ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broüe  (läst 1209 gånger)

2011-04-17, 22:42
läst 1209 gånger

Utloggad Katarina Sundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2011-03-21, 18:29
    • Visa profil
Hej, Jag har en gren i min släkt där man heter Broüe, namnet härstammar från Preussen, nuvarande Tjeckien (Böhmen m fl städer). Min fråga är om namnet verkligen var Broüe och hur det i så fall uttalas (Bröje?).  En andra fråga är också om det var Broüe eller egentligen Broue? Jag har förstått att under vissa perioder skrev man u som ü.Tidsperioden var slutet av 1700-talet och början av 1800-talet.  Med vänliga hälsningar Katarina Sundberg

2011-07-29, 19:06
Svar #1

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej Katarina!  Jag håller på att släktforska för min sambo, Leif Andersson, och han har också en gren i sin släkt som heter Broüe. Jag skriver ner den information vi har kring hans gren av släkten Broüe.  Hans ff-mm-mm-fars namn var Wentsel Broüe, född 6/2 1774 (eller 1773) i Böhmen. Gift med Ursula Lorentz, född 1775. De invandrade från Böhmen 1803 till Torsö församling. Brodern Wolfgang invandrade samtidigt. Wentzel arbetade som smältare på glasbruket på Bromö, där de också bodde. Vi var och besökte Bromö för en månad sedan och fick mycket intressant information om ön och glasbruket. Vi besökte även den gamla begravningsplatsen där de var begravda. Tyvärr finns inga stenar kvar. De fattiga fick enbart träkors.   Wentzel och Ursula fick fem barn, varav de tre äldsta var födda i Böhmen. Nanny, född 1797, Katrina född 1803 (Leifs anförvant), Wentsel, född 1803, Wolfgang, född 20/7 1807 på Bromö och Eric Georg, född 20/4 1809 på Bromö. Wentsel Bro?e dog den 18 februari 1828 i lungsot och Ursula den 5 september 1831 i nervfeber. Enligt Wentsels dödsnotis var hans föräldrars namn: Lorentz Broüe och Margareta Shussle.  Tyvärr kan jag inte svara på frågorna. Det skulle vara intressant att få veta vilken Bro?e-gren du tillhör.   Mvh Itt och Leif Andersson

2011-07-31, 22:02
Svar #2

Utloggad Katarina Sundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2011-03-21, 18:29
    • Visa profil
Hej Itt och Leif!  Det var mycket intressant att höra er forskning, den stämmer mycket väl med min egen. Det låter givande att åka till Bromö, det ska jag göra.  Jag är också ättling till Katarina Broüe, via hennes dotter Johanna. Enligt en kvinnlig familjemedlem som släktforskar kom Wentzel och Ursula i en öppen båt över Östersjön. Hon anger namnet med stavningen Brové, vilket jag inte sett i någon kyrkobokföring.   Wentzel kom att bli ensam ansvarig smältare på Bromö glasbruk från 1811. Dom var katoliker och utvandrade från Betlém, Trebechovice p Orebem i nuvarande Tjeckien. Glasbruket där finns fortfarande kvar, med arbetarbostäder och ett museum över glasbruket.  När vi kommer till mer nutidsforskning kan det kännas mer rätt att maila direkt till varandra, ni får gärna ta kontakt så ser vi hur långt min och Leifs släktgren är gemensam. Katarina fick ju två barn med Gustaf Svensson och sex (varav två drunknade) med näste make, Bengt Pettersson i Forshem.  Hälsningar Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna