ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bononius  (läst 4446 gånger)

1999-06-18, 21:23
läst 4446 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Denna diskussion är överförd från: Personnamn: Axel;
 
(På fråga från Peter Nolskog;)
 
Peter! Ryttmästaren vid Smålands regemente Johan Axelsson Bohm, 163(1)-1677 (min ffmmffmmmmf) gifte sig 1653 med Helena Philipsdotter*, dotter till hovpedikanten på Stegeborg, sedemera kyrkoherden och prosten i Lockevi och Blackstads församlingars pastorat, Philippus Bononius, 1693-1669. Om denne originelle man har en smärre anekdotflora bildats.** Han var gift 1:o med Margareta Evertsdotter eller Edvardsdotter (Enligt äldre biogr. uppgifter, herdaminnen, ättartavlor m.m. skulle hon ha varit dotter till en köpman i Söderköping, inkommen från England), och 2:o med Anna Eriksdotter.  
 
Det har diskuterats huruvida Helena är dotter till herr Philip i hans första eller hans andra gifte, men Bo Stolpstedt (som också har dytlik härstamning) och övertecknad är eniga om att mycket talar för att hon är född i det första, bl.a. hennes barns förnamn, där både Margareta och Edvard förekommer, däremot varken Anna eller Erik.
 
Av prostens åtta kända barn är den äldste sonen den mest kände ur familjekretsen: Edvard Philipsson, 1657 adlad Ehrensteen, 1620-1686, Carl X Gustafs förtrogne, som var statssekreterare, diplomat, och sedemera hovkansler och kungligt råd.  
 
Namnlikheten mellan denna familjekrets och Elisabeth Hansdotter Bononia i Säby är sannolikt en ren tillfällighet. Inget talar för ett släktsambamd dem emellan. Att Westerlund-Setterdahls herdaminnen sätter in henne som ev. dotter till Philippus Bononius, är förmodligen ett antagandebaserat på just namnlikheten.
 
*Hon kallas ibland i den biografiska litteraturen Bononia, men det finns mig veterligt inga originalkällor som styrker detta.
 
**Om honom, och övriga släktmedlemmar; se vidare (dock behäftde med en hel del fel, som t.ex. att Helena kallas Maria): Westerlund-Setterdahl: Linköpings Stifts herdaminnen, Håhl:  Linköpings Stifts herdaminnen, G. Anrep: Adelns Ättartavlor, G. Elgenstierna: Den introducerade adelns ättartavlor, Schlegel-Klingspor: Den ointroducerade adelns ättartavlor, A. Ekbaeck: Utförlig beskrivning öfwer Lochnevi lofl. församling, A. Rydström: Boken om Tjust, C. Wijkmark: Allrakäraste, samt min uppsats Edvard Ehrensteen - en östgötsk prästson, som hamnade i maktens centrum (Linköpings Läroverkspojkars Sändebrev, 1998)

1999-06-29, 23:03
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Porträtt!
För den som är intresserad av hur Philippus Bononius såg ut, så finns hans porträtt hängande i Österåkers Kyrka i Södermanland, även hans son Edvard Ehrenstéen d.ä. med sin maka Catharina Wallenstedt är därstädes upphängda och inte nog med det, Catharinas föräldrar, Biskopen Laurentius Wallius med sin maka Catharina Tiderman. I sakristian finns även ett antal porträtt av Gyldenstolparna, och pricken över i:et så är kyrkan begåvad med en mycket trevlig och hjälpsam vaktmästare. Ett besök är att rekomendera. (Philippus är min ff ff mm mf fm f)
 
Stig-Ove Wisberg

1999-06-30, 00:02
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Stig-Ove!
 
Jag blir nyfiken på genom vilka släkter och personer du härstammar från Philippus Bononius. Jag ser ju att det inte är på samma sida som min härstamning från sagde prost. Min går via släkterna: Bononius-Bohm-Griis-Hultman-Fagerström-Hornwall-Hultgren-Hanzon.
 
Det finns ju dessutom ännu äldre porträtt på personer ur släktkretsen. Philippus Bononius morbror var ju den kände Laurentius Laurinus d.ä., (157(7)-1655), kyrkoherde och prost i Häradshammar och Jonsberg (båda på Vikbolandet, Östergötland, Linköpings stift), men för eftervärlden mest bekant som psalmförfattare, och vars mest kända alster är den omtyckta allhelgonapsalmen  I himmelen, i himmelen. Hans porträtt (relativt ofta avbildat, bl.a i Linköpings stifts Julbok; 1939, och i Carl G. Laurins minnen, del I), finns uppsatt i Häradshammars kyrka. Jag har vid ett tillfälle varit där i syfte att fotografera tavlan, men funnit kyrkan låst och ingen vaktmästare i närheten. Vänner till mig skulle vid ett annat tillfälle fotografera porträttet, men bilden misslyckades. Jag kommer dock att försöka igen, bara jag får tid....  
 
Systern Ragnhild Larsdotter, gift med kyrkoherde Palumbus i Vreta Kloster, är med hela sin familj, inklusive många barn, avbildad på ett stort epitafium i Vreta Klosters kyrka (ganska högt uppe, över ingången till ett av sidokapellen)
 
Dessutom förvaras på Nordiska Museet, Stockholm, porträtt av Edvard Ehrensteens båda äldsta barn Carl och Margareta, porträtterade som barn.

1999-07-04, 18:26
Svar #3

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Hej Carl-Fredrik
Först vill jag tacka för uppgifterna om porträtt, jag försöker fotografera så många som möjligt, de blir ett bra inslag till ansedlarna.
Min härstamning från Philippus är följande: Bononius - Philipsdotter - Bohm - Ehrenmarck -Ehrenmarck - Lind - Sandberg - Jansson - Wisberg.
Jag har från Tjust härads dombok från den 12 mars 1658 hittat följande text som kan vara kul att ha.
 
 Uppsteg Hlw Philippus, pastor i Locknevi, och kärade till Pär Eriksson vid Ankarsrumström om 17 daler som hans måg Johan Axelsson (Bohm) skulle hava länt salige Erik Philipsson uti Poland och förmenende nu Pär Eriksson som hustrun efter salige Erik Philipsson bekommit haver, skall betala geldet, resol: Emedan de, salige Erik Philipsson och hans hustru Margret Hermansdotter voro barnlösa, bör Hlw Philip efter sin son salige Erik Philipsson arvtaga och geldet av (arvskifte?) betalas, altså bliver de och ense att erfira och giäld betala efter lag 22 Cap Domboken.

2001-02-26, 10:27
Svar #4

Torsten Åhman

Vet någon om Axel Persson Bohm på Trästad hade en dotter Ingeborg gift med Lars Georg Hircinius?

2001-02-26, 17:54
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Torsten!
 
Axel Persson [Bohm?]1 hade bl.a. dottern Ingeborg Axelsdotter Bohm, gift 1664 med kyrkoherden i Åtvid, Laurentius Hircinius2 i hans andra gifte. Han var gift första gången med företrädarens dotter Sara Israelsdotter. Med Ingeborg hade han barnen Axel f 1665, Sara, Georgius f 1668 och Johannes f 1671
 
1 Är inte själv belagd med namnet Bohm, men åtminstone fyra av hans fem kända barn bär namnet.
 
2 eller Bock, Georgii eller Göransson var hans patronymikon

2001-02-27, 14:37
Svar #6

Torsten Åhman

Hej Carl-Fredrik
Tack för hjälpen,då behöver jag inte ändra i min släktlängd!

2001-04-04, 23:17
Svar #7

Utloggad Claes Wenell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2013-01-16, 21:17
    • Visa profil
Stig-Ove Wisberg hänvisar den 29 juni 1999 till ett porträtt i Österåkers kyrka av biskopen Laurentius Wallius med sin maka Catharina Tiderman. Enligt Elgenstierna del II sid 470 under släkten Ehrenst?en har denna Catharina patronymikonet Tidermansdotter. Hennes fader hade alltså förnamnet Tiderman, ett förnamn som inte var så ovanligt före 1700-talet. Denna Catharina tillhör inte hammarsmedssläkten Tiderman som härstammar från Ramundebodarna i Närke.

2001-04-05, 23:35
Svar #8

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det ska naturligtvis vara Tidermansdotter, ber om ursäkt om det har rört till begreppen för någon.
 
Stig-Ove

2001-04-05, 23:53
Svar #9

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Angående Axel Persson på Trästad, så står det i bouppteckningen efter Gunilla Ehrenmark från 1769 på de tre sista sidorna, Sterbhuset tillhörige handlingar. Den 2:a och 3:je punkten rör köpebrev på L: Gården Trästad och Södra Gården till Axel Persson, året är 1639. Sammanlagt finns det 30 olika punkter om dokument av olika slag  bl.a. köpebrev.

2001-04-06, 20:33
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Stig-Ove!
 
Var förvaras dessa handlingar? Det skulle vara synnerligen intressant att ta del av dem. Eller om du möjligen har dem i avskrift, så att du kunde maila eller skicka?

2001-04-06, 20:35
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
För övrigt bör det vara Tidemansdotter, alltså utan r.

2001-04-08, 11:39
Svar #12

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Var dessa handlingar finns nu har jag ingen aning om, 1769 fanns de på Trästad i samband med bouppteckningen efter Gunilla Ehrenmark. Finns det någon som har kännedom om var man kan hitta dem vore det mycket intressant.
 
Följande uppräkning finns i slutet av nämnda bouppteckning.
 
Sterbhuset tillhörige handlingar.
 
1. Köpebrev för kronolänsmannen Måns Knutsson anno 1615 på skattegården i Trästad av hela släkten, sedan hemmanet i flera år legat öde.
2. Köpebrev på L: gården Trästad 1639 till Axel Persson.
3. Dito på Södra gården 1639 till Axel Persson.
4. Dito på samma gård anno 1667 till Johan Axelsson.
5. Dito på skatte- och Södra gården Trästad av Laurenti G Bock pastor i Åtved, Magnus Olai pastor i Odensvi, Petrus Schomerus i Åtvid v:Comm, Cathrina Axelsdotter, till Svågern och Brodern Löjtnanten Johan Axelsson Bom 1677.
6. Dito av Dedrik Uddesson Gryt och Edvard Bom, till Svågern och Brodern Philupp J. Bohm: 1682.
7. Dito på 1/3 i Skattegården Trästad av sin Syster Margareta Johansdotter Bohm år 1682.
8. Qraf ? Königsmarks frihetsbrev år 1664.
9. Qraf L: Königsmarks dito år 1668.
10. Konung Carl XI. Beviljade Säterifrihet på allt hemman Skatte. och ½  donerat till Löjtnant Johan Axelsson.
11. Förmedlingsbrev till 5/4 delar den 5 december 1683.
12. Inlaga till hans Maj:t Konung Carl XII om confirmation på Säterifriheten 1696.
13. Hans Kungliga Maj:t Konug Carl XII. Comfirmationsbrev den 26 juni 1699 på Säterifriheten.
14. Lagmansrättens utslag ang. Ph: Ehrenmark, Chlerk, Stierncreuts med flera ang. ägotvist emellan Kiälsberg och Trästad år 1726.
15. Kungliga Göta hovrätts dito i samma mål år 1729.
16. Lagmansrättens förlikningsdom den 30 augusti 1729.
17. Överstelöjtnant Ehrenmarks ansökning om befrielse för Sjouk sättning samt Landshövdingämbetes resolution den 28 februari 1730.
18. 8 st. attester angående rå och ägoskilnader för Trästad.
19. Herr Ryttmästaren Westerstrands till herr Överstelöjtnanten och Riddaren Klingspor lämnade Transport på 6325 (Kopparmynt?) fordran å Trästad av den 14 maj 1749 .
20. Dito av samma innehåll på 692 daler silvermynt av samma dag, samt ? förskrift till Assessor Cederbaum på 6000 kopparmynt och en annan 1328 daler silvermynt med ränta, varför Trästad är pantsatt.
21. En bunt gamla domar rörande Philip Ehrenmark med flera.
22. Bouppteckning och del-- efter avlidne Överstelöjtnanten och dess fru Catharina Feltreuter.
23. Husesyn på Trästad 1736.
24. Ett dokument rörande Skarptrastad? år 1755.
25. 26 och 27. Testamenten och Bouppteck. emellan avlidna fru Feltreuter och dess döttrar, samt dem emellan och efter M. Charlotta, A. Helena, samt Catharina Ehrenmark bouppteckningar.
28. Testamente av fröknarna Catharina och Gunilla Ehrenmark till herr assessoren P C Cederbaum den 1 aug 1759. Transp på Inspect: Modé den 1 feb. 1764.
29. Köp och transp. brev  av bemälte fröknar till välbemälte herr assessor på 15/16 delar i Trästad samma dag och Transporterat på Inspect: Modé den 1 feb 1764.
30. en kista med gamla papper och handlingar merendels odugliga.

2001-08-21, 20:25
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Dedrik Uddesson Gryt under punkt 6 ovan, avser kornetten Didrik Uddesson Griis på Stenserum, Hallingebergs sn, som var gift med Maria Johansdotter Bohm, en syster till Philip och Edvard Bohm, adlade Ehrenmarck.

2001-08-21, 20:29
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ett inlägg, inkluderande en fråga om första hustrun till hovpredikanten, kyrkoherden och prosten Philippus Bononius, finns att läsa under: Östergötland; Söderköping.

2001-08-21, 22:31
Svar #15

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Är det den Cornettskan Maria Bohm som avlider i Locknevi den 15/12 1739, 85 år gammal (Locknevi C:3 sid. 261)?

2001-08-21, 22:54
Svar #16

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, det är det! Men denna döduppgift har av delar av den genealogiska litteraturen missuppfattats och tolkats som hennes förgivna mors Maria (Philipsdotter) Bohm, g m Johan Axelsson Bohm. Denna uppgift har sedan följt med, traderats och förvanskats till oigenkännelighet i verk efter verk; herdaminnen, ättartavlor, etc. Man har t.o.m tolkat om årtalet 1739 till 1719 för att det skulle passa kronologi bättre. I verkligheten hette ju Johan Axelsson Bohms hustru Helena Philipsdotter, vilket namn också står på den av makarna skänkta dopfunten i Blackstads kyrka.

2002-02-28, 18:43
Svar #17

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Angående Philippus Bononii första hustru Margareta Evertsdotter, och hypoteser om hennes ursprung; se inlägg under: Efterlysningar: Prästdottern Margareta Hansdotter (död före 1648) från Norrköping

2005-02-09, 23:27
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Uppgifter om Philippus Bononius och hans släktkrets finns också under: [color=0000ff]Småland; Socknar: Locknevi[/color]

2005-02-16, 18:27
Svar #19

Utloggad Ketty Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-10-16, 19:59
    • Visa profil
Jag läser här att Philippus Bononius har åtta barn.  
Är det någon som vet namnen på dessa?

2005-02-16, 21:47
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Ketty!
 
De kända barnen, åtta eller möjligen sju till antalet, är som följer. Det kan ju ha funnits ytterligare barn, som dött tidigt. Åldersordningen är uppskattad, men man vet säkert att Edvard var född i det första giftet (med Margareta Evertsdotter) och Adolf och Gustaf i det andra (med Anna Eriksdotter). Mycket talar för att alla utom de båda sistnämnda är födda i det första giftet.  
 
Edvard Philipsson 1620-1686, 1657 adlad Ehrensteen, hovkansler, kungl råd
Erik Philipsson, stupad 1656 i Polen, krigare, gift men barnlös
Margareta Philipsdotter 162(4)-1706, g 1:o m befalln.man Lars Andersson på Ankarsrum, 2:o m kh Petrus Arenander  
Helena Philipsdotter död 1671??, g m ryttmästaren Johan Axelsson Bohm på Trästad, Blackstads sn
Sigrid Philipsdotter död 1687?, g m fogden Olof Månsson på Ytterbo, Locknevi sn
?Olof Philipsson, ej personligen belagd, men ska ha haft sonen Bonde Olofsson*  
Adolf Philipsson, 163(7)-1680, rådman och befallningsman i Landskrona
Gustaf Philipsson 1639-1677 (stupad vid Vä), 1674 adlad Ehrensteen, överstelöjtnant, ogift
 
* Bonde Olofsson säges ha efterträtt sin farbror Adolf Philipsson som befallningsman i Landskrona 1680, men påstås ha dött i oroligheter där, eventuellt relaterade till snapphanekrigen. Det är dock möjligt att det har skett ett missförstånd, och att det istället för farbror ska vara morbror. Den ovan nämnda Sigrid Philipsson och hennes make Olof Månsson har nämligen, bland många barn, en son Bonde Olofsson. Det låter ju inte otroligt att det är denne som avses; i synnerhet som någon Olof Philipsson inte är personligen belagd.

2005-02-16, 22:56
Svar #21

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Såg ett namn jag kände igen och det är Adolf Philipsson i Landskrona. Jag kan bidra med bouppteckningen efter honom och den är kanske intressant då han tydligen var barnlös. Vet inte om den redan är känd, om inte en liten pusselbit.
 
Bouppteckningen upprättades 1676 i Landskrona rådhusrätt [Landskrona rådhusrätt FIIb:1 #79] och ingressen lyder:
År 1676 den 9 Maij ähr efter föregående Registrering af den 30 December A:o 1675 företagit och der efter hållet ett fullkommit skifte och dehlning efter fordom Råd- och Befallningsmannen Sahl: Adolph Philipsson uthi Landscrona emellan wälbem: dhen sahl: Mans efterlåtna arfwingar som äro: Hans Execell: Hr Riksrådet Hr Edvard Ehrensteen, Hr Majoren Gustaff Ehrensteen, på hans wägnar war tillstädes dess Deputerade fullmäktige Hr Befallningsmannen Wälb:de Bono Olofsson, dess likast hustru Margareta Philipsdotter, Hr Hr Pedehrs uth: Locknevi och på dess wägnar wälbem: Bono Olofsson fullmechtig. item hustru Sigrid Philipsdotter på hwars wägnar praesenterade dennes kiera husbonde Hr befallningsmannen Olof Månsson i Lindesiöö och sahl: hustrun Helena Philipsdotters barns och arfwingars wägnar Philip, Carl och Edward Johanssöners så och Maria och Margareta Johansdöttrar på hwars wägnar hwar tillstädes deras k: fader Edell och Manhaftig Hr Leutnanten Johan Axelsson i Trästadh; Öfwerwarandes till skifte ... [rådmän i Landskrona]
 
Har för mig att jag har några ytterligare anteckningar om Adolf, om jag hittade dem så återkommer jag.
Niklas Hertzman

2005-02-23, 18:21
Svar #22

Utloggad Ketty Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-10-16, 19:59
    • Visa profil
Tack för hjälpen!  
Min ana är dottern Sigrid och jag följer med intresse diskussionerna kring släkten Bononius.

2013-12-25, 14:24
Svar #23

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Under Drefling finns en diskussion om härstamningen för Elisabeth Hansdotter Bononia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna