ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Billichius  (läst 1379 gånger)

2011-03-09, 20:04
läst 1379 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, lägger här in kyrkoherden sedemera biskopen Laurentius Thoreri Billichius f.1597 i Långsäter i Berg sn, Skaraborgs län. Då jag en längre tid forskat på honom och hans släkt. Han finns lite här o där i Anbytarforum, men då det inte är ett släktnamn har jag inte riktigt vetat var jag ska placera honom.
Nu har jag funnit ny information i dagarna som jag har lite frågor om. Visar sig att han och hans syskon hade arvejord lite här o där.  
De ärvde så klart gården Långsäter i Berg sn, sedan har det visat sig att de även hade en gård i Tidevad (möjligen Stommen gård), sedan talas det även om att en broder till Lars, Måns Tordsson (nämndeman) hade arvejord i Timmersdala (har tolkat detta som Wästra Bärkadalls? skattegård).
Nu är frågan vem deras fader Tord (i Långsäter d.1631-13-06) och moder var, om det nu är så att barnen ärvt alla tre gårdar från Tord och/eller modern. Så mycket vet jag att han var nämndeman i Vadsbo härad, han fick i kyrkan nyttja biskopsstolen då Biskopen eller andre förnämlige män inte är närvarande. Så kan man säga något om denne Tord vad var hans status, rik bonde som tidigare spekulerats? Eller vad?
 
Om hans barn:
 
Laurentius TB. Var kyrkoherde, senare biskop i Göteborg.(Tilldelades Långsäter, år 1659)
Jonas Tordsson adlad Lejonram.
Botilla Tordsdotter g.m. Israel Canuti Carolstadius.
Måns Tordsson (nämndeman i Vadsbo härad, tilldelades Långsäter år 1659, levde där, men möjligt att han levt tidigare i Timmersdala)
Håkan Tordsson i Tidavad (efter delning fick han och systern Elin överta den gården de andra syskonen tilldelades Långsäter)
Elin Tordsdotter i Tidavad
Ingrid Tordsdotter (tilldelades Långsäter, år 1659)
Ingeborg Tordsdotter (tilldelades Långsäter år 1659)
 
Någon som stött på dessa personer eller gårdar, eller har någon som helst uppfattning om nått jag skrivit.
 
Om någon kan förstå den här röran...skulle vara tacksam för all hjälp.
 
MvH Sari

2011-08-15, 16:08
Svar #1

Utloggad Jonny Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2016-11-20, 19:10
    • Visa profil
Hej!
 
Råkade se Billichius namn när jag gick igenom domböcker från Valle häradsrätt. Bl.a. följande:
 
1688-10-09
Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAAAA:89 (1688-1688) Bild 2180 (AID: v190128.b2180, NAD: SE/GHA/90102)
 
och
 
1690-01-29  
Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAAAA:95 (1690-1694) Bild 100 (AID: v190134.b100, NAD: SE/GHA/90102)
 
I båda fallen är det arvingar till Billichius som framträder i rätten.
 
Hoppas att det kan vara till någon nytta.
 
Mvh
Jonny

2011-08-16, 19:22
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jonny, vad glad jag blir. Tack för att du tagit dig tid att notera detta. Ska bli spännande att se... alla bidrag är till nytta  
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna