ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bore  (läst 1532 gånger)

2004-01-29, 11:24
läst 1532 gånger

Anna Hedberg

Jag efterlyser om någon vet något om dessa personer:Maria Teresia Augusta Öqvist f.d 6/2 1866 på Eriksdals egendom utanför Sundsvall.(Min farmors mor),dotter till patron-(grosshandl.senare banersgatan 5 stockholm)Lars Ulrik Öqvist och hans hustru Augusta f.Veste?n.
Maria(Maja)gifte sig 1900 med gruvpastor(fil.kand)Erik Leonard Bore, som förut hette Svensson(Bore taget namn!)och som härstammade från den vackra Siggebohyttan i Västmanland.Erik Bore avancerade sedemera till kont.prost i Gällivare-f.1863 i Frövi, son till bergsmanrikodl.man Lars Erik Svensson.
Erik Bore avled d.28/8 1921
Maria Bore avled d.8/1  1952
 
Vet någon något om dessa/någon av dessa personer?
 
Vänligen Anna

2004-01-29, 11:27
Svar #1

Anna Hedberg

Forts.
Min farmor hette Elsa(Eja)Bore-tog namnet Fritzell(eller när hon gifte om sig senare)Min pappa heter Hedberg men hon var först gift Hedberg(min farfar)

2014-11-29, 14:56
Svar #2

Utloggad Eva Åkebrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 12:30
    • Visa profil
Svar till Anna Hedberg -  
 
Min farfars namn är Simeon Öquist och var yngre
bror till Maria Theresia Augusta Öquist, sedermera gift med prosten Erik Leonard Bore.
I somras var jag hemma i Sverige hos min far och hittade ett foto som jag kopierade.
Detta foto föreställde enligt baksidan, Harald Bore (son till Maria Ö Bore och Erik L Bore.)
med honom på bilden är en liten flicka som ska föreställa Elsa Fritzell. Jag antog att  
detta var dottern till Harald Bore?
Jag är helt ny på denna sida och ska försöka bifoga bilden.
Jag har även andra foton på Maria och hennes familj, samt foton på tavlor föreställande
Maria och Erik Bore, målade av Simeon Öquist.
 
(Meddelandet ändrat av ewazimeon 2014-11-29 15:11)

2014-11-29, 15:10
Svar #3

Utloggad Eva Åkebrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 12:30
    • Visa profil
Till Anna Hedberg.  
 
Detta är fotot på Harald Bore och Elsa Fritzell.
 
 
 

2014-11-29, 15:33
Svar #4

Utloggad Eva Åkebrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 12:30
    • Visa profil
Till Anna Hedberg.  
Detta är tavlorna på Erik Bore och Maria Öquist Bore
som min farfar Simeon Öquist målade.
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna