ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19  (läst 3183 gånger)

2003-02-01, 07:58
läst 3183 gånger

Hans Tåhlin

Hej Malin!

Jag bedriver själv forskning inom en släkt Björkman - dock en helt annan än din.

Visst är det frestande att tro, att ett namn som Björkman skulle komma från en ort, som börjar på Björk, och det skulle mycket väl kunna vara så.

Man bör dock hålla i minnet, att namn har tagits lite hur som helst och av högst varierande skäl tidigare, och att därför namngivning efter en viss ort bara är en av möjligheterna.

Jag forskar också i en släkt Almqvist, och där anger släkttraditionen, att namnet kommer från ett mäktigt träd, som stod på gårdsplanen. I ditt  resp. mitt speciella fall skulle detta mycket väl kunna vara fallet, och då blir det ju inte så lätt att undersöka alla gårdar med björkar på.

Detta som en lite mer allmän reflektion.

2003-02-01, 20:11
Svar #1

Utloggad Eva Blüchert

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2015-11-12, 06:31
    • Visa profil
Hej!
Jag har några Björkmans i min släkt och nu undrar
jag om det är några som känner till dem?
Anders Persson Björkman f. 1805 i Alunda Uppland
är den första Björkman som jag har, sedan kommer hans barn, Per Adolf Björkman f.1831 i Alunda.
Per Adolf är min mfmf.
Hälsningar  
Eva Blüchert

2003-02-18, 21:00
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Finns det någon som har någon av bröderna Jonas eller Erik Björkman bland sina anteckningar. Jonas uppges  vara f. ca 1756, var någonstans är okänt. Var emellertid bosatt i Uddevalla. Död där 1799. Om Erik vet jag ingenting mer än att han var hovslagare, liksom brodern Jonas, samt att det  troligen var han som gifte sig i Krokstad 1774 med Karin Andersdotter ifrån Borgen. Fast där står han skriven som ”dragon”. Jonas var  regementshovslagare och det kan ju Erik också ha varit.  Mycket tacksam för svar, den minsta lilla uppgift tackar jag för.
Anna- Lisa Göransson

2003-03-01, 10:17
Svar #3

Göran Johansson

Peter Biörckman i Vederslöv transporterar all sin rätt till skatterättigheten Råberg och (Lilla Wallby) till Henrik Gustafsson i Berg, Hultsjö socken. Gården Råberg låg troligen i Hylletofta medan belägenheten av L. Wallby är osäker.

År 1695 avlider Peder i Berg (test. till kyrkan i Hultsjö). Åren 1702-1705 lämnade  Henrik och Johan i Berg penninggåvor till kyrkan. År 1706 gav Henrik i Berg en mindre penninggåva till kyrkan när sonen Nils föddes.

År 1708 och därefter tycks Johan i Berg ha flyttat eftersom det endast är Henrik som antecknas som givare.  

Var ligger Lilla Wallby?
Vilka var Henrik Gustafsson och Johan i Berg?
Vad innebär det att transportera all sin rätt till skatterättigheten Råberg ....?

Mycket tacksam för alla tips.

2003-03-08, 18:24
Svar #4

Utloggad Anders Björkman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-12-02, 11:40
    • Visa profil
Undrar om det finns någon fler Björkman med samma härstamning avseende efternamnet än jag??  
I vart fall känner jag inte till någon...  
Kommer till 99% av från...  
Anders Björkman (Nilsson)  
*1782-06-91 Björkö Skattegård, Blädinge, Småland  
+1815-04-30  
gift med  
Christina Boulander  
*????-07-08 Blädinge Jutagård, Småland  
+1837-08-02 Blädinge, Småland  
Flyttar med familjen år 1803 till Nävelsjö där den vistas fram till år 1806 då den åter flyttar tillbaka till Björkö.  
Drängen Anders Nilsson utflyttar 1808 till Höreda och är i husförhörslängden för Höreda upptagen under Kvarntorp och benämnd Anders BJÖRKMAN och som betjänt. Osv....

2003-08-19, 14:07
Svar #5

Reijo Koivumies

Hej
Jag söker Theodor (Theoder) Björkman (Biörcman). Jag vet inte varifrån han  flyttar. Nån beretter att från Sverige till Wasa. Åtminstone första information är från Viabårg 1815. Han var färgare mäst av skjun- (?). Födde ca. 1762. Död 1820 i Jyväskylä.
Mycket tacksam för alla tips

2003-10-28, 20:32
Svar #6

Utloggad Jan Björkman

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2021-01-11, 16:04
    • Visa profil
Hej!
Jag söker Carl Sture Teodor Björkman Född 14 januari 1875 i Asker(T) Han dömdes den 20 november1899 till 5 års straffarbete. Fick Kungl Majts tillstånd att den 8 maj 1905 utvandra till Amerika. Känner någon till hans öde?

2003-10-29, 04:35
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21602
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 10:33
    • Visa profil
Hej Jan,
kan inte hjälpa dig med hans öden i Amerika, men erbjuda dig dokumentet (med foto) som upprättades vid hans frigivning från Långholmen 1904. Om du är intresserad av detta, meddela mig din e-postadress.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-11-14, 12:39
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Malcolm (Malcum) Björkman, troligen med patronymikon Jonasson, får 1770 4/6 en dotter Hedvig i Marbäcks socken i Älvsborgs län och kallas då förre gevaldiern. Hustrun hette Botilla Andersdotter, och de bodde i Kärrabo i Marbäck.

Känner någon till denna familj?

2003-11-15, 09:22
Svar #9

Utloggad Britt-Marie de Sousa Pires

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
Jag har funnit tre barn (oä) till Johanna  
Jansdotter Packer f 1839 Färnebo. De två yngsta  
Ada Helena f 1873 och Hilda Sofia f 1877 är födda  
i Långbanshyttan. Deras pappa var en Björkman,  
någon som känner till vem det kan ha varit?
Ada fick två barn Agda Johanna Elvina Sofia f  
1894 och Simon Severin f 1900. Om henne står det  
i Arkion 1900, Yrke: Und.eg. dtr. Vad menas med  
det?
Hilda fick en son som hette Ivan Edvin Valdemar f  
1898.
Mvh Britt-Marie

2003-11-26, 09:29
Svar #10

Eva-Lotta Wincent Svenblad

Hej !
Jag undrar om någon har några uppgifter om Johannes Haqvini Björkman död 1708 i Ö. Eneby. Han var komminister och gift med Madame Anna Starck född 1644 och död 1699 i Ö. Eneby.
Skulle gärna vilja veta något som hjälper mig vidare bakåt.

2004-03-30, 10:14
Svar #11

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Angående diskussionen om den s k Värmlandssläkten Björckman, som även förs (här), och där en anfader med namnet Anders eftersöks, far till Lars Andersson Björkman och Annika Björkman (gift Liljewalch), så undrar jag om ni undersökt den Monsieur Andreas Björkman, som 1700 sägs bo i Mardal, Höja (Skåne) då han är fadder till korpralen Johan Björkmans och dennes hustru Maria Petersdotters dotter Catharina i Tvängstorp, Ausås (Skåne), f 20/12, dt 26/12?

Johan Björkman har även en likanämnd dotter 1697 8/11, död 1699 begr 10/12, även i Tvängstorp. Jag har inte följt familjen framåt, men de finns i Tvängstorp åtminstone från 1695 av fadderuppgifter att döma.

Eftersom Annika Andersdotter Björkman verkar ha gift sig i Skåne med Christian Liljewalch och sedan är bosatta i N. Nöbbelöv, så borde en samtida Andreas Björkman i Skåne vara intressant!

2004-03-31, 07:53
Svar #12

Hans Tåhlin

Hej Anders!

Det var ett rackans intressant inlägg du gjort för att tala med Hasse Alfredsson. Diskussionen om Anders Biörckman förs ju f.n. på två fronter, dels under rubriken Biörckman här och dels under Småland men borde väl egentligen förläggas till en ny diskussion under Skåne, som det ser ut nu.

Kanske vi ska be Anbytarvärden Peter Karlsson att flytta i varje fall inläggen om Christian Månsson Liljevalk till Skåne vid tillfälle. Ett annat alternativ vore kanske att öppna en helt ny diskussion under Liljevalck som släkt och föra inläggen dit. Det tredje alternativet skulle vara att fortsätta under Biörckman, även om det mesta just nu rör sig om Liljevalck. Vad tycker du och vad tycker Göran Johansson i Smålandsdiskussionen?

2004-03-31, 13:02
Svar #13

Göran Johansson

Anders och Hans!
I egenskap av N. Nöbbelövsbo (nu inom Lunds kommun) borde jag att anse att våra senaste inlägg skulle tas upp under en ny rubrik Liljevalch. Eftersom diskussisonen dock mest handlar om Björkman så ligger den nog bra på den plats i Forumet där Anders valt att yttra sig. Unge Nils Månsson i N. Nöbbelöf med hustru Elsa Andersdotter är för min del ett huvudintresse. Vore denna Elsa en syster till Lars, Annicka och Johan så blir hon en för mig rackans spännande restprodukt av diskussisonen Björkman/Liljevalch. Anders, jag har förtvivlat försökt få igång ett intresse i SCANGEN om nämnde bonde/handelsman Nils Månsson. Inte ens du har sagt något!?
Vänlig hälsning
Göran

2004-03-31, 18:43
Svar #14

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Hans och Göran,

Instämmer med Göran om var diskussionen om så pass kända släkter som den här Björkmansläkten och Liljevalch helst bör ske. Det har efter hand visat sig att avdelningen Efterlysningar under varje landskap snabbt har blivit oöverskådlig. De här släkterna finns ju dessutom i flera landskap.

Ja, Göran, jag har lidit med dig! ;) Förklaringen är nog så enkel att ingen Norra Nöbbelöv-forskare av tillräcklig dignitet finns på ScanGen, som tycker sig ha något att tillföra. Jag själv känner inte alls till de trakterna.

2004-04-01, 08:05
Svar #15

Hans Tåhlin

Hej Anders och Göran!

Har jag tolkat era uppfattningar rätt, om jag förmodar, att den i och för sig intressanta diskussionen om Värmlandssläkten Björkmans ev. härstamning från Skåne alternativt Småland bäst förs i fortsättningen i det här forumet.

För säkerhets skull har jag emellertid öppnat en ny släktdiskussion under Liljevalck och i ett första inlägg bara hänvisat till den aktuella Smålandsdiskussionen resp. diskussioner under släkten Björkman.

Hur som helst är jag naturligtvis oerhört intresserad av alla uppslag från er två och andra, som kan bidra till att kasta ljus över mysteriet med Lars Andersson Biörckmans härstamning - självklart är bl.a. Norra Nöbbelöv i Skåne därvidlag av största intresse.

Bästa hälsningar och tack för fortsatt support!

2004-04-06, 17:16
Svar #16

Göran Johansson

Anders och Hans!

Katekemislängden för Höja 1698 upptar ingen monsieur Andreas Björkman. Var titeln monsieur förbehållen yngre män eller hur var det egentligen?

För övrigt har jag noterat att Johan Björkmans hustru var dopvittne när ryttaren Mattias Flack döpte ett barn i Höja i augusti 1696. Denne ryttare gifte sig 1695-12-28 med korpralen Petter Börses dotter Johanna. Börs var bosatt i Mardal, Höja sn. I katekemislängden för 1698 anges hans ålder vara 72 år och h. Gertrud 60. Vidare fanns i hushållet en äldre dotter Elna 17 år. I en särskild förteckning över socknens unga s.å. finnar man också döttrarna Karna 14 år och Gertrud 11 år.  

Mattias Falck hade år 1697 flyttat från Höja sn till Ausås sn där hans andra barn Mariana föddes. Familjerna Björkman och Falck är representerade som dopvittnen vid varandras barndop. Gissningsvis var då Johan Björkmans hustru Maria Pettersdotter också dotter till korpralen Petter Börs.

Kan detta ge någon ledning? Frågetecknen kring Andreas Björkman kvarstår liksom den ev. kopplingen till Liljevalchs hustru i N. Nöbbelöf.

2004-10-01, 10:58
Svar #17

Hans Tåhlin

Hej igen Göran - efter ett långt uppehåll.

Jag har för avsikt att skicka dig ett mail, men kan inte få fram din mailadress. Skulle du kunna avslöja den i detta forum? Min egen mailadress är: hans.tohlin.tabort@telia.com

Bästa hälsningar

Hans Tåhlin

2004-10-01, 16:30
Svar #18

Göran Johansson

Hej Hans!

Min mail-adress är g.joh@telia.com

Vänlig hälsning
Göran Johansson

2004-10-13, 19:57
Svar #19

Göran Johanson

Daniel Björkman, ryttmästare gift Eketrä levde kring 1660. Var troligen knuten till något skånskt regemente. Finns det någon som vet något om honom?

2005-04-07, 13:52
Svar #20

Olof Zachrisson

Hej,

Axel Ulrik Biörkman f. 1797, (han som drunknade i Grönsinka, min frus fm mm f) var gift med Marie Antoinette NORLIN f 1805.  Någon som vet vad hennes föräldrar hette, månne?  Fadern lär ha varit Borgmästare i Sala?

Bästa hälsningar

Olof Zachrisson

2005-08-15, 21:04
Svar #21

Johan Freidlitz

Fältväbeln Lars Larsson Björkman, d.18 mar 1708 (drunknade i Åsunden) gifte sig med Annika Hamilton (enligt uppgift d.1739) någon som vet om eller hur denna Annikas släkt har kommit till Sverige från Skottland, vem var hennes far? Hur stammar hon från den skottska klanen Hamilton?

Mvh
Johan

2005-09-26, 11:48
Svar #22

Lars Björkman

Hej!
Blir lite intresserad när jag läser om de Björkmanska släkterna.
Min mamma kommer från Rotkola i Finland och är född Björkman. Jag har tagit hennes flicknammn som efternamn. Viss släktforskning pågår i Finland. Två teorier finns: färjaren Theodor Björkman (hans pappa hette Hans Björkman) som utvandrade till Finland samt Petter Björkman (Brukspatron?) som blev satt i fängelse på Åland efter klammeri med rättvisan (inblandad i mordet på Gustav III?!). Någon som vet något?

Mvh
Lars Björkman

2006-02-04, 16:34
Svar #23

Lennart Andersson

Jag har länge sökt Anna Catharina Anckermans anor och gör nu ett försök här på Björkman-sidan. Det jag vet är följande:  

1. Hon var gift två gånger, först 1741 i Ravlunda med Lars Risberg, ca 1690-1744, ladufogde på Torup, Vitaby (L),sedan 1745 i Bara med Isak Nilsson Hallenberg, 1721-1792, snickare och senare hemmansägare (bosatta i Bara, Ravlunda, Brösarp och från ca 1768 på Grevlunda 5, Vitaby).

2. Hon bor kvar hos sonen Nils Isaksson på Grevlunda 5 till sin död vid 82 års ålder 1804. Hon bör således ha varit född i början av 1720-talet.

3. Av hennes barn är det endast två som fick ättlingar (flera barn dog som små). Det är sonen i första giftet Sven Risberg, 1742-1806, kronobefallningsman/kronofogde och assessor i Fjälkinge (L) och sonen i andra giftet Nils Isaksson, 1760-1824, hemmansägare i Grevlunda, Vitaby (L). Äldste sonen får därmed ett yrke över allmogenivå.

4. I första makens bouppteckning 1744 omnämns Anna Catharina Anckermans morbror Johan Björkman, Ljungby.  

5. Anna Catharina Anckermans moder Catharina Björkman bodde hos dottern på äldre dagar, i början av 1770-talet. Denna Catharina Björkman gifte sig 1731 i Ravlunda med Truet Torman (som är Anna Catharinas styvfar). Jag har inte lyckats uttyda vad Torman var för något (läste det först som förridare men har på andra ställen tytt det till något liknande forrier?). Catharina Björkman borde här vara änka efter en Anckerman (som jag inte lyckat spåra) men skrivs vid vigseln märkligt nog som hustru. Felskrivning? Jag skulle gissa på att Catharina Björkman skulle kunna vara född omkring 1700 (fick barn på 1720-talet, omgift 1731 och i livet i början av 1770-talet).

6. Anna Catharina Anckermans andre make var född i Resåkra, Hyby (M). Detta är nära Bara men en god bit från Ravlunda på Österlen. Varför flyttar hon mellan dessa icke närbelägna trakter? Har hon några släktkopplingar till Hyby-trakten?

7. Som faddrar till de sju barnen finns inte någon gång med personer som bar namnet Anckerman (kan ju tyda på stort geografiskt avstånd). I Bara är det främst Isak Hallenbergs släkt som är faddrar och i Ravlunda/Brösarp är det som släktingar endast personer kopplade till släkten Torman (då inklusive Catharina Björkman).  

Detta är i princip vad jag vet. Nu kommer några rena spekulationer för att om möjligt komma in på rätt spår. Det fanns i Hyby en klockare som hette Johan Björkman, född i Karlstorp (F) 1742, son till kyrkoherden Samuel Björkman (född i Vederslöv (G)) och sonson till reg.skrivaren Petter Björkman. Klockaren Johan Björkman i Hyby fick 1774 en dotter som döptes till Anna Catharina (ganska ovanligt med två namn vid den tiden). Kan det möjligen finnas någon koppling mellan denna Björkmansläkt ursprungligen kommen från Småland och mina personer med namnet Björkman? Är det en tillfällighet eller ej att Hyby, namnet Anna Catharina och namnet Johan Björkman dyker upp?

Hälsningar
Lennart Andersson, Ystad

2006-02-18, 19:40
Svar #24

Lennart Andersson

Göran Johansson och Hans Tåhlin!

På anbytarforum 2001 framgår det på småländska efterlysningar om Lars Björkman att ni har kännedom om Johan Björkman, häradsskrivare i Ljungby på 1740-talet, och son till regementsskrivaren Petter Björkman, Vederslöv.

Som framgår av mitt inlägg ovan 2006-02-04 har jag i en bpt från Vitaby (L) 1744 stött på Johan Björkman, Ljungby (som morbror till Anna Catharina Anckerman, vars mor hette Catharina Björkman). Jag undrar om det är fråga om samme Johan Björkman och om ni vet om Catharina Björkman var dotter till Petter Björkman.

Mvh
Lennart Andersson

2006-02-19, 18:31
Svar #25

Göran Johansson

Hej Lennart!
Johan Björkman, f. 1709-01-28 i Vederslöf, d. 1755 i S Ljunga. Gift med Maria Elisabeth Gahm i hennes första gifte [g 2 med kh Johan Sellegren i Järsås]. Johan Björkmans mor gifte 1712-11-23 om sig med Peter Wickenberg. I samband med försäljning av Peter Biörckmans frälsegård i Allatorp omtalas dottern Kristina Elisabeth (f. 1702 i Uråsa) men vad jag minns ingen annan dotter. Jag har försökt finna Hans Thålins stamfar och har inte funderat så mycket på Johan Björkman. Din upplysning och att det funnits en syster Catharina är förstås intressant. Det finns fler Ljungby i Småland. Är du säker på att det är Ljungby i Kronobergs län som avses? Har du noteringar om dopvittnen?
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2006-02-19, 18:37
Svar #26

Göran Johansson

Hej igen!
Varför omnämns Johan Björkman i bouppteckningen? Förmyndare, skuld eller vad?
Göran

2006-02-19, 18:57
Svar #27

G. Johansson

Karin Biörckman från Ravlunda begrovs 1741-04-12, d.1741-04-05. Hon blev 91 år gammal. En annan släkting till A.C. Anckerman? Källa: Kyrkobok Ravlunda 1711-1745.

2006-02-19, 22:09
Svar #28

Lennart Andersson

Göran!

Stort tack för ditt svar! Jag har vad gäller Ankerman och Björkman stora problem och är i behov av hjälp och tips för att komma vidare.  

Jag har sett dödnotisen 1741 om Karin Björkman men har inte kunnat utröna vem hon var. Om åldern stämmer skulle hon ju vara född redan ca 1650.  

Jag är inte alls säker på att det är varken rätt Johan Björkman eller rätt Ljungby (det finns ju flera sådana orter i såväl Skåne som Småland). Jag kände helt enkelt bara igen Johan Björkman, Ljungby och chansade. Dessutom var ju Anna Catharina Ankerman kopplad till Hyby genom att hennes andre make Isak Nilsson Hallenberg kom därifrån. I samma församling var ju Samuel Johan Björkmans son Johan Björkman senare klockare och han döpte en dotter till just Anna Catharina. Var det en ren tillfällighet att både Anna Catharina Ankerman och Johan Björkman (f 1742) kom till just Hyby, en ort ingen av dem egentligen hade någon naturlig koppling till? Det är också märkligt att Anna Catharina flyttade från Österlen till Bara. Det är inte nästgårds precis och vanligt folk flyttade sällan så långt och sedan flyttade man tillbaka till Österlen igen.

Jag har ännu inte läst originalbouppteckningen efter Lars Risberg och kan därmed inte svara dig i vilket sammanhang Johan Björkman nämns. Det är från DigiArkivs bouppteckningsregister jag har fått uppgiften. Jag blev, när jag såg den, glad att något kanske kan leda mig vidare. Ibland är dock registret felaktigt. Bl.a. gäller detta släktskapet till furir Torman. Han var styvfar till Anna Catharina Ankerman och inte till den avlidne ladufogden Lars Risberg. Torman gifte sig 1731 med Catharina Björkman i Ravlunda. Märkligt är att hon vid vigseln skrivs som hustru och inte som änka.

Vad gäller dopvittnen kring familjen har jag följande uppgifter: Beträffande de tre av Anna Catharina Ankermans och Isak Hallenbergs barn födda i Bara församling (1746-1752) är flertalet kända faddrar hämtade från Hallenbergs släkt från bl.a. Hyby. Det är frågan om bönder från trakten. När Anna Catharina Ankermans och Lars Risbergs son Sven föddes 1742 i Vitaby var faddrarna Tormans hustru Anna Caisa i Ravlunda, Herr Inspector Brock på Torup och Hindrich van/von Scherf, Torup. Här kallas Tormans hustru Anna Caisa. Catharina och Caisa kan väl vara samma person men namnet kanske indikerar att Anna Catharinas mor också hette Anna Catharina, inte bara Catharina, som hon i allmänhet skrevs som (både i kyrkoböcker och mantalslängder). Catharina kan väl knappast ha blandats ihop med Kristina Elisabet? Faddrar vid sonen Lars dop 1755 var Catharina Torman, trädgårdsmästare Broberg och Jacob Persson, Ravlunda. Faddrar vid dottern Majas dop i Brösarp 1758 var Catarina Torman, glasmästaren Zimmerberg och Gumme Andersson, Ravlunda. När sonen Nils (min anfader) döptes i Brösarp 1760 var faddrarna jungfru Maria Orre, Herr Drabanten Orre och Truet Torman.

När Truet Tormans och Catharina Björkmans dotter Sine döptes 1732 var följande faddrar: fru löjtnantskan Juliana Sophia Fahlberg i Skipparp, Monsr. Bellner, Ravlunda, och Jacob Wadström, Kongsmöllan.

I Ravlunda, Brösarp och Vitaby är en del av faddrarna mera ofrälse ståndspersoner än vid de rena bondedopen i Bara.  

Jag hittar ingen Johan Björkman död i S Ljunga 1755. Var har du fått den uppgiften ifrån? En annan fråga jag har gäller bouppteckningen efter den skuldsatte Samuel Johan Björkman 1747, där du på anbytarforum skriver att sonen Johan Björkman var stor fordringsägare. Han var ju då endast barnet. Är det brodern Johan Björkman du avser istället?

Hälsn. Lennart

2006-02-19, 23:26
Svar #29

Göran Johansson

Lennart, det nedersta stycketm Samuel Johan Björkman i din text. Vilket datum och var i forumet!
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna