ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 6.3.2001  (läst 2418 gånger)

1999-10-04, 22:46
läst 2418 gånger

Lennart Andersson

lindebacken99@hotmail.com
Hej!  
Jag har hittat en Capitain Lorentz Boye i mina anor. Han var född ca 1721 men jag vet inte var.
Han var gift med en Bolla Lisa Almgren f. 1738. De har bott i Jörlanda s:n och slutade sina
dagar i Spekeröds s:n, båda socknarna ligger i södra Bohuslän.  
Nu är jag väldigt nyfiken på om någon känner till denne capitain Lorentz Boye och hans ev.
syskon, föräldrar eller något om detta släktnamns ursprung.  
hälsn/Anki

 
Så löd inlägget tidigare idag men med Boye stavat med det förrädiska y:et. Jag kunde inte svara under det inlägget, kanske beroende på ovanstående så jag gör en ny Boye-rubrik och hoppas ni ursäktar mitt intrång.
 
Jodå Anki, jag har lite mer ifråga om Lorentz Boye, min mmmfmff. Jag har kämpat i många år och fick ett litet genombrott i sommar. På min hemsida http://hem.fyristorg.com/lottaleman kan du få lite mer kött på benen med källor o.dyl.
 
Olof Boye *1770.09.02 Hålta (O)
g.m. Inger Jacobsdotter *1787.08.10 Spekeröd (O)
 
Gen I
Lorentz Boye *1728.09.26 Grinneröd (O)
             +1794.09.06 Spekeröd (O)
g.m. Ingebor Almgren *1738
             +1780.06.19 Spekeröd (O)
Gen II
Olof Boye *?
          + 1738-48 Grinneröd(O)
g.m. Ingeborg Simmingsköld *1696.03.27
          + efter 1750    
Ingebor Almgrens föräldrar har jag inte lyckats spåra.
 
Gen III
Simmingsköld är lätt att följa vidare bl.a. genom Elgenstierna, men Boye har jag inte lyckats nysta upp mer, även om jag har del lösa trådar att dra i.

1999-10-06, 09:23
Svar #1

Ann-Christin Larsson

Hej Lennart!
Vad glad jag blev (trots mitt misstag med stavningen, det gick av bara farten. Vanans makt och allt det där...) över att äntligen få kontakt med någon av Lorentz Boyes ättlingar. Jag är nästan säker på att det är samma person vi pratar om. Det enda jag undrar över är hans fru. Så långt jag vet så hette hon inte Ingebor Almgren, utan Bolla Lisa Almgren. Däremot så hade Lorentz en dotter som hette Ingebor(g). Jag har inte heller hittat Bolla Lisas föräldrar men dock en släkting till henne, ev. en bror; Nils Almgren boende på Labol i Spekeröds s:n. Han hade en militär titel som jag ej skrev ner eftersom jag hade stora problem med att tyda det ordet.
hälsn/ Anki

1999-10-06, 13:48
Svar #2

Lennart Andersson

Anki!
Bolla är en förkortning, eller vad man skall kalla det för, av Ingebor(g).
Jag tog heller inte med andranamnet Lisa, så nog är det samma Lorentz med fru vi talar om!
Nils Almgren har jag också fångat upp men inte lyckats koppla ihop med Ingebor.
 
Lennart

1999-10-06, 21:10
Svar #3

Lennart Andersson

Anki!
Namnet Boye har jag sett stavats som Boy, Boye och Boije. Det finns ett stort antal Boye i Göteborg och Bohuslän men någon gemensam nämnare för dessa har jag ännu inte hittat.
Har några ledtrådar via boupteckningar från 1732, 1748 och 1752 där bl.a. Olof Boyes barn i första äktenskapet (med Anna Catharina Borg), Edla Stina och Martin, och Ingeborg Simmingsköld samt Skällebred är inblandade. Får se när tiden räcker till att följa upp detta.
När det gäller Almgren så var Nils Almgren gift med Catharina Schåre, änka efter Erik Boye, bror till Lorentz.
Jag har också hittat en Magdalena Almgren i Tofta, Lycke (O).
Anki, vad har du för relationer till Lorentz Boye?

1999-10-06, 22:13
Svar #4

Ann-Christin Larsson

Hej Lennart!
Han är min farfars farmors farmors far. Min gren från Lorentz Boye går via hans dotter Anna som gifte sig, 19 år gammal, med en dräng hos Boyes i Lundby, Spekeröd. Han hette Anders Olsson och kom från Romelanda. Sedan fortsätter ledet från deras äldsta barn, en son, Lars Andersson som jag har haft stora svårigheter med. Han flyttar nämligen hela tiden, vart och varannat år, med sin familj. Lars Anderssons tredje dotter, Anna Christina Larsdotter är alltså min farfars farmor.  
Är du släkt med Lorentz son Olof, eller?

1999-10-07, 22:25
Svar #5

Lennart Andersson

Helt riktigt Anki, det är från Anna Boyes storebror Olof jag härstammar och vi är då 8-männingar.
I mina papper har jag angett att Annas och Anders äldsta barn Lars var fött 17920612 vilket innebär att Anna bara var 14 år. Du anger att hon var 19 då hon gifte sig. Jag förmodar att jag har noterat fel födelseår för Lars, skall kanske vara 1798 eller 1799. Kan du bekräfta?
Varifrån Romelanda kom Anders?

1999-10-09, 17:25
Svar #6

Bengt Nilsson

Är det någon av er som stött på en Carl Johan Boije, arklimästare vid flottan och med ombord på konvojskeppet Öland år 1704? Sårad i strid med en engelsk eskader den 28 juli samma år. Han var då på väg utomlands för att vidareutbilda sig genom tjänstgöring vid någon utländsk örlogsflotta.

1999-10-09, 21:38
Svar #7

Carl-Evert Gustafsson

Är det någon som har hört talas om trumpetaren Jurgen (Georg) Ulrich Boye och hans fru?
Han gifter sig 1673 7/12 i Tyska S:ta Gertrud (AB) med kyrkoherden i Sagu, Finland John Johansson Wansenius dotter Anna. Han bör vara far till Anna Dorotea f ca 1676 som gifter sig 1712 16/4 med Lars Ersson och bor i Skederid, samt hennes syster Margareta Christina, död 1740 20/6 gift med Tunnbindarmäster Erasmus Holmberg i Hovförsamlingen. Eventuellt är även Juliana Boye, fadder 1704 i Skederid till trumpetare Olof Rahm i Skederid, en syster. Tacksam för alla kompletterande uppgifter om familjen.
Med vänlig hälsning  
Carl-Evert Gustafsson

1999-10-10, 11:07
Svar #8

Ann-Christin Larsson

Lennart !
Föst måste jag bara säga att jag är mycket imponerad av det enorma arbete du gjort med släktforskningen. Bra jobbat!
Anna var född (enl. mina anteckningar) den 20 jan. 1779 och gifte sig med Anders Olsson, f. 1770 (har inga datum). De gifte sig i Spekeröds kyrka den 21 okt. 1798. Då var Anna höggravid och Lars föddes den 6 dec. 1798.
Har tyvärr ännu inte lyckats hitta Anders i Romelanda. Det finns så få uppgifter om varifrån han kommer. Det står bara Romelanda i vigselboken. Det är ju inte säkert att han var född där.  
De bosatte sig i ett torp under Lundby som hette Hjertsidan. Jag vet inte exakt var det låg eller om det finns kvar, men det finns en mosse på Lundby mark som heter Hjärtmossen.
Anki

1999-10-10, 23:22
Svar #9

Lennart Andersson

Tack så mycket, Anki!
 
Bengt och Carl-Evert, ingen av era Boye är bekanta för mig. Som jag skrev tidigare så finns det många  med namnet Boye, Boije, Boy i västsverige och inte bara där utan i hela landet.
Jag är väldigt intresserad av att veta om namnet är mycket vanligt i olika släkter eller om alla har en gemensam bakgrund. Samband med adliga Boye av Gennäs? Någon som har svaret eller ideér?

1999-10-11, 08:26
Svar #10

Bengt Nilsson

Hej!
 
Carl-Evert, är din trumpetare identisk med den från Karl XII:s fälttåg bekante hovtrumpetaren med samma namn?
 
I Gösta Thimons Stockholms nations studenter i Uppsala 1649-1800 upptas ett par personer med namnen Boy och Boije och vissa släktförhållanden.
 
Förutom Boije af Gennäs finns i Elgenstierna också von Boij, med skotskt ursprung och en släkt Gyldenboij, så jag skulle nog gissa att de olika ofrälse släkterna har vitt skilda ursprung.

1999-10-14, 10:23
Svar #11

Lena Gustafsson

Bengt!
Vår Trumpetare kan mycket väl vara identisk med den från Karl XII:s fälttåg. Vet du något mer om honom, eller kan du tipsa oss om var vi kan finna informationen?
MVH Lena Gustafsson (dotter till Carl-Evert)

1999-10-14, 12:16
Svar #12

Bengt Nilsson

Hej Lena!
 
Det jag direkt kan komma på är några omnämnanden i Frans G. Bengtssons Karl XII:s levnad. Samtidigt har jag en känsla av att det finns något mer någonstans. Ennes Biografiska minnen af Konung Carl XII:s krigare... borde innehålla något eftersom Boye blev fången i Ryssland efter Perevolotjna.  
 
Det som gör mig en smula fundersam är bara trumpetarens ålder. Om han gifte sig 1673, så måste han väl ha varit i femtioårsåldern vid krigsutbrottet. Frans G. Bengtsson säger att Boye återinträdde i tjänst efter hemkomsten, som skedde efter freden med Ryssland 1721. Då skulle Boye ha varit kring 70 år.
 
Jag vet inte vad Bengtsson stöder sig på, men jag skulle gissa att det finns handlingar i Riksarkivet - exempelvis Biografica-samlingen. Sedan borde det också finnas förteckningar över hovstaten.  
 
Jag ska försöka komma ihåg vad det kan vara för artikel jag kan ha sett.

1999-10-14, 12:39
Svar #13

Bengt Nilsson

Hej igen
 
Nu vet jag var ni ska titta för uppgifter rörande trumpetaren
 
Kjellberg, Erik
Kungliga musiker i Sverige under stormaktstiden
Uppsala, 1979
 
Två volymer. Mycket gott om biografiska uppgifter rörande Boye. Er trumpetare är identisk med den jag tänkte på. Kjellberg har massor med uppgifter om hans liv, karriär och dyl. Många referenser.

1999-10-14, 15:00
Svar #14

Ann-Christin Larsson

Lennart!
Jag funderar på ett dödsdatum som inte tycks stämma. Det gäller Lorentz Boyes morfar, Erik Simmingschiöld.  
Du har skrivit att han dör den 11 aug. 1688 men det är samma dag som han gifter sig, och det sista barnet föds 1751...?
Har du något alternativ till det datumet?
hälsn/ Anki

1999-10-14, 22:58
Svar #15

Lennart Andersson

Anki, Eriks födelsedatum är självklart fel. Tack för att du påpekar det. Uppgiften är tagen ur Elgenstierna och jag skall ta fram det rätta datumet, när jag nu kan hinna med det!
 
Lennart

1999-10-15, 09:17
Svar #16

Ann-Chr. Larsson

Lennart , ta det lugnt, det är ingen brådska!
Anki

1999-11-03, 00:45
Svar #17

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Lennart och Anki!
Erik Simmingschiöld dog 19 april 1731 i Resteröd (O) enligt Elgen.

1999-11-03, 08:56
Svar #18

Ann-Christin Larsson

Tack Jens!
Nu besparade du Lennart det jobbet.
Anki

1999-11-03, 21:51
Svar #19

Lennart Andersson

Hej Jens!
Kul att se dig i Boyediskussionen också, du är en flitig Bohusländebattör!
Jag var faktiskt inne på landsarkivet förra veckan och kollade bl.a. upp Erik S, så datumet stämmer. Jag försöker bringa lite ordning på alla Boye som finns för att beta av alla trådar efterhand och på så sätt komma vidare.
Det har varit tyst på Boye-sidan ett tag, är det så få som har relationer till Boye, Boy, Boije i Göteborgstrakten och Bohuslän?

1999-12-03, 09:37
Svar #20

JanYngwe Linderhav

Hej,
jag har en Anna Maria Boye. Enligt Öckerö hfl ska hon vara född i Onsala 1796. Har inte kollat detta.
Hon gifte sig 7/11 1824 på Kalvsund, Öckerö, med Andreas Sörensson. Anna Maria dog 1/12 1856 på Kalvsund.
Har också för mig att jag sett en annan Boye på Kalvsund.

1999-12-03, 23:14
Svar #21

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Jag var på GLA idag och tittade lite i släktnamnregistren och såg att det fanns en hel del Bojar och Almgrenar där. Har någon - Lennart eller Ann-Christin till exempel - tittat på dessa, och sett om det eventuellt finns samband med vår Ingeborg Lovisa Almgren och Bojarna?

2000-01-09, 19:01
Svar #22

Ann-Christin Larsson

Lyckans ost, Jens !
Du kan bara promenera iväg till GLA, så där, när du har tid och lust...så lätt det låter. Hur det är för Lennart får han själv svara för. Jag måste först ta mig 20 mil norrut och sedan hyra in mig någonstans....men senare i vår/sommar bokar jag nog ett par forskarveckor i Göteborg, så efter det besöket kanske jag kan komma med nåt'. Under tiden, är min förhoppning att, ni som bor i närheten, vill leverera fakta till oss lantisar.
Anki

2000-01-09, 23:33
Svar #23

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Anki!
Det är inte bara lycka att ha nära till GLA. Jag gick förbi där förut vid 21-tiden och en söndagkväll är det ju inte öppet så då fick man allt lite abstinens... Men det är ju en dag i morgon också...
/Jens

2000-01-10, 22:25
Svar #24

Lennart Andersson

Nu vaknade jag!
Jodå Jens, jag har allt tittat i registren och hittade bl.a. lite bouppteckningar där Olof Boye och hans barn i första äktenskapet, Edla Stina och Martin, finns nämnda. Jag har dock inte plockat fram dom än (tiden!)
Almgrens har jag inget alls matnyttigt på, skall faktiskt göra en efterlysning för att se om det går att blåsa liv där!
 
Lennart

2000-02-29, 22:27
Svar #25

Lennart Andersson

Är Ingebor Almgrens far funnen?
Se under Övriga Släkter: Almgren i Bohuslän

2000-03-04, 14:01
Svar #26

Utloggad Carina Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-04-09, 22:01
    • Visa profil
Hej!
Jag har också Boije i min släkt så långt tillbaka som på 1400-talet. En Carl Matsson Boije som var häradshövding i Östra Nyland i Finland.
 
Jag har hittat detta på nätet i en släkttidning som heter Glimten.Adress:www.reab.se/glimten/AT/1_300.htm
Sök vidare efter Samuel Wulf så hittar ni många Boije och Boije af Gennäs.  
 
Mvh Carina
Mvh. Cinna

2000-07-22, 20:41
Svar #27

Agneta Persson

Hej!
 
Jag forskar i min mans släkt i Jämtland. Jag har en Johan (Nilsson) Boye ev. Boije f. 1835 som enligt Folkräkningen 1890 bodde i Krångede, Ragunda fs. tills. m. fru och 5 barn. Han ska enligt detta register vara född i Glafva i Värmland. Är det någon som vet något mer om denna Johan Boye, hans föräldrar, syskon mm. så skulle jag vara tacksam.
 
Mvh Agneta

2000-09-19, 20:30
Svar #28

Utloggad Jan Haraldson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2011-10-20, 13:57
    • Visa profil
Känner någon till Anna Lovisa Boye f omkr. 1748 och död efter 1833-08-25. Hon var gift med Lars Dahlberg f. 1738 död efter 1789. Han var bla. kammarrättsnotarie i Karlshamn. De hade tre döttrar Charlotta Elisabet, Erika Beata och Ulrika Gustava. Åtminstone den första var född i Karlshamn.
 
Jan Haraldson

2001-03-06, 22:45
Svar #29

Lennart Andersson

Knyter åter an till Boije i Bohuslän, dvs Lorentz och hans far Olof. I hopp om att finna Olofs härkomst.
 
På Landsarkivet i Göteborg hittade jag ett register över Landshövdingens i Göteborgs och Bohusläns skrivelser till Kungl. Mai:t 1657-1840
Där såg jag bl.a....
1698-08-19
Skrivelse angående kaptenen vid överste Weinholtz dragonskvadron Anders Boijes ansökan om att få resa till Stockholm för att svara i de mål, som angår hans värvning för Nils Bielke i Sverige o Finland.
1699-12-12
Skrivelse angående kaptenen vid Bohusläns dragoner Anders Boijes ansökan om permission, att på några veckors tid få resa till Karlskrona och där vårda sin hälsa.
 
Är det någon som vet mer att berätta om denna Anders Boije?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna