ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner på Gotland?  (läst 5058 gånger)

2000-05-31, 16:23
läst 5058 gånger

Carina Darforth

Hej.
 
Jag har enligt släktmun alltid hört att jag har valloner i min släkt. Det finns även mörkhyade nu levande släktingar till mig (bl a morbror) och jag har amatörforskat sedan 1990 efter ett namn som kunde ge mig lite vägledning. Där gick jag tyvärr bet. Det jag har hittat är vanliga svenska namn. Kan det vara så att man tog sig svenska namn när man kom hit eller... Jag undrar om någon forskat om valloner på Gotland, hur och när de kom, var de t ex arbetade. Eventuella namn vore av intresse, och även annat förstås. Vad vet Du?
 
Mvh Carina Darforth

2000-05-31, 16:43
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej,
 
Jag vet inget om eventuella valloner på Gotland, men tror du inte att du råkat ut för den vanliga vallonskrönan? Den skrönan förekommer i många släkter, speciellt om man har några mörkhåriga i släkten, trots att det inte alls verkar finnas  belägg för att de invandrade vallonerna var speciellt mörka. Du kan väl även lägga ut din fråga på Sällskapet Vallonättlingars hemsidas Diskussionsforum.

2000-05-31, 21:56
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Carina!
 
Tord har rätt i att det ofta förekommer skrönor om mörkhåriga valloner, men det är långt ifrån uteslutet att det finns något bakom många av dessa rykten.
Det har förekommit valloner på Gotland, bl.a. vid Lummelunds bruk. 1688 dog Noe Hybinette där och Toussen Gilljam arbetade där 1693 men återvände till Österby bruk.  
Jag tycker att Du skall försöka forska bakåt. Om någon av dessa valloner i slutet av 1600-talet lämnade några barn kvar är det mycket möjligt att dessa antog vanliga svenska namn ganska snart eftersom det inte var något järnbruk med enbart valloner.
Det skulle vara roligt att höra om någon har någon information om valloner på Gotland.
Hälsningar, Stig Geber, forskargruppen i Sällskapet Vallonättlingar

2000-05-31, 23:42
Svar #3

Carina Darforth

Hej Tord och Stig.
 
Mycket trevligt att få så snabba svar av Er. Jag håller med om att skrönor ofta förekommer, men min bild av mina släktingar gör mig ytterst tveksam i det fallet. Det rör sig inte enbart om mörkt hår, utan ett utseende som markant skiljer sig från oss gotlänningar. Två av mina kusiner och tre morbröder är mörkhyade, varav en med tydliga drag man kan likna vid t ex sydländsk härkomst.(Det närmaste jag kan komma i min beskrivning) Han är liten, satt, med kraftig benstomme, mörkhyad och med mörkt hår. Har bred näsa och breda läppar. Men min mormor, (som generna kommer från) och inte heller hennes föräldrar hade sådana drag, utan såg ut som vi andra.Jag och min omtalade morbror har forskat på alla tänkbara led från mormor och nedåt och har kommit ganska långt i de flesta fall, utan att hitta någon ledtråd. Men alla kör vi ju fast någonstans.Det kan tänkas att generna kommer någon annanstans ifrån, men eftersom vallonerna har cirkulerat runt som rykte i släkten, så tänker man att det kanske borde finnas någon sanning i det hela.Jag vet inte hur vallonerna såg ut, men när man ibland ser det mörka folkslaget som bor omkring Holland/Belgien på t ex TV, så kan jag se likheter som gör att jag hajar till.Detta var bara ett litet tillägg till det mörka håret.
 
Apropå valloner så hette min mans farmor Qvarfot, som vi även har forskat på en hel del. Där finns många mästersvener på rad, det är intressant, men däremot finns ingen mörkhyad släkting. Även våra grannar har Quarfort (annan stavning) men inte heller något mörkt. Det kanske fanns två olika typer av invandrande valloner? Vita och mörka?
Jag själv är så vit jag kan bli, fast med bruna ögon.
 
MVH Carina Darforth

2000-06-01, 00:37
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej igen Carina,
 
Jag har väl inte så mycket mer konkret att bidra med i denna diskussion, men jag hajade till när jag såg ditt första inlägg, eftersom jag själv börjat släktforska p g a en vallonskröna. Den förmodade vallonhärstamningen grundade sig i detta  fall på vissa släktingars vallondrag samt att en anmoder var född i närheten av ett av Upplands mest kända vallonbruk, Lövsta. Jag har hittills inte lyckats hitta någon vallon i denna gren, bara kronobåtsmän och svensk allmoge. Däremot hittade jag i en annan gren, helt oförmodat, att flera generationer fötts och dött i Österbybruk (även det känt vallonbruk), däribland åtminstone en vallonana. Livet är fullt av överraskningar! Så ge inte upp, det kan naturligtvis finnas valloner. Själv har jag inte gett upp utan hoppas fortfarande på fler vallonanor.
 
Med vänlig hälsning  Tord Påhlman

2000-06-01, 07:46
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Detta med valoner är kanske en skröna som är speciell för Gotland, vem vet?
 
I min släkt, som också kommer från Gotland på min mammas sida, talas det också om att vi ska vara valoner.
 
Det jag känner till är att vi har Carl Anton Albert Johan Chasseur f 1771. Hans dotter Katrina Karolina Lovisa Chasseur f 1803-08-20 gifte sig med Nils Gustaf Lindström f 1800-09-05. Själv var han gift med Catharina Margreta Herlitz f 1779-05-05.
 
Om Chasseur eller Herlitz är valoner har jag ingen aning om. Känner kanske Stig till något om detta???
 
mvh
 
Lena Thelin

2000-06-01, 12:26
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lena: Herlitz var inte valloner utan tyskar! Du  
kan läsa om dem i Anbytarforum där jag lagt ut  
lite information. Om Catharina Margreta Herlitz är  
din ana, hur långt bakåt har du kommit på henne?  
Om du inte redan hittat Nils Herlitz utredning så  
kan du få reda på vad jag vet om skriver hur långt  
bakåt du kommit.
Med hopp om fler gemensamma anor - förr eller  
senare....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-06-01, 13:45
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Stefan!
 
Jag har inte letat överhuvudtaget på Catharina Herlitz. Jag började mer på min pappas sida och det tar enorm tid.  
Vill mer än gärna ha det du kommit fram till. Det underlättar ju för en om någon annan redan gjort det och det är ju tokigt att lägga ner tid på något som andra redan gjort.  
Vet att jag har en del på Herlitz från en Gotländska släkter, har tagit kopior på biblioteket på boken. Det var där jag fick fram på Chasseur också.
 
mvh
//Lena Thelin

2000-06-02, 01:09
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Lena!
Det är aldrig tokigt att lägga ner tid på något som andra redan gjort. Det är bra att ha ett grundmaterial att utgå ifrån, men kontrollera alltid med primärkällorna. Även den bäste kan göra ett läsfel eller dra felaktiga slutsatser.
Observera att jag inte pekar ut någon speciell forskare, utan menar allmänt för all forskning.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-06-02, 08:21
Svar #9

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Jag kan hålla med dig, men först koncentrera sig att få fram det man inte har något på och när detta börjar sina kan man gå in och kolla av det som andra fått fram. I mitt program skriver jag inte var uppgifterna ifrån och planerar att gå in i hfl mm och stämma senare. Många gånger är det brist på tid som gör att jag tar den enkla vägen för tillfället.
 
mvh
Lena Thelin

2001-04-04, 10:59
Svar #10

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Hej
Jag har släktforskat och Hittade en anmoder i
Lundbjärs, Lummelunda på Gotland hennes namn var Anna Clasdotter fadern Claes Claesson född 1688 någonstans  var troligen son till Claes Mineur född 1665 augsti död 1712-13 Lummelunda han var nog ifrån Ferna i Gunnilbosocken. Jag är inte klar med min forskning änn. Jag har vissa spår av en gren av valloner kort, satt,höga kindkotor,
gröna ögon och händerna ska vara ett arv inte stora men breda och korta??? Astrid

2001-04-25, 23:22
Svar #11

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Skulle vallonerna vara mörka, satta, ha höga kindknotor och korta och breda händer? Vad kommer allt detta ifrån?
 
Min farfar var vallon, född i Vallonien. Han var varken kort, satt, eller mörk och hade inte korta breda händer!! Jag är ofta nere i Vallonien och kan meddela att vallonerna inte är mörkare eller kortare än engelsmännen eller fransmännen.

2001-05-09, 13:30
Svar #12

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
Jag håller med Carina Darforth
Det finns säkert olika olika grenar av ljus eller mörkhåriga valoner.Det spelar ingen större roll
Det kommer ifrån folksmunar, inget veteskapligt bevisat.Sen i mitt fall kan jag se på hur mina släktingar såg ut och sett ut på mormorssida, även jag har dessa drag.
Menar inte att såra någon.

2001-05-09, 18:50
Svar #13

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Nej, jag blev absolut inte sårad, jag tycker bara det är patetiskt när man försöker påvisa att 1 ana av 256 i åttonde generationen är orsaken till det utseende som beskrivs ovan, särskilt med tanke på att vallonerna inte är särskilt mörka. De beskrivningar som finns ovan verkar mer likna zigenska drag(eller resande/tattare). Eller kan det kanske vara så att det finns olika grenar mörk- och ljushåriga svenskar Astrid?  
 
Jag kan hålla med om att det generellt sett är fler brun- och mörkhåriga i Belgien än i Sverige, men vidmakthåller att vallonerna inte är mörkare än t ex fransmän eller britter. Vallonerna härstammar liksom dessa båda folk till största delen av keltiska stammar, med germanska och mediterrana inslag.

2001-05-12, 23:24
Svar #14

Utloggad Astrid Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2013-11-05, 10:30
    • Visa profil
På Gotland Lummelunda slutet av 1600-talet fanns det ett Järnbruk vid namnet Lummelunda bruk.
Där var valoner verksamma.Bland annat Claes Mineur och hans hustru Maria Claesdotter Lycka.
Dom hade en son vid namnet Claes Claesson han stannade kvar på Gotland fick sen en dotter Anna (Annika)Claesdotter.Hon är min mm.mf.fm.
Släkten Mineur hade också förbindelser med Lummelunda omkring 1660.Min släkt(en del av dom) på mammas sida lever fortfarande kvar där.Jag kontaktade Kjell Lindblom 1991 och fick ett vänligt brev tillbaks av honom.
Vad spelar det för roll vilken hårfärg dom hade.Jag är stolt över att vara valonättling och ljushårig.Bättre vi delar erfarenheter av vad vi hittar om våra släktingar än vara oense om små detaljere.MVH Astrid

2001-05-13, 10:06
Svar #15

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Nej, jag tycker inte heller att vallonernas hårfärg är så viktig. Av ovanstående inlägg att döma så är det dock uppenbart att många vallonättlingar tycker det är extremt viktigt, då man försöker förklara t ex mörk hårfärg med att man har någon vallonsk ana. Jag uppfattade dessa ”små detaljer” som något av den springande punkten. Anledningen till att jag la in mitt inlägg var att jag ville förfäkta denna myt, och bidra med lite saklighet.  
 
mvh
Fredrik

2002-01-19, 18:39
Svar #16

Jan Åke Lövgren

Hej. Jag är vallon men har rött hår, låga kindknotor och långa händer.

2002-05-06, 13:01
Svar #17

Utloggad Erland de Flon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2023-02-11, 11:23
    • Visa profil
Vallonsläkter på Gotland.
Jag är född på 40-talet och uppväxt på Gotland, jag har släktforskat och funnit att min farfars far Gustaf Gilius de Flon kom från Småland till Gothem på Gotland 14 juli 1846.
Vallonsläkten de Flon kom till Finspång i Östergötland i början på 1600-talet genom Gillius (Gillis) de Flon (Johansson) grundare av Lotorps bruk år 1635 i Risinge socken Östergötland. Han var son till min ffffffffff Jean de Flon (Constant) från Bordeaux Frankrike och h.h. Maria de Besche från Li?ge Belgien.
Mvh Erland de Flon

2002-11-05, 08:42
Svar #18

Mats Lundstedt

Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan ge mig tips om vad jag kan hitta information om valloner för jag ska göra ett projekt om valloner. Jag är själv vallonsläktad. Min mormor heter Axn?r i etfternamn och hon har sagt att vi är en vallon släkt. Jag har inte forskat närmare själv för jag vet inte hur jag ska gå till väga
   
vore tacksam för ett svar av någon...................

2002-11-05, 09:17
Svar #19

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Om valloner rent allmänt kan man läsa lite mer här på RÖTTER, se vidare på http://www.genealogi.se/vallon.htm. (Du hittar också en hel del på Sällskapet Vallonättlingars sida här.)
Namnet Axn?r är i sig självt inget vallonnamn - men längre tillbaks kan förstås en vallonanknytning finnas..

2004-03-28, 16:35
Svar #20

Emelie Bergholm

Min mammas farfarsmorfar eller något sånt var valon ifrån Belgien tror jag. Han hette Oskar Krantz och han fick namnet Krantz när han kom till Gotland.

2004-07-19, 11:16
Svar #21

ida

Hejsan! Jag är vallon med Svart hår och höga kindknoter och gröna ögon och korta breda händer.Men det finns ingen som kan ens påpeka Hur en valon ser ut eller ska se ut det är olika från person till person men sedan är det så att ni kanske är valloner Men har ärvt den andre förälldrens utseende.. Så ni ska inte ta allt förgivet Jag är en äkta vallon och båda min föräldrar är valloner.. ha det så bra Ida

2004-07-19, 23:31
Svar #22

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Nu förstår jag inte diskussionen. Jag är stolt att vara vallon. När börjar man vara vallon? Själv har jag anfäder från släkten Bouvin.
 
OK, jag är mörk, svarthårig (OK tills för några år sedan i alla fall), men är jag vallon för det? Bara för att mina förfäder kom till Sverige för 300 år sedan? Knappast!
 
Jag är svensk sedan flera generationer tillbaka och är stolt för det. Vallon är jag nog inte i alla fall. Däremot mina anfäder.
 
Men vi kan väl i alla fall vara överens om att det är ganska kul att forska i var våra anfäder kommer ifrån och framförallt hur de bodde och i överigt levde.
 
PS
Någon som forskar i Bouvin i Ramnäs, Wirsbo Bruk?
DS
 
Åke

2005-10-17, 19:07
Svar #23

nyfiken

är vlaams samma som valloner?
är vlaams flagga samma som vallonernas flagga?
jag skulle vara jätteglad om jag fick svar!
 
Till Nyfiken; Vi vill gärna veta vem du är, så i fortsättningen är det bra om du skriver in ditt riktiga för- och efternamn i rutan för Användarnamn. Jag misstänker dock att du är den som i en annan (borttagen) diskussion kallade dig för tereza carlsson:
 
Av tereza carlsson - tisdag den 18 okt 2005 kl. 17.14:  [Ändra]  
 
jag har lite frågor till er, som jag skulle bli glad om jag fick reda på.  
är vlaams, samma som valoner och pratar de samma språk?i sånna fall vilket?  
 
Är det samma flagga som vlaams har som valoner har?Tack på förhand //tereza
 
Jag tar däremot inte bort din fråga, eftersom Ingela redan har besvarat den, samt har flyttat svaren från den andra diskussionen hit.  
 
I fortsättningen är det också bra om du enbart ställer frågan en gång, då dubblettinlägg är förbjudna enligt Anbytarforums ordningsregler.
 
Mvh Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-10-17, 22:27
Svar #24

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nej valloner och vlaams har inget med varandra att göra.
Vallonerna var från gränstrakterna Belgien och norra Frankrike; de talade vallonska (språk/dialekt), idag talar de franska.
Vlaams är flamländare (holländare) i Belgien.
 
Ingela

2005-10-18, 19:04
Svar #25

Marianne Solli

Hei Tereza.
 
Vlaams er flamlendere og tilhører den nederlandsktalende befolkning i Belgia. Opprinnelig tilhørte de det tidligere grevskapet Flandern, dvs. de belgiske provinsene West-Vlaanderen og Oost-Vlaanderen og den nederlandske delen Zeeuws-Vlaanderen. 
 
Vallonerne taler franske dialekter med islett av germansk. I Belgia kalles deres franske språk for vallonsk.
 
Jeg vet ingen ting om flaggene deres.

2005-10-18, 19:07
Svar #26

Marianne Solli

Hei Tereza.
 
Vlaams er flamlendere og tilhører den nederlandsktalende befolkning i Belgia. Opprinnelig tilhørte de det tidligere grevskapet Flandern, dvs. de belgiske provinsene West-Vlaanderen og Oost-Vlaanderen og den nederlandske delen Zeeuws-Vlaanderen. 
 
Vallonerne taler franske dialekter med islett av germansk. I Belgia kalles deres franske språk for vallonsk.
 
Jeg vet ingen ting om flaggene deres.

2007-10-16, 19:54
Svar #27

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Jag kan hålla med dig, men först koncentrera sig att få fram det man inte har något på och när detta börjar sina kan man gå in och kolla av det som andra fått fram. I mitt program skriver jag inte var uppgifterna ifrån och planerar att gå in i hfl mm och stämma senare. Många gånger är det brist på tid som gör att jag tar den enkla vägen för tillfället.
 
mvh
Lena Thelin

2013-04-15, 05:44
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om valloner vid Lummelunda bruk på Gotland, se:
 
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=6601.msg105816#msg105816
 
och följande inlägg.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna