ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bringentoff  (läst 1068 gånger)

2006-07-13, 11:33
läst 1068 gånger

Lasse Eklöf

Hej.
Jag söker med ljus o lykta efter en Magnus Bringentoff?s härkomst. Han var klockare och organist, samt säges vara född 1772 i Småland.
 
Första ggn han dyker upp är vid sin vigsel 1802, i Nagu sn, Finland, med Maria Magdalena Stenbom, dotter till organisten i Nagu Botvid Stenbom och Magdalena Beckström, och som säges vara född 1785 i Stockholm.
 
Makarna Bringentoff var under åren 1802-1806 boende i Saltvik sn, Åland, där Magnus verkade som klockare och organist. Sistnämnda år flyttade familjen, som då utökat med två barn, till Skuttunge sn, Uppland, där Magnus verkade som klockare, organist och skollärare till sin död 1851. Möjligen hade han två systrar i Kristina (f.ca 1771, d. 1820) och Katarina (f.ca 1774, d. 1849), vilka var gifta samt levde och dog i Åbo, Finland. Möjligen hade han även en mor i den änka Elisabet Bringentoff, som dog 1828 i Åbo, 87 år gammal.
 
Jag har sökt Magnus dels i Småland?s sn i Uppland och dels i Bringetofta sn i Småland, men ingenstans hittar jag någon lämplig kandidat. Hur är det, finns det något Småland i Finland (inkl. Åland)? Har någon sett namnet Bringentoff/Bringetoft et.c. vore jag mycket tacksam för svar.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2006-07-13, 14:37
Svar #1

Lasse Eklöf

Rättning av mig själv. Naturligtvis existerar inget Småland?s sn, Uppsala, utan ska vara byn Smålanda i Morkarla sn, Uppsala.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2020-03-10, 14:23
Svar #2

Utloggad Lars Eklöf

  • Lasse Eklöf
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:40
    • Visa profil
    • www.eklof.st
Har någon sett namnen Bringentoff el. Bringetoft (el. liknande) någonstans före oktober 1797 - då ovannämnde Magnus står som giftoman för sin syster Katarina vid hennes vigsel i Adolf Fredrik församling i Stockholm.

2020-05-10, 13:44
Svar #3

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:23
    • Visa profil
Hej!

Jag har hittat en ny ledtråd idag, förhoppningsvis.
När Christina Bringentoffs dotter Clara Elisabeth föds så är Elisabeth Bringentoff där, och det är första gången jag ser att hon beskrivs med något mer än sitt namn. Lite svårtolkat men jag har börjat leta efter Lackman.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=7084&pnum=54

/ Maria

2021-07-02, 10:31
Svar #4

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Hej!


Jag söker också efter en Bringentoff (oklar stavning - ibland Briggentofft, Bringentofft etc).
Den person jag söker heter Maria Christina Bringentofft och baserat på hennes ålder vid barnens födslar samt vid hennes död bör hon vara född runt 1783-1785. Hon gifter sig år 1807 i Adolf Fredriks församling med Anders Nicodemi, commissarie vid generalassistanskontoret. De får följande barn:

Adolf Maurits, 23 juni 1808
Anders Otto, 28 november 1809
Adolf Maurits, 7 februari 1812
Christina Henrika and Elisabeth Albertina, 22 november 1814
Carl Theodor, 21 januari 1817
Alla barn födda i Adolf Fredrik.
Maria Christina dör 21 september 1820 i Adolf Fredriks församling.

Jag har inte lyckats hitta någonting om Maria Christinas bakgrund, vem hennes föräldrar var och vart hon var född. Varken barnens dopvittnen eller någon information i bouppteckningen har gett någon ledtråd, inte heller vigselnotis.
Här är källan på första stället jag hittar henne, vigseln med Anders: Adolf Fredrik (A, AB) EI:1 (1775-1813) Bild 368 / sid 727 (AID: v81714.b368.s727, NAD: SE/SSA/0001)


Vore intressant om det går att reda ut hur denna Bringentofft är släkt med övriga, t.ex. klockaren i Lovö församling Anders Bringetofft.

2021-07-02, 10:44
Svar #5

Utloggad Maria Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 11:23
    • Visa profil
Hej Edit!

Jag har lagt upp Maria Christina på wikitree, https://www.wikitree.com/wiki/Bringentoff-18
först trodde jag att hon var ett av barnen till Elisabeth, men så kan det (nästan säkert) inte vara.

Från början hade vi inte nån aning om var Bringetoffarna kom ifrån, men nu har vi hittat tillräckligt med information för att kunna knyta dem till Småland. Se https://www.wikitree.com/wiki/Bringentoff-5

Vi har fortfarande ingen information alls om när och hur de flyttade från Småland till Stockholm dock.

I profilen för Elisabeth så finns en notering som jag gjort för att det finns alltså en änka Christina Bringetofft i Adolf Fredrik 1810 som ska ha varit född omkring 1737. Kanske det kan vara nåt att försöka följa?

Vänliga hälsningar Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna