ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bocander / Bokander  (läst 1282 gånger)

2004-10-09, 16:46
läst 1282 gånger

Reidun Öibacken

Kan någon hjälpa mig med släktet Bocander el Bokander? Är detta samma släkte vare sig det stavas med c eller k? Var härstammar släktet ifrån? Jag har själv släktingar spridda på olika platser i Skåne men tyvärr så går uppgifterna isär om var släktet skulle härstamma ifrån. Någon har gett mig uppgiften att det finns två släkten, varar det ena skulle härstamma från Sthlm.
Tacksam för om någon kan hjälpa mig med detta.
 
Tack på förhand
 
Reidun Öibacken, Mora, Dalarna.

2004-10-13, 19:53
Svar #1

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Hej Reidun!
 
Jag gjorde en sökning på CD-skivan Sveriges befolkning 1890 och hittar då bara följande person med namnet Bokander:
 
Bokander, Jon P.
Kyrkoherde
f. 1832 i Backaryd (Blekinge län, Blekinge)
Gift man, far i familjen
Södra Rörum
Södra Rörum (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Backaryd Blek.
 
Enl samma källa fanns det år 1890 tre personer med namnet Bocander, skulle kunna vara bröder:
 
Svensson Bocander, Nils
Byggmäst.
f. 1860 i Sireköpinge (Malmöhus län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Tuben N:o 7
Adolf Fredrik rote 18 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Zireköpinge Malm.h.
 
Svensson Bocander, Jöns
Skräddare
f. 1863 i Sireköpinge (Malmöhus län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Tuben N:o 7
Adolf Fredrik rote 18 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Zireköpinge Malmö
 
Svensson Bocander, Per
Målare
f. 1866 i Sireköpinge (Malmöhus län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Tuben N:o 7
Adolf Fredrik rote 18 (Stockholms stad, Uppland)
Födelseort i källan: Sireköpinge Malmö

2005-01-19, 15:23
Svar #2

Mats Brown

Hej Reidun och Helen!
 
Vad beträffar kyrkoherden J P Bokander i Södra Rörum så var han född 2/4 1832 i Bokön i Backaryds socken Blekinge. Han var bondson, och hette ursprungligen Jöns Pehrsson; under studietiden ändrades förnamnet till Jon. Från Bokön tog han sedan namnet Bokander.
 
J P Bokander gifte sig 1868 med Gustava Catharina Sylvander från Helsingborg. De fick tillsammans sönerna Carl Ewert Nathanael, Per Oskar Ewert och Hans Gustaf Emanuel. Så vitt jag förstår var de båda äldsta sönerna ogifta. Yngste sonen Guataf gifte sig däremot med en Hanna Almgren, och blev en namnkunnig prästman, kyrkoherde och kunglig hovpredikant. Men efter vad som angives var äktenskapet barnlöst.
 
Så varifrån kommer då de Bokanders med k som finns idag, undrar jag?
 
J P Bokander hade två döttrar Sigrid, gift Nyberg, och Ellen, gift Sjöstedt.
 
Dessa Bokanders är jag avlägset släkt med, min mormors mormors mormor var J P Bokanders mor.
 
mvh  
 
Mats Brown

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna