ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjelke / Bielke  (läst 3730 gånger)

2001-03-15, 21:56
läst 3730 gånger

Ted Fischer

Vet någon om det finns nån som forskar på släkten Bjelke?
Söker efter släkt till CM Bjelke 1826-1873 från Snörhult.
Hans son hette Anton Leander Bjelke 1849-1921
 
Jag har bekanta i USA som heter Bjelke som söker sina rötter och släkt i sverige.

2001-11-05, 12:18
Svar #1

Utloggad Anette Bergenström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2009-09-22, 13:34
    • Visa profil
Hej! Jag vet att det finns en familj som heter Bjelke i Ludvika Dalarna. Det är ju inte ett så vanligt namn så det borde ju vara lätt att forska fram något. Jag är ingen expert på området men håller nu själv på och man blir ju glad för alla tips man får. Man får leka lite detektiv.  Lycka till önskar Anette Bergenström

2002-03-23, 17:38
Svar #2

Helene Antaka

Hej. Det finns en familj Bjelke i Gislaved, Småland.

2004-03-21, 04:30
Svar #3

Tommy Bjälke (Eddie2000)

Hej!Det finns även en släkt Bjelke som kommer från Fliseryd i Småland.

2004-12-18, 16:01
Svar #4

Liz Bjelke

Hejsan!
Är det någon som vet något om Oscar Bjelke 1865-1900. Verksam som juvelerare i Örebro, där han även var bosatt med makan Ida och deras sju barn. Önskar bl a information om varifrån denna Bjelkesläkt kommer.

2004-12-19, 15:27
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se

2005-09-24, 22:02
Svar #6

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hej
Genom att jag själv gjort ett inlägg i ett liknande forum i USA, så har en för mig okänd kvinna- Sharon, mailat mig och bett mig om hjälp att finna hennes mormorsmor eller farmorsmor (great grandmother)
Hon har inte mycket information att gå på och detta är kanske som att leta efter en nål i en höstack, men eftersom det handlar om ett ovanligt efternamn som också kan vara adligt så kanske hon har en chans?
Det hon vet är att hon hette Bielke i efternamn och att hon var född runt 1850. Denna kvinna ska troligtvis ha utvandrat i början av 1870 talet. Hon träffade sin blivande man på båten. De gifte sig och fick 7 barn, alla födda i Amerika. Äldsta barnet föddes 1874.
Vad hon vet är att hon ska komma från en släkt med många grevar, grevinnor,hertigar och hertiginnor?
Mer information har hon inte gett mig, troligtvis eller tydligen så har hon inte ens ett förnamn på kvinnan.
 
Kanske någon som har forskat på denna släkt känner till en kvinna som kan stämma in?  
Tacksam för all hjälp jag kan få att hitta henne åt Sharon eller tips om vad jag ska råda henne att göra.
 
Mvh
Tina

2005-09-25, 12:27
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Tina!
 
Jag tror att du helt kan utesluta att hon tillhörde grevliga ätten Bielke. Denna ätt hade ytterst få medlemmar under andra halvan av 1800-talet, och ingen kvinna i passande ålder.  
 
Man skulle då kunna tänka sig två alternativ. Antingen att kvinnan på något sätt har varit utomäktenskaplig dotter till en greve Bielke alternativt att hennes efternamn var Bjelke (icke adligt).  
 
Det behövs definitivt fler uppgifter från den amerikanska kvinnan Sharon för att lösa denna gåta.
 
Mvh
 
Gabriel Wallgren

2005-09-26, 12:32
Svar #8

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Det finns 11 stycken Bjelke i Sv befolkning 1890.Ingen var greve eller hertig men en var soldat och en annan modist.

2005-09-26, 21:23
Svar #9

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hej Gabriel och Christina
Jag är helt överens med dig Gabriel att det behövs mer att gå på. Jag har bett Sharon att hon bör försöka få fram lite mer innan man kan hjälpa henne ordentligt.
Genom sökning på sin mormor/farmor måste hon väl kunna få fram namn och födelseår på dennes moder tycker man.
Sharon kan mycket väl ha fel stavning på efternamnet men samtidigt så verkar hon så övertygad om att anmodern kommer från någon adlig ätt! Detta måste väl vara något som hon hörts berätta i generationer.
Ditt alternativ om ett sk oäkta barn låter ganska troligt. Hon fick då inte sin fars namn men detta kanske hon tog till sig då hon emigrerade? Berättelser om att komma från en fin släkt kanske  också kryddades?
Jag har mailat Sharon era svar, men hon har ännu inte hört av sig.
Jag hoppas att hon lyckas få fram mer uppgifter och att vi får anledning att återkomma.
Man blir lite nyfiken på hur det hänger ihop, sedan är det också roligt att försöka hjälpa till.
På Sharon och mina vägnar tackar jag för ert engagemang
Mvh Tina

2005-12-07, 11:29
Svar #10

Liz Bjelke

Hejsan!
 
Jag har tagit del av ovanstående diskussion kring namnet Bjelke. Mycket intressant, då jag själv forkar i en av dessa släkter; Oscar Bjelke 1865-1900, hovjuvelerare verksam i Örebro.  
Jag har själv undrat mycket varifrån namnet kommer. Oäkting till adelsman? Soldatnamn? Gårdsnamn?
Jag har inte kommit så lång dock fann jag att denne Oscars far, Anders Peter Bjelke, inte fanns med i Sveriges befolkningsreg. 1890 pga att man stavat fel på dennes namn! Han fick nämligen heta Bjerke. I kyrkböckerna står det dock Bjelke.  
Så det kan vara lite klurigt att hitta rätt.
 
/Liz

2006-03-02, 12:54
Svar #11

Inger Bjelke

min svärmors far fanns i vårgårda utanför alingsås. han var trädgårdsmästare vid namn elon bjelke. alla barn finns inte kvar i livet. de som finns kvar finns i eksjö och vårgårda.

2006-08-26, 10:05
Svar #12

Liz Bjelke

Hej Inger!
Vet du möjligtvis vem Elon var son till?
Jag har forskat på en släkt Bjelke från Skövde, kanske kan Elon höra till den släkten.
 
/Liz Bjelke

2006-09-09, 19:24
Svar #13

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Jag släktforskar för en väns räkning och i hans familj har det i flera generationer berättats en historia som jag nu skulle vilja försöka dementera eller bekräfta.  
 
Enligt denna historia ska min väns ana (som enligt födelseboken St. Nikolai, Sthlm föddes av okända föräldrar) ha varit son till en kvinna som hette Bjelke/Bielke. Hon ska ha varit född på 1820-talet eller däromkring och varit hovdam. Det berättas att hon åkte med en diligens till hans fosterföräldrar på landsbygden och lämnade presenter, vilket väckte stor uppmärksamhet bland grannarna som skvallrade om detta i generationer.  
 
Det torde ju vara lätt att konstatera om det fanns en hovdam Bjelke/Bielke i mitten av 1800-talet, men eftersom jag tyvärr sitter långt från bibliotek och arkiv slänger jag ut frågan till Anbytarforums kunniga besökare och hoppas på lite hjälp

2007-07-27, 20:24
Svar #14

Claes Morén

Jag har en nyfunnen ana i ämnet. En Håkan Bielke i Öveds socken gift med en Biderman. Deras dotter Ulrika Håkansdotterfödd 1730 skrivs i dödboken 1804 som Ulrika Bielke. Håkan står i Ulrikans födelse bok som bonde.....
 
Är detta en adlig gren fast han är skriven som bonde?

2011-06-12, 16:32
Svar #15

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till

2013-12-17, 10:46
Svar #16

Utloggad Peter Drakencrona

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-11-25, 20:24
    • Visa profil
Hej. Någon som vet hur det ligger till med den äldre delan av Bielke? Det ska ha funnits en Skånsk, Norsk & en Svensk del av Bielke. Skånska & Norska hänger ihop. Men är den Svenska med där?
 
Mvh Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna