ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brag  (läst 720 gånger)

2005-09-24, 19:58
läst 720 gånger

Mattias Engdahl

Hej,
 
Jag letar efter en Ulrika Brag, enligt Sjöström, Göteborgs Nation i Lund, född 1776, död 1853.  Hon var gift med Daniel Bruhn, född 1766, dog 1818 i Göteborg.  Hon står inte med i SSK 1938 som en medlem av familjen, men det skulle kunna tänkas att hon är dotter till kyrkoherde Carl Johan Brag i hans gifte med Brita Maria Borgstedt.  Tyvärr har jag inte tillgång till Göteborgs Stifts Herdaminne så jag kan inte kolla själv.
 
Jag tror INTE att hon är dotter till Arvid Andreas Brag och hans fru född Öhrwall då deras sondotter Eva Severina Brag var gift med Daniel Bruhns son Carl Gustaf (som för övrigt ärvde Vallda Säteri i Halland från familjen Brag.  Fast denna gård hade då varit i Samuel Brags ägo och han dog barnlös).  Det släktskapet skulle kanske vara lite för nära!
 
Ulrika kunde möjligen vara dotter till Carl Ulrik Brag, men i sådana fall måste han varit gift en gång tidigare eller haft ett frillobarn aftersom han var gift med Catharina Schuberg först 1780.
 
Av samma anledning kan vi förkasta Johan Wilhelm Brag som var gift 1777 med Ingrid Sjöberg.
 
Genom uteslutningsmetoden av de kända Bragarna återstår nu endast Carl Johan och Sven Erik.  Den senare var auditör vid Tavastehus och Nylands läns dragoner och således verksam på fel sida av Sverige.
 
Är det någon som med hjälp av denna information eller andra källor kan förklara var denna Ulrika kommer ifrån så vet jag inte vad jag gör, men glad det blir jag!  
 
Tack för hjälpen!
 
 
Mvh,
Mattias Engdahl
Sydney

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna