ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Braad  (läst 1048 gånger)

2009-12-30, 21:43
läst 1048 gånger

Utloggad Ole Aaquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 02:51
    • Visa profil
Min 12 x tipoldefar er købmand i Visby Mads Braad. Hans søn Jacob Madsen Braad (f. 1596) flyttede til København og blev en stor mand med tætte forbindelser til kongedømmet og den i manges øjne så svigefulde Corfitz Ulfeldt. Jacob var i en periode Borgmester på Christianshavn. Han er begravet i Holmens Kirke, hvor der findes et epithafium over ham og hans familie. http://sepper.dk/bomkrukken/jakobmadsen.php
 
Jacobs broder Niels Madsen Braad var Landsdommer i Visby. Han omtales bl.a. i forbindelse med en avrätning i 1679 på Store Torget i Visby - ikke så specielt charmerende for familiefølelsen.  
http://www.paranormal.nu/haxanshus.htm
 
Der findes her på Anbytarforum 3 tråde om familien Braad.
 
Nu undrar jag: Er der flere oplysninger længere tilbage i tiden, som kan kaste lys over købmand Mads Braad og hans aner?
 
Bedste hilsner om et godt nytår
Ole Aaquist Johansen, Ramløse, Danmark.
 
PS: I 2006 sad jeg sammen med fruen min og spiste plankebiff med potatismos på Restuarang Rosengården på Store Torget i Visby. Dengang anede jeg ikke, hvilket drama min 11 x tipoldefars bror havde medvirket i på samme plads 327 år tidligere.
 
(Meddelandet ändrat av oleaaquist 2009-12-30 21:52)

2009-12-31, 01:59
Svar #1

Utloggad Ole Aaquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-11-30, 02:51
    • Visa profil
Hmmm! Niels Madsen Braad er flere steder angivet som død i 1678. Så kan han jo ikke så godt have været med til Drakans avrätning i 1679. Jeg har også læst, at NMB skulle have været landsdommare i Visby 1640 - 1645. Måske lyder det også lidt underligt, at en 79-årig har fungeret som landsdommer ved en hekse-avrätning?
 
Er der mon 2 NMB'er?  
mvh Ole Aaquist Johansen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna