med Per Larsson född i november 1723 i Eckerda Håkansgård, Vetlanda socken, Östra härad, son till bonden Lars Johansson (född 1692.12.02) och Brita Jonsdotter (född 1699). Makarnas barn som föds i Eckerda Håkansgård 1/2 mantal, Vetlanda socken (F); Jonas född 1763.11.11, Anders född 1767.01.30 och Anna Brita född 1771.08.17. På gården bor även systern Magdalena (2) Andersdotter Lindwall. Familjen är borta vid nästa husförhör.

Dottern Magdalena (2) Andersdotter Lindwall född 1743.07.20 i Alseda Bengtsgård, Alseda socken (F), i Eckerda Håkansgård, Vetlanda socken (F), gifter sig 1771.01.06 i Bellö med Sven Danielsson född 1727.03.13 i Boarp, Bellö socken (F), son till rusthålllaren Daniel Swensson och Ingrid Amundsdotter. Makarna bosätter sig i Boarp, Bellö socken, och där föds barnen; Ingrid född 1772.04.18 (död 1772.06.19), Stina född 1773.12.13 (död 1774.01.26) och N.N. (dödfödd) 1777.03.03. Änkemannen och rusthållaren Sven Danielsson dör 1789.05.06 i Boarp av lungsjuka i en ålder av 62 år och begravs 1789.05.10 i Bellö. Har ej ännu hittat Magdalena död.

Mvh Göran Sollin


2017-03-17, 19:25
Svar #31

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
Om det inte är känt innan så dör trumpetaren vid Östra härads kompani Anders Lindewall (boende  i Alseda Bengtsgård) 1743.06.04 enligt Generalmönsterrullan, och begravs 1743.06.12 i Alseda, då 2 daler betalas i testamentspenning till kyrkan.

Möjligen kan han vara son till Erik Bengtsson och Kirstin Jonasdotter i Lindeberg, Ökna socken (F), vilka enligt Östra härads sommarting 1728.05.29 § 34 har en son trumpetaren Anders som här kallas Lindelius. I notisen kallas fadern felaktigt med sonen Anders namn, i stället för Erik.

2020-09-10, 13:41
Svar #32

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Carl Sartlings änka Annika Bystadia gifter om sig 1750 i Västra Vram med den avskedade fänriken Anders Hielting. De flyttar runt i olika socknar så man till slut inte hittar dem.
Carl sartling har jag dock hittat i domboken att han skulle haft fränder i Söraby socken, skräddare Erik Jönsson i (Östra Gottland?) och Måns Jönsson i Söraby socken.
May the Force be with you.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna