ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolhemius  (läst 1164 gånger)

2002-10-11, 00:11
läst 1164 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Nu är det dags att flytta över de diskussioner som förts på olika ställen i Anbytarforum kring släkten Bolhemius till en egen avdelning!
 
Diskussionerna har förts på ”Småland; Socknar; Sandseryd” och ”Släkter; Övriga släkter; Mobeck”.  
 
Ättens anfäder är (än så länge) kyrkoherden i Bondstorp (Småland) Carl Håkansson Bolhemius (död 1678) och hans hustru Anna Larsdotter (död 1679). Deras barn så som forskningen ligger idag är: Andreas Bolhemius kyrkoherde i Sandseryd (Småland) (stamfader för släkten Aulander), Carl Bolhemius kyrkoherde i Markaryd (Småland), Johan Bolhemius, Karin/Catharina Carlsdotter Bolhemia gm befallningsmannen Måns Nilsson (stamfäder för släkten Mobeck), Knut Carlsson Bolhemius och Regina Carlsdotter Bolhemia.
 
När jag sedan följt släktledens utbredning, och undersökt CHB:s barnbarn Arvid Carlsson Bolhemius, kyrkoherde i Knäred (Halland), så fann jag att hans företrädare Lars Holtzberg hade en prästänka hos sig som hette Christina Bolhemia. Efter som han i sin tur hade efterträtt sin styvfar som kyrkoherde, bör ju denna prästänka rimligtvis vara hans mor! Allt enlig Göteborgs stifts herdaminne, sidan 491 ff.
 
Är hon ännu en Bolhemius att foga till släktträdet, och i så fall hur passar hon in? Herdaminnet spekulerar i att Christina Bolhemia eventuellt var faster till Arvid Bolhemius i Knäred.
 
Inte för att jag tänkt presentera allt här, men jag har försökt göra en sammanställning av fyra generationer i rakt nedstigande led från ”Herr Carl” i Bondstorp som han ibland kallas. Sammanställningen innefattar idag 87 olika släktnamn i 68 olika socknar, men jag tycker att släkten skall diskuteras där ”roten sitter” - dvs under denna rubrik!
 
Jag delar gärna med mig av mina forskningsresultat och inbjuder alla som vill, att diskutera vidare i detta forum!
 
Mats

2003-03-09, 21:51
Svar #1

Göran Nilsson

Observerade först idag ditt erbjudande om att diskutera Bolhemiusättlingar intill fjärde led. Låter verkligen spännande med alla du har hittat. Mitt intresse för denna släkt går som framgått av tidigare inlägg tillbaka till Maria Månsdotter (Magnusdotter Mobeck). Eftersom jag fortfarande är osäker på om hon hör hit redovisar jag lite nya fakta om henne under rubriken Mobeck.
 
I Svenarum C:1 finns Knut Carlsson Bolhemius antecknad som avliden 8/9 1690. Således är tidigare uppgift i Släkt och Hävd att han var i livet senare felaktig. Det finns en dödsort angiven men jag är osäker på tolkningen och avstår från att skriva här vad jag tror. Vet du om han efterlämnade bröstarvingar?  
 
Har gjort lite försök att lokalisera Johan Bolhemius i Stockholm men har ej lyckats. Sannolika dottern Anna Johansdotter Bolhemia blir ju vigd med bokhållaren Mikael Jesenhuus/Jesenhaus 18/10 1680 i Stockholms Storkyrkoförsamling (Nikolai). I samma församling döps följande barn: 1) Michael, dpt 13/9 1681. 2) Johan, dpt 21/9 1682. 3) Anna Maria, dpt 29/9 1683. Vid de båda älsta barnens dop tituleras fadern inspektor. Vid dottern Anna Marias dop förekommer som fadder bl a Goekoken Johan Carlson. Detta skulle möjligen kunna vara Johan Bolhemius. Enligt Stockholms Storkyrkoförsamling LIa:61 år 1697 omtalas angående Nedsatte Lijk uthj Kyrckians Grafwar., följande den 4 augusti: Mest. Johan Kocks änckia betahlt för en Kyrckians grafplatz på gården hwari hennes man jord fästes    9   -. Någon bouppteckning verkar inte finnas bevarad.
 
Efter 1683 kan jag inte hitta Mikael och Anna i Stockholm. Sonen Michael måste vara den kyrkoherde och senare kontraktsprost Michael Michaelis Jesenhaus i Ny Carleby som omtalas i Carl Henric Strandberg, Åbo Stifts Herdaminne, Åbo 1834. Dog 1761. Han anges gift 1:o med Anna Gammal, kaplanen Junianders änka därstädes och 2:o med Anna Bäck, änka efter kaplanen Johan Bäckman i Lappo.

2003-03-23, 17:31
Svar #2

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Göran!
 
Jag är själv ättling till Bolhemius, genom grenen Aulander. Det är på denna gren jag själv forskat, och så att säga har förstahandsinformation kring. Övriga grenar har jag tagit del av information från andra forskare på Internet och studerat matriklar osv. Det har varit ovanligt lätt (tror jag) i och med att vi här har med förhållandevis välutbildade människor att göra, som verkat i samhällsbärande funktioner.
 
Om Johan Bolhemius kan man väl spekulera något kring de forskningar du gjort i domböckerna. Du har själv funnit formuleringen i Västra härads dombok 1680: för Knuut Carllsons Broders Johan Bolhemij afbetahlningh för giordh försträckningh till dagzbergh i Ståckhollm,. Här har väl alltså Johan Bolhemius lånat ut pengar till en person i Stockholm som heter Dachsberg (EÄ) eller något liknande. En familj som heter Daxberg (vars stamfader hette David Dach) har jag sett figurera i Skåne. Detta är möjligtvis ett spår man kunde följa upp… (När min fantasi riktigt skenade iväg, så fick jag för mig att det var orten Dagsberg i Östergötland som avsågs – för där blev en tilltänkt måg till Christina Bolhemias son kyrkoherde på 1710-talet, och jag har ju själv sett hur viktigt det var med personliga kontakter och släktskap vid tillsättningar av kyrkoherdetjänster.)
 
Den sannolika dottern Anna Bolhemia (gift Jesenhuus) är något som jag kanske kan bidra med lite fakta kring. Här på Anbytarforum fann jag av en slump ett ”tillfällighetsfynd” som verkar stämma in rätt bra – men efternamnet hade uttytts som Jeffenhaus. Magister Michael Jesenhaus var alltså flykting i Gudmundrå (Ångermanland) under ”den stora ofreden” åren 1716-22. Under denna tid hade han befattning som vice pastor i denna socken (Härnösands stifts herdaminne, s 278). Han hade även sin familj med sig: hustrun Anna Gustafsdotter Gammal (c:a 1679-1745) och barnen Gustaf (f 7/1 1716), Maria (f 13/12 1716 – alltså födda under samma kalenderår!) samt Margareta (döpt 20/3 1719). Barnens morföräldrar var kyrkoherden i Vörå (Vöyri i Finland) Gustaf Gabrielsson Gammal (1631-1686) och prästdottern från Sund på Åland, Apollonia Brynielsdotter Kiellin(levde 1722) – (uppgifter från släktforskaren Olav Rundt, Åbo).
 
Anna Gammal var gift 1:o (i hans andra gifte) med kaplanen i Nykarleby (Uusikaarlepyy i Finland), Claes Juniander (d 1710).
 
Michael Jesenhaus fick del av den ”Sexfaldiga collecten” 26/11 1718, som upptogs i Härnösands stift till förmån för flyktingar. Han uppges vara Capellan (komminister), magister (fil.dr.) från Nykarleby (Domkapitlet i Härnösand E III:5). Kring hans andra hustru Anna Bäck äger jag inga upplysningar att bidra med.
 
Jag sökte lite på sökmotorn GOOGLE efter ”Jesenhaus” och fann då en del finsk släktforskning (som jag inte klarar att uttyda!). Men det verkar som om flera personer med detta efternamn figurerat vid denna tid i det då svenska Österbotten…
 
Knut Carlsson (Bolhemius) och Anna Månsdotter Danæa hade väl inga barn?!
 
Jag har inte följt upp ättlingarna till Regina Carlsdotter (Bolhemia) och länsmannen Eskil Josefsson, men du kanske har upplysningar om sonen Carl Eskilssons vidare öden?
 
Kan man bekräfta eller avfärda prästfrun Christina Bolhemia i halländska Knäred från släktträdet tror du?
 
Har du kunskap om varifrån själva namnet ”Bolhemius” är taget? Själv har jag kollat i en latinsk ordbok, men inte blivit mycket klokare för det. Kommer namnet av en gård som heter ”Bol-” eller något liknande – så finns kanske mer fakta om släkten att upptäcka på den orten!?
 
Mats Winbro

2006-01-22, 21:49
Svar #3

Lars Handberg

Hej!
 
Jag satt av en tillfällighet och läste i boken beskrivning över Östbo härad av Jonas Allvin.
 
Han skriver så här om Bondstorp:
Namnet på denna socken har från äldre tider skrifvits på skilda sätt, såsom 1299, Boheng eller Bothingstorp, sedermera Bodankstorp, 1538 Bolstorp, så Bonstorp och äntligen Bondstorp.
 
Carl Håkansson Bolhemius har ej använt sig av Bolhemius när han studerat i Uppsala 1624 -/10.
 
Han är komminister i Bondstorp före 1629
Kyrkoherde i Bondstorp 1648 29/12 bekräftat genom kungligt brev 1651 30/10.
 
Min teori är att han tagit namnet Bolhemius efter att han kommit till Bondstorp som vid denna tidpunkt hette Bolstorp. Alltså har han tagit namnet efter socknens namn.
 
mvh
Lars Handberg

2006-01-22, 22:51
Svar #4

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Det verkar väl fullt rimligt att han tagit namnet från socknen där han verkade. Det finns fler exempel på präster som gjort likadant. Att Bolstorp var ett gammalt namn för Bondstorp var en nyhet.
 
Kul att också du funderat kring namnets ursprung, Lars!
 
Hälsningar / Mats Winbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna