ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bergendahl  (läst 1057 gånger)

2006-03-02, 21:27
läst 1057 gånger

Utloggad Rune Gunnarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker uppgift om födelseförsamling och annan bakgrund till Olof Bergendahl. Han finns dokumenterad första gång som assistent (blivande superkargör) på den högaktuella ostindiefararen Götheborg 1743-1745. 1751 var han superkargör på annat fartyg. 1756 köpte han rusthåll i Täby församling i Närke, och i husförhörslängd runt den tiden uppges han vara född i Täby i Närke 1706-06-28. Just då finns ingen födelsebok, men inte heller i övrigt finns namnet Bergendahl dokumenterat i socknen eller i omgivningarna. ULA hittar inget i sina register, inte heller ett antal tillfrågade städers skolmatriklar. Mantalslängder ger ingen vägledning.
 
Hans vidare öden finns väl upptecknade. Bl a att han gifte sig med en 37 år yngre kvinna, att han gick i personlig konkurs 1781, att han dog utfattig i Göteborg 1782-10-16, och att hans utfattiga änka överlevde honom med 17 år.  
 
Rune Gunnarsson
Olofström

2011-11-28, 07:44
Svar #1

Utloggad Susanne Almkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2017-05-24, 06:56
    • Visa profil
Hej
 
Jag söker information om framför allt fadern till Lars Gustaf Bergendahl för 26 sep 1841 i Borås. I kyrkobpken står endast hans mor, Anna Katarina Pettersdotter 25 jan 1817, skriven då de var ogifta.
Tacksam för all hjälp jag kan få

2012-10-31, 12:37
Svar #2

Utloggad Ann-Kersti Olson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 15:34
    • Visa profil
Någon som har kommit i kontakt med Perukmakare Johan Bergendahl, Kristine församling i Göteborg.
Vet att han är gift med Maria Helene Weissenburg f. 1752 och har dottern Britta Chatarina Bergendahl f 1779.
Undrar när han föddes och varifrån osv.

2014-11-14, 19:30
Svar #3

Utloggad Catrine Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-11-14, 19:29
    • Visa profil
Min farmors mormor Maria Magdalena Bergendahl växte upp hos sina morföräldrar i början av 1800-talet. Morföräldrarna hette Olof Hero och Maria Jonasdotter. Olof var av smedsläkt, ursprungligen från Värmland, men flyttade söderut med familjen. Vid tiden för Maria Magdalenas födelse (1811) bodde de i Tjuvkil, Lycke socken, Bohuslän.
 
Olof och Marias dotter, Cajsa Hero är runt 15 år då hon träffar en man med efternamnet Bergendahl. Cajsa föder alltså Maria Magdalena 1811 (i Göteborg) och flickan får växa upp i Tjuvkil. Cajsa, tonåringen, försvinner i Göteborg någonstans, jag vet inte vart hon tar vägen. Men innan hon försvinner ger hon sin dotter efternamnet Bergendahl och det hänger sedan kvar i alla rullor tills den dag Maria Magdalena själv går bort 1867.
 
Jag har inte hittat någon permanent boende Bergendahl i socknarna kring Tjuvkil vid den här tiden men en kvalificerad  gissning är att Cajsa kan ha träffat herr Bergendahl i Marstrand (som ligger nära Tjuvkil) eftersom 1811 innebär efterdyningarna på sillperioden. En annan gissning kan vara att herr Bergendahl möjligen arbetar på Vänerskutorna.
 
Jag söker alltså en Bergendahl som rör på sig, reser, och befinner sig på Marstrand med omnejd runt 1810, då Cajsa fortfarande är skriven hos sina föräldrar. Har du någon kunskap om detta så är jag tacksam för information.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna