ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolmstedt  (läst 886 gånger)

2014-10-28, 09:33
läst 886 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
I min utvidgning av min släkt och familjer relaterade till denna har jag träffat på släkten Bolmstedt.  
 
Elin Chatarina Bolmsted dog 1771-09-12 i Alseda [color=0000ff]Alseda-C-3-1756-1775-Bild-160-sid-311[/color], hon gifte sig 1769-06-01 också i Alseda [color=0000ff]Alseda-C-3-1756-1775-Bild-122-sid-239[/color].  
 
Enlig referenser funna på internet skulle hon vara född 1748-01-15 i Skede,  
men jag kan inte finna varifrån folk har fått denna uppgift.  
 
Har någon någon ide om detta?  
 
MVH  
 
Inge

2014-10-29, 05:57
Svar #1

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Okay
Jag svarar själv på min fråga. Kommunister Nils Bolmstedt had 5 barn med Annica Brantenberg. Han var kommunister i Skeda.
 
Annica Christina Bolmstedt  
 
Israel Bolmstedt född på Alseda Vagnsheda Kåragård 1745-05-01.  
 
Elin Chatarina Bolmstedt född på Alseda Vagnsheda Kåragård 1748-01-15.
 
Sara Christina Bolmstedt.  
 
Johannes Bolmstedt född på Alseheda Vagnsheda Kåragård  1753-12-23.
 
MVH  
 
Inge

2014-10-30, 12:27
Svar #2

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Nils Bolmstedt fick 7 barn med Annica Brantenberg.  
 
Enligt bouppteckningen föddes han 1714 i Bolmsö,   [color=0000ff]Östra häradsrätt FII:15 s.457, AID: v78115.b240.s457[/color].  
 
Det finns två Nils födda detta år i Bolmsö, den 4 April Christnades Nils Andersson och den 25 December Christnades Nils Svensson. Jag antar att den första Nils är den korrekta men kan någon verifier detta?  
 
Lita inte på något som man hittar på internet utan verifier allt först så långt det går. Jag har lärt mig detta av bitter erfarenhet.
 
MVH  
 
Inge

2023-05-26, 14:24
Svar #3

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
Hans Inge !

Efter 9 år kan jag ge dig ett säkert svar på din fråga om Nils Bolmstedts ursprung. Hittade denna domboksnotis i Västbos småprotokoll:

Prästmannen Nicolaus Bolmstedt säljer till sin broder Per Andersson den treding skattejord i Tjust Backegård som hans föräldrar honom förvärvat mot uppburet 40 C Smt  mm¶
Sammanledes förmäler och Sven Nilsson i Hästhult och hans hustru Maria Eriksdotter med samme vilkor som hustruns farbroder bemt. Bolmstedt försålt en treding i Tjust Backegård till nämdemannen Per Andersson  för 60 C Smt så att han genom detta köp och själv sitt arv är ägande till hela Tjust Backegård. uppbud 1 gången

ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:103 (1747) Bild: 9710 Sida: 966   
 v950446.b9710.s966

Nils Bolmstedt var således son till nämndemannen Anders Eriksson (1673-1758) och hans hustru Elin Pedersdotter (1671-1745) i Tjust Backegård Bolmsö

 


2023-05-26, 20:15
Svar #4

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:54
    • Visa profil
När pastor Bolmstedt klådde Sparre på Bo

Ur Vetlanda-Postens gamla årgångar

Anno 1739 blev Nils Bolmstedt, bondson från Bolmsö, vice komminister i Skede, där han några år därefter blev ordinarie kaplan. Bolmstedt var en ovanligt stark karl, men av ett mycket fromt sinnelag, dock, blev han retad, lade han ej fingrarna emellan.

Vid denna tid bodde på Bo, i Näsby socken, en mäkta myndig herre som hette Sparre som ägde icke blott Bo utan en mängd andra gårdar i Näsby och Vetlanda socknar. Denne väldige godsägare, ”sockenherre” var utomordentligt högdragen och sträng så att alla, naturligtvis i främsta rummet hans talrika underhavande, måste blint lyda hans befallningar och ödmjukt stå med mössan i näven, då ”nådig patron” hade något att säga. Som han därtill hade ett mycket häftigt lynne, kokade vreden hos honom vid minsta motgång lätt över och nåde den som då blev föremål för Sparres raseri. Utrustad med enorma kroppskrafter tuktade han handgripligen både hög och låg. Det berättas dock, att han två gånger i sitt liv råkade ut för sina övermän och båda gångerna voro hans övermän – präster.

Den ena gången var en dag då pastor Bolmstedt var på väg till Eksjö och kom körande stora vägen via Vetlanda. Då han i sakta mak ”knekade” uppför ”Ekenäsa-lid” upphanns av en fin karet, i vilken åkte den fruktade Sparre på Bo.

-Håll ur vägen, dundrade Sparre

-Halva vägen var, enligt vanligheten, svarade helt beskedligt skedeprästen och tog saken helt lugnt, där han satt i sin kärra.

-Är du tokig karl, ser du inte att jag är Sparre på Bo?

-Vem bryr sig väl om det, han är väl i alla fall inte mer än en fattig syndig människa, han som andra.

- Nu var stubinen tänd, Sparre rusade ut ur kareten och flög på prästen och slet denne ur kärran. Men innan Sparre visste hur det egentligen skett, befann han sig liggande i landsvägsdiket och på hans rygg dansade Bolmstedts piska slängpolska så det fräste i rocksömmarna.

-Jonas, ditt eländiga kreatur, har du inte vett att hjälpa mig, skrek Sparre till kusken.

-Söte, snälle patron, jag törs inte släppa hästarna, ty då kan de skena svarade kusken i för tillfället antagen jämmerlig ton, alltunder han skadeglatt småskrattade, ty han hade så ofta fått smaka husbondens spanska rör att han, Jonas, betraktade det som en sällsam och härlig stund, då patronen själv fick stryk. Detta hade vid detta tillfälle veterligen blott hänt en gång tidigare och det var av kyrkoherde Gumer i Bäckseda. Då Bolmstedt ansåg att Sparre fått nog upphörde han med ”polkan” och under häftiga svordomar linkade Sparre in i sin karet.

-Vad är du egentligen för en gök? Frågade Sparre sin överman.

-Kaplan i Skede, till Er Nåds tjänst.

- Fördömt hårdhänta präster de har i det här häradet, kör Jonas!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna