ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borchholdt  (läst 1780 gånger)

2000-11-10, 13:49
läst 1780 gånger

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Søker opplysninger om en slekt Borchholdt i Sverige på slutten av 1500-tallet.
 
I et bördsdokument fra omkring år 1700, fremkommer det at en Torger Torgersson, borgermester i Marstrand 1585, skal ha vært gift med Elisabeth Borchholdt. Dette er omtalt i en artikkel av Harald Torgestam: Ett bördsdokument om släkten Bruhn (Bruun) i Bohuslän i Vikarvet 1998-1999.
 
Lars-Åke Björkman, som har opplyst meg om disse artiklene, kjenner til en Johan Borckholt, som var en livlandsk adelsmann, og som ble inngift i den danske adelsætten Urne, samt senere ble lensherre/høvedsmann på Island.

2000-11-15, 14:08
Svar #1

Elisabeth Svensson

Hej!
 
Ja Elisabeth Borchholdt var gift med Torger Torgersson. För att hitta mer om dem bör du söka upp Boken om släkten Bruhn i Bohuslän (ev. 'på Orust'), utgiven på 1990-talet av Orust hembygdsförening och skriven av en man som heter Almegius (om jag minns rätt).
Har även för mig att Elisabeths far heter Johan, men om det är samma Johan som var livlandsk adelsmann vet jag ej, men har också hört att han skall vara ingift i släkten Urne.
 
Mvh
 
Lisa Svensson

2000-11-16, 03:01
Svar #2

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Takk for opplysningen! Du har vel tilfeldigvis ikke adressen til Orust hembygdsförening? E-postadresse?
 
mvh
 
Are

2000-11-16, 15:11
Svar #3

Marit Karlsson

Hej Are,
 
Här är adressen till Orust Släktforskare:
 
Ethel Hammeltz, Hede 7392, 47292 Stillingsön, tel 0304 37857.
 
Folke Almegius är en av medlemmarna där,så du kan säkert få hjälp via dom.
 
Mvh
 
Marit

2007-04-10, 15:58
Svar #4

Katarina Schläger

Jag söker Elisabeth Borckholdts ursprung. Efter att ha läst de tidigare inläggen kvarstår frågan om Elisabeths föräldrar.
 
Vad jag vet är att hon var gift med Torgier Torgiersson, skeppare, och borgmästare i Marstrand 1585-97.
 
Jag vet inte hur tillförlitliga följande källor är, men nedan följer de internetsidor jag har tittat på. Kan någon bekräfta eller dementera om det är korrekta uppgifter? (snabbgenomgång av innehållet; anfäderna går bakåt till släkterna: Urne, Krumstrup, Due och Panter)
 
Källor:
http://www.herager.dk/slaegt/JohanMarinusSvensson.htm
Genvägar: http://wse66146.ta23.talkactive.net/show.asp?PersonId=56374
 
Urne, Due och Panter fann jag här:
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Urne/stamfaedre.htm
 
Jag är tacksam för svar och tips om var jag kan hitta säkra källor. Det skulle vara riktig roligt och spännande om uppgifterna stämmer - Den tidigaste Urne:n levde, enligt ”Genvägar”, på 1200-talet.
 
Tack och hej!  
Hälsningar Katarina Schläger

2009-02-09, 17:17
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Beträffande Elisabeth Borckholdts ursprung, så har jag (på Tore Vigerusts fantastiska hemsida) funnit följande uppgift ur 1596 och 1601 års förteckningar över det s k Kastelle-godset i Bohuslän:
 
Chresten Berckholtt i Marstrannd som thilforn gaff aff Anders gatt i Kierckeby (Säve socken, Hisingen?).
 
Skulle inte detta, av namnlikheten att döma, kunna vara en bror till henne?
 
Är denne Christen Berckhollt månne känd ifrån andra källor?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2013-03-18, 23:17
Svar #6

David Jerrestrand

Fast det står ju följande Christen i Berckhollt i Marstrannd som tillforne gaff aff Anders gaardt i Kierckeby (Källa: http://www.vigerust.net/tore/jord/kastelle1601jb.html)  I övrigt så undrar jag om Elisabeth NN gift med Borgmästaren Torgier Torgiersson verkligen kan ha hetat Borcholdt? Finns det möjligen några fler dokument som styrker att hon kan ha hetat Borcholdt i efternamn förutom det bördsdokument ifrån Uddevallas Rådhusrätt år 1701, där bla. hennes efternamn förekommer.
 
/David

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna