ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonér  (läst 1595 gånger)

1999-12-30, 01:12
läst 1595 gånger

lotta

En kusin till min farfar släktforskade och kom fram till att våran släkt kom till Sverige i samband med Karl XIV Johan, det var två bröder som var militärer, s.k. Valloner-släkt. En av bröderna blev plaserad i Blekinge den andra i Sörmlands regemente, men jag tycker det är liter konstigt för vad jag vet kom vallonerna till Sverige som smeder. Jag har också hört att ca 50% av de som kallades valloner var romer=resande, de kallade sig valloner för att de var ett mer accepterat. Hoppas att någon kan ha en ledtråd.

1999-12-30, 02:06
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!  Tar detta igen...får avliva myten om att resande kallade sig för valloner för att de skulle bli mer accepterade.  Varför kan då inte detta stämma? Jo, vallonerna själva kallades inte för valloner, utan för fransoser.  Nästa steg i detta är att vallonerna kom som du säger till Sverige som smeder (men inte så ofta som de flästa påstor), det gemensamma är dock yrken inom bruksnäringen. Dvs, skogshuggare, kolare, körare, smältare etc.  Går vi ett steg till i detta så säger du att dina bröder kom till Sverige under Karl XIV Johan (1763-1844). Detta synes väldigt egendomligt, då vallonernas stora invandring skedde under 1620-1630-tal, fast några kommit så tidigt som 1690-tal. Dvs. ca 200 år innan Jean Baptiste Bernadotte blev kung i Sverige.  Vad som är säkert är, att vallonerna kom inte till Sverige för att bli soldater, även om ättlingar långt senare kunde bli det. Så jag ser just nu inget i ditt påstående som säger att dina är valloner. Möjligen Tysk? Delar av norra Tyskland var ju svenskt (t.ex. Pommern).  Mvh Fredrik

1999-12-30, 12:46
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
En felaktig uppgift...Så tidigt som 1590-tal skall det stå, fast det kanske du redan listat ut.  Mvh Fredrik

1999-12-30, 20:35
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ryktet om vallonsk härstamning kan i detta fall bero på att militärerna hade vallonska namn. Men sådana namn var ganska vanliga bland soldater på den tiden, och det finns ingen anledning att tro att de därför har vallonsk härstamning. Andra soldatnamn som var mode då var t ex italienska.
Ulf Berggren

1999-12-30, 21:40
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Lotta!
 
Om du anger vad dina bröder heter, så kan jag kolla vad det står i mönstringsrullorna efter helgen.
 
Vet du om personerna var befäl eller meniga? På de meniga står det från vilket landskap de kommit, men även utländsk härkomst. Vid GMR 1783 finns t.ex. i Södermanlands Regemente (Livkompaniet) en person som uppges vara dansk(!).
 
Mvh
Fredrik

1999-12-30, 23:46
Svar #5

lotta

Tack för hjälpen men tyvärr har jag inte så mycket att komma med, än det jag redan skrivit,men det står också att efter invandringen blev namnet troligen försvenskat till Brunell. Det står också i mina papper att en av bröderna blev s.k. indelt soldat på åkerö gods i Bettna. Hoppas att du hittar något.

2007-01-05, 11:24
Svar #6

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
Bonérsläkter.
 
Någon som forskar på släkter Bonér?
 
Yngve Aronsson

2007-12-20, 16:00
Svar #7

Utloggad Eva Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 13:40
    • Visa profil
Hej Yngve. Jag har också fått fram en Bonér. Han heter Carl Johan Gustafsson Bonér. Han är född 1841-07-25 i Arby. Han är bror till min morfars morfar. Han var gift med Lovisa Petersdotter Liljekvist född 1847-02-09. Har du fått fram några nya uppgifter om varför dom fick namnet Bonér. Hoppas du svarar och God Jul. Mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna