ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 31.1.2003  (läst 3202 gånger)

2003-01-16, 19:37
läst 3202 gånger

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Enligt Claes Krantz bok Köpstadsmän, Hanseater och Skärgårdsfolk var Torbjörn Ranesson borgmästare i Marstrand före Peder Brems.

2003-01-16, 20:22
Svar #1

Torbjörn Kristenssom

Hej Jens!
Jag tackar för det svaret du gav mej.
 
Då har jag en fråga till.
 
Ivar Helgesson-Bruhn´s efterträdare var en som hette Per Berms. Vem var Per då?
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-16, 22:51
Svar #2

Torbjörn Kristenssom

Anders
Jag tror att J A Nordström syftar på Per Berms borgmästare i Marstrand  
för han var ju omkring 100 år efter Peder Frediksson Brems  
Du kan kolla det om du vill....
 
Sen vad jag tror om Per Berms så är det ingen ättling efter Peder Brems efter mitt samtal med Folke Almegius
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-17, 13:51
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Torbjörn!
Peder Fredriksson Brems levde i slutet av 1600-talet, det är Peder NNsson som har efterlämnat stor släkt på Tjörn. Det är lätt att blanda ihop dem, men vi får se till att undvika det.
 
Anders

2003-01-17, 20:01
Svar #4

Torbjörn Kristenssom

Anders!
Ja, det är verligen lätt att blanda ihop dom, många heter samma så man får verligen se upp med detta.
Ang. talet om vapensköld tidigare här, så finns det ju en vapensköld i Magdas bok, är det samma sköld som den som Gjötterberg menar. Har just nu lånat ut mitt ex av Magdas bok så jag kommer inte ihåg hur den såg ut, men jag skall snart hämta tillbaka min bok och då kan jag kolla.
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-17, 21:32
Svar #5

Torbjörn Kristenssom

Anders!
Peder Fredriksson Brems levde i slutet av 1500 talet och början på 1600 talet Han dog ju omkring 1610. Det är fel att han levde i slutet av 1600-talet......
Då blir det omkring 100 år som Peder vad före Per Berms som borgmästare i Marstrand  
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-17, 22:52
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Torbjörn!
Som jag försökt att förklara så är det den Per Brems som levde i slutet på 1600-talet som bär patronymikonet Fredriksson. Den Peder Brems som vi härstammar från levde på sent 1500-tal, och för honom är inget patronymikon känt!
Jag skall kolla up den exakta referensen hos Nordström på GLA på måndag, men jag har för mig att det är i en dom från sent 1600-tal där borgmästare Per Brems och hans far Fredrik nämns. Det råder ingen tvekan om att det är den yngre Per Brems som åsyftas.
 
Anders

2003-01-18, 00:09
Svar #7

Torbjörn Kristenssom

Anders!
Den Peder Fredrikson Brems som vi härstamar från var ju inte ens släkt med Per Brems borgmästare i Marstrand, han var ju omkring 100 år efter Peder Fredriksson Brems. Han var ju inte ens ättling efter Peder Fredriksson Brems
 
Vem är han Peder NNsson som har efterlämnat stor släkt på Tjörn det skulle vara roligt att veta.  
 
Jag har en fråga till, Vem är i så fall den Peder Fredriksson Brems som du har på din hemsida.  
 
Torbjörn

2003-01-18, 12:25
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Torbjörn!
Jag har fel på min hemsida på grund av att jag har missuppfattat det hela. Den Peder Brems som är belagd 1573 - 1591 har inget känt fadernamn! Det var honom jag åsyftade med Peder NNsson, jag glömde att sätta ut efternamnet Brems!
Det var borgmästaren i Marstrand i slutet av 1600-talet som hette Per Fredriksson Brems, ingen annan!

2003-01-18, 13:52
Svar #9

Torbjörn Kristenssom

Hej Anders
Jag tackar dej för det svaret.
 
Nu har jag en fråga ang. vapenskölden, hur såg den ut som du hittade i Gjötterbergs artikel? Är den samma som Magda Måneskjöld har i sin sagobok om våra vikingaförfäder Bremsarna.
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-19, 00:15
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gjötterberg har inte med någon bild på vapenskölden. Vad som står i Magda Måneskjölds bok kvittar mig lika, den diskussionen har vi haft tidigare, ingen repris tack!
SoH finns på så väl Göteborgs stadsbibliotek som GLA, kolla den själv. Där står det om de vapensköldar som i G F Waldenströms bok Genealogi och biografi övfver släkten Waldenström (senast tryckt 1982) har tillfogats till en stadsplan över Uddevalla stad, däribland det bremsiska vapnet. Då dessa vapensköldar inte finns på orginalplanen så är det med andra ord fråga om en sentida förfalskning, och det är för mig helt ointressant hur den ser ut.
 
Anders

2003-01-19, 14:41
Svar #11

Eivor Andersson (Majken)

Hej Anders och Tor-Björn,
 
Jag tittade i Magda M:s bok, hur vapenskölden såg  ut:
Den har 3 hjärtan mot varandra med en blomma i mitten och ett hjärta på riddarhuvudet längst upp.
 
Min mormor kallade alltid Bremssläkten för Brömsarna, när hon släktforskade.
Vet ni om det finns något samröre med Bröms-släkten, som har diskuterats på anbytarforum?
 
Samtidigt skulle det vara intressant att veta vad det var för en psykisk åkomma, som Nordström hittade i den släkten?
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-01-19, 18:25
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nordström brukade i första hand intressera sig för schizofreni, men jag har bara läst om denna åkomma i ett brev till Olaus Olsson, där han inte nämner exakt vad det är frågan om.
 
Vad det gäller Bröms verkar det finnas ett antal släkter med detta namn spridda över landet, men jag har en känsla av att Bröms i det här fallet bara är dialektal förvrägning av Brems.

2003-01-19, 19:24
Svar #13

Eivor Andersson (Majken)

Hej Anders,
 
Tack för svaret.
Det är tur att det är så långt tillbaka man är släkt med dem, så man inte får en släng av den sjukdomen.  
 
Skölden var fin iallafall.
 
Hälsn. Eivor

2003-01-20, 23:43
Svar #14

Totbjörn Kristensson

Hej
Eftersom Anders är helt ointresserad av hur vapenskölden ser ut. Så får jag tacka Eivor som sa hur skölden såg ut.....  
 
Tack tack Eivor!
 
Mvh  
 
Torbjörn

2003-01-21, 22:19
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Stämmer att jag är helt ointresserad av uppenbara, bevisade förfalskningar. Och?
Vad har dessa för intresse?
 
Anders

2003-01-21, 23:17
Svar #16

Torbjörn Kristensson

Menar du att både Gjötterberg och Magdas sköldar är förfalskningar? du skiver uppenbara, bevisade förfalskningar
 
Torbjörn

2003-01-22, 10:58
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Gjötterberg har, som jag skrev 19 januari, inte med någon bild på vapenskölden! Han skriver bara om att det finns en förfalskning i Waldenströms bok.
Vad det gäller Magda Måneskjöld så vet du mycket väl varför jag anser att den boken inte duger, jag tänker som jag också skrivit tidigare inte diskutera den mer.
Jag är intresserad av släkten Brems från Marstrand och Tjörn. Det finns runt om i världen ett antal till Bremssläkter som jag inte intresserar mig för. Om någon av dessa råkar ha en vapensköld, so what? Jag bryr mig inte om det finns någon släkt Ryberg med vapensköld heller.
 
Anders

2003-01-23, 18:43
Svar #18

Jan JohanssonMa

Hej!
Marstrand hade fram till år 1675 två st Borgmästare samtidigt. Även under Peder Brems tid från år 1585 fanns två st Borgmästare.
Jag har namn på de flesta Borgmästare från 1585 och fram till en bit in på 1700 talet. Däremot har jag ingen uppgift om någon Per Fredriksson-Brems under 1600 talet. Tacksam om ni vill meddela mig var dessa uppgifter om Per Fredriksson-Brems finns och vilka år han skall ha varit Borgmästare.
Jan

2003-01-23, 20:51
Svar #19

Torbjörn Kristensson

Hej Jan!
Den som bäst kan svara på denna fråga är nog Anders Ryberg för om man läser hans inlägg från den 18/1 så är ju han helt säker på sin sak och kan säkert tala om var han har fått uppgiften från.  
Själv har jag i boken Släkten Bruhn från Orust av Folke Almegius på sid. 8 hittat uppgiften att Per Brems efterträdde sin svärfar Ivar Helgesson som borgmästare, Ivar Helgessons far hette Helge Torgersson och var borgmästare från 1599 till sin död 1629, och om det inte var någon annan mellan Helge och hans son Ivar så bör ju Per Brems varit borgmästare sent 1600-tal, det beror ju lite på hur länge Ivar var borgmästare förstårs.
 
Mvh
Torbjörn

2003-01-24, 21:34
Svar #20

Torbjörn Kristensson

Hej Anders!
Kollade du den exakta referensen hos Nordström på GLA där Per Brems och hans far Fredrik är nämnda?
 
Mvh
Torbjörn

2003-01-24, 22:23
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hann inte den här veckan, nytt försök på måndag...
 
Anders

2003-01-27, 22:31
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Enligt Nordströms avskrift av ett mål vid Inlands Södre häradsrätt så är Per Brems stämd inför tinget av sin brorson Erik Larsson angående lite mark, bl a intressant nog på Klåverön. I målet omtalas Pers avlidna moder Johanna Persdr, som skall ha varit gift med en Fredrik. Alltså har vi Per Fredriksson Brems 1676. (Med tanke på att Johanna ägde mark på Klåverön är det kanske snarast hennes släkt någon bör titta lite på, det har hänt förr att folk ärvt sin morfars efternamn...)
 
Anders

2003-01-28, 00:11
Svar #23

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Är det helt säkert att Fredrik är far till Per?
Johanna Persdotter kan ju ha varit gift mer än en gång.

2003-01-28, 12:56
Svar #24

Eivor Andersson (Majken)

Hej ,
 
Jag har dessa uppgifterna:
Peder Brehms, borgmästare i Marstrand, hade Toftenäs skatte- och Bremsgården Klöverön.
nämnd 1591 i ämbetet ej 1610.
Gift med Ranielle.
Skall då Ranielle ha hetat Ifwarsdotter, eftersom Ifwar Heljesson samtida borgmästare i Marstrand, var enligt Anders, svärfar till Peder Brehms?
Någon  Fredrik har jag aldrig träffat på i Brehms-sammanhang.
 
Hälsn. Eivor

2003-01-28, 13:39
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jens!
Du har helt rätt i att det inte framgår att Fredrik var far till Per, så vi kan inte vara helt säkra på släktskap. Jag förhastade mig lite när jag skrev igår. Detta är i varje fall förklaringen till namnet Per Fredriksson Brems.
Eivor!
Du glömmer vad vi har diskuterat ovan, att TVÅ olika Per Brems, vars släktskap är outredd, varit borgmästare i Marstrand. Jag har aldrig skrivit att Ivar Helgesson var svärfar till någon Per Brems, det är Torbjörn som bör äras för att ha kollat upp det. I vilket fall så var Ivar svärfar till den senare Per Brems, inte den tidigare som får ättlingar på Tjörn.
 
Anders

2003-01-28, 15:01
Svar #26

Totbjörn Kristensson

Anders!
Du har så rätt att två olika Peder ock Per som som var borgmästare i Marstrand  diskuterat ovan Per Brems var svärson till Ivar Helgesson. Inte till våran anfader Peder
 
Torbjörn

2003-01-30, 11:50
Svar #27

Torbjörn Kristensson

Jan!
 
Kan du tala om mellan vilka år som Ivar Helgesson var borgmästare i Marstrand? Och när hans svärson Per Brems avgick som borgmästare?
 
Mvh
Torbjörn

2003-01-31, 00:44
Svar #28

Jan Johansson Ma

Torbjörn
Enl. de uppg. jag har var Ivar Helgesson Borgm.
1643-1665
Jan

2003-01-31, 00:59
Svar #29

Jan Johansson Ma

Torbjörn
Missade din fråga om Per Brems. Jag förmodar att du menar den livligt diskuterade Per Fredriksson- Brems som sägs ha varit Borgm. i slutet av 1600-talet. Jag har tyvärr inga uppg. om honom och efterlyste 23/1 någon som kunde lämna uppg.
 
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna