Forum > Broman

Broman

<< < (2/5) > >>

Linnéa Larsson:
Hej!
 
Jag undrar om dessa bouppteckningar som jag har hittat i de digitaliserade tidningarna kan finnas digitalt att beställa?  
 
Posttidningar.Datum: 1808-08-25 (rådhusrätten i Westerås)
September till Bouppteckning förrättande uti Enkefru Sophia Ytterbergs Gård derstädes. efter avlidne Inspectoren Eric Bromans derstädes genom döden afgångne dotter, Jungfru Hedvig Ulrica Broman; warder den aflidnas okände Arfwingar härigenom första gången tillkännagifvit
 
Inrikes tidningar 1796-08-05
 
Rotmästaren vid Brandwakts-Compagniet Eric Broman, som år 1787 med döden avliden i Stockholm, hafwer 2;nne Döttrar, om de ännu lefwa, hwilka med Prästebewis, ifrån den Församling där de nu bo, böra gifwa sitt mistande tllkänna hos Inspectoren Per Broman pä Enköping och Brunnsholm, hwaräst dem ett litet arf tillfallit; som första gången  
 
Inrikes tidningar. Datum: 1784-04-22:
 
Döde i Landsorterne. Landshöfdinqen och Riddaren af Kl. Maj:ts Nordstijerne Orden Carl Broman, död pa Ek-holms Sätesgård i Upland den l7 April, uti dess 81 års ålder.  
 
Mvh Linnéa

Gudrun Jiveskog:
Jag har forskat på min släkt Broman och kommer till sockenskräddaren Olof Broman som enligt Alfta  sockenbok (X) ska vara f. 1704-03-23(22)och död 1764-03-23 i V Kyrkbyn Alfta kyrkoarkiv, C I/4 (1750-1806) s 577.
Jag kan inte hitta honom i födelseboken och går ju därför bet på att komma vidare med föräldrar och syskon. Någon som hittar bättre än jag?  
Mvh
Gudrun Jiveskog

Simo Lindberg:
Hej!
 
Jag söker förfäder till min anmoder Emilia Maria Christina Broman som föddes i Stockholm på mars 4, 1842:
Klara CII: 2 (1833-1843) Bild 1690:  
Smedmästaren Johan Petter Bromans Hustru Ulrica Widman född 1813.  
(på Emilias bröllop certifikat och hennes syskons födelse register Ulricas efternamn är Widmark)
 
Jag hittade hennes föräldrar också på hushåll records:
Aia: 66 (1846-1846) Bild 240 / sid 469:
Qvarteret Jerico
Klensmeds mästaren J.P.Broman 13/10 1808
Hustran Ulrika 16/6 1813
dottren Emelia M Christina 4/3 1842
 
Nu är frågan, där hennes föräldrar Johan Petter och Ulrika föddes? Och naturligtvis deras föräldrar skulle vara trevligt att veta. Slumpmässigt surfa på DigitalArchiv inte låter alltför intelligent  
 
Emilia flyttade till Finland och gifte sig Fredrik Vilhelm Illberg på 27 mars. 1866.

Maud Svensson:
Här är hela hushållet i klensmedsåldermannen J P Bromans egenhändigt skrivna mantalsuppgift för 1845:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M45 08020451_150dpi.pdf
 
Familjen flyttade från Klara till Jakob 17/11 1842 och enligt inflyttningslängden var J P Broman född 13/8 1808 i Västerfärnebo (i Västmanland, Västmanlands län) och hustrun Ulrica Widmark 16/6 1813 i Biskopskulla (i Uppland, Uppsala län).
Jakob och Johannes Bia:5, AD-bild 1330
 
När man forskar i Stockholm har man god hjälp av Stockholm stadsarkivs webbsida, www.ssa.stockholm.se - där finns register till kyrkolängder och mantalslängder, bland annat.

Simo Lindberg:
Tack,
Mindre communer så kanske lättare att söka mer

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion