ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borgvalt / Borquardt  (läst 1467 gånger)

2013-10-23, 15:41
läst 1467 gånger

Utloggad Ingvar Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:09
    • Visa profil
Söker anor till Ester Elonora Borgvalts/Borquardts/Valeria som först fick barn i Ekeby C1:1 sid 114 och sedan 4 st. barn i Mörarp bla. Mörarp C1:2 sid 30.Var gift med först Jägare Johan Walerius Redin och därefter med inspektor Magnus Lundgren på Rosenholms gods.

2013-10-24, 02:25
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Jag tror att Ester Eleonoras ursprung eventuellt kan finnas i Århus i Danmark, men den sista pusselbiten lyckas jag inte komma åt.  
 
I Vor Frue kirke i Århus gifte sig 1734 26/8 en Friedrich Borchardt med Agate Pedersdatter (hon kallas senare även Lindenqvist eller Lingenqvist). Friedrich erhöll den 3/5 samma år burskap som köpman i Århus, han anges då vara 30 år gammal och född i Köpenhamn. År 1749 kallas han vice rådman i Århus, och 1755 ordinarie rådman därstädes. Hustrun Agate var tydligen av skånskt ursprung, för i ett skifte i Århus 1747 18/9 nämns att bagaren Herman Clausen Pøppings änka Lucie Jacobsdatter i Århus hade en avliden bror Peder Jacobsen Lingenqvist i Skåne, som efterlämnat dottern Agate, gift med köpmannen Friedrich Borchardt i Århus. Vad jag kan se hölls skifte efter rådmannen Friedrich Borchardts avlidna hustru Agate Pedersdatter Lingenkvist i Århus 1756 28/1, där det kort noteras att maken 2/1 samma år hade beviljats att få sitta i oskiftat bo. Några barn nämns inte, men det kan ju bero på att boet inte skiftades (samtliga dessa uppgifter hittade jag lite snabbt genom att googla Borchardt + rådman, det fanns en del material online, som handlade om Århus).
 
Nåväl, nu kommer vi till det intressanta - i Helsingborgs rådhusrätts och magistrats arkiv finns det sterbhushandlingar daterade 1766-1775 efter danske rådmannen Fredrich Borchardt i Helsingborg. Dessa handlingar måste man dock läsa på plats på Arkivcentrum Syd i Lund, eftersom de ingår i Helsingborgs stadsarkiv : Rådhusrättens och magistratens arkiv, volym FIIb:2 (sterbhushandlingar 1742-1775), en volym som ännu inte är tillgänglig via internet. Detta innebär alltså att rådmannen från Århus på något sätt hamnat i Helsingborg, och Kropp-Mörarp ligger ju inte alls långt från Helsingborg... kanske Ester Eleonora är hans dotter? Borquardt och Borchardt är ju inte så olika namn, och det definitiva svaret bör finnas bland de nämnda sterbhushandlingarna efter rådman Borchardt 1766-1775.
 
En annan intressant person i sammanhanget är den jungfru Bothilla Borchardt som gifte sig 1768 11/3 i Helsingborgs stadsförsmling med fältväbeln vid Hessensteinska regementet, Johan Ertman Langh. I Helsingborgs stadsförsamling finner man även 1781 8/7 den märkliga notisen att fältväbeln Langs svärdotter Bothilla Borckhard begravdes, död av lungsjuka 45 år gammal (vad hände med hennes make?). Jag är dock lite tveksam till om det finns något släktskap till husarkorpralen Borckvardt, som begick självmord i Helsingborgs stadsförsamling 1793 17/2 (ingen ålder angiven i dödboken). Antagligen är det väl hans änka Hedvig Sofia (änkefru Borckvardt) som födde dottern Ulrika Margareta utom äktenskapet i Helsingborgs stadsförsamling 1797 27/1.  Hedvig Sofia var född 1757 27/9, men ingen ort angiven (enligt Viken AI:1, s. 32), och var inhyses tillsammans med dottern Ulrika på Viken Nr 25. Hon avled av feber 1816 8/5 i Viken, 59 år gammal, och enligt bouppteckningen efterlämnade hon endast dottern Ulrika 20 år, och det anmärktes att ingen anhörig eller släckt befants (Luggude häradsrätt FIIa:49, s. 279).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-10-25, 15:17
Svar #2

Utloggad Ingvar Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:09
    • Visa profil
Tack Magnus du har kanske uppgifter om hennes 2 man Inspektorn på Rosenlund Magnus Lundgren Dom gifte sig i Kropp C1-2 bild 259 samt 4 st. barn Mörarp C1-2. Jag skall åka in till Lund och titta efter Ester Eleonora vill du ha uppgifterna.
 
Tack igen

2013-10-25, 19:35
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Det hade varit väldigt snällt av dig, om du ville dela med dig av uppgifterna om rådman Borchardts sterbus. Jag forskar en del kring Ester Eleonoras förste makes trolige bror, klockaren Walerius Redin i Kropp-Mörarps pastorat, och har efterhand även börjat undersöka denna familj mer allmänt. Det hade därför varit trevligt att få utröna Ester Eleonoras ursprung.
 
När det gäller Magnus Lundgren, så har jag inte lyckats hitta mer än det jag nämnde under , att Insp: Lungrens Syster Kierstii var fadder vid ett dop i Mörarp 1782 15/12. Detta kan ju antyda att Magnus var från trakten. Förhoppningsvis kan man väl hitta Magnus och / eller Ester Eleonora upptagna i någon husförhörslängd, och därigenom få kunskap om deras exakta födelseort och -datum. Kanske det är möjligt att spåra dem framåt i tiden via deras barn, vet du vart deras barn tar vägen, förutom dottern Ebba Nora, som jag spårade under ?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-11-03, 09:27
Svar #4

Utloggad Ingvar Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:09
    • Visa profil
Hej Markus  
 
Fann du något intressant i uppgifterna om rådman Bourchardts sterbhus. Mailet har väl kommit fram?
 
Med vänlig hälsning Ingvar

2013-11-03, 21:46
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Jag inte mottagit ett sådant mail, så det har nog tyvärr försvunnit i cyberrymden. Kanske en bifogad fil var för stor för min inkorg?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-11-04, 23:14
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Ingvar!
 
Nu kom mailet fram i sin helhet (dock tog det omvägen via skräpkorgen, där jag hittade det). Jag har studerat de sterbhushandlingar du bifogade, och tyvärr verkar det inte framgå några direkta uppgifter om arvingarnas namn, bara att rådmannen hade arvingar. Handlingarna verkar vara daterade 1775, och handlar om en dom 1766 angående ekonomiska transaktioner mellan rådman Borchardt och sedermera innehavaren av klockarelägenhet i Höja & Starby pastorat, magister Ernst Johan Gabriel Nykiörck (1733-1786) (se vidare Lunds stifts herdaminne, del 14, sid. 143-144).
 
En intressant uppgift är dock att utdragen över domarna undertecknas 1775 Effter fullmacht Erdtman Langh. Detta måste ju vara samma person som fältväbeln Johan Ertman Langh, som ju var gift sedan 1768 med Bothilla Borchardt (ca 1736-1781) i Helsingborg. Detta bör ju innebära att åtminstone Bothilla skulle kunna vara rådmannens dotter? Även om det inte ger oss några ledtrådar till att även Ester Eleonora är en dotter.
 
Jag har nu förresten studerat de danska kyrkoböckerna, och undrade tidigare varför jag inte hittade rådman Borchardts barn när jag sökte i FamilySearchs databas, med tanke på hur lätt jag hittade hans vigsel i Århus Vor Frue. Nu upptäckte jag att konfirmations- och vigselboken för Århus Vor Frue visserligen täcker perioden 1726-1813, men födelse- och dödboken börjar först 1749! Detta innebär alltså att födelsenotiserna för rådmannens barn 1737-48 har gått förlorade... Jag utgår från att barnen även var födda där, födelseboken för Århus Domsogn är däremot kompletta från 1685, men oerhört svårläst (och borde kanske gett träffar i FamilySearch?).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-11-15, 15:51
Svar #7

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-11-15, 16:05
    • Visa profil
Hej,

Tack för de intressanta inläggen på tråden. Framför allt de som berör Ester Eleonora Borquardt. Vad jag komma fram till genom min släktforskning så är jag släkt med henne.

I sitt äktenskap med Johan får hon sonen Johan GC Wallerius f.1766 som i sin tur gifter sig med Henrietta Hörling f.1775. De får dottern Eleonora Wallerius f.1803 som gifter sig med Anders Svensson f.1807. De får sonen Sven Andersson f.1835 som gifter sig med Elna Larsdotter Backe f.1841. De i sin tur får sonen Lorentz Svensson f.1879. Han i sin tur gifter sig med Anna Larsson f.1887. De får 1911 en dotter Edit som är den som kommer att bli min mormor.

Detta har jag kommit fram till genom att läsa i kyrkböckerna. Jag kan naturligtvis ha tagit fel någonstans men detta är min bild av släktskapet med Ester.

Som sagt tack för alla inlägg som gjorts och som kanske kommer framöver.

Vänligen
Anders Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna