ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14.5.2002  (läst 4565 gånger)

1999-08-19, 14:11
läst 4565 gånger

Henrik Eriksson

Jag söker släktingar till ERIK Magnus Nilsson Brun född omkr 1850 i Högsby. Gift med IDA Sofia Gustafsdotter född 7/8 1854 i Kråksmåla. Barnen: (födda i Kläckeberga förs i Kalmar)
 
GUSTAF Erik Leonard 1884
Karl Gottfrid Fritz 1888
Hugo Fredrik KNUT 1889
AXEL Elfving 1892
Emilia INGEBORG 1893
EMMY Sofia 1898
 
/
Henrik Eriksson, Kalmar
0480-28008, 070-746 24 52.

2000-12-03, 22:33
Svar #1

Utloggad Gert Påhlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-01-30, 22:13
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u41014270/
Jag söker uppgifter om tullskivaren och tullbesökaren Erik Bruhn i Askersund, född c:a 1722, gift 1746 i Askersund med Catharina Larsdotter, de får 5 barn mellan åren 1749-1759 i Askersund.
 
Inlägget har flyttats hit från Yrken » Yrken T-Ö » Tullnär. /Moderator Yrken

2001-09-02, 16:04
Svar #2

Anna Bruun

Jag skulle vilja veta vad släktnamnet Bruun är för ett namn, varifrån det kommer och hur gammalt det är.  
 
Tacksam för svar.

2001-09-02, 19:14
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet Bruun eller Brun är som familjenamn säkert gammalt. En Anders och en Willem Brun nämns t ex i Stockholms Tänkebok 1568-75. Senare exempel på släkter finns under 1600-talet på flera håll i Sverige. Exempel: I Östergötlands län, Kalmar län och om jag inte missminner mig också i Kungälv.  
Skulle tro att också namnet senare används som soldatnamn, men där har jag inga egna belägg. Om jag söker i Disbyt i hela lander på Brun får jag 641 träffar och på Bruun 351.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-02, 22:40
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Måns Ibsen Brun levde sannolikt redan på 1500-talet i Skåne. Hans dotter Kierstina Brun gifte sig m Kristoffer Andersson, rusthållare i Alstad, och de fick barn 1640.

2001-09-03, 17:06
Svar #5

Anna Bruun

Tack för svaren!
 
Vet någon vad det kommer sig att man började stava med två u:n och vid vilken tid denna stavning började användas?
Fanns namnet Brun/Bruun innan det användes som soldatnamn eller uppkom det när indelta soldater namngavs?

2001-09-03, 18:47
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Svenska Släktkalendern 1995 finns en släkt Brun med som härstammar från rådmannen Olof Svensson Brun i Mariestad. Han var född 1670, men vilka som var hans föräldrar vet man inte.
 
Stavning med u eller uu ska man inte ta så hårt på för äldre tider, det fanns inga stavningsregler och inte ens namnbärarna själva var alltid konsekventa i sin stavning.

2001-09-10, 16:04
Svar #7

tobbe

Hej
Det finns en släkt.
 
Bruhn från Orust
 
Häls
 
Tobbe

2001-09-11, 00:59
Svar #8

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Bruun från Östergötland.
 
Hej Anna
 
Det finns en östgötsk släkt Bruun som härstammar från befallningsmannen på Vadstena slott och län, Johan Andersson Brun som dog omkring 1655. Via Gudmund Bruun, ryttmästare (1622-1696), Hans Bruun, ryttmästare (167(0)-1713), Magnus Bruun, kornett (1709-1775) och Johan Karl Bruun, fänrik (1746-1835) är vi framme vid min hustrun mm mf m Anna Margareta Bruun (1784-1835). Hon hade bröder, men jag har inte forskat vidare om dem, så jag vet inte om släkten fortlever på manssidan.
 
Under mina uppväxtår vistades jag hos släktingar i Östergötland och såg ofta stora lastbilar märkta med firmanamnet Bruun åka förbi för att lämna foder till hästar, nötkreatur och svin. Om detta lantbruksföretag grundats av ”mina” Bruun-släktingar har jag ingen aning om. Kanske kan någon annan reda ut begreppen.

2001-09-20, 20:56
Svar #9

Bengt Jägdahl

I Kalmar stifts herdaminnen, del 3 sid 254 återfinns kyrkoherden i Madesjö pastorat Nicolaus Brodderi Bruun, född 29/4 1617 i Fagerhults församling, son till bonden Brodd Nilsson och Margit Persdotter, inklusive levnadsbeskrivning och familj.

2001-10-25, 20:40
Svar #10

Utloggad Josefine Nilson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-04-12, 18:26
    • Visa profil
    • www.mingenealogi.se
I Od fanns en kyrkoherde Sven Olavi Brun född 1701-01-16 i Mariestad. Död av slag 1747 i Od(P).
 
Om honom skriver man i Skara stift herdaminne.
 
Son af rådman Olof Svensson Brun och Maria Andelius.
 
Blef stud. i Ups. 1720; magister 1731; prest. 1733 till adj. i Amnehärad(R); dito i Broddstorp  
1736. Härifrån försände honom konsist. af medömkan med den unga (18-åriga) enkan till  
Odh. der han, efter erhållen enhållig kallelse, blef kyrkoh. 1739. Han var en from man , med  
svag helsa och dog i sina bästa år.
 
Den 18 åriga änkan var Tolla Darelius som Sven fick två barn med Andreas 1740 och Maria 1743.
 
Under den period han var kyrkoherde så präntades det i kyrkboken. Varje namn och datum var lättläst och vackert skrivet. Stilen var som på slutet av 1800-talet. När Sven dog så klottrade hans efterträdare ner hans namn i dödboken, med gammal svårläst stil, längst ner på en sida där Sven själv aldrig skulle ha försökt skriva in en dödsnotis så litet var utrymmet. Jag fick leta länge innan jag fann den.
 
Om han själv skrev sitt namn med ett eller två u reflekterade jag aldrig över.
 
Om sonen skrivs i herdaminnena.
Stud. i Ups. 1761; magister 1764; blef prestv. 1765 till past. adj. i Odh och var prosten Östman  
derifrån följaktig till Hellstad 1774; erhåll v. pastors namn 1780 och befordrades genom  
församlingens enhälliga kallelse till kyrkoh. i Odh 1781; tilltr. 1782; prost 1794. Död hastigt vid middagsbordet af slag på sin egendom Sjögården i Wings pastorat. -- Han hade stark  
kroppsbyggnad och behagligt umgängessätt; berömmes för stadga i sina beslut och rådighet i alla sina företag. Saknades mycket af sin församling, som han med ordning skött nära 24 år.
 
Gift med Cajsa Helena Östman och hade med henne tre söner och tre döttrar.

2001-12-17, 21:31
Svar #11

Katarina Schläger

Inger Helgesdotter Bruhn, född ca 1695, Kville  
 
Hej!
 
Jag söker information till Inger Helgesdotter  
Bruhn i Kville. Allt är av intresse. Jag vet  
följande: Man: Erik Oluffsen Qvilldahl, klockare  
i Kville
Dotter: Inger Helena Qvilldahl, född 1721 i  
Kville, död 1796 (IHQ gift med Didrik Hansson  
Wingård i Bottna)
 
Jag har letat efter Inger Helgesdotter Bruhn i  
Folke Almegius bok om släkten Bruhn, men  
har inte hittat henne där. Vet någon om hon  
ändå härstammar från denna Orustsläkt?
 
Tack på förhand! Hälsningar Katarina  
Schläger

2001-12-18, 10:12
Svar #12

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Du hittar henne om jag minns rätt i Skarstedts herdaminne, och följer du upp spåret tror jag att resultatet blir följande, med reservation för källornas osäkerhet:
Helge Torgiersson - borgmästare Marstrand 1 1599-1626
far till
Willem Helgesson, skeppare
far till  
Helge Willemsson, kyrkoherde i Tossene
far till
Inger
 
vidare:
Vitus Pederssön, kyrkoherde i Tossene
far till
Elin Vitusdotter
mor till Inger.
 
Om du har mer information om släkten Quilldahl är jag intresserad - Eriks faster Anna var gift med en förfader till mig, Johannes Andersson Dahl i Fjällbacka.

2001-12-18, 16:19
Svar #13

Katarina Schläger

Hej Gudrun Dahl
och stort tack för ditt svar! Det stämmer bra  
ihop med några av personerna i Almegius bok  
“Släkten Bruhn”, så nu är glappet ifyllt! Det är  
bara en sak jag funderar på: Du skriver att  
Helge  
Willemsson (son till Willem Helgesson) var  
kyrkoherde i Tossene. I boken står det att  
Willem  
Helgessons son hette Helge Bruhn och var  
gästgivare i Svanesund 1686-1698. Är detta  
ändå  
samma person? Har han tagit namnet Bruhn?  
Det  
borde vara så, eftersom Helges far och farfar  
stämmer i båda fallen.
 
Ingers mor hade jag inga uppgifter om  
tidigare.  
Jag blev jätteglad för din information!
 
Angående Qvilldahl & co vet jag följande:  
Erik Oluffsen Qvilldahl var klockare i Kville.  
Bosatt i Fjällbacka, enligt skifteshandling av år  
1723. (Källa: boken “Kville Härad” s 299)
 
Eriks far hette Oluff Eriksson, född 1625-11-14  
på Hermanö (i boken stod det i original Östad,  
men det var överstruket och ändrat till  
Hermanö),  
och död 1701-02-07. (Källa: Skarstedts  
herdaminne, Gbg stift) Han gick i skola i 10  
års  
tid i Uddevalla och Malmö. Studerade i  
Köpenhamn  
1648. Blev i april 1662 kallad till kaplan i  
Kville och prästvigd i Karlstad. Kyrkoherde i  
Kville åren 1662-1701 En kort tid 1685 var han  
vice prost i Viken, vilken syssla han avsade  
sig.  
Oluff ska ha gått till eftervärlden med det  
vittnesbördet, att han var en gudfruktig,  
gladlynt och sällskaplig man. (Källor:“Kville  
Härad” s 299, Skarstedts herdaminne, Gbg  
stift)
 
Oluffs föräldrar var Erik Andersson och  
Margareta  
Gregersdotter. Om Erik vet jag inget, men  
Margareta  var dotter till borgmästaren i  
Uddevalla. Han borde ju hetat Greger, men  
jag har  
inte kommit längre här. (Källa: Skarstedts  
herdaminne, Gbg stift)
 
Återkom gärna om du hittar mer om dessa.  
Tack ska  
du ha! Hälsningar Katarina Schläger

2001-12-18, 20:49
Svar #14

Hilding Jacobsson

Hej Katarina!
 
Om släkten Helge Torgersson-Brun, Borgmästare i Marstrand 1599-1629, levde ca 1575-1629kan du läsa i Familjer i Bärfendal skriven av Hans Carlsson. Enl Hans C var sonen Biörn anfader till Olof Palme och sonen Anders anfader till Arvid Lindman, båda statsministrar.
 
Mvh  Hilding Jacobsson

2001-12-19, 09:19
Svar #15

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Hej Katarina!
Kanske är det säkrast att du kollar upp alla Helge noggrannt, det kan ju ha funnits fler- kanske en borttappad generation. Själv har jag bara hittat dessa informationer som ett sidospår när jag jagat relationer mellan två Dahlsläkter med anknytning till Tanum/Kville. Lite mer information om Erik Qvilldahl tror jag att jag kan plocka fram så småningom. Han var också strandfogde. Han arrenderade ut hela Fjällbacka på många år till min förfader Johannes Andersson, som tycks ha levt som lägets största handelsman och troligen också hyresvärd.  
Hälsningar  
Gudrun

2001-12-19, 09:48
Svar #16

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Här kommer med det samma utlovade data om Erik, som bygger på Olga Dahls beforskningar av släkten:
 
Erik Olofsson Quilldal. strandfogde i Fjällbacka, klockare i Kville, Lerstens gård.  Han hade köpt Övre Lerstens gård av stämpelmästaren i Göteborg, Paul Wallin, Wallin visade 1703 på Kvilletinget upp ett köpekontrakt daterat 13 oktober och 1706-01-27 en skuldsedel för detta köp daterad 1705-03-16 ). Priset var 230 daler. Gården var Eriks odel. En dragonrusthållstam tillika med rustningshästar och munderingar...desslikes en stor båt med segel och behörig redskap, en vaadbåt med dess segel och en mindre båt med vaa lått.  Wallin sålde också till Erik Quilldahl en del egendom vid Fjällbacka strand: hus och våningar, sjöbodar och lofter, krydd och trähagar med inredning av bord, bänkar, slagbänk och sängar, med undantag av en,eller i stället ? dussin stolar, en klädesrull med malekvarn och kakelugnar.  
 
1712 Enligt ett kontrakt från januari 1711 skulle Johannes Andersson den yngre i Lersten för 100 daler på 20 år hyra Erik Quilldals Övre Lersten Johannes hade vidare pantat till sig alla strandsittarnas tomtlegor på Fjällbacka strand på 20 år från Erik. I avtalet ingår att han får dennes skattehemman och rusthåll på Lerstens mark. Erik skulle få fritt mulbeta sina kreatur, kor och svin, men å andra sidan skulle Johannes få mulbeta sina djur när Eriks ängar slagits. Erik skulle skulle varje år erlägga tilldelningen av berörda ägor. På annat ställe framgår att Fjällbacka strand ingick i Lerstens ägor. Tomten Quilldahl bebodde på Fjällbacka strand skulle han själv fritt få njuta utan grundlega.
 
Enligt Skarstedt blev han klockare i Qville.   Erik hade knackig ekonomi senare i livet. 1721-02-06 krävs han på en skuld av Johan Krok, brodern kyrkoherde Johan Quilldahls efterföljare i äktenskapet. Krok säger då att han beslutat gå varligt fram som fordringsägare på grund av att Erik hade ett slätt ekonomiskt tillstånd med en hoper små omyndiga barn. Även hans svåger Jacob Strömdahl (gift med Ingers syster Anna i Strömstad och dessutom troligen Johannes Anderssons kusin) , krävde honom på skulder. Erik var gift 1:o med Catharina Farther.
 
                                Barn:
   Magnus Eriksson Quilldahl. brukade Lerstens gård 1732.
 
Gift 2:o med Inger Helgesdotter Brun (Marstrandssläkten). Död 1719.
   Inger och Erik hade barnen:
   Olaus | Oluf Eriksson Quilldahl (komminister i Kville).
   Mauritz Eriksson.
   Johannes Eriksson.
   Elias Eriksson.
   Inger Helena Eriksdotter Quilldahl.
   Agneta Quilldahl Gift med Nils Oberberg. pastor i Tossene  
 
1712 Enligt ett kontrakt från januari 1711 skulle Johannes Andersson den yngre i Lersten för 100 daler på 20 år hyra Erik Quilldals Övre Lersten Johannes hade vidare pantat till sig alla strandsittarnas tomtlegor på Fjällbacka strand på 20 år från Erik. I avtalet ingår att han får dennes skattehemman och rusthåll på Lerstens mark. Erik skulle få fritt mulbeta sina kreatur, kor och svin, men å andra sidan skulle Johannes få mulbeta sina djur när Eriks ängar slagits. Erik skulle skulle varje år erlägga tilldelningen av berörda ägor. På annat ställe framgår att Fjällbacka strand ingick i Lerstens ägor. Tomten Quilldahl bebodde på Fjällbacka strand skulle han själv fritt få njuta utan grundlega. (Paul Wallins mamma bodde f.ö. också på Lersten - jag vet inte om de var släkt med de Wallinare du nämneri ett annat inlägg.) Hälsningar Gudrun

2001-12-21, 23:44
Svar #17

Katarina Schläger

Hej Gudrun och Hilding!
 
Tusen tack, båda två, för era uppgifter och tips.  
Jag får tacka Hilding också för den fina  
assistansen jag fick på biblioteket i Uddevalla!  
Det är dock fortfarande en gåta om Inger  
Helgesson Bruhn härstammar från  
Marstrandssläkten. Jag har letat och letat,  
men  
inte lyckats fastställa att det är så. Om det är  
någon som vet hur det ligger till blir jag så  
glad! Passar också på att önska er alla en  
god  
jul. /Katarina

2002-01-01, 11:06
Svar #18

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Katarina!
Om du i Rolf Berlins stora databas http://hem.passagen.se/roberl/ letar efter Erik Andersson från Härmanö så skall du hitta ytterligare några generationer bakåt. Han kom nämligen därifrån och varifrån uppgiften om Östad ursprungligen kommer är oklar.
M.v.h.
Gudrun

2002-01-03, 14:00
Svar #19

Henrik Eriksson Brun

Hej!
Försöker komma vidare på min ff ff ff mf f:
Lars i Släthult(Brun)
Född 1646-11-22 Släthult, Högsby.
Mamman kan vara en Lucia född omkring 1610 i Högsby.
 
Är tacksam för all hjälp!
/Henrik, Kalmar

2002-01-06, 16:05
Svar #20

Utloggad Siv Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 23:27
    • Visa profil
Hur många kändisar kan det finnas i släkten brun
från Marstrand?
 
Tacksam för svar

2002-03-06, 01:51
Svar #21

Birgitta Öfverberg

Hej.
 
Jag har i min forskning stött på Tenngjutarmäster Johan eller Jaen Brun född 1749 i Vimmerby.Han är gift med Eva Josephsdotter Öfwerberg.Johan dör 1789 i Västervik.Jag undrar om någon vet något om denne Johan Brun.
Tacksam för all hjälp.
Mvh Birgitta Öfverberg

2002-03-06, 15:43
Svar #22

Claes Nyberg

Peter Brun f 1743-11-01 i Kvistbro enl. ett husförhör (A1:2  1/3 sid 28)i Ramundeboda förs. Jag kan inte finna honom i Kvistbro.Är det någon som har en Peter Brun f 1743 vill ni vara vänliga och delge mig detta. Jag har funnit en Johan Brun i Kvistbro. Som gifte sig med mästeränkan Anna Johansdotter år 1741-09-16 i Kvistbro kyrka. De fick en son Johan f 1741 i Kvistbro men jag finner ingen Peter f 1743. Det kan även vara tänkbart att Peter är född i någon grannförs.     Mvh Claes Nyberg

2002-04-05, 10:42
Svar #23

Sara Möller

Hej!
Jag vore jätte-tacksam om någon har uppgifter om eller skulle kunna ge en ledtråd om min mormors farmor.
Hon hette Johanna Lavinia Fredriksdotter Bruhn, och är född 26/11 1870. Hon dog på fattighuset i Stora Kil i Värmland 9/4 1908, och det är ur dödsboken jag fått alla uppgifter, så datum och stavning är inte 100% säkert. I dödsboken finns kommentaren: lösdrifvande piga från okänd skrivningsort, intagen på församlingens fattighus, afled där.
Hon födde (minst) tre oäkta barn i St. Kil (Dagmar 1901, Edvard 1904 och Gunnar 1907), alla tre har samma far, Wilhelm Holm.
Är tacksam för alla slags ledtrådar om hur jag kan hitta henne.
MVH/Sara

2002-04-05, 13:09
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Sara, det låter som du kanske ska pröva att efterlysa under avdelningen Etniska grupper - Resande. Har du koll på Vilhelm Holm? Kan han också passa under den kategorin? Tyvärr inget svar på dina frågor, bara en vägvisare. Lycka till!

2002-04-05, 15:25
Svar #25

Sara Möller

Hej!
Tack för tippset. Det ska jag kolla upp.  
Jag har en uppgift från min mormor att Johanna hade ett oäkta barn innan hon hamnade i St. Kil och helt enkelt är utkastad hemmifrån. Tyvärr så hittar jag henne inte i Församlingsboken för St. Kil år 1900.
Wilhelm Holm är kringresande hela livet, men födelseplatsen är Grums i Värmland 1859, så han är inte svår att spåra.
MVH/Sara

2002-05-10, 13:13
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Erik Bruun(död 1695) var kronofogde i Tjusts fögderi (fm 1675 9/9) 1675-1695. Dennes  arvingar hade besittningsrätt på två gårdar i Malmö, Loftahammar sn i Tjust enligt k.br. 1696 19/5 (1699 15/11), vilka senare anslogs till häradshövdigeboställe.  
Erik Bruun var svärfar till kronobefallningsman Johan Drangel och till en kyrkoherde mag. Björkegren (vart verkade denne sistnämnde?) enligt Vimmerby stads dombok 1725 6/2.  
 
Johan Drangel (1658-1729) var häradsfogde i Aspelands hd (g1) m Anna Bruun, 2)m Anna Rosensvärd [är det den adliga ätten?]  , död barnlös, 3)m. Anna Brita Schildt i dess 1:a gifte).  
Känner någon till kronobefallningsmannen Erik Bruuns släkt i Tjust?  
 
I Karlstorp (F) d. 28 dec. 1717 afled i herranom sal hust Helena Jacobsdotter Bruun och d 17 Januarij begrofz i kyrckian mitt på stora Gången [Karlstorp CI:2, s 65] - någon som vet vem denne kvinna är?
En kanske långsökt koppling mellan de båda Bruun ovan:
en dotter till Johan Drangel ohh Anna Bruun ovan var Maria Drangel gift med kronobefallningsmannen Peter Marin som gifte sig 2)m Marta Osaengia, dtr t kh i Korsberga Cornelius Osaengius ohh Maria Bastiansdotter [Schmidell] - sistnämnde Marias bror frälsefogden Johan Bastiansson Schmidel på Rössle, Törnsfall sn i Tjust var gift med en Helena som möjligen kan vara Helena Jacobsdotter Bruun som avled i Karlstorp ty JBS dotter Anna (Annika) Schmidel var gift med kyrkoherden Jonas Angvilin i Karlstorp och kanske detta renderade att HJB begravdes inne i kyrkan?  
 
 
källor:
Almquist, Joh. Ax.: Frälsegodsen i Sverige .... del 4::1, s 9 o 194.
V. Örnberg: Svenska Ättartal 1891 [svensk slägtkalender] s 166ff (Drangel)

2002-05-10, 14:48
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niclas,
Erik Johansson Brun, var väl son till Johan Andersson Brun, kronofogde i Vadstena län, nämnd 1615-49 och h h Margareta Henriksdotter som avled i början av 1660-talet. Han var också bror till min Gudmund Brun (1622-1696) som  i sitt andra gifte var gift med Maria Antoniusdotter Watz (d. 1665). Om Du läser min artikel i SlfÅb?98 kan Du se att det även finns anknytningar till Rosensvärd.
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-10, 15:21
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack återigen Olle, du är guld värd!
Ska genast plocka fram boken ur hyllan.  
 
forskarhälsningar
Niclas

2002-05-10, 20:11
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas,
Ett tillägg till artikeln jag nämnde. Erik Bruns dotter Kristina Eriksdotter Brun, gifte sig 14/10 1694 med Lars Björkegren, kh i Nykil. Kallas i Sandberg, A., Linköpings stifts kyrkoarkivalier (som får duga då min Od?n är på lagning)) Laurentius Björckegren, kh i Nykil 1697-1730.
Har kollat lite i mina Brun-anteckningar men ej funnit någon Jacob. Du vet kanske att det finns flera Brun-släkter i området, t ex Sven Bruhn, Stadssekreterare i Kalmar, Rådman, Justitieborgmästare, gift 1730 med Anna Bergstedt.
Har också för mig att det finns ytterligare Brun-släkter i Norra Tjust, men har inget antecknat.
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-10, 22:41
Svar #30

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Niclas.
 
Det kan kanske vara av intresse att det fanns en borgare Jacob Brun i Varberg kring mitten av 1600-talet, som bl a hade en son Claes Brun som var komminister i Hishult socken. Jag känner dock inte till någon dotter Helena till denne Jacob.
Henrik Mosén

2002-05-14, 18:16
Svar #31

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tackar för alla uppgifterna. I Västerviks stad hittade jag en tullnär Johan Bruun med hustru (NN) i mtl 1669. Han anges vara kronans betjänt vid stora och lilla tullen. Denne var den ende med namnet Bruun/Brun i staden detta år. Han är bror till kronofogden Erik Bruun ovan enligt SlfÅb 1998, s 107.
Är det någon som sett i vilken församling kronofogden Erik Bruun var bosatt och var han ligger begravd? Möjligen namnet på hans hustru?  I SlfÅb 1998 anges Erik Brun som död 1699, men Almqvist i Frälsegodsen har årtalet 1695. Vilket är det rätta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna