ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjurbäck  (läst 1938 gånger)

2003-07-23, 00:25
läst 1938 gånger

Heléné Lindberg

Jag har ett problem med min farmors flicknamn.Farmor hette Elin Lindberg född:Bjurbäck*1893+1926.Nu undrar jag hur jag ska få reda på vad mina Bjurbäck hette innan?Jag vet att de invandrade från Wasa i Finland till Värmland men har inget årtal när detta skulle ha skett.Vill också veta hur vanligt det var förr att byta namn?Och varför man gjorde det?
Tack på förhand!
MVH Heléné Lindberg

2003-07-23, 01:43
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Heléné,
 
Jag antar att din farmor fick namnet Lindberg när hon gifte sig med din farfar. För mig låter Bjurbäck som ett utmärkt svensk-finskt efternamn, så hon har alldeles säkert inte haft något annat namn tidigare. 
Det var mycket enklare att byta namn tidigare, för då behövde man inte gå till patentbyrån och byta namn, men så vanligt var det ändå inte.

2003-07-23, 10:22
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Heléné, I Folk 1900 för Värmland får man 13 träffar vid sökning på namnet Bjurbäck, främst i trakten av Filipstad. Detta beror antagligen på att det finns en plats där som heter Bjurbäcken.
 
Jag skulle ju föreslå att börjar din forskning på vanligt sätt genom att kolla din farmors födelsenotis, sedan i husförhörslängden ser vad det står om hennes föräldrar, och så vidare bakåt. Tids nog upptäcker du om och när dina förfäder invandrat från Finland.

2003-07-23, 12:52
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Detta bör väl kanske kunna vara din Elin född 1893.. (från den av Elisabeth ovan nämnda folkräkningen 1900)
 
Kroppa församling [1900]
Hemort: Svartsång: Hammaråsen
Län: Värmland
SVARvolym: CB1166  Kort nr: 1
Sida: 34  Rad: 8
Erik Johan Bjurbäck f. 1847 Färnebo, Dagkarl
Sofia Johansdotter f. 1855 Nordmark
Johan Alfred f. 1886
Selma Eugenia f. 1891
Elin Sofia Berhardia f. 1893
Hedvig Augusta Eleonora f. 1895 (alla födda i Kroppa)
 
(1890 var fadern gruvarbetare på samma plats; dvs Hammaråsen, Kroppa.)
 
Kan du bekräfta att detta är 'din Elin' så har du lite att gå på..

2003-07-23, 23:58
Svar #4

Bengt Svensson

Hej Heléné
Släkten Bjurbäck i Kroppa socken härstammar från Fältjägaren Olof Bjurbäck bosatt i Filipstad, så namnet Bjurbäck är troligen ett soldatnamn, möjligen taget efter sin namne Biskopen och översättaren Olof Bjurbäck född 1750 i Bjurbäcken. Olof skall enl. husförhörslängderna vara född i Filipstad 1785-10-04, men det föds ingen Olof det datumet i Filipstad, men han kan möjligen var den Olof som föds i Born,Färnebo 1785-10-06 son till Gruvdrängen Olof Olsson och hans hustru Lisa Persdotter. (Någon koppling till Finland har jag inte funnit)
Mvh
Bengt Svensson

2003-07-24, 00:07
Svar #5

Heléné Lindberg

Tack snälla Elisabeth och du Peter som kunde hjälpa mej med årtalen på mina släktingar.Klart att det var mina förfäderni anar inte så glad jag blev när ni svarade på mitt brev.
Tack än en gång
MVH Heléné Lindberg

2003-10-13, 11:00
Svar #6

Utloggad Kristina Benjaminsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2014-04-16, 08:29
    • Visa profil
Hej Helene  
 
  Jag har i min ägo Gravbrev från Kroppa  
  församling.
   
  iden finns Elin Sofia Lindberg född Bjurbäck
             Sofia Bjurbäck (moder)
             Alfred         (broder)
 
  Jag har även endel bouppteckningar som du    
  kan   få. Min mormors yngsta syster var gift    
  med Alfred
 
              MVH Kristina

2004-01-13, 10:23
Svar #7

Heléné Lindberg

Hej Kristina!
Och tack så jättemycket för uppgifterna.Jag tror då att din mormors yngsta syster hette Jenny om inte jag har fel.Jag skulle bli väldigt glad om du kunde skicka mej matrialet till min adress som är:Helén Lindberg
       Stjärngatan 8B
       595 33 Mjölby
Vill du ha ersättning så sänder jag dej för utläggen.Min skrivare är trasig så det vore bra om vi kunde ta det på detta sättet. MVH Helén?

2004-01-21, 08:48
Svar #8

helene

Snälla hjälp!!!
Jag söker med ljus o lyckta efter Kristina Benjaminsson som hade dessa uppgifter till mej,men utan resultat!
Finns det någon som kan hjälpa mej?
Detta betyder så mycket för mej....
Tack på förhand.
MVH Helén Lindberg

2004-01-25, 17:42
Svar #9

Utloggad Kristina Benjaminsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2014-04-16, 08:29
    • Visa profil
Hej Heléné 
 
 
Gravbreven och de andra handlingarna jag hade är på väg till dig. Jag postade dem i torsdag.Så förhoppningsvis har du dem i morgon måndag.Lycka till med ditt sökande efter släkten i Värmland. Jag känner inte till något om dom. MVH Kristina.

2015-01-20, 08:54
Svar #10

Utloggad Hans Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-01-20, 08:54
    • Visa profil
Hej,
 
jag letar ursprunget till namnet Bjurbäck. Jag har hittat att Biskopen Olof Bjurbäck tog sitt efternamn när han började på gymnasiet och han var uppvuxen på Bjurbäcks bruk/herrgård.
 
Fältjägaren Olof Bjurbäck vilken nämns ovan är min släkting men jag tror han är född 3 mars 1785 i Filipstad av Anna Jansdotter Bjurbäck och Nils Pettersson född 1756. Anna är den äldsta Bjurbäck:are jag hittat men nu blev det svårt att komma vidare. Är det någon som vet något om denna Anna Jansdotter Bjurbäck? Det kan vara så att Olof tog namnet Bjurbäck när han blev Fältjägare 1808.  
 
Med vänlig hälsning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna