ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bredendick  (läst 2427 gånger)

2009-03-23, 22:34
läst 2427 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Släkten Bredendick har utretts av Lennart Persson och presenteras på hans hemsida. Om man kontrollerar begravningsnotisen från Vä socken 1732 10/3, framgår att adjutanten Hans Hindrick Bredendick begrovs utj wääs kyrkia. (Källa: Vä C:1, sid 202)
Är det någon som känner till om där funnits någon gravsten eller något epitafie och varför han begravdes i denna kyrka?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-24, 07:30
Svar #1

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Det är jag som har gjort den forskning, som delvis är utlagd på Lennart Perssons hemsida.
Som änkling träffade Hans Hindrick Bredendick Cornettskan Fru Beata Christina von Vicken. De köpte tillsammans ett hus i Vä och förlovade sig, men vigseln blev försenad eftersom boet efter den första hustrun var oskiftat.  
I slutet av februari blev han svårt sjuk, skrev testamente däri han testamenterade allt han hade till sin trolovade och dog sedan.
 
Son och svärson överklagade testamentet och det ledde till flera rättegångar vid Gärds Häradsrätt.
 
Tror inte att det finns någon gravsten.
 
Hälsningar
Ulla-Britt Holmqvist

2009-03-24, 09:14
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ulla-Britt,
Bra Du anger att detta är Din forskning.  
Stötte på hemsidan då jag svarade på en , där den frågande möjligen ännu inte sett resultatet.
Intressant forskning Du gjort. Varför inte publicera den?
Ang gravstenen mm; Ibland är det förunderligt hur länge fina stenar kan ligga där utan att de uppmärksammas tydligt - eller att det uppmärksammas vad det står på dem. (Möjligen har Du läst min artikel i SlfÅb´98 om just ett gravstensfynd.) Jag skulle inte ge upp innan jag kollat Vä kyrka och all dokumentation om denna. Det kan finnas gravkartor från sent 1700-tal t ex, som nämner nu försvunna gravar i kyrkan.
Jag förmodar att Du känner till all information som ligger i IGI med registreringar tidigast på 1690-talet med vigsel i Hattingen, Westfalen, Preussen för Johannes Bredendick. Nu var det länge sedan jag sysslade med tysk forskning och har tappat orienteringen. Troligen kan man hitta den igen på G-gruppens hemsida, där Du kanske är med. Annars kan man få bra hjälp där.
Slutligen: Bredendicksläkten i Sverige borde utredas totalt och publiceras. Du verkar i den forskning som ligger på LP:s hemsida gjort ett stort jobb. Kanske man kan samla ströfynd här som kan vara till hjälp.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 24 mars, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2012-01-14, 15:51
Svar #3

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:11
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Regementz krigz Rättens Sentens och domb utj saken emellan Qwinfollket Kierstina Jönsdotter såssom kiärande och Munsterskrifwaren Magnus Pallmgreen såssom swarande angående lägersmåhl som bem:te Pallmgreen med kiäranden under ächtenskapz löffte begångit, och förmenar nu att blifwa frij ärkiend före, serdeles emedan han Kierstina Jönsdotter effter Krigz Rättens deröfwer fällte interlocutorie resolution af d 10 Julj 1711 förlijkt och des utan aflat barn med Beata Christina von Wicken den han till ächta begiärer, afsagd Ystad d 7 October 1711.  
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:25 (1711) Bild 4590 (AID: v234783.b4590, NAD: SE/LLA/13550)

2012-01-14, 16:03
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kompletterar ovanstående inlägg med att Magnus Palmgren och Kerstina Jönsdotters dotter Pernilla döptes 1707 30/11 på Vegeholm, där Kerstina var hushållerska (källa Välinge fb).

2012-01-22, 13:49
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:11
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Luggude häradz Tingz Rättz domb, Emellan Kierstijn Jönsdotter kiärande, och Mönsterskrifwaren Wählbetrodde Magnus Palmgreen swarande, angående Echtenskapzlöffte, hwarom twistas, är på ordinarie Wintertinget utj Mörarp således afsagt d:n 27:de Januarij anno 1708:
 
Emedan Mönsterskrifwaren Palmgreen, och Corporalskan Madam von Wicken, som inter veniendo under påstående action, föregifwit, att wara förlofwade, förr än Palmgreen, med Kierstina Jönsdotter kom utj bekantskap...
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:21 (1708) Bild 1830 (AID: v234779.b1830, NAD: SE/LLA/13550)

2013-07-17, 10:48
Svar #6

Utloggad Hjördis Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2022-05-14, 10:48
    • Visa profil
    • www.hjordis.n.nu
I Västra Torups kyrka finns under predikstolen denna gravsten där man bl a kan läsa:
Här under hvilar edele oc manhaftig Her Ocudanen Bredenbick salig Fru Christina Medina Schult, födder uti Lifland 1677, blev fången af Rysen uti Ishklain Nypren med sin man 1709, fördes till Sybirien hvarest hon satt till freden slöts 1722, dödde i Torup Ao 1727 den 23 aug.
(från en broschyr om Västra Torups kyrka, kanske har man läst fel - Bredendick?)
 
Hälsn Hjördis Nilsson, Klippan


2013-09-17, 16:54
Svar #7

Utloggad Arne Thornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2023-12-09, 09:33
    • Visa profil
Hej Hjördis
 
Bredendick verkar vara accepterat av de flesta.
Jag var nyligen med en studiecirkel på besök i Torups fina kyrka.
Bl a ordf Arne Elowson från hembygdsföreningen gav bra information där,
vi fick bra information om både imponerande gravhällen och släkten Bredendick.
 
Under följande länk finns ganska detaljerad information kring Bredendicks i V Torup:
http://hem.fyristorg.com/ingegard-lennart/anorlenk/sida0/h_____f0.htm
 
Där beskrivs bl a dramatiska tiden kring familjens krigsfångenskap i Ryssland. Och omsider återkomsten till våra trakter.  
 
Mvh
/Arne

2020-01-09, 17:28
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Hemsidan för Lennart Peterssons forskning om Bredendick verkar inte fungera längre. Någon som vet något?


http://hem.fyristorg.com/ingegard-lennart/anorlenk/sida0/h_____f0.htm

2020-01-10, 01:16
Svar #9

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,


nej den finns inte längre, men man kan komma åt den på Wayback-Machine


https://web.archive.org/web/20090213190433/http://hem.fyristorg.com/ingegard-lennart/anorlenk/sida0/h_____f0.htm


Tyvärr saknas det källhänvisningar för många uppgifter, vilket är lite synd. Är också lite intresserad.

2020-01-10, 13:46
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil


Snyggt jobbat, Martin! Jag hoppades nämligen få se vad Lennart / Ulla-Britt fått fram om släkten Bredendick, för i min forskning kring Lunds befolkning gjorde jag ett fynd i Lunds domkyrkoförsamlings äldsta födelse- och dopbok – som nästan känns lite för bra för att vara sant, nu när jag ser uppgifterna på Lennarts hemsida:
 
”[1674] den 20. Nouemb. bleff Johan Bredendick danske skolemesters drenge barn paa brede gade christned naffn, Hans Hindrick, Fadd: Ellene Oluff Snickers, Sophia Bertil Heste Kiøbers peder pedersen paa brede gade, Jacob gulsmid suen, Boel Madtz daatter.” (Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, vol. CI:1, s. 22).
 
Denne danske skolmästare Johan Bredendick får inga fler barn i Lund, och tyvärr har jag inte lyckats få fram några andra uppgifter om hans tid i Lund – men sonen Hans Henrik låter ju som en väldig stark kandidat för sedermera adjutanten i Vä. Tyvärr omnämner ”Kyrkornas märkvärdigheter” för Skåne varken gravsten eller epitafium över Hans Henrik i Vä kyrka (för att besvara Olle Elms inledande fråga här ovan 2009), och när jag besökte kyrkan hittade jag visserligen ett par gravstenar som inte omnämns i inventeringen 1830 – men tyvärr var ingen av dem Bredendicks.


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-06-19, 13:28
Svar #11

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:11
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Ett spår av Bredendicks käraste under fångenskapen i Sibirien:

"A:o 1715 d 2 Novemb: blef uppå Corporalen af Hans Kongl. May:tz Drabanter Wälborne Herr Johan Fridrick Kursells ordre förhör hållit om någre puncter, son Hans Ehrewÿrdighet Herr Pastor Andreas Bergner ingifwit /.../
Det hade och H: Rÿttmest. Livingston så wähl som Bredendicks käraste då förmant henne att de skull gå till H:r Bergner och bÿwista Gudstiensten
/.../"

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:160 (1709-1711) Bild 3570 (AID: v817428a.b3570, NAD: SE/RA/752)

Se även här:
Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:160 (1709-1711) Bild 3830 (AID: v817428a.b3830, NAD: SE/RA/752)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna