ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brytz  (läst 795 gånger)

2007-08-14, 11:09
läst 795 gånger

Joakim wendin

Har en intressant uppgift om en vice Korpral och ryttare från Jonstorp i Skåne men som dog i Hallaröd i Skåne Hallaröd för er som släktforskar i denna släkt eller som är intresserade ändå:
 
Vice Korpralen & Ryttaren frö Jonsorp Jonas Brytz avled den 13 augusti  begrovs den 18 augusti 1765 i Hallaröd (M).
Han avled av häftig feber.  
Vid dödsfallet var han 43 år och 4 månader gammal.  
Vid hans begravning lät officerarna hedra honom med 3 salvor, som blev skjutna av 12 ryttare vid graven.
 
Hoppas detta är till lite intresse och nytta.
 
Joakim

2007-09-16, 23:27
Svar #1

Roger Brytz

Har aldrig sett det namnet innan, intressant

2007-09-24, 09:27
Svar #2

Joakim wendin

Hej Roger!
Maila mig om du är intresserad av en skomakaremästare Brytz. Jag är inte säker på om jag får lägga ut adressen här på forum. Men det var en man jag fann i dag.
 
Vänligen
 
Joakim

2013-08-28, 16:46
Svar #3

Utloggad Per-Olof Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 20:24
    • Visa profil
Behöver hjälp med information om min släktingar med efternamnets Brytz.
Nils Brytz var min mfmmff och var f.d. husar när han gifte sig änkan Helena Holmström i Kågeröd 21 feb 1787. Helena Holmström var född på Dragesholms herrgård, Stenestad (M) 8 jul 1762. Nils försvinner i hfl då de bor på en av Dragesholms gårdar i början av 1800-talet och Helena står som Änka i hfl 1818-1822. Är det någon som vet var Nils kommer ifrån.
Nils och Helena får två söner. Äldste sonen Jonas föds i Stenestad 3 maj 1787 och blir husar och finns upptagen i Skånska husarregimentets Generalmönstringsrullan 1812-1814 som nr 59. Jag hittar honom också som gift 31 dec 1809 med Nilla Persdotter i Västra Sönnarslöv. Har någon mer information om honom.
Yngsta sonen Andreas, min ana, är född (enl hfl) 1790. Han blir också soldat och gifter sig den 26 dec 1824 i Stenestad med Hanna Svensdotter, född 20 jan 1798 i Gluggstorp 1, Ottarp (M). Paret får 7 barn. Två av flickorna, födda före äktenskapet, Beata f. 1822 i Västra Sönnarslöv, och min ana Maria, född i Kvidinge (L) 1823, kan jag följa till vuxen ålder. Båda har efternamnet Andersson i hfl. Efter moderns död 1841 i Kärrarp, Kvidinge hamnar familjen på  obestånd och bor på fattighuset där Andreas dör 11 feb 1869. Två av de överlevande barnen Nils Brytz f. 20 okt 1826 i Kvidinge och Anna Maya, f. 22 Nov 1831, också i Kvidinge, flyttar från fattighuset men jag hittar dom inte som vuxna. Vet någon något om dessa?
Per-Olof

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna