ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Benningius  (läst 971 gånger)

2006-06-14, 04:27
läst 971 gånger

Mikael Jonsson

Hej,
 
 
Jag skulle vilja veta mer om släkten Benningius!
 
Jag har en anfader som hette Gudmund Persson av släkten Benningius och var länsmannen i Orsa, född o. 1656 i Orsa och död där 1709. Han var gift med Anna Zedritz och far till Maria Gudmundsdotter, som i sin tur var mor till Sara Örnberg, vilken är min mm ff ff m.
 
Kan någon hjälpa mig med att få reda på mera om Gudmund och hans anor?
 
 
Tack på förhand,
Mikael

2006-06-14, 19:37
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Mikael !
 
De flesta kända anorna till länsmannen i Orsa Gudmund Persson finns publicerade av mig i Svenska Antavlor IV:6 nr 238 (1997). Detta då jag härstammar från Gudmunds syster Margareta, hon finns som ana 227 i denna antavla. Likaså finns även Gudmunds svärmoders, Margareta Elvia, anor redovisade då jag härstammar från hennes syster Elisabet Elvia som nr 453 i nämnda antavla.
 
Här finns även en hel del litteraturtips för vidare läsning.
 
Till sist en liten rättelse, Sara Örnbergs moder hette MARINA och ingenting annat.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna